Vive Pro VR snart här, gamla Vive sjunker i pris

Robot
Vive Pro VR snart här, gamla Vive sjunker i pris

8 999 kronor för uppgraderade Vive.

#htc, #vive, #vive-pro


Avstängd

Saknas lite games bara

Medlem

Det nya priset för den gamla Vive är på tok för högt. Borde ner i samma prisklass som Oculus som i dagsläget ger betydligt mer "bang for the buck".

Medlem

Skulle inte PRO också vara trådlöst?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vercadi:

Skulle inte PRO också vara trådlöst?

Jo, det nämns i videon bland annat.

EDIT: I stand corrected


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av Vercadi:

Skulle inte PRO också vara trådlöst?

Pro i sig är precis som nuvarande Vive trådad. Men den är kompatibel med HTC:s Wireless-tillbehör, som gör det möjligt att köra trådlöst. Det finns ännu inget lanseringsdatum för denna dock.

Medlem

Fifan vad dyrt. 9k för bara hmd. Ny teknik i all ära men wtf. Inte så att fyren lär vara så mycket nytt på eftersom tanken med att bara sälja hmd separat är väl att kunna bara byta ut originalet.

Medlem

Är så jädra sugen på Vive Pro! men fan vad allt ska kosta!....

Medlem

Sugen, men utan eye tracking så är vi inte riktigt där om jag får tycka.

Avstängd
Skrivet av burkmopp:

Sugen, men utan eye tracking så är vi inte riktigt där om jag får tycka.

Helt korrekt. Kanske i nästa generation. Går rätt bra för Tobii nu, hoppas det dels designas riktiga VR spel + eyetracking. Då kanske man kan börja fundera. Men glöm 9lax. Även om det skulle finnas 10 feta AAA spel, så får du lägga på +900kr/spel. Så 599 + 900.. 1500kr per spel. Not worth it när man redan har en stor 4K TV.

Medlem

Blir jävligt dyrt om man ska köpa Vive pro helt nytt för att köpa alla tillbehör vid sidan av. Blir ju fan nästan billigare att köpa 6 500 varianten och pro.

Medlem

Som tidigare ägare of Rift med 360 setup så måste jag säga att VR har faktiskt nånting värt att utveckla. Det är bara så synd att det fortfarande är "early adopter" pris på allt. "Vågen" känns som den passerat fast att så många är på g med nya VR lösningar. HTC är ju ändå i fronten så man tycker ju att priserna borde ju pressas innan stark konkurrens dyker upp. Sålde min Rift för att det är just upplösningen som är problemet. Spelar man inget annat än bilspel som går i 200 eller Minecraft så kan man inte läsa nånting knappt. Subnautica hade varit klockrent om det gick att läsa texten. Men det är som att ha glömt ta på sig glasögonen (använde linser med riften).

Sen hjälper det väl inte att man måste ha ännu starkare gpu med HTC Vive Pro. Bra timeing med inflationen

Gen
Medlem

Vilka jävla priser alltså. Om de verkligen vill att den stora massan skall anamma denna teknik så får de fan ta och lugna ner sig lite med prissättningen.

Avstängd
Skrivet av Deliverans:

Helt korrekt. Kanske i nästa generation. Går rätt bra för Tobii nu, hoppas det dels designas riktiga VR spel + eyetracking. Då kanske man kan börja fundera. Men glöm 9lax. Även om det skulle finnas 10 feta AAA spel, så får du lägga på +900kr/spel. Så 599 + 900.. 1500kr per spel. Not worth it när man redan har en stor 4K TV.

Öh, logik much? vad har en 4k tv med vr att göra?

Avstängd
Skrivet av PrinceToadstool:

Öh, logik much? vad har en 4k tv med vr att göra?

Öh, logik, har man en fet 4K TV redan så ska det vara mycket till att skaffa VR för 9lax. Spelen är redan grymma, så finns inte jättemycket poäng att sitta med en dryg hjälm på skallen.

Som sagt: när det finns ordentliga VR spel, då kanske. Men än så länge är det inte tillräckligt bra. Clear?

Medlem

Hmm.

Som ägare av den gamla HTC Vive så var man självklart sjukt hypad till att köpa denna. Men med detta priset, så hoppas jag ingen köper det.

Saker ska absolut få kosta pengar, fast ska vi jämföra kostnaderna mellan det nuvarande och detta nya - jämfört med vad vi får, så är det extremt mycket överpis.

SJukt besviken på HTC. Säga vad man vill om konkurrenterna, men de har i alla fall någon form utav verklighetsuppfattning när det kommer till prissättning.

Medlem
Skrivet av grenadecx:

Hmm.

Som ägare av den gamla HTC Vive så var man självklart sjukt hypad till att köpa denna. Men med detta priset, så hoppas jag ingen köper det.

Saker ska absolut få kosta pengar, fast ska vi jämföra kostnaderna mellan det nuvarande och detta nya - jämfört med vad vi får, så är det extremt mycket överpis.

SJukt besviken på HTC. Säga vad man vill om konkurrenterna, men de har i alla fall någon form utav verklighetsuppfattning när det kommer till prissättning.

Samma här 5 lakan för ett löst headset hade jag kunna pyntat ut, men 9000 lusidorer när jag inte kommer kunna sälja det gamla är på tok för mycket.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Varför pratar INGEN om dessa 'Microsoft mixed reality" headsets som kom ut tidigare i år?

Medlem

@Deliverans:

Ja men han menar ju att 4k tv har noll relevans till vr. Typ som att säga jag har en ferrari så varför skulle ja vilja ha en swimmingpool... makes no sense..

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av raxogox:

Varför pratar INGEN om dessa 'Microsoft mixed reality" headsets som kom ut tidigare i år?

Ingen verkar riktigt veta vad man ska göra med dessa.


signatur
Avstängd
Skrivet av zauii89:

@Deliverans:

Ja men han menar ju att 4k tv har noll relevans till vr. Typ som att säga jag har en ferrari så varför skulle ja vilja ha en swimmingpool... makes no sense..

Nä. Sämst analogi. Swimmingpool och bil är 2 totalt olika saker. Spel på TV och spel på VR är samma sak, bara olika skärmtyper. Kom igen att motivera ett 9 lax inköp, och troligen ett nytt grafikkort, bara för att ha "VR" (det är inte ens VR i Nuvarande generation) när du kan istället sitta i soffan utan headset, och spela på ditt nyss inköpta 20 lax paket 4K TV + PS4 Pro.... Där dessutom spelen knappt existerar på PC VR, men totalt dominerar på PS4 Pro....
Aja, den där slakten vinner ju Nobelpriset.... VR är relevant om 5 år kanske, har inte tid mer, ska köra vidare på Frozen Wilds i 4K på 75". Hörs.

Avstängd
Skrivet av Deliverans:

Nä. Sämst analogi. Swimmingpool och bil är 2 totalt olika saker. Spel på TV och spel på VR är samma sak, bara olika skärmtyper. Kom igen att motivera ett 9 lax inköp, och troligen ett nytt grafikkort, bara för att ha "VR" (det är inte ens VR i Nuvarande generation) när du kan istället sitta i soffan utan headset, och spela på ditt nyss inköpta 20 lax paket 4K TV + PS4 Pro.... Där dessutom spelen knappt existerar på PC VR, men totalt dominerar på PS4 Pro....
Aja, den där slakten vinner ju Nobelpriset.... VR är relevant om 5 år kanske, har inte tid mer, ska köra vidare på Frozen Wilds i 4K på 75". Hörs.

Sluta trolla. Påstår man att det bara är olika skärmtyper har man inte ens testat Vive.

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Nä. Sämst analogi. Swimmingpool och bil är 2 totalt olika saker. Spel på TV och spel på VR är samma sak, bara olika skärmtyper. Kom igen att motivera ett 9 lax inköp, och troligen ett nytt grafikkort, bara för att ha "VR" (det är inte ens VR i Nuvarande generation) när du kan istället sitta i soffan utan headset, och spela på ditt nyss inköpta 20 lax paket 4K TV + PS4 Pro.... Där dessutom spelen knappt existerar på PC VR, men totalt dominerar på PS4 Pro....
Aja, den där slakten vinner ju Nobelpriset.... VR är relevant om 5 år kanske, har inte tid mer, ska köra vidare på Frozen Wilds i 4K på 75". Hörs.

Visserligen är det dyrt och det finns mycket att utveckla med VR. Det är ju relativt färsk marknad som är lite knakig pga att alla har inte råd med det. Och som du säger; det kräver bra dator för att få det att gå bra.

Men jag som älskar att flyga i diverse flygsimulatorer så kan inte den största o dyraste tv:n som hänger på väggen väga upp till den upplevelsen man får med en "facehugger". Även om upplösningen kan vara 10 ggr klarare på tv:n.
Samma sak med FPS. Det är inte samma sak helt enkelt. Det är jobbigare, men roligare på ett annat sätt.

VR är en annan upplevelse. Inte alls samma sak.

Avstängd
Skrivet av PrinceToadstool:

Sluta trolla. Påstår man att det bara är olika skärmtyper har man inte ens testat Vive.

Jag låter er betatestare köpa VR nu så köper jag den riktiga modellen när den släpps senare.
Då kanske spelen finns också

Avstängd
Skrivet av Deliverans:

Jag låter er betatestare köpa VR nu så köper jag den riktiga modellen när den släpps senare.
Då kanske spelen finns också

Nu? Köpte Vive för snart två år sen och har fått hundratals timmar underhållning med den.
Att påstå att det inte finns spel att spela är lika okunnigt som ditt påstående om att det bara är en annan typ av skärm, när det i själva verket är en fullständigt annorlunda upplevelse.
Det är dock inte ovanligt att höra just de ursäkterna du säger från de som inte vill erkänna att det rör sig om för mycket pengar. "Herp det finns inga spel, derp betatest".

Avstängd

@PrinceToadstool:

Hundratals timmar av indie eller tech demos ja. Kanske eventuellt RE7?
I övrigt, du har inte hundratals timmar AAA spelande bakom dig, du väntar också på de tunga releaserna.

Avstängd
Skrivet av Deliverans:

@PrinceToadstool:

Hundratals timmar av indie eller tech demos ja. Kanske eventuellt RE7?
I övrigt, du har inte hundratals timmar AAA spelande bakom dig, du väntar också på de tunga releaserna.

Har över 100 timmar i Project Cars 2 i VR och även många timmar i DCS och War Thunder.
Vad det är för spel kvittar, poängen är att ha roligt. Och roligt är det. Som fan!

Avstängd
Skrivet av PrinceToadstool:

Har över 100 timmar i Project Cars 2 i VR och även många timmar i DCS och War Thunder.
Vad det är för spel kvittar, poängen är att ha roligt. Och roligt är det. Som fan!

Det är ju dagens sanning såklart. Är PC2 bra i VR?

Avstängd
Skrivet av Deliverans:

Det är ju dagens sanning såklart. Är PC2 bra i VR?

Riktigt bra. Att köra racingspel i VR ger en känsla som inte finns överhuvudtaget med skärm.

Avstängd
Skrivet av PrinceToadstool:

Riktigt bra. Att köra racingspel i VR ger en känsla som inte finns överhuvudtaget med skärm.

Det kan jag verkligen tänka mig. Jag skulle gärna spela typ en helikopter simulator, Vietnamkriget i VR. Överlag där avataren (spelkaraktären) sitter ner, och styr med rattar, spakar, knappar, så det fysiska glappet till spelaren inte blir så stort. Jag kommer inte att stå mitt i vardagsrummet och gejma särskilt mycket. Tror såna designbeslut kommer att bli viktigare och viktigare. Eliminera disconnecten.

1
Skriv svar