Information om hur annonsblockerare påverkar FZ

Medlem

Trots man besökt sidan i många många år blir det bara färre och färre besök. Verkligen mycket mer click bait och sämre journalistik än det var tidigare. Är det ens lönt att white lista sidan nu när man kanske besöker 2 gånger i veckan ca 5 minuter? Knappt

Avstängd

Patreon och PayPal-donationer (varför inte bara koppla något Swish-konto till någon företagsmobil som aldrig används?) är något ni bara borde hoppa på rakt av! Samtidigt är det en klurig en: om ni kunde få 30 000 läsare att donera 50 kr varje månad (vilket kanske är helt OK för många om innehållet är högkvalitativt, kommer vid regelbundna intervaller och INTE innehåller någon form av "politik") så skulle det bli 1 500 000 kr per månad och innan folk får damp på summan så ska vi komma ihåg hur mycket varje anställd kostar per månad, plus övriga kostnader plus vinstskatt för bolaget.

Låter det som en rimlig summa att leva på varje månad om 30 000 läsare kunde donera 50 kr varje månad? Som sagt var: eftersom folk vet att de donerar sina "hard-earned money" så kommer de såklart att ställa mer krav och såklart lättare kunna få "kräksjuka" på vissa artiklar och på så vis att avsäga sitt Patreon-stöd. Å andra sidan så kanske detta gör att kvalitén stiger på grund av att "det bara måste eller no business at all!". Det blir liksom oundvikligt: ni måste lyckas för "misslyckas" är inte längre ett alternativ!

Utmaningen är såklart övergången eftersom den inte kommer att ske över en natt. En amerikansk podcast som jag lyssnat på började för några månader sedan med Patreon. De har väl sisådär 100 000 lyssnare varje månad men bara 1956 Patreons i skrivande stund. Lägsta medlemskapet ligger på 5 $. Grejen sedan med Patreon är att de som faktiskt betalar ska få något som de inte annars hade fått. Hur ska detta då kombineras med erat redan "gratismaterial"?

Medlem

Undantag gjort för er

Medlem
Skrivet av Cane:

Trots man besökt sidan i många många år blir det bara färre och färre besök. Verkligen mycket mer click bait och sämre journalistik än det var tidigare. Är det ens lönt att white lista sidan nu när man kanske besöker 2 gånger i veckan ca 5 minuter? Knappt

Det där är ju en lustig attityd. Du besöker inte sidan så ofta, så du behöver inte vara med och betala. Besöker du sidan, en gång om dagen eller en gång om året, så är det väl bara vitlista. Besöker du bara sajten en gång i veckan behöver du inte stå ut med speciellt mycket reklam.

Medlem

Hej FZ

Jag vet inte om det är möjligt för er men tex Aftonbladet med andra nyhetsidor har ju så om man klickar på en artikel så kan man inte läsa den sidan om man har Adblock på. Är inte det något ni kan titta vidare på?

Redaktör
Skrivet av Cane:

Trots man besökt sidan i många många år blir det bara färre och färre besök. Verkligen mycket mer click bait och sämre journalistik än det var tidigare. Är det ens lönt att white lista sidan nu när man kanske besöker 2 gånger i veckan ca 5 minuter? Knappt

Om vi ska kunna bli bättre behöver vi veta vad vi gör dåligt. Berätta gärna: vad tycker du är click bait, och på vilket sätt skriver vi sämre än förr? Och vad hade gjort dig nöjdare med det vi gör?


signatur
Redaktör
Skrivet av Halvars90:

Hej FZ

Jag vet inte om det är möjligt för er men tex Aftonbladet med andra nyhetsidor har ju så om man klickar på en artikel så kan man inte läsa den sidan om man har Adblock på. Är inte det något ni kan titta vidare på?

Hallå!

Vi är inte särskilt sugna på att tvinga någon till något. Hellre att folk själva väljer att vitlista oss eller stänga av sina adblocks för att de gillar det vi gör.


signatur
emj
Medlem

Tror inte adblock vitlistning hjälper för att öka intäkterna speciellt, betalmodellen är vägen hur man hittar den är svårt att säga.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av emj:

Tror inte adblock vitlistning hjälper för att öka intäkterna speciellt, betalmodellen är vägen hur man hittar den är svårt att säga.

Tvärtom, vi märker att ju tydligare och öppnare vi är kring adblock, och tar diskussionen kring våra annonser, desto färre kör adblock.


signatur
Medlem

Jag är bara inne på fz på mobilen numer, och visst har det hänt att jag har råkat vara för snabb och klickat på reklam, men det tar ju bara någon sekund att få bort igen. Jag gillar reklamen som den är! Jag har en tendens att glömma releaser och blir ibland påminnd om det via reklamer. Behöver ni reklam för att ha sidan uppe så ska ni självklart ha reklam! För ni är fan bäst <3


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: lite som hur Cd Projekt har bortvalt antipirat vara på sina spel, vilket gjorde, iaf i min krets, att fler köpte spelen


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Lägg upp Patreon, jag stödjer er gärna där!

Medlem

måste kolla närmare på det här jag får alltid varning du använder annons blockerare

Medlem

Jag använder ingen adblocker och ser reklam på Sweclockers, men jag har inte sett reklam här på flera år och får alltid varningen överst att jag blockerar annonser...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: När ska ni göra reklamen kompatibel med Firefoxs inbyggda spårningsskydd?

Trots vitlistning i uBlock så får jag ingen reklam och en irriterande orange banner längst upp.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Roughack:

@Carl Johansson-Sundelius: När ska ni göra reklamen kompatibel med Firefoxs inbyggda spårningsskydd?

Trots vitlistning i uBlock så får jag ingen reklam och en irriterande orange banner längst upp.

Jag är dåligt insatt i de tekniska lösningarna för reklamen men jag ska peta på vår kodare för att se om det är något vi kan kika på.


signatur
Medlem

Call of Duty-annonserna fullständigt mördar scroll-prestandan i både Chrome och Firefox för mig på min överklockade i7800 med gtx1080:

Vilket i sig är lite kul på en spelsida där ni själva ratar spel och hårdvara som laggar det allra minsta (med all rätt!). Därför ramlade ni in på svarta listan.

Jämförelse med annonser blockerade:

Skribent

Tog bort adblocken idag faktiskt nu när jag fått igång burken igen. Så länge ni håller er borta från rörlig reklam i bakgrunden eller klipp som autostartas så är det ok i min bok.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag är dåligt insatt i de tekniska lösningarna för reklamen men jag ska peta på vår kodare för att se om det är något vi kan kika på.

Får upp rutan "Vi har upptäckt att du blockerar annonser..." trots att jag inte har en Adblocker. Misstänker att det är Firefoxs inbyggda Browser Privacy settings, men vete hundan hur jag vitlistar FX där utan att öppna upp för en massa annat mög...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ledz:

Får upp rutan "Vi har upptäckt att du blockerar annonser..." trots att jag inte har en Adblocker. Misstänker att det är Firefoxs inbyggda Browser Privacy settings, men vete hundan hur jag vitlistar FX där utan att öppna upp för en massa annat mög...

Hm, inte den blekaste heller. Får kolla runt lite.


signatur
Medlem

Visste inte ens jag hade ngn ad-blocker aktiverad. Eller jo, egentligen. Men visste inte hur man skulle vitlista om det inte vore för FZ, så FZ plus nån enstaka, hittills, 4st sidor, är vitlistad numera.

Tack!

Redaktör
Skrivet av BeckerSWE906:

Visste inte ens jag hade ngn ad-blocker aktiverad. Eller jo, egentligen. Men visste inte hur man skulle vitlista om det inte vore för FZ, så FZ plus nån enstaka, hittills, 4st sidor, är vitlistad numera.

Tack!

Tack själv du!


signatur
Skriv svar