Nästa Playstation dröjer minst tre år

Robot
Nästa Playstation dröjer minst tre år

Du kommer inte hitta en Playstation 5 under julgranen i år.

#microsoft, #nintendo, #playstation-4, #playstation-5, #ps4, #ps5, #sony, #xbox-one


Medlem

Jag hoppas och förutsätter att de inte släpper nästa generation innan det kan bli ett riktigt meningsfullt hopp i grafik och prestanda.

Medlem

Värdet på dessa uttalanden är väldigt låga, i synnerhet när det kommer från enskilda individer på Sony. Självklart har de ett intresse i att sälja så många PS4or som det bara går. Finns ingen anledning att avslöja något innan Sony går ut med det offentligt på E3 exempelvis och då är det bara 0,5-1,5 år kvar till faktisk lansering. Tills dess är det bara spekulationer och rykten.

Medlem

Verkar också som PS5 kommer använda en Ryzen processor av nått slag.

Går även att läsa mer här
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Sony-LLVM...

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-sony-i...


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Här ser man hur de andra "studsar" mot taket när de peakar i försäljning, medans PS4 vägrar vända nedåt. Den ligger kvar i en fantastisk försäljning vilket bevisar den nya affärsmodellen med en mid-life refresh inte var så dum. Sitter man med en PS4 Pro idag har man många års spel framför sig och kan gott släppa tankarna på PS5 ett tag.

Som det ser ut nu kommer PS4 nå 100 miljoner sålda på rekordtid. Med årets exklusiva och kommande års titlar i pipen ser jag ingen anledning alls till att försäljningen skulle tvärdyka. Så PS5 kan gott och väl ligga tre år fram i tiden.

Medlem

Känns rätt skönt då jag nyss gav in och köpte mig ett ps4pro, något jag inte ångrat en sekund för den delen

Medlem

@Petrik:

jag funderar på en ps4 pro, har en vanlig ps4 men den låter som en jävla hårtork vid minsta ansträngning.

hur är pro, är den tystare eller är det samma jävla ljud i den?

Medlem

Jag är väldigt nöjd med grafiken som PS4 Pro krämar ut. Men 3 år??

Medlem
Skrivet av Sigge28:

@Petrik:

jag funderar på en ps4 pro, har en vanlig ps4 men den låter som en jävla hårtork vid minsta ansträngning.

hur är pro, är den tystare eller är det samma jävla ljud i den?

Varit rädd att min pro skulle flyga iväg när jag spelat god of war.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag är väldigt nöjd med grafiken som PS4 Pro krämar ut. Men 3 år??

Vill man ha en äkta 4k-konsol så är nog 3 år ganska lagom. Kommer det en konsol nu så lär det bara vara en till halvtidsuppgradering, likt pro-modellen.

Medlem

@ebackman2: ska jag tolka dig att den inte låter när du spelar god of war?

Medlem
Skrivet av Sigge28:

@ebackman2: ska jag tolka dig att den inte låter när du spelar god of war?

Nej, den låter som en dammsugare. Luftflödet kanske inte är det bästa när den ligger i min tv-bänk, men tyst är den absolut inte.

Jag vet dock inte riktigt hur ljudnivån är under "normalt spelande" (i jämförelse med en standard ps4).

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Nej, den låter som en dammsugare. Luftflödet kanske inte är det bästa när den ligger i min tv-bänk, men tyst är den absolut inte.

Jag vet dock inte riktigt hur ljudnivån är under "normalt spelande" (i jämförelse med en standard ps4).

Jag funderar på att lägga ett par ribbor under min ps4pro för att se om luftflödet blir bättre och förhoppningsvis sänker ljudnivån något(har också min ps4 i tv-bänk). Någon som testat och kan ge feedback på detta?

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Varit rädd att min pro skulle flyga iväg när jag spelat god of war.

ha ha. det var faktiskt en rätt passande beskrivning
Inget jag personligen stör mig på dock då jag tycker det mesta försvinner i ljudet från surroundet från spelet när man spelar, men nä tyst är den inte (åtminstonen inte i prefomance mode i god of war)

Medlem

@ebackman2 Haha ja verkligen. Hade den först i en byrå men luftflödet blev så dåligt att det lät så mycket att tjejen som försökte sova i ett annat rum med stängd dörr stördes! Att ha den jämte TV:n gör det bättre men inte är den tyst inte.

Medlem

Kul röstning röster folk längre fram för de inte har råd till en ny konsol?

CPU:n i konsolerna är pinsamt dålig och då sitter jag själv med en X, men klarar inte next-gen 60 fps så hoppas jag inte på tåget igen tyvärr!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Jag är nöjd med PS4 Pro.

Det blir nog lagom med PS5 till den dag då GTA 6 lanseras.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag är väldigt nöjd med grafiken som PS4 Pro krämar ut. Men 3 år??

Ja, jag tycker att det känns väldigt långt. PS4 blir 5 år i år, och om man ska uppgradera till en Pro idag för att inte vara allt för utdaterad så får man 3 års spelglädje för 4000kr. Det är en jävligt dålig deal enligt mig. Om Sony har tänkt vänta i 3 år på att släppa PS5 så får de nog allt ta och sänka priset på Pro till 2500-3000kr och fasa ut den gamla PS4:an helt eller sänka priset på den till typ 1000-1500kr. I slutet av året och under nästa år så kommer det verkligen att märkas hur utdaterad Pro är när nästa generationens grafik tågar in och spel som Battlefield V, Anthem, Cyberpunk 2077, Metro: Exodus osv visar hur nutidens grafik ska se ut. Det blir PS3/360 i repeat.

Medlem

Vart en PC-Xbox-Nintendo kille i hela mitt liv, med undantag av en svacka vid barndomen då jag ägde en PS2. Förrän nu. Då köpte jag en PS4 Pro efter besvikelse efter besvikelse från Microsoft. Xbox är idag en totalt onödig konsol, med onödiga spel och inget som riktigt drar specifikt mot att ha just den. Deras konsolexklusiva titlar är i dag ett minne blott. De mesta släpps även ändå till PC.

Medans de blev till slut helt omöjligt även för en gammal xboniker as myself att förneka Horizon, The last of us, God of War, etc. Listan blir bara längre och längre medans allt Xbox till slut hade imo var en bättre interface, handkontroller och starkare hårdvara i Xbox One X.
Efter några mån med Sony är jag helt såld.

Medlem
Skrivet av Haziza:

Kul röstning röster folk längre fram för de inte har råd till en ny konsol?

CPU:n i konsolerna är pinsamt dålig och då sitter jag själv med en X, men klarar inte next-gen 60 fps så hoppas jag inte på tåget igen tyvärr!

Man får idag en pro för 4000kr. En ny konsol kostar som max 5-5500, lägg på dagens svindyra komponenter på det.
Varför ska man göra en halvtidsuppdatering till? Visst, du kan få 60fps i ett par spel till, som inte har performance mode 60fps. Men är det värt ett helt generationsbyte?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ja, jag tycker att det känns väldigt långt. PS4 blir 5 år i år, och om man ska uppgradera till en Pro idag för att inte vara allt för utdaterad så får man 3 års spelglädje för 4000kr. Det är en jävligt dålig deal enligt mig. Om Sony har tänkt vänta i 3 år på att släppa PS5 så får de nog allt ta och sänka priset på Pro till 2500-3000kr och fasa ut den gamla PS4:an helt eller sänka priset på den till typ 1000-1500kr. I slutet av året och under nästa år så kommer det verkligen att märkas hur utdaterad Pro är när nästa generationens grafik tågar in och spel som Battlefield V, Anthem, Cyberpunk 2077, Metro: Exodus osv visar hur nutidens grafik ska se ut. Det blir PS3/360 i repeat.

Pro kommer garanterat få sänkt pris. Lagom till jul, varje år. Sen så är den inte död samma dag som PS5 släpps. I slutet brukar de allra snyggaste spelen släppas och det brukar ta något år innan utvecklare ställer om sig helt till nya generationen. Det lönar sig mera att släppa spel till en användarbas på 100 miljoner mot de femtal miljoner som köper PS5 dag ett. Så man kan nog kallt räkna med fyra år för den investeringen. Med alla spel som redan släppts och de som kommer är det en rätt fin investering.

Vad gäller grafiken tycker jag den duger rätt bra för det priset man betalar ändå:

Medlem

Har svårt att tänka mig att hårdvaran i förhållande till pris är tillräckligt bra i år eller nästa år.
Min rädsla med nuvarande gpu:er är att det mest handlar om hz i 4k... och att det sen inte finns mycket mer kvar. Prestanda i 1080 ti klass skulle man ju vilja se.

Alt. så börjar vi se en ny strategi.
Så länge de använder x86 from. nu så kan utvecklare i teorin i princip välja hur kraftig hårdvara de behöver (t.ex. ps4, ps4 pro, ps5 osv) givet att platformen inte ändras för mycket. På så sätt skulle det förenkla för utvecklare och Sony skulle i längden tjäna mer på det i sin egen store (ge up fysisk media och bara streama mjukvaran)

Själv tänkte jag ps4 pro skulle gå ner i pris lite. (MS har förlorat på spelfronten)

Medlem

Beror ju på hur man vill spela?
Jag gillar konceptet konsol, men trist stt det även innebär att man släpper prestandan.

I min mening skulle det inte vara så far fetched att ha ”refresh” på en mer reguljär basis....

Egentligen. Alltså. Det är väl mer eller mindre standardhårdvara nu ändå. Och opsys uppdateras ju över nätet.

Så vad är egentligen en ”ny generation”, mer än att det är ett koncept/modell man bestämt sig för?

1
Skriv svar