Senaste filmen du såg

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Dajvan:

The Suicide Squad (2021)
Den första filmen har jag inte sett, vart lite avskräckt av alla dåliga recensioner. Vad tycker ni, värd att se?

Nej, tyckte den var rätt kass. Det tycker jag dock om det mesta i superhjälteväg, så det betyder kanske inte så mycket. Gillade inte den nya Suicide Squad-filmen heller, exempelvis (även om den inte var lika tradig som den första).

Medlem

The Green Knight (2021) - https://www.imdb.com/title/tt9243804/

"A fantasy re-telling of the medieval story of Sir Gawain and the Green Knight."

Äntligen såg jag min mest efterlängtade film från 2020(blev uppskjuten till i år). Levde den upp till min egna hype? Både ja och nej.
Filmen är ett visuellt smörgåsbord, fylld med mystik och metaforer, den har även en fantastisk atmosfär som ackompanjeras med förtrollande och fenomenal musik.

Filmen brister tyvärr lite under "fjärde etappen" i Gawain's äventyr då den inte är lika fängslande och blir även en aning överpretentiös(den är ganska pretentiös överlag, men det finns gränser), filmen blir mer intressant mot slutet igen. Skådespeleriet från Dev Patel(Sir Gawain) är bra och resterande gör ett bra jobb. Alicia Vikander är lite so-so dock. Vissa scener var alldeles för mörka på min skärm, svårt att se ibland(inte ofta alls, 2 gånger kanske), detta kan ju bero på skärmen jag kolla på, självklart.

Jag hade även hoppats på att den skulle vara lite mer melankolisk/dyster/mörkare. Den är redan lite av dom elementen, men hade hoppats på lite mer.

Filmen vågar ta tid på sig, utan att bli tråkig för den delen, vilket jag uppskattar. Är man ute efter ett non-stop actionfyllt äventyr så hittar man inte det i The Green Knight. Här har jag läst att många klagat på, "so boring" "most boring movie ever" "so slow, nothing happens" osv. Men håller inte med alls om detta, men sen gissar jag på att det är samma personer som klagar på t.ex. 2001: A Space Odyssey ;P. Det här blir nog en film som förmodligen kommer hamna i kategorin "älska eller hata".

Storyn eller framförallt, manus, är väl överlag inget mästerverk, men är intressant/bra nog. Dock har manuset en hel del minnesvärda citat, som jag antar är tagna direkt ifrån originalet.

Det är det visuella, en bra skådespelarinsats, musiken och Gawains resa i den mystiska och vackra världen, filmen lyfts upp av. Värt att nämna också är att jag inte har läst originalet, så dom ändringar som gjorts i filmen berörde mig inte.

Betyg: 8/10

Ytterligare en kvalitetsfilm från A24.

Denna teaser som släpptes förra året tycker jag är så spoilerfritt det kan bli.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd

Thursday från 1998, filmen är rå men inte som en del filmer bara till för att chockera. Mycket svart humor som i början av filmen när en gangster skall köpa kaffe och det går åt helvete. Fyra av fem i betyg.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

It's not a lake, it's an ocean

A Fall from Grace på Netflix. En intressant, om än inte unik, premiss. Men det kändes inte så välspelat, och sista halvtimmen var framstressad, tillrättalagd och full av logiska luckor.

2/5


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

FM-guru
F.d. Sisyr

Stillwater (2021).

Premissen är att knegaren Bill från USA åker till Frankrike för att besöka sin dotter som sedan fem år tillbaka sitter fängslad för mord. Indicier tyder på att hon kanske inte är skyldig, och pappa Bill börjar nysta. Marknadsförd som en thriller men är i praktiken ett långsamt och i allmänhet ganska gemytligt drama. Matt Damon är kalas i rollen som den knepige men välmenande farsan. Tappar en del i sista akten och den annars begåvade Abigail Breslin gör sig inte särskilt bra som dottern, annars hade det kunnat bli något riktigt bra av detta. Sevärd ändå, och höjdpunkten i filmen är istället Bills bekantskap med en lokal fransk kvinna och hennes dotter.

3/5.

Medlem

An inspector calls (1954)

Netflix.

Detta är egentligen en kriminalfilm, kind of. En ung kvinna är död, och en överklassfamilj har kopplingar till henne. Med moderna ögon blir det dock åtminstone delvis en komedi istället

En film som är tämligen underhållande pga att den skruvar upp alla stereotyper om brittisk 1910-tals överklass till 11.

Intrigen as such är inget att skryta om, men den underbara ostigheten (jo, ostigt kan vara underhållande) höll mig kvar hela filmen.

Tre av fem.

Hittade ingen trailer för femtiotalsfilmen, (Ja, det finns tydligen nyare filmer med samma namn.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Stillwater (2021).

Premissen är att knegaren Bill från USA åker till Frankrike för att besöka sin dotter som sedan fem år tillbaka sitter fängslad för mord. Indicier tyder på att hon kanske inte är skyldig, och pappa Bill börjar nysta. Marknadsförd som en thriller men är i praktiken ett långsamt och i allmänhet ganska gemytligt drama. Matt Damon är kalas i rollen som den knepige men välmenande farsan. Tappar en del i sista akten och den annars begåvade Abigail Breslin gör sig inte särskilt bra som dottern, annars hade det kunnat bli något riktigt bra av detta. Sevärd ändå, och höjdpunkten i filmen är istället Bills bekantskap med en lokal fransk kvinna och hennes dotter.

3/5.

Håller med dig till fullo. Kunde inte bry mig mindre om jakten på att få dottern frikänd. Tyckte det var fint hur relationen med kvinnan och dottern växte starkare och hade gärna fått handla om det helt och hållet.
Tyckte nästan det var pinsamt att se Abigail spela, särskilt i fängelset, och den franska lilla flickan gjorde det bra mycket bättre.

Medlem

Efter att ha sett Spiderman: far from home på biopremiären, och nu sett trailern för nya Spiderman: no way home så kollade jag på Spiderman: homecoming igår för första gången för jag insåg att jag fortfarande inte hade sett "del 1" än

var ok men far from home var bättre

KoP
Medlem

Willys Wonderland med Nicolas Cage. 10/10!

Medlem

Kubo and the Two Strings (2016) https://www.imdb.com/title/tt4302938/

"A young boy named Kubo must locate a magical suit of armour worn by his late father in order to defeat a vengeful spirit from the past."

En ganska trevlig och charmig animerad äventyrsrulle inspirerad av österländsk mytologi. Väldigt tjusig blandning av både stop motion och CGI. Skulle filmen inte ha använts sig av stop motion alls skulle betyget nog sjunkit ett snäpp då storyn och manus föll ganska platt. Potentialen fanns där, men nådde inte riktigt ända fram.

Betyg: 6/10


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd
Skrivet av KoP:

Willys Wonderland med Nicolas Cage. 10/10!

https://youtu.be/jO9lc3wzifY

Intressant! Jag tyckte den var ungefär 1/10 😅

Medlem
Skrivet av visten:

Arrival, helt ok sci-fi, ger den 3,2 av 5.

Den med Charlie Sheen eller den nya?

Den nya är så seg den första jag nämnde är fakfiskt riktigt bra

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Intressant! Jag tyckte den var ungefär 1/10 😅

Håller med 0 av 10. Han sa inte enda ord i hela filmen riktigt usel och fattar undertonen i filmen men ändå usel

Medlem

Sweet Girl från Netflix riktigt bra med bra tvist

KoP
Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Intressant! Jag tyckte den var ungefär 1/10 😅

Nåväl. Ibland kan även filmer lika djupa som en vattenpöl vara underhållande, det beror lite på vilket humör man är på.
Några utav mina favoritfilmer är egentligen ganska dåliga filmer men dom har ändå något om man blickar bortom fasaden.

KoP
Medlem
Skrivet av Dres81:

Håller med 0 av 10. Han sa inte enda ord i hela filmen riktigt usel och fattar undertonen i filmen men ändå usel

Men behövde han verkligen repliker? Hans handlingar och kroppsspråk talade för sig själv. Lite smågenialt.

Medlem
Skrivet av KoP:

Men behövde han verkligen repliker? Hans handlingar och kroppsspråk talade för sig själv. Lite smågenialt.

Om filmen hade varit bättre ja men det var så himla dåliga scener i hela filmen. Jaja smaken är som baken delad. Det är en film att antingen älska eller hata

Medlem

Senaste två filmerna på bio var "Candyman" älskade denna uppföljare sen "Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings" oerhört hypad film som var en del grymma martial art scener men själva filmen var usel och finalen var antiklimax av usel data animation

FM-guru
F.d. Sisyr

Don't Breathe 2 (2021)

Där ettan var en "how the turntables" där småsympatiska inbrottstjuvar gav sig på fel person i form av en tokig, blind gubbe så försöker tvåan istället vända på det en gång till och göra föregångarens antagonist till denna films protagonist när hans hem än en gång blir invaderat, men denna gång av kallblodiga mördare.

Där ettan var tajt och fokuserad känns denna film rätt diffus och tanklös. Blodigt är det i alla fall - om än i total avsaknad av spänning och effektiv regi. Om det beror på byte av regissör eller inte låter jag vara osagt, ettans författarregissör Fede Alvarez är trots allt alltjämt med på mer än ett hörn då han både har skrivit manus samt producerat uppföljaren. Varför man förväntas heja på en bindgalen våldtäktsman tåls att ifrågasättas, men det här är å andra sidan en film som från början till slut tycks förvänta sig att man ska stänga av hjärnan och njuta av en kavalkad av tradiga actionscener (för det är vad det handlar om här - tvåan är en ren actionthriller medan ettan hade skräckambitioner).

Det enda positiva filmen har att erbjuda är Stephen Lang som repriserar sin roll och krämar ut maximalt av det han har att jobba med.

1/5

Medlem

Army Of Dead (Netflix).

Efter rekommendation från Nördigt.nu

Eller dem sa bajsmacka och då per automatik är det en bra film.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Freeman79a:

Army Of Dead (Netflix).

Efter rekommendation från Nördigt.nu

Eller dem sa bajsmacka och då per automatik är det en bra film.

Ingen aning om vad nördigt.nu är, men "bajsmacka" är en rätt träffande beskrivning av det där möget till film.

Avstängd
Skrivet av Sisyr:

Ingen aning om vad nördigt.nu är, men "bajsmacka" är en rätt träffande beskrivning av det där möget till film.

Ingen aning vad det är heller men håller med om att filmen sög hårt. Totalt meningslös med noll substans. Fick kämpa mig genom hela då jag aldrig yttrar mig om en film om jag inte sett hela.

Kan dock relatera till Freeman i grejen att om vissa personer/sidor/organisationer säger att något är skit så vet man direkt att det är bra för folk som har bra smak. Generellt då. Detta var inte ett sådant exempel 😅

Medlem

Love and Monsters (2020) - https://www.imdb.com/title/tt2222042/?ref_=tt_urv

Meh. Inte jättebra, inte totalt värdelös. Hade ett par halvlustiga och intressanta scener, sista delen av filmen var ganska usel. Skulle behövt mer av Michael Rooker och den lilla tjejen. Filmen är nog bättre för folk i yngre tonåren.

Betyg: 5/10


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

What We Do in the Shadows (2014) - https://www.imdb.com/title/tt3416742/

"Viago, Deacon and Vladislav are vampires who are finding that modern life has them struggling with the mundane - like paying rent, keeping up with the chore wheel, trying to get into nightclubs and overcoming flatmate conflicts."

Betyg: 8/10

Jäkla charmig komedi. Må hända att jag inte skratta högt eller rakt ut ofta, men jag hade nog fan ett leende på läpparna filmen rakt igenom. Fick mig intresserad av tv-serien, blir kanske att spana in den.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Vågen (finns på Netflix) som väl får klassas in i faket för Norsk Naturkatastrof.

Bra mycket bättre en moderna amerikanska liknande filmer och klart rekommenderad


signatur
Medlem

Brukar köpa/hyra 3-4 filmer åt gången och titta lite då och då, senaste jag såg var "The Mothman Prophecies". Vill inte säga skräckfilm för jag somnade och fick se om den på morgonen 😁 men den var rätt okej.

Nästa blir "13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi" som ligger och väntar i min playlist.

Medlem

Beslöt mig för att se The Lighthouse eftersom flera här på forumet uppenbart gillade den.

Kan bara konstatera att dessa personers filmsmak skiljer sig radikalt från min.
Detta var 109 minuter av mitt liv jag önskar att jag kunde få tillbaka. Filmen var nästan lika dålig som Black Panther.

Två osympatiska män av tvivelaktig mental hälsa jobbar vid en isolerad fyr. Kunde mer eller mindre i stora drag förutse hur den skulle sluta cirka en timme innan den faktiskt gjorde det. Bara detaljerna var okända.

Så otroligt tråkig film som jag bara såg färdigt av ren princip.

2 av 10


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fezk:

What We Do in the Shadows (2014) - https://www.imdb.com/title/tt3416742/

"Viago, Deacon and Vladislav are vampires who are finding that modern life has them struggling with the mundane - like paying rent, keeping up with the chore wheel, trying to get into nightclubs and overcoming flatmate conflicts."

https://filmitch.files.wordpress.com/2015/01/what_we_do_in_th...

Betyg: 8/10

Jäkla charmig komedi. Må hända att jag inte skratta högt eller rakt ut ofta, men jag hade nog fan ett leende på läpparna filmen rakt igenom. Fick mig intresserad av tv-serien, blir kanske att spana in den.

Underbar film, och TV-serien är också riktigt bra (vilket jag inte alls hade väntat mig).

Medlem

Frailty (2001) - https://www.imdb.com/title/tt0264616/?ref_=nm_knf_t2

A mysterious man arrives at the offices of an FBI agent and recounts his childhood: how his religious fanatic father received visions telling him to destroy people who were in fact "demons."

Bill Paxton's(RIP) regidebut är en solid thriller. Inget jag ramla ur stolen av, men premissen är ganska intressant(med lite uppenbara "twists") och skådespelarinsatsen är stabil, speciellt från Paxton själv.

Betyg: 7/10


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Underbar film, och TV-serien är också riktigt bra (vilket jag inte alls hade väntat mig).

Låter bra, har skrivit upp serien på min "titta-lista", som bara växer snarare än krymper känns det som hehe. Men någon dag så.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar