Splatoon 2 har invaderats av fuskare

Robot
Splatoon 2 har invaderats av fuskare

Sannolikt ett resultat av att Nintendo Switch blivit hackad.

#splatoon-2, #switch, #splatoon2


Medlem

Ha ha då var det roliga slut i det spelet då. Kanske man ska strunta i att köpa mp spel till switchen överhuvudtaget...

Medlem

Git Gud


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Bara en uppriktig fråga. Har hört talas om detta förut, hackningen. Hackad i hårdvarorna? Går ej att åtgärda via mjukvaror? Riktigt?

Så var enda Switch såld till denna dag är "bricked", alltså trasig. Måste ersättas med en annan model, en ny fysisk konsol? Är detta korrekt?

Medlem
Skrivet av lackis:

Bara en uppriktig fråga. Har hört talas om detta förut, hackningen. Hackad i hårdvarorna? Går ej att åtgärda via mjukvaror? Riktigt?

Så var enda Switch såld till denna dag är "bricked", alltså trasig. Måste ersättas med en annan model, en ny fysisk konsol? Är detta korrekt?

Varför skulle dom vara bricked?

Medlem
Skrivet av lackis:

Bara en uppriktig fråga. Har hört talas om detta förut, hackningen. Hackad i hårdvarorna? Går ej att åtgärda via mjukvaror? Riktigt?

Så var enda Switch såld till denna dag är "bricked", alltså trasig. Måste ersättas med en annan model, en ny fysisk konsol? Är detta korrekt?

Bricked innebär att den är helt obrukbar, vilket den inte är. Men ja, detta är något som Nintendo bara kan åtgärda genom att ändra hårdvaran.

eld
Medlem

Frågan är väl vad som är det största problemet, hackers eller brist på säkerhet i splatoon 2's nätverkskod.

Medlem

SplatHex har funnits ute i 2 veckor nu, förvånad att folk inte har rapporterat fuskare tidigare.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av eld:

Frågan är väl vad som är det största problemet, hackers eller brist på säkerhet i splatoon 2's nätverkskod.

Det är Nintendo, dom har ingen säkerhet, ingen anti-cheat heller.
Det är därför dom vill begränsa tillgång till save files.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Bricked innebär att den är helt obrukbar, vilket den inte är. Men ja, detta är något som Nintendo bara kan åtgärda genom att ändra hårdvaran.

Jag förstår. Så länge du inte uppdaterar, spelar online, laddar ner dlcs osv. då är du "good to go"? Om du däremot gör detta riskerar du att få "gäster" i ditt system. Det låter som en "bricked" current gen-spelkonsol för mig.

Dom där spelen får väl inte riktigt plats på sina "minneskort" va?

Så vi rekomenderar folk att vänta med ett köp?

Medlem
Skrivet av lackis:

Jag förstår. Så länge du inte uppdaterar, spelar online, laddar ner dlcs osv. då är du "good to go"? Om du däremot gör detta riskerar du att få "gäster" i ditt system. Det låter som en "bricked" current gen-spelkonsol för mig.

Dom där spelen får väl inte riktigt plats på sina "minneskort" va?

Så vi rekomenderar folk att vänta med ett köp?

Jag tror det du syftar på är en bannad konsol. Alltså att Nintendo stänger av dig från att använda den online om du blir upptäckt. En brickad konsol innebär att du inte ens kan starta upp den, vilket oftast händer om hackningsprocessen har gått fel och systemet blivit korrupt. Vad gäller spel så finns det så vitt jag vet inga backup-loaders än, så hur backups kommer att lagras återstår att se. Men jag gissar på att man kommer kunna installera spel både internt, som är 32GB, samt på MicroSD, som Switch har stöd för upp till 2TB.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Jag tror det du syftar på är en bannad konsol. Alltså att Nintendo stänger av dig från att använda den online om du blir upptäckt. En brickad konsol innebär att du inte ens kan starta upp den, vilket oftast händer om hackningsprocessen har gått fel och systemet blivit korrupt. Vad gäller spel så finns det så vitt jag vet inga backup-loaders än, så hur backups kommer att lagras återstår att se. Men jag gissar på att man kommer kunna installera spel både internt, som är 32GB, samt på MicroSD, som Switch har stöd för upp till 2TB.

Coolt! Funderade just på om "hackningen" mer var som ett "öppet hål" om du förstår? Att vem som helst skulle kunna gå in i onlineuppkopplade system, helt öppna system, implementera vad skit som helst på din Switch. Det finns en viss säkerhet trotts allt då, om du håller dig "på mattan" (inget trixande) och när du använder Nintendos tjänser ordningsamt, lol!

Problemen uppstår alltså om DU "hackar", inte om du sköter dig som vilken användare som helst?

P.S. "Brickad" var lite som ett synonym med "begränsad" för att vara något mer tydlig.

Med all respekt, "brickad" i sin rätta betydelse kanske inte är direkt vedertaget, du vet, "satt i sten". Men om du inte kan spela ditt nya spel online? Då har väl plattformen ändå problem? Och om detta inte går att åtgärda, då är väl det ett problem.

Medlem

@lackis: Med all respekt, kan du inte bara ge upp och inse att det är ett felaktigt ordval. För att hjälpa dig att förstå innebörden, tänk dig krysslåda med rrod. Vad Switchen har råkat utför har inträffat på ett flertal andra system, och är inget nytt fenomen i konsolvärlden.

Avstängd
Skrivet av k1ssk1ss:

@lackis: Med all respekt, kan du inte bara ge upp och inse att det är ett felaktigt ordval. För att hjälpa dig att förstå innebörden, tänk dig krysslåda med rrod. Vad Switchen har råkat utför har inträffat på ett flertal andra system, och är inget nytt fenomen i konsolvärlden.

Där ser man.

Kanske. Troligen inte.

Felaktigt ordval? "Brickad"? Onekligen! Den fungerar ju delvis.

rrod?

Jaha!

Nu förstår jag. Red ring of death? Bra noterat, inget man har sympati för.

Överhettning vs Ett konstant/evigt virus.

Medlem
Skrivet av lackis:

Där ser man.

Kanske. Troligen inte.

Felaktigt ordval? "Brickad"? Onekligen! Den fungerar ju delvis.

rrod?

Jaha!

Nu förstår jag. Red ring of death? Bra noterat, inget man har sympati för.

Överhettning vs Ett konstant/evigt virus.

Hehe, dina inlägg känns som att läsa en inre monolog i en bok.

Avstängd
Skrivet av Fr0gg0.:

Hehe, dina inlägg känns som att läsa en inre monolog i en bok.

Hahaha!Tror du är något på spåret här, lol! Fyyyy! En av alla mina "förmågor" antar jag.

eld
Medlem
Skrivet av lackis:

P.S. "Brickad" var lite som ett synonym med "begränsad" för att vara något mer tydlig.

Brickad innebär att den har samma funktionalitet som en tegelsten

Avstängd
Skrivet av eld:

Brickad innebär att den har samma funktionalitet som en tegelsten

Det var som fan!

Ja!, vi använder ju språket strikt blankt, inte ungefärligt eller beskrivande.

Ta t.ex. "Fabler". Som faktiskt är faktabaserade sanningar om vad som hänt. Sköldpaddan pratade faktiskt med haren om en sprinttävling i verkligheten. Haren retades så med Sköldis att denne ANORDNADE ett lopp med domare och PUBLIK på riktigt.

När mor hintar om näcken som drar ner dig i forsen då beskriver hon ett livs levande väsen som finns. En decimeter hög alv som spelar dig i fördärvet med sin lyra. Man stöter på honom till och från vid sjöar och vattendrag, det ska förstås helt ordagrant, även i vuxen ålder för det är världsligt konkret.

Vid varje givet anförande betyder orden exakt det dess grundsatser är. Som t.ex: "Ingen rök utan eld" = Det brinner, ser du röken? "Hoppa inte över ån för att hämta vatten" = Helt onödigt att göra detta, fyller ingen funktion. Hämta bara vattnet som en normal person. Hoppa inte, absolut inte över något. Totalt meningslöst. Tillför ingenting till vattenhämtningen. Blir snarare ett hinder. "Här hoppar inga halta löss" = Förmodligen korrekt, eftersom lössen som hoppar inte gör det på tre ben, man måste vara skadefri för att hoppa, eller mer korrekt "skutta" som dom faktiskt gör.

Så när jag beskriver, förfrågar om en grav felaktighet som i värsta fall skulle innebära stora begränsningar vad gäller användandet av apparaten ifråga med betoningen, typ, liknas vid "bricked" inom citationstecken, då menar jag distinkt just en tegelsten, död utan strömtillförsel. Ett tom skal.

Bra att du förstår detta.

I annat fall skulle jag nog säga halvtrasig bortom all reparation och alla möjliga åtgärder.

Medlem

lackis känns som en ai som provar sina vingar i ett kommentarsfält.

Medlem

Trist att tråden gick OT.

Det som är mer häpnadsväckande är ju hur idiotiskt dåligt spelet är kodat.
Det finns alltså varken en serverarkitektur eller något anti cheat.

Det räcker alltså med att modifiera sin klient, så att min switch säger att min karaktär har en miljard health och att mina vapen gör en miljard i skada.

Alla andra spelares klienter köper bara detta rakt av och låter sina ägare bli ägda.

En jämförelse om WoW hade funkat likadant:
Jag modifierar min klient som nu säger att min Firebolt-spel gör en miljard i skada. Sen går jag runt och dödar varje boss på ett skott. Rimligt?

Medlem

Att det finns folk som ens fuskar i detta spel.
Lär ju knappast vara den största målgruppen för spelet som står för fuskandet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Man tycker ju att åtminstone ett grundläggande antifusksystem skulle vara inlagt i alla onlinetitlar från ett så stort företag som Nintendo, men å andra sidan har de aldrig varit särskilt duktiga på nånting som kräver en Internetanslutning. Tänkte faktiskt köpa Splatoon 2 i förra veckan, men efter att jag läste om det här i en reddittråd la jag köpet på is.

Skrivet av Vamp:

lackis känns som en ai som provar sina vingar i ett kommentarsfält.

Dagens skratt. Jag försökte tolka hans kommentarer och trodde för ett ögonblick att jag hade drabbats av en hjärnblödning.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

@lackis:


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Allt som har med online och Nintendo är bara så dåligt att man undrar hur fan det ens är möjligt. Ska inte ens gå in på hur korkat system Splatoon 2 lider av när man spelar (försöker spel) med vänner.

Medlem

@lackis:
Nu har AI:n börjat lära sig att skratta också :/ ...


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

1
Skriv svar