Sean Murray talar ut om No Man's Sky-debaclet

Medlem

Jag har blivit dödshotad, blivit kallad ofantligt många saker Online. Detta är en vardag i ett Online klimat och många glömmer bort det. Att man försöker utmåla sig som ett offer får något som nog nästan alla har varit med om är bara löjligt, speciellt när man stått och ljugit sig blå om en produkt.

Medlem

Om man fortfarande är så himla upprörd över händelsen tycker jag nog man bör ta ett steg bakåt och tänka efter lite. Givetvis var det frustrerande att det skett men hur länge orkar folk egentligen hålla ilskan och frustrationen vid liv? Jag blir också frustrerad och förbannad när vissa saker och ting sker men det finns bättre saker att lägga fokus på istället. Släpp loss.

Jag kommer på oerhört många spel som inte ens kom i närheten av vad jag önskat att det skulle bli men jag känner inte precis att högaffeln och facklan är så värst tilltalande. Hot och våld - vad löser det egentligen?

"Som man bäddar får man ligga" är så jävla fel. Givetvis förtjänar de kritiken och det dåliga ryktet, men bomb- och mordhot? Är du go eller?

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Jag har blivit dödshotad, blivit kallad ofantligt många saker Online. Detta är en vardag i ett Online klimat och många glömmer bort det. Att man försöker utmåla sig som ett offer får något som nog nästan alla har varit med om är bara löjligt, speciellt när man stått och ljugit sig blå om en produkt.

Till skillnad från en nobody som dig, så finns det nog större risk att hoten mot honom verkställs. Tåls att tänka på.

Medlem

@kaealy: Om du kan nämna några fall där "populära" personer som jobbar inom spelbranschen som blivit dödshotade eller liknande faktiskt blivit utsatta på riktigt vore det bra. Och menar du på allvar att om en "nobody" blir dödshotad är inte lika allvarligt som om en rik eller populär person blir det?

Medlem
Skrivet av mobmoben:

@kaealy: Om du kan nämna några fall där "populära" personer som jobbar inom spelbranschen som blivit dödshotade eller liknande faktiskt blivit utsatta på riktigt vore det bra. Och menar du på allvar att om en "nobody" blir dödshotad är inte lika allvarligt som om en rik eller populär person blir det?

Är du dum på riktigt eller spelar du? Själv klart är det värre om en populär person eller en utvecklare blir det eftersom deras jobb address finns för vem som helst att se och många personer har ju blivit doxxade i dessa sammanhang. Om du nobody-mobmoben blir hotade så finns det i princip ingen chans att koppla ihop ditt nick med din verkliga person, samt sannolikheten att personen som hotar dig bor ens i närheten av dig är otroligt liten eftersom du som en nobody som ingen bryr sig medan en utvecklare kan ha skakat liv i hundratals om inte tusentals internetkrigare och mentalfall.

Dessutom rätt ointressant om det lett till fysisk misshandel eller mord när folk tagit livet av sig från endast hoten. Men kul att du försvar sånt beteende.

https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2015/04/28...

55 euro på steam ..lol.. hade gett 4,99€

Medlem
Skrivet av humancentipede:

55 euro på steam ..lol.. hade gett 4,99€

väntat med spänning på en input från dig. men vad bra, då vet vi. tack!

Medlem

Titta på årets E3 så ser ni att det finns fler som inte borde fronta för sina spel.....

Medlem
Skrivet av KoP:

Rätt stört egentligen, den lilla klick med "gamers" som ägnar sig åt att skicka hot med mera. Tycker synd om sådana människor då dom antagligen behöver någon form av vård. 🤔

Tror faktiskt de inte är psykiskt sjuka, bara människor med otroligt kort stubin och utan hämningar.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Tror faktiskt de inte är psykiskt sjuka, bara människor med otroligt kort stubin och utan hämningar.

Anger management är en form av vård...

Medlem

@kaealy:

Så med andra ord har faktiskt ingen populär person eller utvecklare någonsin blivit skadad eller attackerad fastän alla dessa hot.
Och om du inte visste så har jag min adress skriven på min Steam, så alla som dödshotat mig kan mycket lättare få fram min adress än de kan få med dessa populära personer, vilket enligt dig betyder att jag är mycket mycket mer utsatt än dessa.

Medlem

Det är kanske så att det är jättevanligt idag att folk slänger med dödshot online, men då är det något som är fel generellt. Det skall inte behöva vara så. Vissa kanske skakar av sig hoten som vatten på en gås, medans för andra så blir det en skrämmande upplevelse som kanske förändrar deras liv. Man skall inte behöva ta sådant, och folk borde tänka till en och två gånger hur man behandlar varann på internet. Bara för att en själv inte bryr sig om folk som hotar ens familj så vet man inte hur den andre reagerar.
Även om jag inte på rak arm kan ta fram konkreta fall så är jag övertygad om att det finns folk som råkat illa ut IRL efter hot online. Samtidigt som jag också är övertygad om att 99,9% av alla hot på internet är tomma hot så kan man inte känna sig säker.
Avanonymisera internet och jag är övertygad om att dom allra flesta hoten kommer försvinna. Inte lika roligt att hotas om man måste kunna stå för vad man säger.

eld
Medlem
Skrivet av mobmoben:

@kaealy:

Så med andra ord har faktiskt ingen populär person eller utvecklare någonsin blivit skadad eller attackerad fastän alla dessa hot.
Och om du inte visste så har jag min adress skriven på min Steam, så alla som dödshotat mig kan mycket lättare få fram min adress än de kan få med dessa populära personer, vilket enligt dig betyder att jag är mycket mycket mer utsatt än dessa.

Hade du fått leva som dessa personer gör så hade du inte suttit här och snackat om hur lätt det är.

Medlem
Skrivet av eld:

Hade du fått leva som dessa personer gör så hade du inte suttit här och snackat om hur lätt det är.

Ljuga sig ansiktet blå och få massa pengar genom att ljuga låter som ett ganska lätt sätt att leva.

Medlem

Småsint folk med för mycket fritid”. Nä men tråkigt med allt kaos kring detta. Givetvis är det inte ok med att hota osv, däremot tycker jag att Sean gör rätt med att uppdatera spelet så mycket det går för att motsvara det färdiga spelet som det borde ha varit från början. Det är ju en jäkla bra sätt att säga ”förlåt mig”, och det godtages🤗.
- Är på Menorca nu med familjen, kan inte hålla med luren under semestertider, ha det gott folk


signatur

Banksy

Medlem

Personligen blev jag personligen bara oerhört upprörd över all den tid jag la ner för att grinda och komma till mitten för att sen inse vad som fanns där, inte avsaknad av multiplayer etc eller andra tillkortakommanden.

Ni som kommit dit vet att det är ett stort jäkla långfinger.

En del kommer påstå att det inte är poängen med spelet. Dock så är det målet enligt spelet själv då det hela tiden visar:
"nu har du bara 123456789 ljusår kvar till mitten"
"nu har du bara 123456788 ljusår kvar till mitten"
"nu har du bara 123456787 ljusår kvar till mitten".

SM förtjänar dock inte dödshot etc. Han förtjänar dock kritik för att inte be om ursäkt i tid och erbjuda refunds.

Medlem
Skrivet av mill:

Personligen blev jag personligen bara oerhört upprörd över all den tid jag la ner för att grinda och komma till mitten för att sen inse vad som fanns där, inte avsaknad av multiplayer etc eller andra tillkortakommanden.

Ni som kommit dit vet att det är ett stort jäkla långfinger.

Har kommit till mitten, flera gånger och även om jag kan hålla med om att dom kunde lagt ner lite mer på det än dom gjorde så är det väl ändå resan dit som är spelet. Vet ärligt talat inte vad folk hade förväntat sig, en cool video? Ett klotterplank att skriva sitt namn på?
Jag kom dit rätt tidigt men även om det vart en liten "bara det här?" känsla, så är det inget jag lade ner någon mer tid på. Som sagt så är det resan dit som är spelet, och jag kände direkt att jag ville göra den igen.

eld
Medlem
Skrivet av mobmoben:

Ljuga sig ansiktet blå och få massa pengar genom att ljuga låter som ett ganska lätt sätt att leva.

Mannen blev entusiastisk och hypade upp saker som var planerat för spelet fram tills att pengarna tog slut och spelet behövde börja säljas, det gjorde mer ont för honom än för spelarna.

Massan som köpte no mans sky köpte det för att kunna flyga runt, landa på närmast oändliga mängder planeter och gå runt. Resterande (inklusive jag) blev mindre missnöjda när patcharna började ramla in, readan den första fixade till de största problemen.

Så det känns sjukt att beskriva hur härligt han har det när han sitter två år efter release och fortfarande bygger på spelet medans han undrar om dagens dödshot faktiskt är på riktigt eller inte.

Medlem

@quadratis: Lugna dig.

Vad som hänt är avskyvärt. Att någon här *på allvar* rättfärdigar fysiskt våld för tomma löften är lika osympatiskt som osannolikt.

Det förhindrar inte att jag (och uppenbarligen många andra), efter att ha följt pre-hype, release och debatt kring post-launch rage tycker att Murray är en riktigt stor sopa. Vilket nog är den egentliga poängen folk vill göra.

Medlem
Skrivet av eld:

Mannen blev entusiastisk och hypade upp saker som var planerat för spelet fram tills att pengarna tog slut och spelet behövde börja säljas, det gjorde mer ont för honom än för spelarna.

Massan som köpte no mans sky köpte det för att kunna flyga runt, landa på närmast oändliga mängder planeter och gå runt. Resterande (inklusive jag) blev mindre missnöjda när patcharna började ramla in, readan den första fixade till de största problemen.

Så det känns sjukt att beskriva hur härligt han har det när han sitter två år efter release och fortfarande bygger på spelet medans han undrar om dagens dödshot faktiskt är på riktigt eller inte.

Finns ju definitivt liknande fall där spelutvecklare har hypat spel, skillnaden är att det var väldigt många som var entusiastiska för No Man Sky, mig själv inkluderat. Det är sant att det är lätt att saker är lättare sagt än gjort, när man säger saker.

Det skrämmande är personer som @mobmoben, där man försöker bortförklara något så allvarligt som dödshot. Spelar helt enkelt ingen roll om det är tänkt som ett allvarligt hot eller något, för den drabbade är det exakt lika illa.
Det som är skillnaden är att det @mobmoben antagligen inte inser att om han har fått ett dödshot, så har en person som Sean Murray fått tusentals. Sannolikheten att någon av de personerna skulle verkställa ett hot är betydligt mer överhängande än att en av de tolvåringar som slänger ur sig idioti på nätet, skulle genomföra det de sagt.

Inbitna gamers är riktigt skrämmande, likväl som inom alla intressen finns det sjuka människor i mängden.

12
Skriv svar