Är Fortnite farligt för barn? Se FZ-Gustav debattera med Katrin Zytomierska på Aftonbladet

FM-guru
F.d. Sisyr

Väldigt oklart varför hon över huvud taget får vara med i "debatten" när hon helt saknar kompetens i sakfrågan. Löjligt och absurt.

Medlem

När jag växte upp var det tvärtom, våldsamma människor som rånade, slogs, vandaliserade och var allmänt aggressiva spelade inga TV-spel, medans dom som spelade var ordentliga, otroligt icke våldsamma, och hade bra betyg i skolan.

Den enda negativa påverkan jag har studerat är att unga människor som spelar våldsamma spel blir mer okänsliga/immuna mot riktigt våld ute i de verkliga livet p.g.a. brist på riktig erfarenhet utav riktigt våld, då den enda erfarenheten utav våld kommer ifrån spel.

Detta syns tydligt då yngre generationer skapar kommentarer på verkliga våldsamma klipp på Youtube mm. i form utav "He will respawn", osv. Med omåttligt många tummar upp. Vilket är ett tecken på att det verkliga våldet förknippas tillbaka till det oseriösa våldet i spel hos yngre människor.

Vissa kallar det en avtrubbning, men jag skulle kalla det för en bieffekt som ej går att undvika. Om man uppfostrar och skyddar ett barn från våld så kommer barnet ändå fylla gapet med att hoppa på svampar och kasta eldbollar. Man kan inte radera det naturliga i oss, men man kan påverka materialet som ett sinne tar in, absolut, men jag skulle aldrig påstå att sinnet i fråga blir mer våldsamt ju mer våldsamma spel eller filmer det utsetts för, snarare blir det en naiv inställning till det hela.

Medlem

Jag är inte Far, men jag är farbror och morbror, jag är den som mina syskonbarn vänder sig till när det kommer till spelande för jag är ensam om det intresset i vår familj.

För mig personligen finner jag ingen glädje i Fortnite, men jag sitter med och låter barnen spela. De har ofta väldigt roligt. Men jag har satt stopp för den större delen av VoIP och stänger av och har tydliga regler om jag märker att frustration eller ilska kommer till.

Lär dem tydligt att om spelet inte är roligt utan gör en irriterad är det dags att stänga av och spela något annat eller ta en paus.

Spelet Fortnite i sig är relativt harmlöst om man lär barnen sunt förnuft ( som dom redan förstått innan ), så som att våld inte är lösningen, vapen är inte att leka med och det som är i spelet reflekterar inte verklighet alls. Det är på skoj.

Andra spel har varit Mario, Sonic osv. Som är minst lika uppskattade som Fortnite.

Överlag så överlåter jag att var förälder får bestämma vad dom får spela, sen är jag med och kikar och övervakar. Så vi hjälps åt

Så som många sagt, upp till var och en att avgöra, inte för en enstaka att diktatera vad alla ska göra. Mest tror jag på en närvaro och göra en gemenskaps grej utav det. Spela ihopa, kika ihopa, lära och bevaka.

Barnen är i mellan åldrarna 5-10.


signatur

Nämen!

Skägg.
10 Chambers

Oavsett vad man tycker om Zytomierska vill jag ändå be om lite höjd i argumentationen. Finns ingen anledning till personangrepp. Kommer att rensa lite i tråden.


signatur
Medlem
Skrivet av Zimpan:

Tror våld och taskigt beteende bland barn har med personligheter och psyke att göra. Det influeras inte riktigt utav spel att bli våldsamma eller utveckla dåligt beteende. Det är föräldrarna som ska sköta uppfostran, kan de inte hantera det så ska de inte beskylla allt i barnets närvaro.

Jag växte upp med Quake och Diablo från ~5-årsåldern och uppåt och har spelat serien religiöst sedan dess, och jag mår nästan illa av att se våld i verkliga livet. Så jag är beredd att hålla med dig helt.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det outsinliga ämnet "XX är farligt för barnen" återkommer igen - denna gång med en märkligt oinsatt människa som Zytomierska.

Precis som Gustav mycket riktigt påpekar - skulle fortnite vara olikt CS, som ändå funnit i 20 år. jisses då skulle ju den idag styrande generationen (70talister/80talister) mer eller mindre redat skjutit alla.

Jag förstår varför han inte annat kunde skratta åt henne....hon är oinsatt, inskränkt och ägare av en hög dos moralpanik. Ändå kommer hon antagligen fortsätta tillåta sin unge spela spelet?!

Jag, precis som hon är förälder. Skillnaden mellan det animerade Fortnite och andra spel, som Doom eller Wolfenstein är enorma. Jag kan så klart förstå att Om man är oinsatt och inte vet (vilket är den gamla klichén i detta sammanhang - hej videovåld, VHS döden, metallmusik) vad som finns i detta medium så tror man det kommer ruttna barnens hjärnor och göra de till slavar till spelen och i förlängningen mordmonster™ som härjar i städerna.

När det i praktiken (i många fall, det finns säkert undantag) mer handlar om att låta ungar själva avgöra vad som är fantasi och verklighet - kunna se över de lättare om de är hemma eller rentav (om de är hemma o spelar) faktiskt ge möjlighet att som förälder själv sätta in sig i spelet i fråga. Det gör jag, och det borde hon göra.

Ja, men nu skriver jag detta...och inget illa ment...men detta är FZ där merparten är insatta gamers av olika slag. Vi vet redan bättre menar jag...så det är liksom att "preach for the choir".

Det bästa vore ju att motsatsen togs upp i media. D.v.s. att istället för att en oinsatt människa tar upp moralpaniken och vill demonstrera - att spelandet djupdyks i gammelmedia (tv-radio-tidningar) på ett mer ingående sätt. Det finns tack och lov ett gäng recensenter....men spelandet skulle behöva belysas mer, och normaliseras ytterligare...och framförallt bara pratas om, så folk blir bättre insatta.

Men hej...det kanske är en utopi...

Hur som helst....Gustav var bra...Zytomierska var inskränkt och (may i say it) aningen korkad....


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zimpan:

Tror våld och taskigt beteende bland barn har med personligheter och psyke att göra. Det influeras inte riktigt utav spel att bli våldsamma eller utveckla dåligt beteende. Det är föräldrarna som ska sköta uppfostran, kan de inte hantera det så ska de inte beskylla allt i barnets närvaro.

Människor kan ju dock bli påverkade av vad som helst. Klart att någon kan bli inspirerad av att göra något dumt för att de sett en serie, film eller spelat ett spel.

Överlag så är det ju inte så vanligt och som du är inne på är det ju oftast något annat som är problemet egentligen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Vem bryr sig om vad Katrin Zytomierska säger?

Vem? ~^

Medlem
Skrivet av Nomman:

Kapar frågan och besvarar den ur mitt perspektiv.

När min dotter var sju år pratades det som Friday the 13th-spelet i skolan och hon bliv nyfiken. Eftersom hon hade tröttnat på sina vanliga spel köpte jag två kopior av det, till henne och mig. De första hem minuterna tyckte hon var jätteläskiga - därefter skrattade hon bara. Sedan dess har vi spelet säkert ~50 timmar tillsammans (kul att mörda pappa!), och hon ytterligare något trettiotal online. De enda bieffekterna jag har märkt är att hennes engelska har blivit mycket bättre. Numera kan hon fråga efter bensin, bilnycklar och båtpropellrar nästan helt utan brytning. Och be om att inte bli mördad, dessutom.

Five nights at Freddys har vi också spelat tillsammans (och hon själv, sedan jag tröttnade).

Vad jag försöker få sagt är att jag inte tror att skräckspel/våldsspel är farliga alls. Vare sig för barn eller vuxna. Framförallt inte om jag som förälder är med och visar att allt är på lek och skoj. Tror överlag bara det är skadligt att försöka skydda barn från intryck.

(Sedan kanske jag inte skulle låta en 3-åring spela Alien Isolation, så well, där går min gräns?)

En 3 åring får ju inte ut något av Isolation ändå, de fattar inte rädsla på det sättet, vilket kan gälla barn i mycket äldre åldrar ocksä.

Ja håller med dig men varje förälder får också bedömma sitt eget barn och hur bra de är på att tolka fiktion vs verklighet, och därefter eventuella problem som skulle kunna uppstå och hur de hanterar dem, tex blir de traumatiserade är de ju kanske inget att fortsätta med.

Skräckspel har ett syfte vilket är att skrämma skiten ur dig, inte att du ska gå runt o skratta. Det är ju inte den känslan att skratta jag är ute efter utan adrenalin och rädslan för det okänd a:)

Vissa barn är mer mogna än andra, jag började kolla våldsamma filmer och spela våldsamma spel i mycket tidig ålder, mot mina föräldrars rekommendation, men de gav med sig med tiden och ja hanterade det ganska moget för min ålder, med de inte sagt att man hade svårt att somna ibland eller ångrade att man tittat på vissa saker.

Sedan att det skulle göra folk våldsamma är ju bara bs. På sin höjd kanske ett spel kan få bägaren att rinna över för någon med redan allvarliga problem pga. helt andra saker.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det finns något som kallas "Swish Journalister" som skriker Vargen Kommer för att få folk till sina sociala medier konton i syfte att få dem att donera pengar. Hon själv gör inte det så vitt jag vet men många kolumnister i hennes situation har tagit steget efter de fixat sig en följarbas.

P1 program om Swish Journalister: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&art...

Många kända svenska namn i det inslaget, som tex Katerina Janouch och Joakim Lamott.

Pratar dom inte om aftonbladet eller expressen dn osv?
Dom som även de tar betala..eller dom själva som nu ska bli skatte fincerade då de tappar förtoende och ingen längre betalar till dom.

Tråddemonen
Testpilot

@Gustav Höglund: Var ju inne på något med pixar filmer. Det förekommer en hel del våld även i barnfilmer som Big Hero 6 med mecha robotar som slåss och spränger saker och begår massförstörelse. Turtles och en del barnprogram som sänds dagligen innehåller en hel del fysisk våld men tas aldrig upp på samma sätt som spel. Man kan sitta och peka fingrar på allt inom spel, film, musik, eller varför inte historielektionerna i skolan. Böcker som flugornas herre var ju ingen vidare trevlig bok heller som vi fick läsa i skolan.

Tråddemonen
Testpilot

@Puscifer: Lira första Doom på 4a bast på brorsans laptop. Lirar remaken en del ibland för flowet och spelkänslan. Har aldrig betett mig hotfullt mot någon och har inte varit i slagsmål med någon sen 3e klass. Nästan 20år helt våldsfri om man bortser från vad man gör inom spel.

Skägg.
10 Chambers

I grund och botten handlar föräldraskap att ta ansvar och ibland (ofta) handlar det om att säga nej. Sätta gränser och styra undan. Sätta upp ramverk. Ganska så enkelt när de är små men ju äldre de blir desto mer måste du kunna argumentera för dina beslut. Oavsett om det handlar om Fortnite eller lördagsgodis. Hur ska du kunna argumentera mot något om du inte är insatt i det?

Det enda snack jag hör på skolgården kring Fortnite är vilka skins folk har, och hur mycket V-Bucks de ska köpa. Inte strategier (mer än ”Scar är bäst!”) eller vettiga diskussioner. Hockeykort i ny skrud. Det är för mig viktigare argument för att stå över spelet än att man bara skjuter folk.


signatur
Medlem

Jag tror man får en mycket ofriskare hjärna av att sitta med en surfplatta och glo på youtube-klipp hela dagarna. Jag tror också att bloggare har mer ofriska hjärnor än andra människor då de måste ta emot hatiska kommentarer i princip varje gång de gör ett inlägg.
Skulle människor eller barn öht bli våldsamma av TV-/datorspel så hade världen sett MYCKET värre ut än vad den gör idag och jag och flera med mig hade varit jordens största gangsters, men se på fan, det är vi inte. De som är gangsters och våldsamma föds in i det för att det är vardag i familjen eller att man växer upp med dåliga relationer, inte för att man spelar spel. Tycker det Zytomierska gör är farligt och visar tydliga tecken på okunnighet och ett förstadie på klimakteriet.

Dödgrävaren

Rent generellt så är ju inga spel farliga, men det handlar ju lite om hur stor portion av sitt liv man väljer att lägga på det också. Att barn istället för att umgås med andra barn i verkligheten, eller att skapa saker, sitter och spelar Fortnite fem timmar om dagen, tror jag inte är hälsosamt för dem eller samhället i långa loppet. Men att det skulle göra människor våldsamma att spela spel tror jag inte på, effekten är snarare att man tappar koncepterna lite och får problem att navigera verkligheten som kan verka långsam och trög i jämförelse med spel.

Pansarknekt

Jag blev en våldsbenägen psykopat av CS och Quake i mina dar. Men sen skicka mor mig till armén där jag lärde mig kramas och nu är jag jättevälanpassad.


signatur

Ooooh the drama!

Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Gustav skulle ha ställt frågan vad folk tänker kring klassiska brädspel som shack t.ex. om spelarna själva tänker att det är en brädspel grundat efter krig och strategi, eller om de bara tänker kring målet att slå ut motståndarens kung. Ibland blir innehållet en ren självklarhet och därmed ignoreras innehåll och influerar inte spelarna på något negativt sätt. Håller med att det är föräldrarnas ansvar och det finns åldersgränser som likt fortnite, om föräldrarna tillåter sitt barn ta del av material olämpligt för barnets ålder så hänger det helt på föräldrarna och då ska inte någon annan behöva komma och berätta hur de föräldrarna ska sköta sitt barns uppfostran.

Medlem

Japp mycket farligt! Min äldsta son spelar det just nu. Själv tvingades jag hänga med grannen och spela Nintendo där i hans ålder. Ha ha! Folk är så bortskämda idag. Men jag är endå glad att fått uppleva när allt började! Nu måste jag bara leva länge för att kunna maxa spelandet! Är helt beroende av GtaV just nu. Spelar morgon rast kväll och sen till sent på natten typ varje dag. Men det går nog över när jag köpt det mesta i spelet. Måste ju ha tid till 100 andra spel någon gång.

Frilansare
Skrivet av Bennii:

Gör du något speciellt för att lära din grabb respekt mot sina motståndare? Det tråkigaste som kan hända är ju att din son om 8-10 år är en av dem som sitter och skriker i chatten. Tycker det är en viktig del av barnidrott, att man lär sig respektera såväl motståndare som lagkamrater, och tyvärr går man ofta miste om den delen av uppfostran inom E-sporten.

Just nu snackar vi mycket om vikten av samarbete och empati men vi har inte hanterat sportsmanna-anda annat än allmänt. Att man inte ska vara en dålig förlorare eller vinnare, se till att alla får vara med och så vidare.
Specifikt beteende online tar vi nog när han faktiskt börjar kommunicera med andra över nätet med annat än flossa-danser

Medlem
Medlem

Jag tror inte någons hjärna är lika bra... lika frisk som den som inte har varit gift med Alex Schulman.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Jag kan bekräfta det hon säger.

Jag började spela våldsspel redan på Vic20-tiden. Idag mördar, misshandlar och våldtar jag dagligen, så pass att jag nästan inte hinner spela våldsspel. I tillägg är hjärnan så mos att jag inte har klarat få ett jobb som betalar mer än usla 750k i året. Min dröm är att bli bloggare, eller i iallafall professionell åsiktsmaskin, men den drömmen är sannolikt krossad med tanke på min sönderspelade hjärna.

//LD

"Fortnite" är inte farligt för barn. Farligt för barn är vuxna som inte kan styra sina impuser att döma ut något som de inte riktigt förstår. Utanförskap är också något som inte är bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skriv svar