Deus Ex: Mankind Divided – sagan om bortkastad potential (PC)

Relik 📜
Deus Ex: Mankind Divided – sagan om bortkastad potential (PC)

Jag gillar Deus Ex-universumet. De gamla spelen är legendariska, och ligger högt upp på min personliga lista över titlar att kasta pengar på vid en eventuell remaster. Hela blandningen av häftiga förmågor, dystopi och smart berättande kittlar mig på ett alldeles utomordentligt trevligt sätt.

Det samma tycker jag också gäller för Human Revolution från 2011. Spelet har onekligen många fläckar och skavanker, men miljöerna och den generella känslan är utmärkt. Speciellt senare versioner gör sig extra bra, där till exempel den kissgula grafiken tonats ned något.

Så, kort och gott gick jag 2016 in med höga förväntningar i Mankind Divided. Eidos Montréal hade på förhand förkalrat att de tagit åt sig av kritiken runt just Human Revolution, och att till exempel de svårt dissade boss-striderna var ett minne blott. För Mankind Divided utlovades dessutom tunga val, men riktig påverkan på handling och slutscener. Top notch!

Jag kom igång, och första avsnittet imponerade. Mankind Divided är ett ruskigt snyggt spel, speciellt på en PC där grafiken kan vridas upp. Visst, varje textur är inte perfekt, men den dystopiska framtidsversionen av Dubai och framför allt Prag som målas upp är otroligt välkomponerad. Saker som ljussättning, effekter och detaljer gör tillsammans en helhet som verkligen fäller mig pladask – det kittlar samma nerver som Cyberpunk 2077, eller för den delen film- och tv-upplevelser som Bladerunner eller Altered Carbon.

Efter introduktionen blev det en paus på cirka två år (#livet). Först nu efter sommaren tog jag på allvar tag i spelet och satte mig in i berättelsen ordentligt. Det som nu finns att sätta sig in i, det vill säga. Huvudspåret kretsar runt Adam Jensen från Human Revolution, och utspelar sig ett par år efter händelserna i slutet av förra spelet. Världen är delad runt hur augmenterade ska behandlas, vilket i sin tur leder till både politiska intriger och terrorgrupper.

Jensen själv är en del av Interpol, där han efter ett attentat i Prag får i uppgift att jaga just dessa terrorister. Eller.. är de verkligen terrorister? Blir någon lurad, och i så fall – vem lurar vem? Är det andra som dirigerar från skuggan? Det finns många intressanta infallsvinklar, men tyvärr upplever jag själva berättelsen som ytlig och ganska banal. Så mycket potential att gräva i, som aldrig riktigt får ta plats.

Det hela blir extra tydligt mot slutet av spelet. Jag har aldrig varit med om att så många lösa trådar lämnas vind för våg. Sista scenerna i Mass Effect 3 må ha fått rejäla skopor skit, men det här är mer eller mindre i samma klass. Inte bara själva huvudberättelsen lämnas halvt hängande, utan även flera av de intressanta sidouppdragen. Inte minst rörandes Jensen som person, och vad som hänt eller inte hänt med honom under ett år av minnesluckor.

På något sätt känns det uppebart att det saknas ett halvt spel, eller allra minst en hög DLC-paket som aldrig blev gjorda. De tre som finns bidrar lite eller inget till huvudberättelsen, och rätar egentligen inte ut några frågetecken alls. För ytterligare en Mass Effect-referens, tänk hur Andromeda slutade med ett dussin trådar som aldrig togs vidare. Precis samma sak här, fast ännu tydligare då själva berättandet är mer fokuserat.

Mycket av huvudspårets brister vägs upp av annat. Som tidigare sagt, hubb-staden Prag är fantastisk med en hel del att upptäcka och vackra miljöer att bara titta på. Även flera sidouppdrag är riktigt välgjorda och intressanta, med hyfsat långa intriger som löper över många steg. Det är också gott om låsta dörrar, avstängda kloaker och annat som går att forcera, utan att det är ett krav. Här finns alltså potential att utforska i många timmar, för den som är beredd att lämna uppdragsmarkören för en stund.

Sist men inte minst ska givetvis själva spelandet nämnas. Deus Ex: Mankind Divided sköter smygande mycket bättre än närmaste föregångaren, där stealth faktiskt är ett gångbart alternativ genom mer eller mindre hela spelet. Nya förmågor ger också Jensen ytterligare bredd i vad han kan göra, och i princip varje uppdrag bjuder på olika angreppssätt beroende på vad spelaren är ute efter. Själv blandade jag smygande för vissa delar med att gå total ape shit i andra områden, galet skrattandes (inombords) tills alla magasin ekade tomma. Kul!

För att knyta ihop säcken, Deus Ex: Mankind Divided är i mycket vad du som spelare gör det till. Själva huvudberättelsen är svag och slutar katastrofalt uselt, men miljöerna och vägen dit kan vara riktigt trevlig – om du tar dig tiden. Ligger fokus på nästa uppdrag kommer du sannolikt säga "vad i helvete?" och besviket lyfta händerna från tangentbordet efter bara 15-20 timmar av bitvis mediokert innehåll.

Jag tycker fortfarande titeln är värd att dra igenom, om inte annat för allt runt om. Men, det går inte att förneka att spelet har nästan brottsligt mycket bortkastad potential. Synd och skam för en såpass fin serie som Deus Ex.

Deus Ex: Mankind Divided
3
Bra
+
Fantastisk värld
+
Flexibelt gameplay
+
Bra sidouppdrag
-
Platt berättelse
-
Avhugget slut
-
Alla lösa trådar
Det här betyder betygen på FZ

signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Håller med i stort sett om allt.

Roligt spel speciellt när man tar sig tiden att utforska. och snyggt!

Men huvudstoryn lämnar mycket att önska, då var många sidouppdrag betydligt mer intressanta och man ville veta hur de skulle sluta.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Relik 📜
Skrivet av CliQue-SinneD:

Håller med i stort sett om allt.

Roligt spel speciellt när man tar sig tiden att utforska. och snyggt!

Men huvudstoryn lämnar mycket att önska, då var många sidouppdrag betydligt mer intressanta och man ville veta hur de skulle sluta.

Hela biten runt Jensens augmentations, var de kommer ifrån.. riktigt spännande! Är det ens han? Är han en klon? Den bollen bara.. nähä. Sarif säger typ "jag vet inte", sedan glömmer vi det. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Ambassadör
Xbox

Det här ligger i backloggen och skvalpar...Just det jag vet att det slutar abrupt utan uppföljare har gjort att det ständigt halkar nedåt på "att-spela-listan". Måste nog bara förlika mig med det och ta spelet för vad det är, hehe.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag störde mig som fan på alla filmer som tog över min figurs valfrihet så fort det började bli intressant. Mer som interaktiv film än ett rollspel med aktiva val. Men visst var det snyggt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Håller med recensionen. Känns som mycket frågetecken efteråt.
Gillar ändå deus ex och hoppas på mer


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

Tyvärr är det ju så att Square-Enix i princip delade upp storyn på två spel, varav det andra spelet väntar vi fortfarande på kan man säga. Får hoppas att det kommer någon gång för det blir ju mest lösa trådar och cliffhangers som sagt. Även om vi vet hur det slutar med första Deus Ex och Invisible War.

Annars tycker jag gameplay är väldigt bra och spelet är sjukt snyggt.

Relik 📜

Glömde nämna tre saker!

* Microtransactions var på tapeten vid lansering. Vet inte om det är förändrat för att sticka ut mindre nu, men saknade verkligen inte Praxis eller.. något annat. Kort och gott, inget jag tänkte på alls.

* Musiken! Den är bitvis riktigt bra, ger fin känsla och klaffar perfekt med miljön. Bidrar verkligen till stämningen. Mycket bra jobbat!

* Förtydligande mera. Vissa uppdrag i huvudberättelsen är riktigt bra, men det är mera uppdragen i sig än vad de tillför till storyn. Något som verkligen sticker ut är ett rätt sent där man ska råna en bank (går att "missa" med andra val). Blev snabbt ganska komplext och roligt, mycket extra att göra!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Relik 📜
Skrivet av Mortaigne:

Det här ligger i backloggen och skvalpar...Just det jag vet att det slutar abrupt utan uppföljare har gjort att det ständigt halkar nedåt på "att-spela-listan". Måste nog bara förlika mig med det och ta spelet för vad det är, hehe.

Tycker som sagt det är värt ändå! Stressa inte med storyn bara, för då tar den.. slut.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

KoP
Medlem

Pallade inte med Mankind Divided mer än 3-4 timmar sen hamnade det på hyllan. Human Revolution däremot älskade jag. Så något misslyckades dom med i Mankind Divided. :/

Pansarknekt

Kändes som dom tänkte sig en triologi sen när spelet inte gick så bra som de hoppades blev det tyst.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Det som var sämst med spelet var att man dödade nån main karaktär tidigt i spelet, sen helt jävla random dyker dom upp i något uppdrag senare i spelet. Speciellt den där oleg eller vafan han hette.

Men kul spela, köttade igenom det rätt fort typ.

Testpilot

Jag hade exakt samma känsla här. Det kändes ganska "meh" då man spelade. Man drogs inte in i storyn och det hade inte några tunga sidouppdrag.
De tappade så många bollar i storyn , de hade kunnat få till det så mycket bättre än detta hafsverk.

Det jag hade mest roligt med var att hitta alla hemlisar och utforska staden. Sen blev jag grymt besviken på att det bara fanns 1 öppen area och spelet tog slut såpass snabbt efter det.

Pepp på Cyberpunk 2077 efter detta spel som mer eller mindre visar potentialen till det spelet.

Relik 📜

Tänkte bara flika in att Mankind Divided kostar 4,49 EUR på Steam-rean nu, det är det ändå värt! Human Revolution för 2,99 EUR.

https://store.steampowered.com/app/337000/Deus_Ex_Mankind_Div...


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Relik 📜

Necrobump!

För noll kronor är det helt klart värt några timmar, även i 2024. Trots åldern ser spelet fortfarande ganska bra ut, och med modern hårdvara är det inga problem att dra upp inställningarna.

https://store.epicgames.com/en-US/p/deus-ex-mankind-divided-4...


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

1
Skriv svar