Fallout 76 – Dag ett-patchen är större än grundspelet

Medlem
Skrivet av totte1015:

Inte insatt men om spelet t.ex tar 60GB, och man laddar ner 54GB patch, det innebär ju inte att spelet tar 60+54GB, utan är väl väldigt mycket data som ersätts och överskrivs så att säga?

Se ovan. Ofta är det annars som du säger, vissa delar ersätts av patchen.

Medlem

Någon datakunnig som kan förklara hur en patch kan vara lika stor som hela spelet?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Någon datakunnig som kan förklara hur en patch kan vara lika stor som hela spelet?

Ifall de gör ändringar i stora filer behöver man oftast ladda ner hela filen på nytt, vilket i vissa fall leder till att en "simpel" patch/uppdatering blir extremt stor.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Grejen är att det inte är 54GB med ändringar, det är 54GB som behöver laddas ner. De har (skumt nog) gjort så att om en endaste liten kodrad i ett helt paket ändras, så måste hela paketet laddas ner på nytt.

Det hade varit trevligt med patch notes så man vet hur stor patchen verkligen är, och vad som gjorts.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Nån som la märke till "mittenfingret" i gräsmattan på bannern?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Grejen är att det inte är 54GB med ändringar, det är 54GB som behöver laddas ner. De har (skumt nog) gjort så att om en endaste liten kodrad i ett helt paket ändras, så måste hela paketet laddas ner på nytt.

Det hade varit trevligt med patch notes så man vet hur stor patchen verkligen är, och vad som gjorts.

Det låter weird,.. antar att det rättas till med Day One patchen då,..blir lite väl bökigt annars, detta r ju inte direkt sista patchen tänker jag

Medlem
Skrivet av kaealy:

De har ju bara ungefär 50 miljoner dollar att röra sig med de senaste åren och Zenimax är väl typ 510 miljoner dollar att göra något vettigt med de senaste åren också. Ja, det är verkligen fattiga indie utvecklare vi har att göra med. Speciellt när spel som skyrim i alla sina versioner fortfarande säljer lika mycket som vissa nya AAA titlar från andra företag. Lägg ner. Finns inga som helst ursäkter att släppa spelet i det aktuella skicket med tanke på situationen Bethesda och Zenimax befinner sig i.

Jag sa inget om att det skulle vara fattiga
Inte iheller sa jag att detta var anledningen till varför de beter sig på detta viset..jag kom dock med ett förslag på vad det kan bero på.. och lite basic om hur man sköter ett företag
*Stooor kjaaam*


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av roftg:

Det låter weird,.. antar att det rättas till med Day One patchen då,..blir lite väl bökigt annars, detta r ju inte direkt sista patchen tänker jag

Nej, är nog inget som kommer rättas till. Det är antagligen så de byggt upp sitt integrations- och leveranssystem, och det används även i deras andra spel, vad jag vet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, är nog inget som kommer rättas till. Det är antagligen så de byggt upp sitt integrations- och leveranssystem, och det används även i deras andra spel, vad jag vet.

Håller med jobbigt men så är det

Medlem
Skrivet av totte1015:

Inte insatt men om spelet t.ex tar 60GB, och man laddar ner 54GB patch, det innebär ju inte att spelet tar 60+54GB, utan är väl väldigt mycket data som ersätts och överskrivs så att säga?

Japp, det allra mesta brukar skrivas över, kanske tar några få GB extra ibland. I det här fallet kan det vara annorlunda då det verkar som spelet är halvfärdigt så dom kanske måste lägga till en massa saker. Men samtidigt har dom ju systemkrav att hålla sig till, där det står hur mycket spelet ska ta, med lite marginaler då såklart.

Medlem
Skrivet av Necroluster:

Asså detta jävla skämt till spel...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Alltså uppemot 600 spänn på PC för ett spel som troligtvis kommer att befinna sig i B.E.T.A. under en lång tid framåt? Dessutom verkar spelet vara rätt tråkigt. Nej jag håller nog hårt i plånboken och hoppas att de flesta andra gör detsamma.

Medlem
Skrivet av cyprus:

Alltså uppemot 600 spänn på PC för ett spel som troligtvis kommer att befinna sig i B.E.T.A. under en lång tid framåt? Dessutom verkar spelet vara rätt tråkigt. Nej jag håller nog hårt i plånboken och hoppas att de flesta andra gör detsamma.

Nope, har förbeställt och är otroligt hype inför Onsdag. Det finns en del buggar men efter varje beta-session har jag bara velat fortsätta, så det är helt klart ett roligt spel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Jag undra fortfarande vad som gäller om 15-20 år, kommer spelet ens gå att spela utan dessa stora uppdateringar?
Ett Playstation 1-spel går ju alltid att spela om, men kommer dagens spel alltid vara spelbara?
Läste om en kille som köpt filmer från Apples butik, när han flyttade från Australien till Kanada, slutade hans filmer att fungera, för då var han i ett annat land. Och då hade han ändå köpt filmer via Apple TV.

Fast nu jämför du ju äpplen och päron.

Ett Playstation 1-spel går ju att spela om därför att du äger konsolen fysiskt och du äger fysiskt kopian av spelet. Du har inga externa beroenden till avtal eller leverantören.

Apple TV är en tjänst där du ingår ett avtal med Apple för att få använda tjänsten. Du kan betala Apple för att få rätt att komma åt visst material, till exempel filmer. Man kan kalla det för att köpa filmen, men det handlar ju bara om att du köper ett tillstånd till att komma åt filmen på deras tjänst. Du har beroenden både mot Apple som företag och Apple TV som tjänst. Om företaget försvinner kan du räkna med att filmen försvinner. Om tjänsten försvinner kan du räkna med att filmen försvinner. Om ditt användarkonto försvinner (du kanske bryter mot ert avtal) kan du räkna med att filmen försvinner. Om filmbolaget bryter sitt avtal med Apple kan du räkna med att filmen försvinner. Om du flyttar till en annan region och därmed får ett annat avtal kan du räkna med att filmen försvinner (står förmodligen i det ursprungliga avtalet att så är fallet).
Eftersom du inte äger en fysisk kopia av någonting är du helt utelämnad till externa beroenden som mestadels består av avtal och licenser.

Steam fungerar likadant och det är väl därför som siter som GoG har en marknad, eftersom du får ett faktiskt ägarskap över det du köper.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Fast nu jämför du ju äpplen och päron.

Ett Playstation 1-spel går ju att spela om därför att du äger konsolen fysiskt och du äger fysiskt kopian av spelet. Du har inga externa beroenden till avtal eller leverantören.

Apple TV är en tjänst där du ingår ett avtal med Apple för att få använda tjänsten. Du kan betala Apple för att få rätt att komma åt visst material, till exempel filmer. Man kan kalla det för att köpa filmen, men det handlar ju bara om att du köper ett tillstånd till att komma åt filmen på deras tjänst. Du har beroenden både mot Apple som företag och Apple TV som tjänst. Om företaget försvinner kan du räkna med att filmen försvinner. Om tjänsten försvinner kan du räkna med att filmen försvinner. Om ditt användarkonto försvinner (du kanske bryter mot ert avtal) kan du räkna med att filmen försvinner. Om filmbolaget bryter sitt avtal med Apple kan du räkna med att filmen försvinner. Om du flyttar till en annan region och därmed får ett annat avtal kan du räkna med att filmen försvinner (står förmodligen i det ursprungliga avtalet att så är fallet).
Eftersom du inte äger en fysisk kopia av någonting är du helt utelämnad till externa beroenden som mestadels består av avtal och licenser.

Steam fungerar likadant och det är väl därför som siter som GoG har en marknad, eftersom du får ett faktiskt ägarskap över det du köper.

Jo det är ju så, men tror inte alla tänker på det. Samma gäller ju digitala downloads, som filmer, musik där du faktiskt har filen på din dator (typ ladda ned album som du köpt från CDON).
Problemet med då t.ex. Fallout 76 är ju att det är ett krav att ladda ned patchen för att kunna spela spelet, fast du har spelet fysiskt på skiva. Kanske inte gäller just Fallout, men vissa spel har ju haft den begränsningen så inte det ska bli spelbart för piratkopierare innan storedate.

Medlem

@Voorhees: Tvingas de släppa en dag-ett-patch till release så har det inget med betan att göra.
Då är spelet färdigproducerat för utskick men i fel version. Annars hade de patchat spelet innan release.
De har alltså inte tagit in informationen från betan, fixat spelet och sen släppt det... de har bara släppt det.

12
Skriv svar