Schackspelare på FZ

Medlem
Schackspelare på FZ

Skjuter lite från höften och kollar hur många på FZ som ibland vänder sig till det ädla spelet på de 64 rutorna. Jag är engagerad på olika sätt.

Någon som spelar ofta eller då och då? Vad tycker ni om spelet?

Medlem

Har chess.com appen på mobilen. Ca 1400 i rank. Kör 5min matcher lite då och då. Allt från när man lägger en brakskit till när man vill ha en kortare rast och tänka på något annat. Farsan som lärde mig, bara spöat han 2 ggr än idag, och halva släkten spelar, så lite av en family tradition

Skägg.
10 Chambers

Har ni något bra tips på nybörjartips?


signatur
Medlem
Skrivet av bektil:

Har chess.com appen på mobilen. Ca 1400 i rank. Kör 5min matcher lite då och då. Allt från när man lägger en brakskit till när man vill ha en kortare rast och tänka på något annat. Farsan som lärde mig, bara spöat han 2 ggr än idag, och halva släkten spelar, så lite av en family tradition

Kul! Det låter lite som en livsstil och det är så det bör vara. 👍

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har ni något bra tips på nybörjartips?

Allt beror på. Har man barn i grundskolan kan man försöka att få pedagogerna att starta verksamhet med projekt som Schack i skolan. Finns info på schack.se eller @schackiskolan på Instagram.

Vill man spela själv är appar som chess.com eller chess24.com väldigt bra. Ranking finns och riktigt motstånd. Gratis med uppgraderingsmöjligheter men alltid mänskligt motstånd tillgängligt. På chess24 kan man också följa alla tävlingar live.

Vill man spela på klubb eller liknande så finns det över hela landet. Jag svarar gärna på frågor om det om någon är intresserad. Jobbar lite med detta.

Medlem

Har länge tänkt att det vore roligt att kunna spela schack på en hyfsad nivå, men har aldrig hittat något vettigt insteg.

Det jag saknar är något mellanting mellan nybörjarguider som förklarar reglerna och gamla dammiga tjocka teoriböcker.

Medlem
Skrivet av superlim:

Har länge tänkt att det vore roligt att kunna spela schack på en hyfsad nivå, men har aldrig hittat något vettigt insteg.

Det jag saknar är något mellanting mellan nybörjarguider som förklarar reglerna och gamla dammiga tjocka teoriböcker.

Ge inte upp! Det finns en del nyare nybörjarböcker i bokaffärerna. "Lär dig spela schack" är bra men om den är för simpel så finns även "Schackspelarens bibel" att beställa i de flesta bokaffärer på nätet. Kolla även schackbutiken.se och deras utbud på svenska som ligger som en egen kategori.

Youtube har ju också en massa saker om man surfar runt.

Tråddemonen
Testpilot

Är det verkligen så få som spelar Shack? Har ett shackbräd hemma som plockas fram till och från, är trevligt och spela till kaffet om man har besök.

Medlem

Lite Really Bad Chess i mobilen är skoj när 64 rutor lockar mer än det onämnbara spelet med 324 rutor.

Medlem

Spelar till och från på bräde men inte lika ofta som i ungdomens glans


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Augustus:

Ge inte upp! Det finns en del nyare nybörjarböcker i bokaffärerna. "Lär dig spela schack" är bra men om den är för simpel så finns även "Schackspelarens bibel" att beställa i de flesta bokaffärer på nätet. Kolla även schackbutiken.se och deras utbud på svenska som ligger som en egen kategori.

Youtube har ju också en massa saker om man surfar runt.

lokala bibblan hade schackspelarens bibel, ska kolla in den ikväll!

Skrivet av Augustus:

Skjuter lite från höften och kollar hur många på FZ som ibland vänder sig till det ädla spelet på de 64 rutorna. Jag är engagerad på olika sätt.

Någon som spelar ofta eller då och då? Vad tycker ni om spelet?

Jag älskar schack, men spelet på tok för lite för att vara bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av superlim:

lokala bibblan hade schackspelarens bibel, ska kolla in den ikväll!

Grymt! Den är som ett uppslagsverk så ta det du behöver

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag älskar schack, men spelet på tok för lite för att vara bra.

Det viktigaste är att man spelar!

Medlem

Jorå, när det väl finns ett shackspel i närheten och man är på humör så spelar jag gärna. Men det är sällan det finns folk som förstår sig på shack tråkigt nog.

Medlem

Spelade en hel del schack i högstadiet, på raster/håltimmar. Har knappt rört ett bräde sedan dess.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Jorå, när det väl finns ett shackspel i närheten och man är på humör så spelar jag gärna. Men det är sällan det finns folk som förstår sig på shack tråkigt nog.

Om man till exempel tittar på filmen "Life of a king" som jag tyvärr tror försvunnit från Netflix i dagarna brukar man bli sjukt sugen. När jag lär ut schack visar jag ofta bilder från spel om pengar i New Yorks parker. Gäller att skapa lite drama och mening!

Medlem
Skrivet av Akronym:

Spelade en hel del schack i högstadiet, på raster/håltimmar. Har knappt rört ett bräde sedan dess.

Sagt också mycket på högstadiet, känns faktiskt som det mest äkta jag har gjort i schack även om jag är mycket mera engagerad nu samt har förstått att jag hade stora kunskapsluckor när jag spelade i tonåren.

Medlem

Jag har spelat schack under hela mitt liv (är idag 35). Allt började i grundskolan. Oftast hade varje klass en biträndade lärare (som oftast praktiserade eller var vikarie) på den tiden. Vår vikarie startade en schackgrupp där är han lärde upp oss alla möjliga nybörjartips. Dessutom anordnade han en del skolturneringar. Jag fortsatte sedan lärandet i en lokal schackklubb. Efter ett par år blev jag distriktmästare och spelade bland annat i SM.

Inte för att verka allt för kaxig men det hade varit kul att spela med någon erfaren. Det var länge sedan jag blev besegrad. Där jag bor nu spelar ingen shack och ingen av mina vänner vill röra ett schackbräde.

Skägg.
10 Chambers

Vad skulle ni säga är de vanligaste nybörjarmisstagen?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vad skulle ni säga är de vanligaste nybörjarmisstagen?

Att endast tänka ett steg i förväg och försöka ta så många av motståndarens pjäser. Försök istället att bygga upp en struktur innan du attackerar. Tänk att schackbrädan är som en pyramid. Om du dominerar mitten (toppen av pyramiden) så dominerar du spelet.

Medlem
Skrivet av ovanligamaria:

Jag har spelat schack under hela mitt liv (är idag 35). Allt började i grundskolan. Oftast hade varje klass en biträndade lärare (som oftast praktiserade eller var vikarie) på den tiden. Vår vikarie startade en schackgrupp där är han lärde upp oss alla möjliga nybörjartips. Dessutom anordnade han en del skolturneringar. Jag fortsatte sedan lärandet i en lokal schackklubb. Efter ett par år blev jag distriktmästare och spelade bland annat i SM.

Inte för att verka allt för kaxig men det hade varit kul att spela med någon erfaren. Det var länge sedan jag blev besegrad. Där jag bor nu spelar ingen shack och ingen av mina vänner vill röra ett schackbräde.

Du kan alltid kontakta Sveriges schackförbunds kansli om du vill veta var klubbar och liknande finns i ditt område. Kontaktuppgifter finns på schack.se eller så kan jag hjälpa dig.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Du kan alltid kontakta Sveriges schackförbunds kansli om du vill veta var klubbar och liknande finns i ditt område. Kontaktuppgifter finns på schack.se eller så kan jag hjälpa dig.

Det var massor av minnen som dök upp när jag klickade in på sidan. Tack så mycket för tipset!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vad skulle ni säga är de vanligaste nybörjarmisstagen?

Svår fråga. Tror väl att visa principer i öppningen kan vara viktiga. Till exempel så ska du alltid börja kriga om mitten (fyra rutorna i mitten) direkt och inte flytta ut på kanten. En springare kan till exempel slå mot hälften så många rutor om den står längs kanten. Vetskapen om centrums betydelse är ganska avgörande.

Medlem
Skrivet av ovanligamaria:

Det var massor av minnen som dök upp när jag klickade in på sidan. Tack så mycket för tipset!

Vad kul att höra! Som sagt säg till mig om du inte finner vad du söker.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Vad kul att höra! Som sagt säg till mig om du inte finner vad du söker.

Skulle du möjligtvis kunna rekommendera en klubb i Malmö?

Medlem
Skrivet av ovanligamaria:

Skulle du möjligtvis kunna rekommendera en klubb i Malmö?

Inte på rak arm och inte nu under helgen.

Börja här:

http://schack.se/borja-spela/borja-spela-i-klubb/

Det finns en sökmotor du kan använda. Kolla vad du hittar där.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Inte på rak arm och inte nu under helgen.

Börja här:

http://schack.se/borja-spela/borja-spela-i-klubb/

Det finns en sökmotor du kan använda. Kolla vad du hittar där.

Tack för tipset!

Medlem
Skrivet av ovanligamaria:

Tack för tipset!

Ingen orsak!

1
Skriv svar