Valve slutar upp med Steam Link, som är snudd på slutsåld

Robot
Valve slutar upp med Steam Link, som är snudd på slutsåld

Få återförsäljare i Sverige har den kvar.

#steam, #steam-link, #valve


Medlem

Helt orelaterat till det här, men vad hände med Steam Machine?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Helt orelaterat till det här, men vad hände med Steam Machine?

Ingenting, och det var det som var problemet.

eld
Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Helt orelaterat till det här, men vad hände med Steam Machine?

Tanken var att få konsol/mobil-spelare att våga börja spela pc-spel, men initiativet vart lite halvdant med ett fåtal dyra maskiner som inte hade någon marknad.

Fördelen är väl att vi fick bättre linux och gamepad stöd i steam, samt ett fullt utvecklat fullscreen-läge.

Medlem

Älskar min Steam Link. Tror jag köpte min från Steam för dryga hundralappen. Kan strömma spel till vardagsrummet utan någon märkbar fördröjning eller kvalitétsförsämring.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

va! nej, varför då? :/
jag hade hoppats på en ny version..
perfekt hemma oss mig, datorn i källaren, har dragit en lååång kabel till tvrummet där uppe, spela ifrån "min" dator där är ju kalas smart!
vad skall man nu göra dagen då den dör.. finns säkert någon annan lösning? men dock, mkt tråkigt att få höra. undra varför.


signatur

R.I.P The_maxx

Avstängd
Skrivet av IceMan:

va! nej, varför då? :/
jag hade hoppats på en ny version..
perfekt hemma oss mig, datorn i källaren, har dragit en lååång kabel till tvrummet där uppe, spela ifrån "min" dator där är ju kalas smart!
vad skall man nu göra dagen då den dör.. finns säkert någon annan lösning? men dock, mkt tråkigt att få höra. undra varför.

När den dör köper du en nvidia shield.

Avstängd
Skrivet av Puscifer:

Älskar min Steam Link. Tror jag köpte min från Steam för dryga hundralappen. Kan strömma spel till vardagsrummet utan någon märkbar fördröjning eller kvalitétsförsämring.

Kan bara instämma. Tror jag la 500 med min (då inkluderat frakt och tullavgifter) och det var värt varje krona. Använder i princip enbart som trådlöst HDMI för att streama film etc. klart bättre än både Apple TV och Google Chromecast.

Geeks Gaming
Skrivet av robbis:

Detta är ju ett exakt bevis på vad vi hade en diskussion om för 2 dagar sedan. Köpa spel på en digital service är ju typ som att kasta bajs i ansiktet på sig själv. När till och med steam börjar avveckla då är det fan kris. Men det är klart... dumma jävlar som köper spel till överpriser på steam, psn o windows store får skylla sig själva. Köp dem fysiskt för 1/3 av priset. Köpte precis god of war för 199:- spiderman för 249:- på ps4

Va? Känns som du drar lite väl stora växlar av detta. Steam slutar tillverka en 3 år gammal hårdvara då stödet för tjänsten istället finns i app-form till android, smart-tvs och förhoppningsvis snart till iOS.
Att steam ”avvecklar” är kanske att ta i.

För övrigt känns det som lite tråkig argumentationsteknik att kalla alla som inte använder samma inköpskanaler som dig för ”dumma jävlar”. Kan vi inte komma överens om att man bör kunna köpa sina spel genom de kanaler man vill, utan att bli kallad för otrevliga saker?

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Älskar min Steam Link. Tror jag köpte min från Steam för dryga hundralappen. Kan strömma spel till vardagsrummet utan någon märkbar fördröjning eller kvalitétsförsämring.

Jag älskar också min Link. Kidsen har den som konsol i vardagsrummet. Funkar även med t.ex. Dolphin.

Medlem

Var lite otydligt i rapporten, men den verkar alltså slut inte på grund av försäljning utan på grund av att Valve slutat tillverka nya. Det leder mig till gissningen att anledningen till att den slutat tillverkats är att den är obsolet? Och att appen har samma funktionalitet?

Klartecken kring det hade ju varit gött om det kommit med.

Dvs ett svar på frågan: VARFÖR har ni slutat tillverka Steam link? Känns kanske som den mest relevanta fråga och känns därför konstigt att den inte tas upp...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

@robbis: Du blandar äpplen med asfalt här i din jämförelse. Det spelar ingen roll om du köper spelet digitalt eller inte, du måste fortfarande använda Steam som tjänst för att spela ditt spel. Eller Origin. Eller Uplay. Eller Windows Store. Digitalt eller fysiskt, du råkar ut för samma funktionalitet i slutändan.


signatur

I drank what?

Medlem

Appen är ju dock inte lika bra då det kräver att man har en Smart-TV som kör Andriod. Med den fysiska Steam-Link så är jag helt oberoende av vilken TV jag har, bara den har HDMI (vilket alla har).

Om min Steam-Link dör idag så är jag alltså utan Steam i vardagsrummet tills jag köper en ny TV, något som lär dröja.

Geeks Gaming
Skrivet av Halvars90:

Appen är ju dock inte lika bra då det kräver att man har en Smart-TV som kör Andriod. Med den fysiska Steam-Link så är jag helt oberoende av vilken TV jag har, bara den har HDMI (vilket alla har).

Om min Steam-Link dör idag så är jag alltså utan Steam i vardagsrummet tills jag köper en ny TV, något som lär dröja.

Inte uteslutande android-tvs dock, Samsung kör också appen (tizen?)

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Inte uteslutande android-tvs dock, Samsung kör också appen (tizen?)

Okej,då man ett ett till alternativ, men jag är ju ändå helt beroende på Samsung's plattform och Android TV, vilket är helt klart sämre än den oberoende hårdvaran :/

Medlem

Har gått och haft planer på att köpa Steamlink till mina andra tv apparater i huset länge nu, jävla tur att FZ har koll! Beställde precis tre stycken.

Medlem

Annars tror jag man kan köra med Raspberry Pi och Moonlight, vet dock inte prestandan.

Geeks Gaming
Skrivet av Halvars90:

Okej,då man ett ett till alternativ, men jag är ju ändå helt beroende på Samsung's plattform och Android TV, vilket är helt klart sämre än den oberoende hårdvaran :/

Så sant så. Hoppas fortfarande på en steam link v2 som kan streama i 2-4K

Avstängd
Skrivet av EXPLICIT:

Kan bara instämma. Tror jag la 500 med min (då inkluderat frakt och tullavgifter) och det var värt varje krona. Använder i princip enbart som trådlöst HDMI för att streama film etc. klart bättre än både Apple TV och Google Chromecast.

På vilket sätt skulle det vara "klart bättre" än chromecast?

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

På vilket sätt skulle det vara "klart bättre" än chromecast?

Chromecast har exempelvis inte stöd för alla ljudformat om man vill casta "lokala" video-filer. DTS klarar den inte av alls. Nu vet jag inte vad man använder i steam link, men eftersom det är ett linux-os i grunden gissar jag att man kan få in kodi. Då finns det i princip inga gränser för vad som kan spelas upp.

Här är ett av många andra alternativ: https://www.makeuseof.com/tag/steam-link-install-kodi/

Avstängd
Skrivet av Fargo:

Chromecast har exempelvis inte stöd för alla ljudformat om man vill casta "lokala" video-filer. DTS klarar den inte av alls. Nu vet jag inte vad man använder i steam link, men eftersom det är ett linux-os i grunden gissar jag att man kan få in kodi. Då finns det i princip inga gränser för vad som kan spelas upp.

Här är ett av många andra alternativ: https://www.makeuseof.com/tag/steam-link-install-kodi/

Var köper du digitala filmer i filformat med DTS-ljud?

Medlem

@PrinceToadstool: Jag köper filmer fysiskt och rippar. Så ja, jag digitaliserar dom väl själv.

Avstängd
Skrivet av Fargo:

@PrinceToadstool: Jag köper filmer fysiskt och rippar. Så ja, jag digitaliserar dom väl själv.

Låter omständigt.

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Låter omständigt.

Det beror på vem du frågar. Men vill man förvara sin film digitalt och kunna nå den var som helst, med vilken programvara som helst så är det väldigt smidigt. Att aldrig behöva leta upp skivor, stoppa in dom i en läsare när man är sugen på en film etc.
Själva rippningen sköter nästan sig självt. Mata i skiva, tryck på en knapp (allt annat är redan inställt). Svårare är det inte.

1
Skriv svar