Grattis Doom, 25 år idag!

Robot
Grattis Doom, 25 år idag!

Rip and tear (grattis)! Dela med dig av dina första minnen och få tips hur du återupplever klassikern på bästa sätt.

#doom, #id-software, #john-carmack, #john-romero


Quake-konnässsör

Grattis till 25-åringen!

Lite musik för att fira. Kommer ihåg att vi lyckades smyga in spelet på några av datorerna i skolan och satt och spelade på raster, tror jag aldrig har sätt lärare så arga som när de kom på oss när vi satt och spelade så brutala spel i skolan. Blev samtal med föräldrarna och några mera hemläxor, men klart värt det

Medlem

Grattis Doom!

Det starkaste minnet jag har är när vi skulle spela Doom på skolans nätverk 1993, och skulle köta co-op, men det räkte med en förlupen kula på en annan spelare innan allt förvandlades till deathmatch. Ingen brydde sig om monstren.

Skägg.
10 Chambers

Jag minns hur vi åkte till Farsta Centrum på jakt efter en seriellkabel så att vi kunde spela multiplayer, och hur man behövde mecka runt med baudrates och andra inställningar för att klienterna skulle hitta varandra.


signatur
Medlem

Kommer ihåg det så väl. På den tiden var det fortfarande väldigt kontroversiellt med såna här spel. Fick absolut inte lov att spela det för mina föräldrar. Vi hade precis köpt en 486a och jag fick lära mig att gömma mapparna med spelet. Så fort föräldrarna åkte hemifrån sprang jag och satte mig och spelade doom. Är faktiskt ett riktigt bra minne från när jag var liten. Kommer fortfarande ihåg hur spännande och nytt det var. Good times

Inaktiv

Grattis doom!

Medlem

Spelade bara Shareware-versionen av detta spel, min farsa visade det för mig och lät mig lira när jag gick i lågstadiet nån gång (och jag har inte skjutit på nån skola eller dylikt under min uppväxt, tänka sig!), minns att den kompis till mig påstod att han hade klarat att överleva i det "mörka rummet" som man hamnar i precis i slutet där till och med odödlighetsfusket slutar funka och man alltid dör, jag trodde honom aldrig.

Minns även att vi döpte fienderna som egentligen bara heter demon för "Rågelbuffel". Vet inte vad det om ifrån men..

Medlem

Min farsa hade inställningen att vi fick spela det mesta sålänge vi inte tog efter spelen i verkligheten. Jag är född 85 och minns hur jag och mina bröder spelade Wolf, Doom, Duke Nukem3d etc.
Minns hur min farsa alltid skulle finkamma alla banor efter hemliga gångar. Aldrig nöjd om han inte hade 100% på allt

Fragtjuv

Måste säga ljudet från hagelbrakaren! Bästa spel-ljudet än idag.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av joelthor100:

Måste säga ljudet från hagelbrakaren! Bästa spel-ljudet än idag.

Och känslan!


signatur
Medlem

Ha den äran!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Måste säga ljudet från hagelbrakaren! Bästa spel-ljudet än idag.

Hoppas vi talar om dubbelpipan i Doom2? Bästa omladdningsljudet i spelhistorien!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Fragtjuv
Skrivet av Soulless:

Hoppas vi talar om dubbelpipan i Doom2? Bästa omladdningsljudet i spelhistorien!

Doom 2 har jag inte lika starka minnen av så jag håller mig till första spelets hagelbrakare här.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Och känslan!

Ja, den är fortfarande magisk!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Har inte så jättemånga minnen från Doom men visst körde man det. Annars minns jag Duke Nukem mycket väl och hur vi körde multiplayer i det.

Medlem

Kom ihåg två specifika saker från första gången jag spelade andra banan Nuclear Plant.

Fösta var den där labyrinten med blinkande lampor som var sjukt läskigt, vill jag minnas.
Man såg knapp något och hörde hur monstrerna grymtade runt en. :S

Och sen så klart motorsågen, som man såg genom ett hål men det tog ett tag innan man faktiskt lyckades lista ut hur man skulle få tag på den, amazing game design!

Medlem

Älskar Doom (ja även 3an), sitter just nu och kör igenom 2016 för säkert 6:e gången, så jävla bra reboot av serien för att inte tala om Micks fenomenala soundtrack.

Jag är all about pc för doom men tyckte de var så bra så jag platinumade det på ps4 också!

Utöver det blir det säkert lite brutal Doom och även doom 3 med high-res mods & ljudpaket.

Medlem

Vet inte ens var man ska börja med sin doom-historia, så otroligt många minnen.
Känslan att upptäcka nya vapen och se hur fienderna reagerar på det, helt otroligt.

Önskar man kunde få den känslan av ett spel igen.

Medlem

Väcker minnen när jag var 7-8 (1996) år och var hemma hos en kompis och hans lillebror som hade vars sin dator med MS-DOS och DOOM. som vi spelade. Sen när de fick Half-Life och vi körde MP alla 3 FFA, det var tider.

Grattis DOOM!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Jag kommer ihåg dagen jag fick tag i det. Hade spelat Wolfenstein innan och detta skulle vara på en helt ny nivå. Det hade dom ju rätt i. Sålde min Amiga och skaffade PC ett par dagar efteråt.

//LD

Skägg.
10 Chambers

Kör igenom första episoden vid 12-tiden.


signatur
Medlem

Tycker det var lite kul att återuppleva några av banorna från DOOM i DOOM VFR.
Synd bara att det inte är orginalfiender och vapen.

Minns wow-effekten när jag började lyssna på Pantera mot slutet av 90-talet och kände igen låtarna från just DOOM.

Medlem

Har "At Dooms gate" som ringsignal på telefonen.

Medlem

När jag tänker på doom så tänker jag på en 486a och när jag tänker på en 486a så tänker jag på Commander keen.

90 talet

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

När jag tänker på doom så tänker jag på en 486a och när jag tänker på en 486a så tänker jag på Commander keen.

90 talet

Minns att man stöter på Commander Keen i något av DOOM-spelen.
Efter en sökning på Google vändes hela min världsbild upp och ner:

Citat:

Commander Keen (legal name: William Joseph Blazkowicz II) is the grandson of Wolfenstein 3D's William Joseph "BJ" Blazkowicz according to The Official Hint Manual for Wolfenstein 3d. Doomguy is implied to be a descendant of BJ in Wolfenstein RPG [1], and is later explicitly named as Stan Blazkowicz in its sequel, Doom II RPG. This series of connections makes the majority of id Software's protagonists related.

https://doom.fandom.com/wiki/Commander_Keen

Detta är garanterat välkänt men jag hade ingen aning.

Medlem

Fortfarande ett av mina favoritspel. Återvänder till det minst en gång om året. Är sjukt pepp på Doom Eternal!
Rätt intressant att se hur många indiespel som dykt upp de senaste åren som är influerade av Doom eller Quake, eller Heretic. Allt emellan Dusk, Project Warlock och Amid Evil.


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

1
Skriv svar