Fler utvecklare slopar Steam till förmån för Epic store

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Att använda ordet monopol när vi diskuterar kreativa verk fungerar inte speciellt bra. Och om du enbart tänker att utgivare förtjänar respekt för att de släpper spel bör du ju ha stor respekt för EA, Ubisoft osv. De släpper spel på löpande band. Samtidigt verkar du säga emot dig själv när du säger dig älska pc plattformens öppenhet, samtidigt som du kritiserar valves öppenhet som lett till den mängd skit som släppts på steam.

Öppenhet är inte detsamma som "sälj allt". På Steam kan vem som helst sälja i princip vad som helst med väldigt liten inblick från Valve. Det är negativt för mig som konsument, och har inget med öppenhet att göra. Som exempel, asset flips som säljs av olika "utvecklare" under olika namn, och som jag nämnde, spel har vid ett par tillfällen saknat exe-filerna och det lyckades Valves quality control missa. Jag är för en öppen marknad även i fysiska butiker, men det betyder inte att Hemköp inte kan välja bort produkter som inte håller måttet. Om du jämställer kvalitetskontroll med censur så är du ute och cyklar.

Jag ser inget negativt med fler aktörer som kan lyfta fram bra spel, utan att de drunknar i allt som laddas upp på Steam.

Medlem

Vill ni ha ett lifehack? Tanka ner spelen. Så behöver ni INGEN launcher
och då behöver man även inte bli sur ifall spelet är kasst eller innehåller buggar / mikrotransaktioner etc.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Håller med fullständigt. Steam är en sandlåda där det mest finns spel av dålig kvalité.

Vad är bäst, välja själv bland alla spel eller låta Epic bestämma vilka spel som du kan välja mellan? Visst finns det nackdelar med att Steam tillåter väldigt mycket, men tycker det är bättre än att låta någon kommite bestämma vad som finns tillgängligt.

Flakmonkey

Spelar mest på konsol numera så det här påverkar inte mig så mycket men det är en väldigt intressant diskussion där det tycks finnas några huvudinriktningar där det bara handalr om vad man tycker är viktigast. Är det enkelheten? Är det att inte är en monopolsituation? Att utvecklarna ska få så stor del av kakan som möjligt? Eller är det kanske att Steam helt enkelt är dåligt?

Själv så ser jag % för utvecklarna som det viktigaste i det långa loppet, det är trots allt de som behövs för att gamingscenen ska frodas, framförallt de mindre bolagen förstås. Att det då blir olika launchers där vissa är sämre än andra är något som är värt att leva med. Sen så är ju jag en sån där som inte ha rnågot emot exklusiva titlar då det ofta innebär en finish som saknas i multiplattformsspel. Då kan jag bita i det sura äpplet att behöva ha flera olika plattformar.

Men men, oavsett vad man prioriterar så tycker iaf inte jag att det är svårt att förstå varför någon annan prioriterar något annat.

Medlem

Jaha, kommer inte köpa något på Epic Store som inte är på 90-95% rea.
Tråkigt om många indiespel kommer vara exklusiva för plattformen, speciellt tråkigt då jag köper väldigt mycket indiespel...
Men det är pengar som jag kan spara tills det kommer på steam eller köpa något annat.

Men bra med konkurrens, kanske kommer leda till bättre villkor på steam för Indie devs.

Som konsument kommer det dock vara svårt att få mig att handla på andra launchers. Steams användarupplevelse och kundupplevelse har verkligen finslipats på senaste tiden.

  • Bra UI för affären

  • Steam reviews

  • Väl fungerande community funktioner

  • Bra möjligheter för refunds

  • Big Picture läget och steam link till soffan

  • VR ekosystemet

Det är detta som alla launchers som vill tävla med steams kunder måste matcha eller slå.

Om Epic skulle ge mig alla mina spel jag äger på steam som jag kör genom steam link och big picture gratis och samtidigt erbjuder en liknande service så kan jag fundera på att köpa något där till fullpris, tills dess blir det steam för hela slanten.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Öppenhet är inte detsamma som "sälj allt". På Steam kan vem som helst sälja i princip vad som helst med väldigt liten inblick från Valve. Det är negativt för mig som konsument, och har inget med öppenhet att göra. Som exempel, asset flips som säljs av olika "utvecklare" under olika namn, och som jag nämnde, spel har vid ett par tillfällen saknat exe-filerna och det lyckades Valves quality control missa. Jag är för en öppen marknad även i fysiska butiker, men det betyder inte att Hemköp inte kan välja bort produkter som inte håller måttet. Om du jämställer kvalitetskontroll med censur så är du ute och cyklar.

Jag ser inget negativt med fler aktörer som kan lyfta fram bra spel, utan att de drunknar i allt som laddas upp på Steam.

Valve har ju tagit bort många spel som "inte håller måttet" så jag förstår inte riktigt vad kritiken är. Att det fortfarande finns skit? Rapportera spelet då och begär pengarna tillbaka. Du kan ju inte mena att valve ska spela igenom varenda spel de får in och godkänna dessa manuellt. Det är lika absurt som att anta att hemköp ska sitta och kontrollera varenda produkt som kommer in för att verifiera kvalitén. Om en tillräckligt stor mängd kunder rapporterar att en produkt är dålig försvinner den oftast ur sortimentet. Så det bör fungera.

Medlem

Näe att epic öppnar plånboken och köper exklusivitet är ingen som gör att jag lockas över. Dessutom skitdåligt refundsystem, inga reviews, en extra säkerhets lucka och jag har redan alla mina spel på steam. Nej jag har mina pc spel på GoG,Origin,uplay,windows store och steam. Inga av ovannämda har droppat stora pengar på exklusivitet på pc platformen utanför egenutvecklade titlar vilket för mig är något värt att hållas till(uplays säkerhet har däremot varit ett skämt).


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Valve har ju tagit bort många spel som "inte håller måttet" så jag förstår inte riktigt vad kritiken är. Att det fortfarande finns skit? Rapportera spelet då och begär pengarna tillbaka. Du kan ju inte mena att valve ska spela igenom varenda spel de får in och godkänna dessa manuellt. Det är lika absurt som att anta att hemköp ska sitta och kontrollera varenda produkt som kommer in för att verifiera kvalitén.

Självklart ska Valve provspela alla titlar de laddar upp i sin butik. Självklart. Varför tror du något annat? Jag säger inte att de ska gilla spelen, men självklart ska de ha en klassificeringsprocess som inkluderar provspelning.

Jag har jobbat hela mitt yrkesliv i både fackhandel och detaljhandel och tro mig, de flesta kedjorna har noggrann granskning av nya produkter innan de skickar ut dem i butiken. Varje butik testar naturligtvis inte varje exemplar av varje vara, men om du tror att du kan ringa till Hemköp och köpa hyllplats till din otestade produkt (vilket i princip är vad du gör på Steam) så svävar du i det blå.

Det finns fortarande en jäkla massa skit på Steam, ja, det stör mig. Om det kommer ett bättre alternativ som psassar mig bättre kan jag själv välja att byta. Som sagt, en öppen plattform. Jag väljer det som jag tycker är bäst.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Självklart ska Valve provspela alla titlar de laddar upp i sin butik. Självklart. Varför tror du något annat? Jag säger inte att de ska gilla spelen, men självklart ska de ha en klassificeringsprocess som inkluderar provspelning.

Jag har jobbat hela mitt yrkesliv i både fackhandel och detaljhandel och tro mig, de flesta kedjorna har noggrann granskning av nya produkter innan de skickar ut dem i butiken. Varje butik testar naturligtvis inte varje exemplar av varje vara, men om du tror att du kan ringa till Hemköp och köpa hyllplats till din otestade produkt (vilket i princip är vad du gör på Steam) så svävar du i det blå.

Det finns fortarande en jäkla massa skit på Steam, ja, det stör mig. Om det kommer ett bättre alternativ som psassar mig bättre kan jag själv välja att byta. Som sagt, en öppen plattform. Jag väljer det som jag tycker är bäst.

Men det är ju bra att du förespråkar öppenhet genom att propagera för stängda klienter där ägarna av sagda klient kurerar innehållet och bestämmer vad du ska lägga dina pengar på.

Och självklart finns det krav att få in din produkt i en butik. Men trots det händer det att det ligger rutten frukt och hästkött i butikerna.

Medlem
Skrivet av eld:

Gillar man inte indie-spel så gillar man antagligen inte något som släpptes innan 2000-talet, och det dubblar tragiken i det hela.

Jag började min TV-spels karriär 1 januari 2000 så jag har väl missat det förra indie decenniet .
Hehe. nej men du fattar vad jag menar. Vill inte lira 2D spel med pixelgrafik. Föredrar stora mäktiga 3D produktioner.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Men det är ju bra att du förespråkar öppenhet genom att propagera för stängda klienter där ägarna av sagda klient kurerar innehållet och bestämmer vad du ska lägga dina pengar på.

Och självklart finns det krav att få in din produkt i en butik. Men trots det händer det att det ligger rutten frukt och hästkött i butikerna.

Ingen ägare bestämmer vad jag ska lägga pengarna på. Det bestämmer jag själv. Och jag bestämmer också var jag ska köpa det. Moderering av innehåll är inget negativt så länge man har tydliga riktlinjer och öppenhet i processen. Moderering sker på forum, hos bokutgivare, mm. Hur tror du det skulle se ut på Akademibokhandeln om alla som betalade 10000 kronor i tryckerikostnad fick sälja sina böcker där och Akademibokhandeln sket i att läsa dem först?

Edit:
Kan ju även tillägga att Steam har en viss kontrollmekanism. Det har hänt att att de plockat ner spel, och till och med stängt av utvecklare. Så Valve bestämmer i viss mån vad du ska spela redan (för att låna dina egna ord). Jag är övertygad om att du inte vill ha ett Steam helt utan spärrar och gränser. Vi är bara oense om exakt var gränsen går.

Medlem

Konkurrens i alla ära men exklusivitet är något jag avskyr.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

så länge jag slipper ledda ner en klient jävel för att spela spelen så skiter jag i om dom tar bort sina spel från Steam eller inte. Är så jävla satans less på alla ska ha en egen klient som fan är sämre än steam. Vi har Orgin, Uplay.Bethesda och blizzard till och med massa jävla mmo spel har egna klienter för spelen nu för tiden. Steam overlay är bäst när det gäller chatta ta screenshots och så vidare men nä fan alla som skaffar egen klient tycker sånt skit ska vi fan inte ha. Jag spelade Destiny 2 fick trycka alt tab hela jävla tiden för jag ville prata med en polare och det fans inget jävla sätt att ta screenshots på, jag fan till och med googlade folk skrev install fraps to take screens.

Fast jag undrar hur blir det med folk som köpt spelen dom tar bort från steam kan dom ladda hem spelen igen o igen fast det ej fins kvar på steam eller är dom skit stövlar och tycker du ska köpa om spelet igen.

Medlem
Skrivet av Kajlie:

Jag personligen pallar inte hålla på med sjutton olika launchers. Steam startar när jag startar datorn. Skulle det släppas nått spel på nån annan launcher, ja då får det vara så.

Skit i att starta spelen från steam.
Själv har jag enkelheten att ha alla genvägar tillbspelen i en mapp på skrivbordet.
Startar därifrån, om det sen ör rockstar, gog, steam eller orogin som lögger sig i bakgrunden medan spelet startar, so what?
Säger som en annan ibett tidigare inlägg, förstår inte detta resonemang


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare

Förstår varför utvecklare gör så här 30% är/var ju inte en liten summa direkt.

That said, håller med dem som säger att det är jobbigt att hålla på med olika web-sidor/launchers.
Hade tex förmodligen spelat Rainbow siege om den inte krävt ubishits program.

Medlem

Ge mig ett program som visar mina vänner exakt vilken klient jag är inne i (utan att de behöver starta samtliga för att leta reda på mig), så spelar det inte mig någon roll om jag har 3-4 eller 10-20 klienter.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av ThePeon:

så länge jag slipper ledda ner en klient jävel för att spela spelen så skiter jag i om dom tar bort sina spel från Steam eller inte. Är så jävla satans less på alla ska ha en egen klient som fan är sämre än steam. Vi har Orgin, Uplay.Bethesda och blizzard till och med massa jävla mmo spel har egna klienter för spelen nu för tiden. Steam overlay är bäst när det gäller chatta ta screenshots och så vidare men nä fan alla som skaffar egen klient tycker sånt skit ska vi fan inte ha. Jag spelade Destiny 2 fick trycka alt tab hela jävla tiden för jag ville prata med en polare och det fans inget jävla sätt att ta screenshots på, jag fan till och med googlade folk skrev install fraps to take screens.

Fast jag undrar hur blir det med folk som köpt spelen dom tar bort från steam kan dom ladda hem spelen igen o igen fast det ej fins kvar på steam eller är dom skit stövlar och tycker du ska köpa om spelet igen.

Har du testat att trycka win+printscreen, den kombon fungerar överallt och lägger en bild i dokumentmappen.

Medlem

Steam är så mycket mer än en launcher och butik!

Visst Valve har inte gjort något nytt spelmässigt på länge, men det är inte heller därför jag använder Steam.

Förutom att vara synonymt med PC-spel så har jag redan de flest av min spel och spel-vänner där vilket alltid gjort det hela mycket enkelt och smärtfritt. Jag har även grupper jag diskuterar i och recensioner jag tar del av som jag baserar min köpbeslut på. Servrarna är alltid snabba och det är sällan några problem. Utöver det så har jag en plånbok med pengar och ett ekosystem av ting som fungerar väldigt bra. Som Steam's refund-policy exempelvis.

Detta är värt oerhört mycket för mig.

Jag har spelet en del Fortnite tidigare och jag har absolut inget mot Epic. Speciellt inte deras motor. Tvärtom faktiskt! Men jag tror dock de är alldeles för djupt nergrävda i ett enda spel och har fingrarna på alldeles för många plattformar för att se till oss PC-spelares bästa under en längre period. Det är ju så mycket mer än att bara sälja ett spel - det ska underhållas också! Jag tror det är lätt att glömma bort vår användarupplevelse här och vad detta kan komma att göra med spelmarknaden på lång sikt helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ingen ägare bestämmer vad jag ska lägga pengarna på. Det bestämmer jag själv. Och jag bestämmer också var jag ska köpa det. Moderering av innehåll är inget negativt så länge man har tydliga riktlinjer och öppenhet i processen. Moderering sker på forum, hos bokutgivare, mm. Hur tror du det skulle se ut på Akademibokhandeln om alla som betalade 10000 kronor i tryckerikostnad fick sälja sina böcker där och Akademibokhandeln sket i att läsa dem först?

Edit:
Kan ju även tillägga att Steam har en viss kontrollmekanism. Det har hänt att att de plockat ner spel, och till och med stängt av utvecklare. Så Valve bestämmer i viss mån vad du ska spela redan (för att låna dina egna ord). Jag är övertygad om att du inte vill ha ett Steam helt utan spärrar och gränser. Vi är bara oense om exakt var gränsen går.

Jag är medveten om att steam har tagit bort spel (nämnde det tidigare). Men känns lite som att vi snurrat in i en filosofisk debatt kring öppen marknad. Det finns ju faktiskt andra anledningar till varför steam är bättre för konsumenter. Exempelvis en sån enkel sak som att man kan recensera spelen på plattformen. En annan positiv aspekt är ju att valve inte ägs av en kinesisk konglomerat.

Skrivet av Devan:

Förstår varför utvecklare gör så här 30% är/var ju inte en liten summa direkt

Samtidigt tar andra cirka 25% och då får utvecklarna ingen av de funktioner som steam kan erbjuda. Så nej detta handlar inte om att steam har 30%, det handlar om att epic öppnat plånboken och betalat för exklusivitet.

För att inte nämna att steam enbart får betalt om spelet köps via steam. En stor skara människor köper sina nycklar på annat håll och aktiverar dem på steam.

Medlem

Epic får se till att släppa in home streaming och family sharing eller vad det heter. Finns det någon "big picture" på epics? Steam är så mycket mer än bara en butik

Medlem

Det är en viss humor i att se hur personer som enbart spelar på PC ofta klagar på konsol-spelare som säger att det är för jobbigt med PC-spelande. Då brukar man säga saker som "det är jätteenkelt nuförtiden".

Sedan när sådana här saker dyker upp så blir det kommentarer som "jag orkar inte installera en till launcher" och "jag vill ha allt på samma ställe".

Förhoppningsvis leder detta till lite bättre konkurrens på PC och bättre priser och tjänster samt mer pengar till de lite mindre utvecklarna.

Medlem
Skrivet av Margy:

Förhoppningsvis leder detta till lite bättre konkurrens på PC och bättre priser och tjänster samt mer pengar till de lite mindre utvecklarna.

Tror mig, detta kommer inte påverka vår prislapp.

Medlem

Om man inte gillar pengarna som steam får... fine.
Men släpp spelen på Steam till ett högre pris då!
Jag hatar exklusivitet skiten alla håller på med.
Jag är villig att betala lite mer för att slippa ytterligare en launcher.
så, ännu mer spel som jag helt enkelt ignorerar.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Har du testat att trycka win+printscreen, den kombon fungerar överallt och lägger en bild i dokumentmappen.

jappa har prövat svart bild får jag bara.

Medlem

Trist, jag såg fram emot Satisfactory.

Finns det inte på steam så kan jag lika väl pirata det, använder mig inte av andra launchers. Deras förlust. Inte min.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Trist, jag såg fram emot Satisfactory.

Samma här faktiskt. Även om jag redan har Epic launchern och i sig inte har något emot den så kvarstår det faktum att jag gärna inte sprider ut min spel i onödan. Detta skapar en köpbarriär för mig och framför allt mina andra vänner som inte spelat Fortnite tidigare men varit sugna på Satisfactory sedan första teaser. Jag som redan har klienten installerad kan nog kommer över barriären, men jag tror de andra kommer ha svårt för det. Vilket förstås är synd.

EDIT: För min del finns det risk att ett köp uteblir helt och då jag inte "tror på" piratkopiering

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Trist, jag såg fram emot Satisfactory.

Finns det inte på steam så kan jag lika väl pirata det, använder mig inte av andra launchers. Deras förlust. Inte min.

Löjlig kommentar. Stjäla spelet för att det inte finns på Steam. Väx upp och betala för dina spel.

Medlem
Skrivet av Ajee:

Tror mig, detta kommer inte påverka vår prislapp.

Nej inte direkt, detta är inte för att konsumenterna ska spara pengar, det är för att utvecklarna ska få mer i fickan. Det kommer absolut locka utvecklare till Epic men man får väl helt enkelt se. Jag kommer inte gå över dit, om saker blir exklusiva till Epic så kan det kvitta.

Medlem
Skrivet av ThePeon:

så länge jag slipper ledda ner en klient jävel för att spela spelen så skiter jag i om dom tar bort sina spel från Steam eller inte. Är så jävla satans less på alla ska ha en egen klient som fan är sämre än steam. Vi har Orgin, Uplay.Bethesda och blizzard till och med massa jävla mmo spel har egna klienter för spelen nu för tiden. Steam overlay är bäst när det gäller chatta ta screenshots och så vidare men nä fan alla som skaffar egen klient tycker sånt skit ska vi fan inte ha. Jag spelade Destiny 2 fick trycka alt tab hela jävla tiden för jag ville prata med en polare och det fans inget jävla sätt att ta screenshots på, jag fan till och med googlade folk skrev install fraps to take screens.

Fast jag undrar hur blir det med folk som köpt spelen dom tar bort från steam kan dom ladda hem spelen igen o igen fast det ej fins kvar på steam eller är dom skit stövlar och tycker du ska köpa om spelet igen.

Vill du ta screenshots och ha bra uppladdningsmöjligheter för detta rekommenderar jag ShareX :).

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Trist, jag såg fram emot Satisfactory.

Finns det inte på steam så kan jag lika väl pirata det, använder mig inte av andra launchers. Deras förlust. Inte min.

Såg Coffee Stains video och blev uppriktigt ledsen.
Nu handlar det ju inte om att utvecklarna får mer av kakan på försäljningen.
Det handlar inte om att man får en till launcher (vilket dock ör bökigt).
Det handlar om att Epic betalar utvecklarna för monopol på spelen.

Jag kommer inte ge ett öre till Epic enbart pga detta. Detta är dåligt för alla gamers.

Satisfactory är exklusivt för Epic i 12 månader från spelsläpp.
Hoppas så många som möjligt röstar med plånboken och väntar med att köpa Epics spel tills dess att monopol tiden gått ut.
Sedan kan ni köpa via Epic om ni vill men motarbeta detta vidriga beteende!

12
Skriv svar