Discord spänner musklerna, lovar utvecklare ännu större del av vinsten än Epic

Medlem

Min butik ger 100% till utvecklarna! Fler butiker och konton tack.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

@xorpen: Jag väntar fortfarande på att vi ska börja tjäna på konkurrensen. Men såhär 7-8 nya spelbutiker in så är det enda som hänt att titlar har börjat knytas exklusivt till en plattform där priset är lika högt som det alltid har varit.

Medlem

Är inte dom enda som tjänar på konkurensen dom som startar digitala butiker? Även om dom höjer ersättningen till spelutvecklaren så kommer ju inte spelen bli billigare. Låser du dessutom spel till en plattform så minskar antalet sålda kopior på grund av slöa personer som mig som hellre skippar ett spel än installerar en ny launcher. Sedan att vissa tycker att Steam är kasst, visst butiken kan vara lite rörig men vad mer behöver den kunna än att starta spel?

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Jag hatar att Discord vill vara butik. Verkligen hatar.

Enkelt. Använd det inte så utsätts inte dina känslor.

Medlem

@daver: @Ibenaben:

Jag får ju stämma in här, jag ser faktiskt inte hur en konsument kommer spara pengar här alls just nu, som utvecklare själv så ser jag inte varför jag skulle sänka priset mot kund bara för att dom skall köpa spelet på ett annat ställe. Anledningen till att spel ibland är billigare på t ex Green Man Gaming och Gog är för att dom sidorna ber om ett lägre pris för att folk faktiskt skall köpa spelen där och själv bryr jag mig inte eftersom det är en så liten del av försäljningen ändå.

Jag bryr mig inte själv om jag måste öppna fler program, spelar inte så många olika spel ändå. Det enda jag ser som dåligt är att eftersom allt är digitalt så kan det bli rörigt i framtiden om vissa klienter kommer behövas stängas ner (men det är väl ganska orealistiskt just nu ändå så).


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är en deal där du som en utvecklare som säljer ett spel för ca $13 måste sälja ca 800k kopior för att nå den första 75% gränsen, och sedan ca 4 miljoner för att ens börja få 80% av försäljningen.

Det är helt bisarra summor som de flesta mindre utvecklare aldrig kommer nå.

haha fyfan vad bakvänt, borde ju vara att dom tar mindre procent tills man når en viss gräns isånnafall.
man borde ju mer logiskt betala mindre när man har mindre och mer när man har mer liksom.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

haha fyfan vad bakvänt, borde ju vara att dom tar mindre procent tills man når en viss gräns isånnafall.
man borde ju mer logiskt betala mindre när man har mindre och mer när man har mer liksom.

Det är inte så bakvänt som det låter. AAA-titlar är (förmodligen) de som säljer bäst på plattformen och steam har därför en bra anledning att hålla god min med stora utgivare så att de fortsätter släppa sina spel på plattformen.

Medlem

Det där med priset ÄR ju faktiskt intressant. Kommer ni ihåg hur SJUKT dyrt No Man's Sky var på Steam jämfört med t.ex. GoG? ...men man ska ju komma ihåg att Steam faktiskt har ett helt stall med tjänster runt spelet också, achievements, samlarkort, hela bibliotek för controllers av olika slag, community-funktion så man som liten utvecklare inte behöver driva sånt själv om man inte vill osv.
Förvisso är allt det där överlag ruskigt gammalt, men det uppdateras fortfarande. Steam controllern är t.ex. ruskigt bra idag (när man vant sig vid den), och Steam link är inte dålig även om jag ska erkänna att det är väääldigt lite jag använder den. men...
...jämfört med GoG's DRM-fria alternativ är valet lätt, alltid GoG idag om det alternativet finns, även om jag alltmer håller mig till konsol-soffan av ren bekvämlighet. Synd att Humble Bundle förvandlats till en sk!thög sedan uppköpet, tror HB stod för minst 50% av min Steam-katalog.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Det är inte så bakvänt som det låter. AAA-titlar är (förmodligen) de som säljer bäst på plattformen och steam har därför en bra anledning att hålla god min med stora utgivare så att de fortsätter släppa sina spel på plattformen.

Du har rätt, kan ju även vara ett smart sätt att få skitspel att välja annan platform med.
I didn't think it through enough.

12
Skriv svar