Stora e-sportslag har fått nog - tar ställning mot hatkommentarer

Medlem

Det kommer aldrig försvinna, eller knappt ens avta. Spel, sidor m.m får bli bättre på att sortera bort det istället. Det hänger tyvärr ihop med internet.

Medlem
Skrivet av snubben:

Har märkt att i insurgency sandstorm så är det sjukt mycket hatiska kommentarer mot varandra. Eller också märks det mer där eftersom jag inte mutear folk där som jag gör i andra spel.. väldigt tråkigt i vilket fall

Håller med om att det är en del skitsnack i chatten där. Ofta när man som sista överlevande har möjlighet att rädda hela laget, men misslyckas, medan de kollar på. Fortfarande mitt favoritspel och när man hamnar i samma lag som några vettiga med mic är det ju så bra.

Medlem

Folk är så känsliga. Vad hände med den gamla dängan "Sticks and stones may break my bones, but words can never hurt me"? Vill man inte chatta går det oftast att slå av. Sägs ju aldrig nåt vettigt ändå. Spelar oftast bara i party med vänner så man kan snacka normalt.

Brukar bara ignorera hatet. Var däremot en gång efter en runda på puben som jag körde lite CS med en kompis. En random teammate började ragea på mig och full som jag var gav igen med råge.

Jag vet inte om ni har hört arg fylle-småländsk-svengelska, men det lät tydligen alldeles alldeles underbart.

Avstängd
Skrivet av Nioreh:

Folk är så känsliga. Vad hände med den gamla dängan "Sticks and stones may break my bones, but words can never hurt me"? Vill man inte chatta går det oftast att slå av. Sägs ju aldrig nåt vettigt ändå. Spelar oftast bara i party med vänner så man kan snacka normalt.

Jag håller nästan helt med. Majoriteten av folk som skriver skit har varken orken, modet eller resurserna att faktiskt agera ut på sina så kallade "dödshot", iaf om man själv är någon annan random spelare. Garanterat en annan femma om det är en "kändis" som får dödshoten mot sig.

Samtidigt tycker jag att det är en allmän tråkig utveckling i samhället vilket jag säger är föräldrarnas fel, skuld och därmed också ansvar: när jag själv skrek framför datorn när jag var 13 år så blev det antingen hålla käft och spela utan att gnälla eller så blev det inget mer spelande för dagen.

För många dallar med och curlar sina barn idag, redan så tidigt som vid frukostbordet och vågar (eller orkar?) inte säga till sina barn på skarpen när de beter sig som idioter framför sina skärmar. Hyfs och nätetikett börjar med föräldrarna (inte lärarna för det är inte deras barn) för de är oftast närmast sina barn och kan ge dem verkliga konsekvenser för sina beteenden (aka spelförbud/skärmförbud).

Medlem

Vem tar dödshot i spelsammanhang seriöst? Den som gör det måste ju vara ett nervöst vrak. Ska dom få bort det från CS så får dom nog lägga ner spelet. Med den community det spelet har så blir det svårt på något annat sätt.

Medlem
Skrivet av BadMrBox:

Vem tar dödshot i spelsammanhang seriöst? Den som gör det måste ju vara ett nervöst vrak. Ska dom få bort det från CS så får dom nog lägga ner spelet. Med den community det spelet har så blir det svårt på något annat sätt.

Seriöst eller inte, vem vill få dödshot av att spela tvspel? Det är väl meningen att det ska vara kul med spel? Dessutom kan nog barn bli rädda av att någon hotar att leta upp en och döda en så hot är aldrig okej

Medlem

Jag önskar att jag kunde skylla på en specifik generation. Men jag vet att folk i min ålder (33) sitter och skriver på samma sätt när dom spelar online.

Jag tror som många andra här att problemet ligger i att folk tror att man kan skriva vad som helst online utan konsekvenser. Många verkar tro att dom är helt skyddade bakom sina alias också, men oj så fel. En liten anmälan och polisen kan plocka fram dina riktiga uppgifter på några minuter.

Som tips för er som kanske har svårt att hantera barnsliga idioter på internet, håll med dom i allt. Säger dom att du är homosexuell, svara bara Ja, hur visste du? Det är ingen som tycker det är roligt att håna någon som inte bryr sig. Annars så räcker oftast ett "grow up" och sen full ignore.

Skrivet av Nioreh:

Folk är så känsliga. Vad hände med den gamla dängan "Sticks and stones may break my bones, but words can never hurt me"? Vill man inte chatta går det oftast att slå av. Sägs ju aldrig nåt vettigt ändå. Spelar oftast bara i party med vänner så man kan snacka normalt.

Lärare och rektorer har försökt att få bukt med mobbning på detta sätt. Men där verkar de få skit för det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av Red_warning:

En del människor verkar tro att allt som sker på internet är någon sorts lek med noll konsekvenser för verkliga livet.

Så du menar att det överlag inte är så?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Lärare och rektorer har försökt att få bukt med mobbning på detta sätt. Men där verkar de få skit för det.

Jävla skillnad på mobbning i skolan, som man inte kan bara "ignorera", och folk som är arslen i ett dataspel.

@Nioreh: Vände mig mer till formuleringen att folk är så känsliga.
Men din grundinställning, att det är okej med hat så länge den som är utsatt ansvarar för att ignorera det, är dock något skev.
Kan jag tycka, i alla fall.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Detta förekommer inom alla sporter och tävlingar IRL som online där man ställer människor mot människor.
Kamp människor emellan göder frustration och hat, för ingen gillar att förlora och vissa kommer alltid ta detta mer eller mindre personligt och avreagera sig på ohälsosamma vis.

Jag vet inte riktigt vad du ville få fram med det du skriver. Det händer inom sport oxå .... och sen? Okej, inte okej? Om det inte är okej så måste såna beteende få konsekvenser, inte ignoreras. OM det är okej, förklara varför det är det

Skrivet av BadMrBox:

Vem tar dödshot i spelsammanhang seriöst? Den som gör det måste ju vara ett nervöst vrak. Ska dom få bort det från CS så får dom nog lägga ner spelet. Med den community det spelet har så blir det svårt på något annat sätt.

Vem skriver dödshot till en annan person, måste vara en psykopat
Varför skulle dom behöva lägga ner spelet för att det är ett antal som skriver av sig på hatfulla sätt? Finns folk som slutar spela för att dom inte orkar med allt hat, där har du ett antal som kommer fortsätta istället, medans dom som skriker "Hitler was right, die you nigger jew", eller "I will rape your mom, you little faggot" till en 12-åring, kan få sig en temp ban som konsekvens (full ban om det fortsätter)

Skrivet av Nioreh:

Folk är så känsliga. Vad hände med den gamla dängan "Sticks and stones may break my bones, but words can never hurt me"? Vill man inte chatta går det oftast att slå av. Sägs ju aldrig nåt vettigt ändå. Spelar oftast bara i party med vänner så man kan snacka normalt.

Ord kan definitivt göra ont, att säga nått annat är bara ignorant. Själv tar jag inte åt mig särskilt mycket om nån skriver nått eller säger nått till mig online, men jag brukar säga åt dom att bete sig, säga några valda ord och så är dom tyst sen (oftast).

Att låta folk säga vilken skit dom vill, är inte en bra utveckling. Det färgar av sig på både andra och på den som säger det.
Jag brukar allt som oftast prata tillbaks och försvara personen den snackar skit till för att just snacka skit leder ingenstans ändå.

Fattar inte att folk har såna jävla problem med att vara artig. Inte bara online men irl oxå. Fattar inte hur folk har blivit uppfostrade

Medlem

Haha påminner mig om när någon random snubbe hittade vårt nummer (hem till farsan och brorsan) och ringde hem till oss och skrek pga att vi hade (PK:at) honom på Tibia och snott hans Crown Armor.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Vem skriver dödshot till en annan person, måste vara en psykopat
Varför skulle dom behöva lägga ner spelet för att det är ett antal som skriver av sig på hatfulla sätt? Finns folk som slutar spela för att dom inte orkar med allt hat, där har du ett antal som kommer fortsätta istället, medans dom som skriker "Hitler was right, die you nigger jew", eller "I will rape your mom, you little faggot" till en 12-åring, kan få sig en temp ban som konsekvens (full ban om det fortsätter)

Vad jag underförstått menade är att om man ska banna alla som håller på och skriver och skriker skit i cs så blir det så få kvar att det inte är någon idé att ha spelet uppe. Det där communityn är ruttet i grunden.
Jag stödjer absolut inte att man ska bete sig som arlsen men adrenalinstinna människor i tävlingsmoment kommer alltid bete sig som arslen. Ett råd är att inte lira med voicechat på. Text är bara text. fattar inte att folk orkar bry sig om vad folk skriver. Sticks and stones osv. Det är min ståndpunkt men visst skulle det vara trevligt om folk var trevliga.

Medlem
Skrivet av BadMrBox:

Vad jag underförstått menade är att om man ska banna alla som håller på och skriver och skriker skit i cs så blir det så få kvar att det inte är någon idé att ha spelet uppe. Det där communityn är ruttet i grunden.
Jag stödjer absolut inte att man ska bete sig som arlsen men adrenalinstinna människor i tävlingsmoment kommer alltid bete sig som arslen. Ett råd är att inte lira med voicechat på. Text är bara text. fattar inte att folk orkar bry sig om vad folk skriver. Sticks and stones osv. Det är min ståndpunkt men visst skulle det vara trevligt om folk var trevliga.

För det första överdriver du rätt hårt hur mycket folk det är som beter sig illa. Finns skitstövlar absolut men inte till den mängd du pratar om.
För det andra så iom temp bans så skulle det kanske droppa några som blir butthurt att deras agerande får konsekvenser, men dom flesta skulle nog ta det den första, andra och tredje tempen dom får. Dom blir ju bara längre och längre. Om beteendet aldrig ändras så blir det en full ban. Känns ändå rätt rimligt. Det eller att dom som är idioter inte får ta del av den kommunikation som finns i spelet
För det tredje så, i ett spel som CS behövs voice chat för att kommunicera vad som händer. Att dra coms när man kastar en counter-flash när tre pushar in på en site man står själv på, genom att skriva det.....har svårt att se det funka faktiskt
För det fjärde, uttrycket sticks and stones är ett trasigt uttryck. Man kan inte gå efter sig själv eller se ner på andra som tar åt sig av vad folk skriver. Man vet inte vilket liv dom lever eller vilka ställen dom flyr till för att hitta orken.
Ibland har man inte en full stack i det spelet man gillar att spela
Som sagt, att en yngre person ska få dödshot eller hot om våldtäckt av en familjemedlem är inte så lätt att bara skaka av sig.
Och det är en stor skillnad att säga nått sånt grovt och att ha lite aggressioner och skriva ett svärord och ordet n00b efteråt, vilket är så långt aggressioner i ett tävlingsmoment borde gå. Kan man inte hantera det bättre än så så är det den personen som borde sluta spela, inte dom som blir hackade på för att dom har en dålig dag, pratar "konstigt" eller är tjej

12
Skriv svar