RTX i Star Citizen skulle ge utvecklarna "massiv huvudvärk"

Robot
RTX i Star Citizen skulle ge utvecklarna "massiv huvudvärk"

Skulle ge subtila förbättringar, spår programmerare.

#chris-roberts, #cig, #star-citizen


Medlem

Något år hit eller dit... kör för f!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Med andra ord ett spel son kommer aldrig nå sin fulla potential. Det kommer ge dem ursäkt till att spelen inte ön färdig. Förresten är spelen ute från sin alpha ännu. Har den kommit till beta?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Here we go again. Incomming shitstorm 😆


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Låter förståndigt. Strålspårning är knappast något som de flesta har tillgång till och lär inte bli särskilt populärt på någon grafik-generation till. Å andra sidan, det är väl då spelet släpps så kanske ska passa på att utveckla det nu.

Medlem

"The added headache is that whatever we offered would have to be an "as well" feature rather than an "instead", developing a feature for a single manufacturer's top-end cards means also maintaining feature parity for everyone else's hardware."

Skitsnack. Det är därför man följer DirectX API, närmare sagt DXR, man kodar inte direkt mot grafikkortet utan mot DXR, sedan sköter den snacket med grafikkortet. Kodar du det mot DXR så funkar det på RTX-kort likaväl som AMDs kommande lösning som också stödjer det. Men det är klart, de kan inte ens få ordning på grundspelet så att övertyga dem att hänga med i utvecklingen tidigt och utveckla grafiken samtidigtär väl att be om för mycket, spelet börjar redan se föråldrat och dassigt ut då det utvecklas för en motor som inte hängt med. Och innan de kommit ut med ett spelbart spel så har väl AMD släppt sin 6:e generation av Raytracing-kort och Nvidia släppt sin RTX8000-serie.

Gnällkuk

Varför skulle de lägga tid och pengar på en teknik som är så långt borta från att vara något att ens snegla mot. Bättre att lägga till stöd om ett 2-3 år när utvecklare dels kanske hyfsat förstår sig på tekniken samt att lite fler personer har kort som stödjer tekniken.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av mrpijey:

"The added headache is that whatever we offered would have to be an "as well" feature rather than an "instead", developing a feature for a single manufacturer's top-end cards means also maintaining feature parity for everyone else's hardware."

Skitsnack. Det är därför man följer DirectX API, närmare sagt DXR, man kodar inte direkt mot grafikkortet utan mot DXR, sedan sköter den snacket med grafikkortet. Kodar du det mot DXR så funkar det på RTX-kort likaväl som AMDs kommande lösning som också stödjer det. Men det är klart, de kan inte ens få ordning på grundspelet så att övertyga dem att hänga med i utvecklingen tidigt och utveckla grafiken samtidigtär väl att be om för mycket, spelet börjar redan se föråldrat och dassigt ut då det utvecklas för en motor som inte hängt med. Och innan de kommit ut med ett spelbart spel så har väl AMD släppt sin 6:e generation av Raytracing-kort och Nvidia släppt sin RTX8000-serie.

Är du grafisk programmerare? Man hör så mycket som kan vara rakt motstridigt med vad antingen utvecklare eller Nvidia säger om saker. Utan att ha någon kunskap så inbillar jag mig dock att att ha stöd för en funktion och att kunna utnyttja den på ett vettigt sätt är två helt skilda saker.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Testpilot

Tror de flesta speltillverkare tänker så . Varför utveckla till nåt som bara 1 av 2 grafikkort tillverkare stödjer just nu.

Såklart kommer det i framtiden men som sagt jobbigt att stödja just nu.

Medlem

@trickeh2k: Ja faktiskt. Och du kodar ju inte direkt mot grafikkortet utan du kör ju via API:er som DirectX, OpenGL, Vulkan osv. Givetvis så kan man ju optimera en del saker efter hur vissa grafikkort hanterar saker men grunden måste ju ändå finnas där, och i deras fall med Star Citizen så vore det ju bra om de istället för att sälja digitala skepp och annat krafs kunde lägga ner tid på att både uppdatera spelet rent grafiskt sätt och samtidigt få det färdigt i ett spelbart skick. Men det är klart, så länge det finns idioter som lägger tusentals kronor för ett digitalt skepp i ett spel som inte fungerar ännu så kan de ju hålla på som de gör. För nu ser vi 10+ år till av utveckling och till slut så tröttnar folk att vänta, och ingen kommer vilja ha spelet än lägga pengar på det, speciellt om det ser ut som nåt från förr-förr-förra grafikgenerationen. Jag minns själv när jag testade SC första gången och tyckte det var det snyggaste jag sett. Idag så är det "ok" men det börjar spricka i sömmarna och åldern börjar synas.

Och när det gäller RTX osv så borde de ju titta på t.ex global illumination som Metro Exodus använder. Förbättrar ju skuggor och sånt avsevärt, nåt som SC använder sig av väldigt mycket. De måste inte köra raytracing på varenda metalliska yta och glasskiva i spelet, men i alla fall på något sätt implementera det tidigt så att den grafiska designen tar vara på hur ljus verkligen fungerar, och inte som de har nu där allt läggs på statiskt. För det blir väldigt snabbt väldigt fult. Speciellt på den åldrande Lumberyard-plattformen de kör på.

eld
Medlem
Skrivet av mrpijey:

"The added headache is that whatever we offered would have to be an "as well" feature rather than an "instead", developing a feature for a single manufacturer's top-end cards means also maintaining feature parity for everyone else's hardware."

Skitsnack. Det är därför man följer DirectX API, närmare sagt DXR, man kodar inte direkt mot grafikkortet utan mot DXR, sedan sköter den snacket med grafikkortet. Kodar du det mot DXR så funkar det på RTX-kort likaväl som AMDs kommande lösning som också stödjer det. Men det är klart, de kan inte ens få ordning på grundspelet så att övertyga dem att hänga med i utvecklingen tidigt och utveckla grafiken samtidigtär väl att be om för mycket, spelet börjar redan se föråldrat och dassigt ut då det utvecklas för en motor som inte hängt med. Och innan de kommit ut med ett spelbart spel så har väl AMD släppt sin 6:e generation av Raytracing-kort och Nvidia släppt sin RTX8000-serie.

De pratar om att optimera spelet visuellt för två visuella plattformar. Att se till att allt ser fantastiskt ut både utan och med raytracing.

Det är mycket möjligt att de kommer använda sig av det längre fram.

Medlem

Spelet kommer se ut som Super Mario Bros när de kommer ut med nästa generations gfx som lär hinna komma ut innan detta är klart

Medlem

@eld: Får hoppas det iaf då det skulle ge spelet ett oerhört lyft. Förutsatt att det finns nåt att spela öht :).

eld
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@eld: Får hoppas det iaf då det skulle ge spelet ett oerhört lyft. Förutsatt att det finns nåt att spela öht :).

Jag tror spelet klarar sig visuellt utan RTX just nu, finns mycket vackert att göra med shaders. Raytracing är dock garanterat framtiden för alla spel.

Medlem

@eld:
Lite de som är problemet att spelet inte kommer släppas just nu utan om några år då kanske de finns en standard inom RTX, man vet ju inte hur utvecklingen är men risken finns att spelet kommer kännas gammalt med grafiken.

Gnällkuk
Skrivet av mrpijey:

@trickeh2k: Ja faktiskt. Och du kodar ju inte direkt mot grafikkortet utan du kör ju via API:er som DirectX, OpenGL, Vulkan osv. Givetvis så kan man ju optimera en del saker efter hur vissa grafikkort hanterar saker men grunden måste ju ändå finnas där, och i deras fall med Star Citizen så vore det ju bra om de istället för att sälja digitala skepp och annat krafs kunde lägga ner tid på att både uppdatera spelet rent grafiskt sätt och samtidigt få det färdigt i ett spelbart skick. Men det är klart, så länge det finns idioter som lägger tusentals kronor för ett digitalt skepp i ett spel som inte fungerar ännu så kan de ju hålla på som de gör. För nu ser vi 10+ år till av utveckling och till slut så tröttnar folk att vänta, och ingen kommer vilja ha spelet än lägga pengar på det, speciellt om det ser ut som nåt från förr-förr-förra grafikgenerationen. Jag minns själv när jag testade SC första gången och tyckte det var det snyggaste jag sett. Idag så är det "ok" men det börjar spricka i sömmarna och åldern börjar synas.

Och när det gäller RTX osv så borde de ju titta på t.ex global illumination som Metro Exodus använder. Förbättrar ju skuggor och sånt avsevärt, nåt som SC använder sig av väldigt mycket. De måste inte köra raytracing på varenda metalliska yta och glasskiva i spelet, men i alla fall på något sätt implementera det tidigt så att den grafiska designen tar vara på hur ljus verkligen fungerar, och inte som de har nu där allt läggs på statiskt. För det blir väldigt snabbt väldigt fult. Speciellt på den åldrande Lumberyard-plattformen de kör på.

Risken finns väl att de medför andra problem antar jag och eftersom spelet aldrig verkar komma någon vart kanske det är lika bra att låta det bero. Annars blir det väl något annat de klagar på. Nu verkar iofs SC-fans tycka att det är helt okey att spelet tar ett decennium eller mer att utveckla...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Blessus:

[...] Förresten är spelen ute från sin alpha ännu. Har den kommit till beta?

Under ungefär 98% av utvecklings-tiden befinner sig ett spel i antingen prealpha- eller alpha-fasen.

"Beta" är när spelet är 100% färdigt i grunden och det enda som återstår är polering, balansering, och diverse extrafunktioner.

Så StarCitizens beta-fas infaller först 3-9 månader innan release. Enligt deras roadmap så står det inget om release under varken Q32019 eller Q42019.

Squadron 42 däremot förväntas nå beta under Q2 2020.


signatur

-Dictated but not read.

KoP
Medlem

Känns nog onödigt att implementera då bara nån procent (troligtvis) bara kan/kommer nyttja funktionen.

Medlem

Spelet har varit under utveckling sedan 2012 då de började med en studio som hade ca 10 medlemmar om jag minns rätt. Allt eftersom så har de utökat antalet folk och studios som de har runt om i världen och de söker fortfarande massor med folk.

De har också gått tillbaka i utvecklingen av olika anledningar, något som faktiskt är ganska vanligt inom spelutveckling. Vi hör bara inte om det eftersom spel utvecklas utan våran vetskap fram tills utvecklarna är redo att annonsera det 2-3 år innan release.

Den stora majoriteten av utvecklarna arbetar också på Squadron 42 som är singleplayer spelet som vi vet ganska lite om då de inte vill avslöja för mycket att storyn och vill överraska folk när de planerar att släppa det 2020.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/2-Squadron-4...

Jared Huckaby hade möjlighet att sitta ner med Erin Roberts och fråga massor med frågor om just utvecklingen av spelet i början av februari. Det de första 32 minutrarna av videon.
https://www.youtube.com/watch?v=sZEMOOkB59o


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Nvidia själva påpekade att raytracing var ämnat för singleplayer då det drar ner prestandan för mycket. Förstår att man vill implementera även i multiplayer men känns som att det behövs några generationer innan man kan köra competetive.

Medlem

...och det blir jobbigt på deras redan kosmiskt stora huvudvärk: Star Citizen. Pun intended.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Ser ut som rätt prioriterat. Låter klokt att de fokuserar på aktuella roadmapen och fixar klart allt som är planerat där i första hand.

Nya features inklusive icke-kritiska grejer som innebär "massiv huvudvärk" kan man ta itu med senare.

Medlem

Vi kommer hunnit bygga ut infrastrukturen för kärnkraft generation 5 innan Star Citizens får ett releasedatum.

Medlem
Skrivet av silverstrom:

Vi kommer hunnit bygga ut infrastrukturen för kärnkraft generation 5 innan Star Citizens får ett releasedatum.

Frågan är vad som blir klart först Olkiluoto 3, den första EPR reaktorn, som började byggas 2005, eller Star Citizen...

Eller kanske man skall fråga sig vilken av dem som läggs ner först...

Medlem

Känns som att det "spelet" aldrig kommer bli klart. Förutan då när folk slutar ge dom pengar. Och när det händer kommer dom släppa en katastrofal "spel" bara för att säga att dom är Klara. Hoppas att jag har fel dock.

1
Skriv svar