Recension – 198x

Robot
Recension – 198x

I korta ruscher är 198x en adrenalininjektion, men det är också ihåligt och stympat.

#198x, #hi-bit-studios


Medlem

När eftertexterna rullade så kände jag bara: Jaha, var det här allt?
Visst, inramningen är fantastisk, både grafik och ljud går rakt in i mitt nostalgihjärta, men man kunde gjort så mycket mer av detta. Nu blev det bara fem korta och lätta arkadspel med en ytlig story. Det kanske finns något djupare där som går över huvudet på mig, men det ska mycket till för att del 2 (som kommer nästa år) ska kunna vända detta till något annat än mediokert...


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Redaktör
Ponny

@Quid: "Jaha, var det här allt?" summerar känslan efteråt väldigt bra.


signatur

En Bamseponny av folket

Gnällkuk

Fan vad trist, det här såg ju på riktigt lovande ut. Blev ungefär som med vissa filmer då som ser kanon ut i trailern, sedan visar det sig att det enda som var intressant med filmen var dessa ihopklippta tre minuter :/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Såg redan på första trailern att det var för try-hard på nostalgi men såg inte riktigt ut att ha tillräckligt med egen själ. Synd att jag hade rätt.

Recensenten har tyvärr missat att 198x är en episodisk titel. I jämförelse som att utvärdera en veckas semester efter första dagens vistelse.

Q: Wait, This is episodic? I can't see where that was mentioned when I backed! Do backers get the other episode(s)?
A: You will receive all acts at no additional cost: you've invested in the full 198X experience, and the full experience is what you'll get.

198x erbjuder en svunnen tid då Arkadspel var ungdomarnas intresse. Alla som kör 198x får chansen att uppleva hur storslagna ögonblick i arkadens historia fångande en generation.

Scener (mer eller mindre) tagna ur Klassiska speltitlar som Street of Rage, Outrun, Gradius, x, en häpnadssväckade 3D-maze (Ultima Underworld?) kopplat till vackra pixelanimationer låter oss resa tillbaka i tiden. Efter ha upplevt 198x hoppas jag detta är bara början då textraden " To be Continued " ger en nästan gåshud.

Visst.. arkadspelen i 198x är korta, men vad de erbjuder oss är det viktiga. Sen 2010 har en våg att retrospel återvänt och idag lever vi en bisarr tid där realistiska actionspel och pixliga titlar visas jämte varandra.

Fokusering på spelens grafiska element fortsätter och fortsätter, men i sökan på emotionella upplevelser, tankeställande upplevelser, ögonblick vi lägger på minnet och aldrig glömmer bort. Räcker det att lyssna på Stret of Rage introt* eller Outrun som tillät minderåriga tonåringar köra en ferraribil i soliga Miami*. 198x ger samma vibb och är en tankeställande upplevelse som stannar kvar i minnet.

Dessa moments har etsats fast i flera människor, och i 198x får folk som jag (gamlingar) återvända till denna tid och nutidens ungdomar (ynglingar) ges möjlighet att pröva på vad som menas med termen "arkadspel" i uppdaterad form.

En tid då spel handlade mer om en inre resa, än ytlig formgivning*.

*: https://www.youtube.com/watch?v=MXjaCkPWpvU
*2: https://www.youtube.com/watch?v=hMv0Pg1AxFc
*3: https://www.youtube.com/watch?v=Avbkptw6mSM
- "Vad vi känner under spelandet är viktiga än vad vi gör i spelet - som 198x's trailer påpekar".

Testpilot

Trodde inte att FZ recenserade enskilda delar i spel?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Stephanie of Astora:

Recensenten har tyvärr missat att 198x är en episodisk titel. I jämförelse som att utvärdera en veckas semester efter första dagens vistelse.

Nix, skriver om just detta i texten: "I värsta fall fortsätter 198x kännas stympat. I bästa fall tar spelet det episodiska formatet till en ny nivå, som tar oss djupare in i de här spelen samtidigt som det ger oss ännu fler genrer." Och dessutom: "Samtidigt ska den här inledningen klara av att stå på egna ben, men de är ärligt talat ganska darriga."


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Skrivet av Mutumba:

Trodde inte att FZ recenserade enskilda delar i spel?

Skrivet av Stephanie of Astora:

Recensenten har tyvärr missat att 198x är en episodisk titel. I jämförelse som att utvärdera en veckas semester efter första dagens vistelse.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nix, skriver om just detta i texten: "I värsta fall fortsätter 198x kännas stympat. I bästa fall tar spelet det episodiska formatet till en ny nivå, som tar oss djupare in i de här spelen samtidigt som det ger oss ännu fler genrer." Och dessutom: "Samtidigt ska den här inledningen klara av att stå på egna ben, men de är ärligt talat ganska darriga."

Kan tillägga att vi fått recensionskod direkt från utvecklarna, och att vi många gånger innan recenserat enskilda delar av avsnittsindelade spel.

Edit: vi brukar recensera första delen, och sedan hela serien när sista avsnittet släpps.


signatur
Medlem

Jag gillade det. Visst, det var kort, och jag är osäker på hur man ser på det om man inte levde under 80 talet. Men jag ser i alla fall fram emot nästa episod.

Medlem

Jag är ju ingen nostalgivurmare, så jag är kanske inte rätt målgrupp, men redan när spelet utannonserades tyckte jag att de hade missat tåget. Hela 80-tals-grejen kändes väldigt gjord redan för två år sedan.

1
Skriv svar