Le Tour de France 2018

Ambassadör
League of Legends
Le Tour de France 2018

Mitt under årets upplaga av Tour de France kommer en efterlängtade recensionen på spelet Le Tour de France 2018.

Av någon anledning fick jag en present av mina vänner på midsommar. Det var inte vilken present som helst, utan spelet Le Tour de France 2018. Vännerna ville ge mig en ännu äldre upplaga men hade inte hittat någon sådan. Vad jag kan utläsa från Youtube-klipp verkar det ändå vara ungefär samma spel som släpps årligen. Jag är cykelintresserad och tittar gärna på några etapper av storloppen varje år. Tidigare hade jag koll på cyklisterna samt tränade cykling mer eller mindre intensivt. Nu har intresset svalnat men efter att ha avnjutit några etapper i tv-soffan hos mina föräldrar kände jag att det var dags att plocka fram spelet. Och varför inte skriva en recension, så spelet kommer till någon nytta.

Spelet är utvecklat av den franska studion Cyanide som kanske är mer kända för Warhammer/rugby-spelet Blood Bowl 1 och 2. Studion utvecklar även "Cycling Manager"-spelen som släpps varje år likt "Le Tour de France"-spelen. Jag har spelat "Cycling Manager" men aldrig imponerats och eftersom "Le Tour de France"-spelet är en nedbantad version av Cycling Manager är mina förväntningar låga.

I Le Tour de France 2018 kan man spela enstaka lopp så väl som två olika karriärslägen. Det ena där målet är att skapa det bästa laget och det andra där man ska bli den bästa cyklisten individuellt. Samtliga lägen går att spela i CO-OP och man kan fortsätta ett spel med eller utan CO-OP. Alltså funkar det att fortsätta om man vill fortsätta sin singleplayer-karriär i CO-OP-läge eller tvärtom. Spelet har rättigheterna till alla aktuella lag och cyklister. Tröjorna stämmer väl överens med verkligheten och grafiskt är just tröjorna det bästa i spelet. Trotts att cyklisterna har unika foton i menyerna finns endast en karaktärsmodell under tävlingarna. Det enda som skiljer karaktärerna är klubbdräkten, deras längd och fettmassa. Banorna är intetsägande. Efter att ha spelat några timmar börjar jag känna igen vissa fält och byar även fast spelet påstår att jag befinner mig i olika länder. Grafiken påminner om Cycling Manager där den kan ursäktas då det spelet är ett simuleringsspel. Le Tour de France är dock ett sportspel där kraven borde vara högre.

Här kan ni se Sagan, Roglic och Froome. Eller så är det några helt andra.

Spelmekaniken är enkel. Det finns två uthållighetsmätare, en blå som visar distansuthållighet och en röd som visar explosiv uthållighet. Om den blå råkar bli tom går cyklisten in i den fruktade väggen och utmaningen blir inte längre att vinna utan att ta sig i mål innan kvastbilen kommer. Spelet går ut på att balansera sitt lopp utifrån förutsättningarna som ges av de två mätarna och frammanar frågor som: "Är det värt att följa med attackerna upp för Alpe d’ Huez eller är det mer värt att hålla sitt eget tempo?", "När ska jag starta sprinten för att kunna vara först i mål på Champs Elysee?". Jag kan tycka det är roligt att försöka balansera energimätarna uppför ett berg men i alla andra partier är det trist.

Hämtat ur "Allmän organisation av cykelsporten" - Svenska cykelförbundet 2016:1 2016-03-01

Under ett lopp har spelaren kontroll över en karaktär i taget. Dock kan man byta cyklist inom laget när som helst under loppets gång. Spelaren kan beordra sina lagkamrater att utföra uppgifter, som att skydda en lagkamrat, hålla ett visst tempo eller göra en attack. Att ge order tycker jag är ett intressant koncept som fungerar hyfsat bra. Att byta karaktär är dock något jag inte gillar. Visst kan man alltid vara där det är som mest action, eller ta på sig den roll som är mest lämpade för en specifik etapp. Men i karriärsläget, där man ska försöka bli den bästa individuella cyklisten, gör denna spelmekanik att de första säsongerna endast blir en transportsträcka för att ens egenskapade karaktär ska vara bra nog att tävla.

Ett verkligt cykellopp är väldigt långt. Det brukar variera mellan 150 och 250 km vilket tar proffsen ca 4-5 h att ta sig igenom. För att det inte ska ta 4-5 timmar att köra ett lopp i Le Tour de France 2018 flyger cyklisterna fram i superfart. Det är så gott som omöjligt att navigera nerför branta serpentinvägar så länge man inte håller inne den magiska “ligg på rygg”-knappen som gör att man följer cyklisten framför. Under actionfyllda delar av en etapp hinner man knappt blinka innan de är över. För att snabba upp tempot ytterligare finns det en möjlighet att snabbspola mellan olika delar av etappen. Det gör att jag snabbspolar i 90% av etappen och spelar sista 10%. Under dessa 10% hinner jag knappt reagera eftersom det går så fort i den “normala” hastigheten. När det ändå finns en möjlighet att öka tempot borde det också gå att sänka tempot så man kan få njuta av de korta delar som faktiskt är intressanta.

Gurra-gif må vara irrelevant men ack så mycket roligare än spelet

För att detta skulle vara intressant skulle jag vilja se andra spelmoment som gör cykling intressant. Jag tänker exempelvis på hur man ska ligga placerad för att ta så lite vind som möjligt, hur man tar en kurva för att få med sig så mycket fart som möjligt och hur man navigerar sig genom klungan. Inget av dessa moment är med i spelet, som är nerdummat till att endast bestå av balansen mellan två uthållighetsmätare.

När jag började spela såg jag en viss potential i spelet. Ett avslappnat, lugnt spel som man kan köra vid sidan av en cykeltävlingssändning eller en stream här på FZ. Men nu när jag spelat fler timmar än vad jag borde finner jag mig varken lugn eller avslappnad. Nej, jag finner mig irriterad på samtliga spelmoment och försöker optimera mitt spelande för att slippa utstå så mycket av det som möjligt. Detta är det officiella spelet för cykeltävlingen och det finns gott om licensierade lagdräkter. Men som en cykelfantast vill jag inte bara klä mig i den gula ledartröjan och cykla ut med gulfärgade banderoller i Frankrike. Jag vill erövra världen. Jag vill klä mig i rosa tröjan i Giro d’Itlia. Jag vill vara en del av en klungvurpa där 10-tals cyklister faller till marken endast iklädd en hjälm och tajta velcrokläder. Jag vill ta öl ur händerna på åskådarna1. Jag vill bli jagad av fans bärande på vildsvin2. Jag vill byta ramar, bromsar, hjul, växlar och kablar. Jag vill planera toabesöken under loppen3. Och sätta på mig hjälmar hämtade från en Sci-fi-film. Inget av detta kan jag göra i Le Tour de France 2018. Spelet får mig att göra något jag aldrig trodde jag skulle göra, vilket är att rekommendera Cycling Manager (vilket i sig inte är ett bra spel).

Le Tour de France 2018
1
Dåligt
+
Det är kul att säga Le Tour med överdriven fransk accent
+
Gott om licenser, dvs lagdräkter
+
Spelmekaniken är rolig uppför i bergen
-
Spelmekaniken är trist på alla andra ställen än uppför i bergen
-
Grafiken
-
Brist på spelarmodeller
-
Farten
-
Ett cykelspel kommer inte vara perfekt så länge Vacchi och Adamsson inte är kommentatorer, se de sista två klippen nedan
Det här betyder betygen på FZ

Fotnot
1

2

3

Medlem

Låter ändå som riktigt fina vänner, tråkigt att det verkar vara ännu sämre än Fifa och Nhl, vill minnas att man hade flera olika karaktärsmodeller där redan 2004


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Sportspel i all ära!

Har en polare som har en "cykelsimulator" hemma som han använder på vinterhalvåret. Kopplar på sin cykel på en ställning och vips så kan han cykla France och Italia året om med folk från hela världen. Vet dock inte vilken simulator han använder.

Samma där. "Spelet" lämnar mycket att önska. Hade varit roligt om dessa simulatorer fick AAA-kvalité med grym grafik, ljud, kommentatorer, folk som springer med me vildsvin.

Medlem
Skrivet av employed:

Sportspel i all ära!

Har en polare som har en "cykelsimulator" hemma som han använder på vinterhalvåret. Kopplar på sin cykel på en ställning och vips så kan han cykla France och Italia året om med folk från hela världen. Vet dock inte vilken simulator han använder.

Samma där. "Spelet" lämnar mycket att önska. Hade varit roligt om dessa simulatorer fick AAA-kvalité med grym grafik, ljud, kommentatorer, folk som springer med me vildsvin.

Gissar på Zwift Är nog den absolut vanligaste

https://zwift.com/

Medlem

Vildsvinet fick mig till att gråta och kasta kaffe runt mig. Får bli en dusch nu :D.

Ambassadör
Xbox

Haha, kul recension! Mindre kul spel vad det verkar


signatur

Jump in.

Ambassadör
League of Legends

@belfry <3

Skrivet av Kajlie:

Gissar på Zwift Är nog den absolut vanligaste

https://zwift.com/

Jag har en Tacx, som fungerar som en Zwift, i mitt förråd. Den gör en tråkig träning lite roligare, men som spel är det ingen höjdare. Jag tycker inte om den träningen heller men vet folk som gör det. Ingen av dom spelar andra spel så kanske därför dom kan ha överseende med det, inte tänkt på det innan.

Redaktör
Ponny

"Det är kul att säga Le Tour med överdriven fransk accent."

Det är ändå ett väldigt starkt plus!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

"jag finner mig irriterad på samtliga spelmoment och försöker optimera mitt spelande för att slippa utstå så mycket av det som möjligt."

Synd att spelet inte är P2W med mikrotransaktioner, så att du kunde betala för att slippa spela helt och hållet.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

"Det är kul att säga Le Tour med överdriven fransk accent."

Det är ändå ett väldigt starkt plus!

Det är kanske därför det fick 1 och inte 0 i betyg


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Bästa medlemsrecensionen jag läst hittills. Och då av ett spel som jag antagligen inte skulle spelat om du så gav det fem i betyg.
Bra skrivet!

1
Skriv svar