Test – Google Stadia

Medlem
Skrivet av devilrat:

Worst console launch ever, Google Stadia: https://youtu.be/m0OYCMkr-_Q

Ja, säger Youtube-snubbar det så är det sant.

Att folk ens orkar. Ok ni gillar inte det, fine. Alla kan inte gilla allt. Men varför fortsätter folk att följa det bara för att smutskasta det överallt? Jag uppskattar inte iPhones, gissa hur många trådar eller nyheter jag bemödar mig med att ens läsa om iPhones?(Om du inte orkar vänta på svaret är det 0. Jag läser aldrig nyheter om iPhone, inte medvetet iallafall.)

Går man in på Stadia sidor(reddit, officiella forum) dock så är dom lite motsatsen, nästan kult-kultur man får där. Massa prisande och bönande till Google där vilket är nästan lika absurt för mig haha.

Själva Stadia funkar fortfarande bra för mig, speciellt på Chromecasten. På datorn kan det vara lite hit-or-miss, ibland har man lagg, men en omstart av webbläsaren brukar hjälpa(man har några minuter på sig innan spelet stänger ner så det påverkar inte spelet något). På telefonen har det funkat väldigt bra överlag, mest tråkigt o spela på den lite mindre skärmen.

Vad gäller spelen så gillar mina ungar o köra traktorer o grejer, så farm simulator är en hit. Ass Creed funkar bra och är redigt kul(precis som på vilken maskin som helst)

Medlem

Man får nog se det lite för vad det är - ett tidig, omogen plattform som förhoppningsvis har förbättringspotential.
Är det kasst att Google försöker få folk att pröjsa för både prenumeration OCH spel? Japp.
Är det kasst att spelen är så få (typ totalt inte mer än 20-30 st)? Japp!
Är det kasst att spelen kostar skjortan? Jaharrå, vidrigt rentav.

Det är dock rätt coolt att man - under väldigt optimerade förhållanden - kan lira grafiktunga spel med bara en handkontroll och en tunn klient (chromecast Ultra) Var lite glada åt de tekniska framstegen istället, skitsamma om det är Google eller Clas Ohlson som levererar, det är ju ballt och förhoppningsvis innebär detta att man kan spela utan en massa burkar som surrar hemma - Gaming as a service (Gaas) verkar - hur problematisk min påhittade fis-inspirerande förkortning än må vara - kul om man inte pallar att husera hårdvara

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Man får nog se det lite för vad det är - ett tidig, omogen plattform som förhoppningsvis har förbättringspotential.
Är det kasst att Google försöker få folk att pröjsa för både prenumeration OCH spel? Japp.
Är det kasst att spelen är så få (typ totalt inte mer än 20-30 st)? Japp!
Är det kasst att spelen kostar skjortan? Jaharrå, vidrigt rentav.

Det är dock rätt coolt att man - under väldigt optimerade förhållanden - kan lira grafiktunga spel med bara en handkontroll och en tunn klient (chromecast Ultra) Var lite glada åt de tekniska framstegen istället, skitsamma om det är Google eller Clas Ohlson som levererar, det är ju ballt och förhoppningsvis innebär detta att man kan spela utan en massa burkar som surrar hemma - Gaming as a service (Gaas) verkar - hur problematisk min påhittade fis-inspirerande förkortning än må vara - kul om man inte pallar att husera hårdvara

När dom väl släpper vanliga Stadia, vad det nu ska kallas, så kommer bara spel kosta. Du kommer kunna streama 1080p gratis(förutsatt att du köper spelet på deras tjänst). Det är endast om du vill ha "gratis"-spel varje månad och kunna streama 4k som du behöver betala prenumerationsavgift.

Punkt två tycker jag det är lite hur man ser på det. Ser man på det som en konsoll så hade inte PS4an eller Xbox mycket mer. Men ser man det som en PC så ja, då känns det redigt snålt.

Angående kostnad på spel så håller dom sig i konsoll-nivå(499-700ish), men har ändå haft relativt bra rabatter so far på dom få spel dom har.

Det jag tycker dom måste förbättra är att alla spel ska kunna klara illafall 1080p 60fps. Det är inte alla som gör det idag och ännu färre som faktiskt renderas i 4k med 60fps.

Men håller med dig, "GaaS" är väldigt intressant och kul rent tekniskt.

Medlem
Skrivet av piddau:

När dom väl släpper vanliga Stadia, vad det nu ska kallas, så kommer bara spel kosta. Du kommer kunna streama 1080p gratis(förutsatt att du köper spelet på deras tjänst). Det är endast om du vill ha "gratis"-spel varje månad och kunna streama 4k som du behöver betala prenumerationsavgift.

Punkt två tycker jag det är lite hur man ser på det. Ser man på det som en konsoll så hade inte PS4an eller Xbox mycket mer. Men ser man det som en PC så ja, då känns det redigt snålt.

Angående kostnad på spel så håller dom sig i konsoll-nivå(499-700ish), men har ändå haft relativt bra rabatter so far på dom få spel dom har.

Det jag tycker dom måste förbättra är att alla spel ska kunna klara illafall 1080p 60fps. Det är inte alla som gör det idag och ännu färre som faktiskt renderas i 4k med 60fps.

Men håller med dig, "GaaS" är väldigt intressant och kul rent tekniskt.

Jo, men 1080p idag är ju verkligen ingenting att hurra för om man vill ligga i framkant och att teknologin nu finns (tycker jag). Hade nog önskat att Google varit än mer framåtlutade där. Hade gärna sett en prenumerationskostnad, men att denna gjorde att spelen vart gratis (á la MS gamepass eller Origin Access Premier typ). Som det är nu känns det mest girigt ifrån deras sida, även om de hävdar att det är utgivarna som sätter hutlösa priser. Tycker det borde ingått helt enkelt

Medlem

Jo, dom är väldigt glada att skylla det mesta på utvecklarna. Det är utvecklarnas fel att det inte kör i 4k 60fps osv. Nåja, ska bli intressant att följa!

Medlem

Älskar konceptet! En handkontroll och en TV.

Inget annat? Count me in!

Väntar dock givetvis tills det fungerar lika bra för alla oberoende av ens bredband och när det finns samma utbud och samma kvalitet på spelupplevelsen som man får på en PC eller konsoll.

Ska bli spännande att följa!

Medlem

Jag har bläddrat och läst men hittar inte.
Jag har precis köpt en chromecast ultra till min tv, kommer det finnas någon möjlighet att köpa till handkontroll och ett stadia-konto för att lira i framtiden eller måste jag köpa denna pryl OCKSÅ?

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Svajig teknik och idiotisk affärsmodell fäller Googles utmärkta spelstreaming.

Och det var ju egentligen allt man behövde läsa, ja. ;p


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Grymgreger:

Jag har bläddrat och läst men hittar inte.
Jag har precis köpt en chromecast ultra till min tv, kommer det finnas någon möjlighet att köpa till handkontroll och ett stadia-konto för att lira i framtiden eller måste jag köpa denna pryl OCKSÅ?

Ja, det du behöver när stadia base släpps är endast en handkontroll och ett googlekonto.

Medlem
Skrivet av dLiiN:

Ja, det du behöver när stadia base släpps är endast en handkontroll och ett googlekonto.

Så jag behöver inte lämna tillbaks min chromecast ultra för att införskaffa founders edition på stadia?

Medlem
Skrivet av Grymgreger:

Så jag behöver inte lämna tillbaks min chromecast ultra för att införskaffa founders edition på stadia?

Nej, din Chromecast kommer fungera, bara du fixar en handkontroll sen.

Medlem
Skrivet av piddau:

Nej, din Chromecast kommer fungera, bara du fixar en handkontroll sen.

Fett! Då ligger jag lågt tills jag hört mer positiva ordalag om produkten 😂

123
Skriv svar