TrackIR 5 + TrackClip / TrackClip Pro

Quake-konnässsör
TrackIR 5 + TrackClip / TrackClip Pro

TrackIR 5

Jag hade inget att göra på färjan över till Sverige, så jag satt och skrev en liten recension om TrackIR 5. Texten är helt skrivet på min mobiltelefon så förvänta er lite "felformuleringar", men roligt och prova ifall det gick och skriva allt på telefonen. Kan säga att det inte var roligt och försöka hantera bilder och visa listor Med det sagt så önskar jag er en trevlig läsning och god fortsättning.

TrackIR

Det har varit mycket diskussioner om VR de senaste åren, ihop med att Oculus och HTC Vive började tävla om vilka som skulle ta marknaden med storm och med exklusiva speltitlar till dessa två kommande från höger och vänster. Man kan ju inte direkt säga att man ser sexig ut när man står eller sitter med dessa två på sig när ens föräldrar / sambo kommer in i rummet. Men man kan inte annat att bli imponerad när man stänger in sig själv, klär på sig en annan personlighet och kryper in i en spelvärld som omsluter en komplett, man får gåshud nästan varje gång.

Ett annat sätt, dock inte lika inlevelsefullt men fortfarande lika imponerande, är då de andra hårdvarorna man kan köpa till datorn för att få en känsla av närvaro och upplevelse, Tobii Eyetracking och TrackIR. Tobii använder sig av kameror som håller koll på ögonens position och med hjälp av var du tittar så kan den styra huvudpositioner på din spelkaraktär, medans TrackIR använder en kamera som håller koll på tre reflektorer som sedan styr spel karaktärens huvud. Jag tänker gå igenom lite gällande TrackIR som jag nu har använt i cirka 2 år.

Varför en TrackIR?

Varför skaffade jag egentligen TrackIR, grunden till detta kom till då när jag började spela ArmA 3 och började lära mig flyga helikopter i spelet. Till första början försökte jag flyga med tangentbord och mus, men då har jag lite problem och bestämde mig sedan för att införskaffa mig en joystick för att få en lite mera finare kontroll över luftfarkosten. Samtidigt som jag började lära mig flyga med joystick, som blev några sena kvällar och många krascher in i ledningar samt möten med marken i allt för hög hastighet, märkte jag att man ständigt ser rakt fram och man hade ingen känsla av närvaro men omgivningen. När man flög med tangentbord och mus så kunde man snabbt switch så att man styrde spelkaraktärens huvud genom att trycka på "ALT", men ihop med att man hade händerna på throttel och joysticken så blev det mindre naturligt och mer komplicerat. Tillsammans med några av de jag då satt och spelade med diskuterade vi detta problem, och de rekommenderade då att jag skulle ta en närmare titt på TrackIR, och det gjorde jag.

Företaget som tillverkar TrackIR heter NaturalPoint Inc och som bildades 1997 med en vision att skapa en högkvalitéts produkt som kan spåra rörelser. Företaget baserat i Corvallis, Oregon, USA.

När man får hem produkten som är TrackIR så ingår det en kamera som liknar en webbkamera, och en metallkonstruktion (TrackClip) som har tre stycken reflektiva ytor som man fäster bäst på en keps. Med hjälp av kameran (TRACKIR) och metallkonstruktionen med de reflekterande ytorna (TrackClip) så håller de reda på din position som huvudet är i.

TrackClip monterad på ett keps visor

Uppsättning

Kameran sätter man på sin primära skärm så rakt framför sig själv som möjligt så man ger de TrackClip så mycket arbetsutrymme som möjligt. Kameran sitter bra på skärmen då den har gummi på sina fötter som greppar bra mot plastytor, dock så behöver den har en viss platt yta att balansera på. Om man ska använda TrackIR på en nyare tv så kan det bli ett problem tack vare de nya tv apparaterna är så pass smala, men på en datorskärm ska det inte vara något bekymmer. Kameran går att vinkla så att den får en optimal riktning mot spelaren beroende på hur skärmen är monterad. Kameran kopplas in enkelt med hjälp av USB till datorn, om man kopplar in den till en USB-hub så rekommenderar tillverkarna att koppla in strömförsörjd USB-hub för ett bättre resultat.

TrackIR 5 - Mått

TrackIR 5 - Mått

Produkt Specifikationer

Information

Råsensor upplösning:

640 x 480

Rapporteringsupplösning

96 000 x 72 000

Field of view:

51,7 grader

Upplösning/Horisontalgrader:

1850 pixlar per grader

Uppdateringsfrekvens:

120 fps

Responstid:

9 ms

Kontakt:

USB

Kabellängd:

6ft (ca. 1,8 meter)

Mått för TrackIR:

2" x 1,5" x 0,57" (51 x 38 x 14,5 mm)

Systemkrav:

USB, Windows Vista eller nyare, 60MB hårddisk utrymme.

Användning

Kameran skickar ut infraröda signaler och som sedan skickas tillbaka med hjälp av de reflekterande ytorna på TrackClipen. Med hjälp av att triangulera signalerna som kommer tillbaka till kameran så håller mjukvaran, som kommer med TrackIR, reda på hur ditt huvud är lutat eller tiltat. Man har sex grader av frihet, men kan med hjälp av TrackIR styra spelkaraktären huvud åt vänster, höger, upp, ned, fram och bak. Detta fungerar väldigt bra och känns mer och mer naturligt desto mer man använder dessa rörelser.

De sex axlar som TrackIR registrerar

För att kunna använda TrackIR måste man ha installerat den medföljande programvaran och programmet måste vara igång i bakgrunden när man spelar, eftersom det är detta program som omvandlar rörelserna man själv gör till input i spelen, som stöder denna funktion. Man ser om programvaran är aktiverad då ena led lampan, av två, lyser grönt på kameran. Den andra kameran börjar lysa grönt när man startar ett spel som stöder användningen av TrackIR. När kameran inte längre tar emot signaler från TrackClipet så kommer ena lampan sluta att lysa för att indikera att den inte längre ser de reflekterande ytorna, då har man antagligen svängt huvudet för mycket eller något annat som blockerar dessa ytor. Men kameran tar upp signalerna väldigt snabbt igen om man vänder sig så att kameran ser de reflekterande ytorna igen.

I första användandet av produkten kändes det onaturligt att vrida huvudet åt respektive håll för att styra sin spelkaraktär, tack vare att man vrider huvudet men fortfarande måste titta på skärmen. Men man föll ganska lätt in i händelserna och rörelserna efter ett par timmar kändes lika naturligt som att vrida huvudet för att följa med när ett par fåglar flaxade förbi fönstret utanför. Att sätta ihop TrackIR och börja spela gick väldigt fort, cirka 15 min, men att sedan finjustera att rörelserna blev perfekta för just mig tog lite längre tid, i både erfarenhet och kalibrering i den medföljande programvaran.

TrackClip vs TrackClip Pro

Ihop med TrackIR så får man TrackClip, den metalkonstruktion som de tre reflekterande ytorna är fasta på. Man kan om man vill köpa en annan typ av TrackClip som ska kunna spåra dina rörelser bättre och snabbare, TrackClip Pro. TrackClip Pro måste kopplas in till en USB port då det är en aktiv IR sändare som skickar signaler direkt till TrackIR mottagaren, skillnad mot den vanliga TrackClip som är passiv och som enbart reflekterar signaler från TrackIR kameran. I mina spelupplevelser så har jag inte upplevt det vara någon större skillnad på dessa, kanske i snabbare rörelser så märker man att TrackClip Pro har en bättre responstid och att den återhämtar sig snabbare om den förlorar signalen till TrackIR kameran i vissa situationer.

TrackClip Pro fast på hörlurar

TrackClip Pro är gjord så att den ska sättas fast på ett headset / hörlurar. Detta görs genom att det finns en låsningsanordning på TrackClip Pro som ska gå runt vänstra sidan av hörlurarna. Låsningsanordningen går att ställa in om den ska ta bredare eller smalare hörlurar så kan man expandera låsanordningen, så att man försöker komma så pass nära den tjockleken så att TrackClip Pro sitter stadigt fast. Beroende på vilken typ av hörlurar du har så kan denna låsanordning sitta löst eller spänt. Det finns en skumdyna som ska göra att låsanordningen ska vara någorlunda anpassningsbar för de flesta hörlurar, men för min egen del så var de för lösa på ena paret och för spänt på det andra. Efter en stund så gick låsanordningen sönder på min TrackClip Pro på grund av det blev en spricka i materialet, och fick istället sätta fast spännband runt TrackClip Pro för att få fast den på hörlurarna. Med tanke på det material som de har valt att göra hela TrackClip Pro av, plast, så skulle jag gärna vilja se att låsningsanordningen skulle av en starkare och robustare karaktär för att undvik att den som i mitt fall, går sönder.

TrackClip Pro är ett tillval som man kan köpa separat till TrackIR om man så önskar, men säljs också i ett paket för en liten rabatterad summa.

Support diverse spel

Idag är det cirka 100+ spel som har support för denna funktion av produkt, Arma, DCS: World, Dirt Rally, Elite Dangerous, Microsoft Flight Simulator, för att nämna några. Det är upp till varje utvecklare och lägga in supporten för TrackIR och inget som fungerar per automatik för spelen. Hela listan kan hittas här.

Programvara

Erfarenheten av att man har bråkat med både Virpils, Thrustmaster, MFG Crosswind och dåvarande Saiteks programvara för joysticks, throttle och pedaler så tyckte jag att mjukvaran till TrackIR är lätt och pedagogiskt, då man får feedback direkt ifrån de ändringar man kan göra i programmet.

TrackIRs programvara upptäcker hårdvaran direkt och det enda som man ska ställa in är vilken av de två olika typerna av TrackClip man använder, vanliga eller Pro versionen. Det är så att kameran ska veta om det är passiv eller aktiv spårning ska aktiveras. Om man inte vill ställa in något mer, så är man Good To Go för att hoppa in i ett spel som har support för TrackIR.

TrackIR Programmet

Men om man vill justera mera så finns det en flik för avancerade inställningar. Här man kan ställa in hur snabbt spelkaraktärens huvud ska vrida sig i kontrast med hur mycket sitt eget huvud vrider sig. Beroende på vad man spelar, hur mycket huvudet ska vrida sig, och vad spelet i sig tillåter så kan man göra finjusteringar i denna flik. Detta är en smaksak för varje spelare och är ett område som man själv får experimentera med efter tycke och smak. Själv så råkade jag ändra så pass mycket så när jag vred mitt huvud i 10 grader från mitten så rörde spelkaraktären sig 3 varv (1080 grader), och borde varit död för länge sedan.

Något som är viktigt och veta samt bör justeras in är Deadzone, hur mycket ifrån mitten du måste vrida huvudet från för att TrackIR ska börja registrera rörelser i spel. Det är inte alltid som man har sitt egen huvud helt stilla och utan deadzone blir det väldigt skakigt i spel, detta är också någon som bör justeras efter tycke och smak, vissa föredrar mer deadzone medans andra föredrar mindre.

Mjukvaran för TrackIR är ett kraftfullt men ändå ett enkelt program att lära sig använda, och skapar många möjligheter att finjustera och anpassa upplevelsen perfekt för just dig.

TrackIR Programmet

Framtid för TrackIR?
Man ser att färre och färre spel genom året har support för TrackIR, kanske är marknaden mättad, kanske är det för nischad inriktning, kanske är det VR som är orsaken. TrackIR är främst inriktad till simulatorspel så som Elite Dangerouns, DCS World, Euro Truck Simulator, Star Citizen, IL-2 Sturmovik, ArmA etc, så förvänta er inte att det ska fungera till Counterstrike eller Battlefield liknande spel. Om man inte har ekonomi för att skaffa VR eller om ens egna hårdvara inte klarar av det, så kan det vara värt att ta en närmare titt på just TrackIR för att få en känsla av närvaro och inlevelse, men kom ihåg att kontrollera om spelet stöder TrackIR innan man bestämmer sig.

TrackIR 5 + TrackClip / TrackClip Pro
3
Bra
+
Man slipper ha på sig VR brillorna
+
Lätt att sätta upp och komma igång med
+
Kraftfullt programvara med många justeringsmöjligheter
+
Fungerar felfritt i de spel jag har provat
-
Måste ha keps på sig för TrackClip
-
TrackClip Pro kunde vara gjort av bättre material
-
Fungerar inte till alla spel
Det här betyder betygen på FZ

Priser tagna från NaturalPoint hemsida:
TrackIR 5: 149,95 dollar
TrackIR 5 (TrackClip Pro Bundle): 169,95 dollar
TrackClip Pro: 34,95 dollar

NaturalPoints hemsida: https://www.naturalpoint.com/

Medlem

Så varför inte Tobii 4c?
Då får man ju både huvud och ögon-följning och behöver inga tillbehör även om den är mindre flyttbar med magnetfäste på skärmen.

Quake-konnässsör

@skogsvilden: varför inte båda? Tror jag ska ta och köpa en Tobii också och prova för att se hur det är., gillar man teknik måste man ha allt.

Testpilot

Jag köpte en TrackIR och Track-Clip pro för länge sen för att ha till Elite Dangerous.

Det funkar skitbra till de spelen som har stöd och jag kan rekommendera det som ett bra komplement till ditt vanliga spelande.

Jag kan inflika lite med mina erfarenheter då jag också införskaffat Tobii både orginalet och en 4C och har även kört Elite Dangerous mfl spel med dessa.

Nackdelen jag ser med TrackIR är dels att som redan nämnts är att den är knixig att få fast på ett bra vis på dina hörlurar.
Jag konstaterar också efteråt att jag viftade mycket med huvudet för att styra trackIR vilket fick mig att se helt galen ut och jag fick träningsvärk i halsmuskler.
När man jämför med Tobii 4C som läser av både huvudets position och dina ögon så med en sådan får du betydligt bättre styrning av kameran.

MEN! pga detta så får man jäkligt skakig kamera pga att man flackar med blicken , för mig är det extra tydligt då jag alltid har undertexter på i spelen och läser dessa så skakar kameran mellan spelets vy och textremsan. Det kräver att man ställer in detta i alla spel så det funkar.

TrackIR:

* Bra tracking på huvudet med pro.
* Torde klara av alla storlekar på skärmar
- mekaniskt svagt fäste
- sladdbunden med pro
- jag kände jag rörde på huvudet mer än vad jag borde , träningsvärk.

Tobii 4C:

* Läser av både ögon och huvudrörelser
* Kräver ingen utrustning på dig "trådlöst"
- Klarar max 30" skärmar
- kort avläsningsavstånd från skärmen ca 90cm max
- Kan vara svår att ställa in , skakig kamera pga blick-spårningen då du flackar med blicken.
- Tobii programvaran tappar kontakt med hårdvaran tametusan hela tiden i windows (inte i spelen så ofta numer) Att rycka ur USB är det enda som hjälper.

PS: @Almblad GRYM RECENSION!! love it!

Medlem

Tack!
Är sjukt sugen att införskaffa ett trackir inom snar framtid. Flyger mycket dcs och skulle vilja ha headtrack.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Så varför inte Tobii 4c?
Då får man ju både huvud och ögon-följning och behöver inga tillbehör även om den är mindre flyttbar med magnetfäste på skärmen.

Problemet med Tobii är att den inte stödjer större skärmar och stödjer inte alls 21:9 skärmar. Hade tänkt köpa en men kan tyvärr inte pga av min 21:9 skärm.

Medlem

Kan rekommendera DelanClip istället för TrackClip Pro som bara går sönder. Mycket bättre kvalité, och den nya DelanClip Fusion är batteridriven (upp till 8h batteritid) och därmed trådlös. Samtliga av deras clips är kompatibla med TrackIR-kameran och deras programvara, eller så kan man använda en valfri IR-kamera, som en moddad PS Eye. Du kan köpa ett komplett kit med kamera och USB-clip för drygt 500kr, vilket är ganska billigt jämfört med TrackIR som ligger på 1500-2000kr.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Problemet med Tobii är att den inte stödjer större skärmar och stödjer inte alls 21:9 skärmar. Hade tänkt köpa en men kan tyvärr inte pga av min 21:9 skärm.

Fungerade utan problem med min 34" 3440x1440 skärm, när jag körde med min.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Fungerade utan problem med min 34" 3440x1440 skärm, när jag körde med min.

Gör det?! :S
När jag tänkte köpa en stod det att det bara funkade på 16:9 format. Kanske blir att köpa en då

Medlem

Almblad: Hur är TrackIR att jämföra med tex den inbyggda webbkamera-trackingen i Star Citizen? Märker av en störande eftersläpning med webbkameran och vill vara säker på att det bara drabbar mjukvarulösningen innan jag uppgraderar och köper på mig ett TrackIR.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Quake-konnässsör

@HYBRiS: Har inte provat webbkamera, då jag inte äger någon. Har för mig att de rekommenderar själva en med högupplöst och minst 60fps kamera, men inte säker. Sen blir det också svårt att spela när man har alla lampor släckta, eller i ett annars mörk miljö.

För de som är intresserade finns det några länkar:

Star Citizen Support (VOIP, FOIP)
Faceware Detta använder Star Citizen för att skapa möjligheten för att köra headtracking via webcam.

Gällande TrackIR tycker jag inte att det känns som det är några drastiska eftersläppningar, har en relativ hög deadzone på, så det kan skapa en upplevelse av att det är uppmärksamma eftersläpningar. Men jag har inget att jämföra emot heller så

Inaktiv

Jag kunde inte använda trackir till Arma 3.
Tydligen har jag en tendens att luta huvudet framåt när jag koncentrerar mig/siktar och då tittar karaktären ner i backen.
Tyckte det kändes alldeles för onaturligt att ha ögonen fäst på skärmen och vrida på huvudet så när clippet gick sönder gav jag fan i det och slängde skiten.

Medlem

Haft TrackIR en massa år (4an om jag inte minns fel), som använts främst i DCS. Funkar just nu bra mycket bättre än VR-brillor då man i många flygsims behöver kunna hålla koll på tangentbordet och diverse knappar på sin HOTAS eller andra tillbehör. Upplösningen är ju även sunk i VR, så ska man kunna se fiendeplanen eller labels i cockpit så är TrackIR eller liknande lösningar optimalt. Funkar klockrent när man lirat ett tag och tweakat kurvorna så att muskelminnet kan lira när man ser sig omkring

I ARMA3 så.. nja.. när man flyger funkar det, men som infanterist så vette tusan om det hjälper nått. Om man tittar åt sidan, får syn på en fiende, så måste man ju typ centrera blicken igen och sen sikta åt samma håll med musen ändå. Då kan man lika gärna köra all-out mouselook.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Fungerade utan problem med min 34" 3440x1440 skärm, när jag körde med min.

Skrivet av jehuty:

Gör det?! :S
När jag tänkte köpa en stod det att det bara funkade på 16:9 format. Kanske blir att köpa en då

Jag hade också problem med 4C då jag gick från min 24 till 32 i somras. Det funkade helt enkelt inte då man inte kunde titta ute i sidorna av skärmen. Kollade på diverse sidor och där står det klart och tydligt att produkten klarar max 27 tum.

MEN... Jag var ju ändå tvungen å testa runt lite då den där prylen låg framför datorn och bara samlade damm.
När jag körde med min 24:a så hade jag min skärm typ 1 meter från ögonen. Detta funkade inte alls med 32:an. När jag drog fram hela skärmen så den är runt 50 centimeter från ögonen och att jag ställer min eyetracker ännu längre fram precis framför mitt tangentbord med en liten hållare så kunde jag få den att funka igen.

Skärmen blir tyvärr lite för nära känner jag, men då har jag bara testat den i 30 minuter så det kanske är en vanesak. Dock så tänker jag i alla fall inte rekomendera tobii eyetracker för den som har större än 27 tum då det blir en massa krångel med inställningarna. Med det sagt fungerar eyetrackern väldigt bra och med diverse 3:e part program såsom Vjoy så kan man använda eyetrackern till freelook även i spel som inte har officiellt stöd än såsom star citizen. Bara å söka på youtube så finner ni guiden

I den bästa världen så hade tobii släppt olika modeller beroende på vilken bredd man har, tex 24-27, 31-35 osv.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Max skärmstorlek
27" i 16:9 Format
30" i 21:9 Format

Medlem

Jag kör Logitechs Brio med 4k-stöd och 60 FPS med deras rekommenderade Star Citizen-bildströminställning. Funkar bra för FOIP men just head trackern får mig att bli sjösjuk då det är rätt många millisekunders eftersläpning i rörelserna.
Men du märker inte av något lagg med dedikerad hårdvara?

Skrivet av almblad:

@HYBRiS: Har inte provat webbkamera, då jag inte äger någon. Har för mig att de rekommenderar själva en med högupplöst och minst 60fps kamera, men inte säker. Sen blir det också svårt att spela när man har alla lampor släckta, eller i ett annars mörk miljö.

För de som är intresserade finns det några länkar:

Star Citizen Support (VOIP, FOIP)
Faceware Detta använder Star Citizen för att skapa möjligheten för att köra headtracking via webcam.

Gällande TrackIR tycker jag inte att det känns som det är några drastiska eftersläppningar, har en relativ hög deadzone på, så det kan skapa en upplevelse av att det är uppmärksamma eftersläpningar. Men jag har inget att jämföra emot heller så


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

1
Skriv svar