Hur påverkar Corona/Covid-19 dig och hur hanterar du det?

Medlem

Jag är inte i riskzonen, så jag lägger energin på att oroa mig för dom som är. Var och lämnade en förpackning handsprit till det lokala ålderdomshemmet igår. Inte mycket, men dom vart tacksamma iaf, så det känns skönt Stay safe, och hoppas det försvinner snart!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Jag jobbar hemifrån och det är väl OK några dagar, men sedan kryper man på väggarna. Jag förbluffas över hur oansvariga många är: man hostar helt öppet utan att visa hänsyn, en del går inte i karantän när sambon är smittad etc etc.

Inaktiv
Skrivet av knight22:

Jag jobbar hemifrån och det är väl OK några dagar, men sedan kryper man på väggarna. Jag förbluffas över hur oansvariga många är: man hostar helt öppet utan att visa hänsyn, en del går inte i karantän när sambon är smittad etc etc.

Går inte i karantän när sambon är sjuk? Helt vrickat.

Aja OT: Klart att man påverkas. Allt från fonder/aktie gått ner sig till att folk av någon outgrundlig anledning köper berg av toalettpapper.

Men anser dock inte att man ska sluta leva sitt liv. Blir man sjuk får man hålla sig hemma och är man frisk så finns det ingen anledning att sluta leva som vanligt.

Medlem

Handlade lite extra mat bara om man nu skulle bli hemma mer framöver, annars inget speciellt
Blir väl eventuellt att jobba hemifrån kanske, får se vad jobbet säger. (IT tekniker).

Medlem

Studerar på distans, med lektioner 2 gånger i veckan för tillfället, och dem har pratat om att ge oss access till allt via internet istället för att folk ska behöva ta sig in. Så påverkar mig egentligen inte alls på detta sätt.

Är egentligen en bra sak, då det är folk från Stockholm som går på samma utbildning då den bara finns i Östersund.

Medlem

Är lärare inom Stockholm Stad.

Hade influensan hela januari och hostar fortfarande, men efter de nya riktlinjerna som kom i fredags fick jag och ett antal andra prompt gå hem och nu sitter jag här, full arbetsduglig utan att känna mig det minsta sjuk tillsammans med en fjärdedel av -all- personal på min skola.

Sjukt frustrerande. Speciellt när de också tar 20% av min lön


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Går på immundämpare efter en transplantation så är i riskgruppen, men det var min frus och min chefs (alltså två olika personer) insisterande på att jag skulle jobba hemifrån som gjorde att jag tog det på allvar. Arbetar hemifrån sen ett par dagar och det är ju sådär. Tekniskt sett funkar det men det är ju lite tomt. Har ett "arbetsrum" på Skype där jag sitter och det finns mötesrum på min fysiska arbetsplats där man kan gå in och prata med mig.

Har egentligen bara hämtat ut mera mediciner.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Skägg.
10 Chambers

Pga boende i Stockholm kommer redaktionen jobba hemifrån i alla fall resten av veckan. Vi har ju ett väldigt digitalt jobb så kommer nog gå bra, kanske blir det lite spontana lunchstreams för att få lite social interaktion. Först måste jag dock skriva klart Doom-recensionen till imorgon.


signatur
Medlem

Mjukvaruutvecklare så ingen katastrof för min del. Varit sjuk hela förra veckan, kanske coronavirus, kanske inte. Är dock rätt orolig för de gamla och sjuka i släkten.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Kan inte jobba hemifrån så för mig rullar det på som vanligt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Fick veta att skolan stängs imorgon och att det ska bli distans(?) Kommer nog förändra rätt mycket. Ska nog köpa Nioh 2


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av NuZ:

Står beredd att kasta ut sjukvårdstält och stödja samhället om vi får för farbror staten. Var ju ett himla problem för oss i försvaret att få släcka bränder. Politiker har fortfarande PTSD efter Ådalen

Hehe, jo Ådalen sitter nog i än. Trodde försvaret slängt bort det mesta av sin sjukvårdskapacitet? Läste om det i DN i går, 630 nya respiratorer bl.a försvann när det skulle bantas på 90-talet.

jbx
Medlem

Påverkades positivt av skiten imorse när jag skulle tanka bilen. 12.88kr för en liter 95, det var inte igår de!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

NuZ
Testpilot
Skrivet av Svengben:

Hehe, jo Ådalen sitter nog i än. Trodde försvaret slängt bort det mesta av sin sjukvårdskapacitet? Läste om det i DN i går, 630 nya respiratorer bl.a försvann när det skulle bantas på 90-talet.

Jupp fältsjukhusen är kasserade men kan erbjuda plats i form av tält. De gjorde de i Linköping tror jag bla. Och labbpersonal till myndigheter.
Men som sagt, precis som förra gången. Försvaret står och stampar om att hjälpa till men vi får icke 🤷‍♂️


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hade jag varit i skolåldern och sluppit gå till skolan så hade jag firat som f*n! Fanns inget bättre än när det var inställt av olika anledningar. Always look on the bright side!

PS Gäller samma idag i arbetslivet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Det är ju trevligt. Bara för att inte du utvecklar feber så ska du ändå ge ditt virus till de du träffar på medan du är ute på promenad med din infektion? Du tänker på din omgivning, du!

Skrivet av blackidus:

Håller med, i vanliga fall går det ju inte att sjukskriva sig för minsta lilla, då skulle inte samhället fungera.
Dem läkare jag och min fru talat med ( en gemensam kompis som är sjuksköterska tex ) håller helt med, det skulle inte funka om alla i vanliga fall är hemma varje gång dem är snuviga och hostiga, du omges av Virus och bakterier vart du än går och riskgrupperna kan när som helst råka ut för dessa, du kan ju själv ha en underliggande lungsjukdom utan att veta om det och vara i riskgruppen. Det är i stort sett farligt att bara gå ut och handla i vanliga fall denna tid på året.

Bästa man kan göra är att sitta lugnt i båten utan att drabbas av panik och sköta sin hygien som man alltid ska göra, men som vanligt finns det folk som inte har något vett och tex slickar rent sitt bankkort när inte kortläsaren kan läsa av det.
Men förhoppningsvis blir det här en stark signal till sådana personer att dem måste bättra sig i framtiden, och inte bara under dessa Corona tider.

Detta är ju självklart inte sista gången nått sånt här kommer att hända, nya virus och sjukdomar kommer att dyka upp, vi kan inte stanna upp, få panik och stänga ner hela samhället varje gång, man måste få leva livet också

Allt beror ju givetvis på. Är du bara lite snuvig är det ju ingen större fara så länge man vidtar liknande åtgärder som man gör nu med att tvätta sig ordentligt, göra rent på arbetsplatsen och diverse annat. Nu i Corona-tider är det väl annorlunda gällande just symptomen, men ni fattar. Funkar ju liksom inte att jag ska vara hemma varje gång jag har snuva, nyser eller har ont i halsen i vanlig ordning (Om man inte har allt på en gång), vilket för mig kan hända lite titt som tätt men går oftast över fort.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Allt beror ju givetvis på. Är du bara lite snuvig är det ju ingen större fara så länge man vidtar liknande åtgärder som man gör nu med att tvätta sig ordentligt, göra rent på arbetsplatsen och diverse annat. Nu i Corona-tider är det väl annorlunda gällande just symptomen, men ni fattar. Funkar ju liksom inte att jag ska vara hemma varje gång jag har snuva, nyser eller har ont i halsen i vanlig ordning (Om man inte har allt på en gång), vilket för mig kan hända lite titt som tätt men går oftast över fort.

Grejen med förkylning är ju att viruset bara lever i 3-4 dagar och sen är du frisk. Det hade alltså varit fullt möjligt att begränsa ett utbrott på relativt kort tid. Men genom att vi inte gör detta för en vanlig förkylning så har vi multipla stammar som snurrar runt hos oss vilket förlänger sjukdomstiderna genom att du blir smittad av flera stammar på samma gång.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Moderator | Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Grejen med förkylning är ju att viruset bara lever i 3-4 dagar och sen är du frisk. Det hade alltså varit fullt möjligt att begränsa ett utbrott på relativt kort tid. Men genom att vi inte gör detta för en vanlig förkylning så har vi multipla stammar som snurrar runt hos oss vilket förlänger sjukdomstiderna genom att du blir smittad av flera stammar på samma gång.

Så är det ju, men du kan ju gärna få prata med min och andras arbetsgivare för att se om de håller med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Så är det ju, men du kan ju gärna få prata med min och andras arbetsgivare för att se om de håller med.

Jag är väl helt enkelt lyckligt lottad med arbetsgivare som inte vill ha sjuk personal. ^^


signatur

Viam inveniam aut faciam

Moderator | Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Jag är väl helt enkelt lyckligt lottad med arbetsgivare som inte vill ha sjuk personal. ^^

Inget skämt. De flesta bryr sig inte om man bara är lite snuvig, annat än att man gör det gamla vanlig om man är sjuk och (annat än att stanna hemma från jobbet) visar hänsyn.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Min lilla stad har inte drabbats än såvitt jag vet, men jag förutsätter ändå att de flesta kommer att bli drabbade så småningom. Vi har väl 2-3 paket toapapper hemma, såg ingen mening med att plocka på oss mer än så. Köpte ett paket pasta på Lidl och sen lite kött. Tänkte sätta potatis och morötter i landet nu i dagarna. Utöver detta då tar vi det med ro men följer de råd som gäller.

Skrivet av Svengben:

Hehe, jo Ådalen sitter nog i än. Trodde försvaret slängt bort det mesta av sin sjukvårdskapacitet? Läste om det i DN i går, 630 nya respiratorer bl.a försvann när det skulle bantas på 90-talet.

En sanning med modifikation. Försvarets fältsjukhus bantades visserligen bort när numerären bantades, men dessa sjukhus ämnade inte att ta emot patienter i behov av exempelvis respiratorer. Det var till för att stabilisera krigsskador och slussa skadade vidare i sjukvårdskedjan.

Den mer kvalificerade vården skulle Socialstyrelsen ansvara för och den skulle utföras i skolor, gymnastiksalar, etc. Den kapaciteten är visserligen också borta...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent

Allt är som vanligt, lite mer distans från människor och eftertanke på jobb och fritid bara. Kommer nog inte springa på någon pub eller restaurang i närtid.

Jag har sedan tidigare ticks/tvångstanke gällande att tvätta händerna så det gör jag massor med gånger om dagarna ändå i vanliga fall.

fue
Medlem

Jobbar i butik, har mer än någonsin att göra. Antar att man fyller en viktig samhällsfunktion bland alla idioter

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av fue:

Jobbar i butik, har mer än någonsin att göra. Antar att man fyller en viktig samhällsfunktion bland alla idioter

Toapappret måste flöda!


signatur
fue
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Toapappret måste flöda!

Det ligger i framkant, visste inte vi hade med en diarrésjuka att göra med. Men Konserver, Pasta, Ris, Jäst, Vetemjöl är sjuk åtgång på. Varor är inte slut, men lastbilarna är fulla, 2 dagar sen är det fullt i hyllorna.

Medierna gör tyvärr inte det bättre. De borde ge fan i att skrämma upp folket, och detta är bara början. Värre kommer det bli. Nej, maten eller toapappret kommer inte ta slut. Ge fan i att bunkra.

Medlem

Är ensam IT-ansvarig på en grundskola (årskurs 1-9, samt särskola), 20 minuter utanför Stockholm stad. 500 elever och 100 anställda på skolan. Jag jobbar på, Löfgren vill ju tydligen att vi ska vara kvar där ute.

Just nu är det många möten med IKT-strateger och pedagoger kring digital utlärning på distans, eftersom elever stannar hemma. Skolan är totalt beroende av Office365, mer specifikt Microsoft Teams. Jag tror många tekniker/O365-administratörer som jobbat med Office365 i större skala förstår min frustration.

Teams är cancer.

Fragtjuv

Jag ska numera ha distansundervisning med mina elever. Det lär bli en utmaning då jag arbetar med SFI och elevens inte har kommit så långt i sina språkstudier. I övrigt rullar det väl det mesta på även om jag saknar sporten. I det här läget som vi befinner oss i känns det dock lite småaktigt att tänka så.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skrivet av fue:

Det ligger i framkant, visste inte vi hade med en diarrésjuka att göra med. Men Konserver, Pasta, Ris, Jäst, Vetemjöl är sjuk åtgång på. Varor är inte slut, men lastbilarna är fulla, 2 dagar sen är det fullt i hyllorna.

Medierna gör tyvärr inte det bättre. De borde ge fan i att skrämma upp folket, och detta är bara början. Värre kommer det bli. Nej, maten eller toapappret kommer inte ta slut. Ge fan i att bunkra.

Det är inte medierna som skrämmer folket. Folk är jäkligt duktiga på att skrämma sig själva genom sociala media. Hamstringen är bara ett flockbeteende som går överstyr.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Jag ska numera ha distansundervisning med mina elever. Det lär bli en utmaning då jag arbetar med SFI och elevens inte har kommit så långt i sina språkstudier. I övrigt rullar det väl det mesta på även om jag saknar sporten. I det här läget som vi befinner oss i känns det dock lite småaktigt att tänka så.

Lungan, jag gick aldrig SFI och skriver/talar bättre svenska än många som har vikingablod i sig.

PS Känner en som gick SFI på Komvux fast han var född i Sverige. Bäst i klassen! Påminner mig om denna:
Kramer bachelor auction

Skriv svar