Final Fantasy VII Remake körs i 1620p på PS4 Pro, och 1080p på PS4

Robot
Final Fantasy VII Remake körs i 1620p på PS4 Pro, och 1080p på PS4

Men "vad försiggår" med texturpoppandet?

#final-fantasy-vii-remake, #square-enix


Medlem

Ja det finns några få texturer här o där som ser lite lustiga ut och några få pop ins här o där vilket verkar vara standard med den där spelmotorn. Misstänker dock det kommer en day one patch.
Men överlag är det här spelet så j-a snyggt tycker jag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Texturpopins har fan hängt med i Unreal Engine sålänge jag kan minnas... bra jävla konstigt att dom inte lyckats fixa det på 10+ år.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

eld
Medlem
Skrivet av Zymac:

Texturpopins har fan hängt med i Unreal Engine sålänge jag kan minnas... bra jävla konstigt att dom inte lyckats fixa det på 10+ år.

Final Fantasy 7 remake sitter på över 70gb, ps4'an sittar på kanske 5.5gb tillgängligt minne som ska användas för inte bara texturer men allt annat.

texturepopins är en komplicerad sak för att kunna komma in i spelet snabbare och visa upp mer än vad som får plats i minnet.

Medlem

Inte kommit så långt men reagerade på texturerna på dörren till lägenheten, hade det vart så svårt att få rumsnummret dom pratade om där?


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

@eld: nu snackade jag inte specifikt om FF 7 remaken eller konsollen... Det är texturpopins i de flesta spel som kör UE, även på en PC med SSD och grafikkort med 11GB Vram.. såatteeh


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Texturerna är absolut ett problem, men det som störde mig mest var hur odetaljerade alla NPCs är. Känns som att de har fastnat på fel LOD trots att man är framme och pratar med dem.

Ser fram emot PC-versionen dock. FFXV Windows Edition var en fröjd, och bara att få köra igenom detta igen i 120 FPS med obefintliga laddningstider kommer att bli underbart.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

eld
Medlem
Skrivet av Zymac:

@eld: nu snackade jag inte specifikt om FF 7 remaken eller konsollen... Det är texturpopins i de flesta spel som kör UE, även på en PC med SSD och grafikkort med 11GB Vram.. såatteeh

För att spelen ofta är byggda för att ladda in dynamiskt istället för allt från början, sen sprids streamingen ut över frames för att det inte ska upplevas som spikes.

Det är en lätt feature att använda sig av och förbättrar ofta laddningstider, så många använder sig av den.

-NOTEXTURESTREAMING läser jag kan fungera som en setting i unrealmotor spel.

Medlem

@eld: jo, jag vet VARFÖR det sker, det jag vill ha sagt är att vissa andra motorer har lite bättre/annan implementation av det, t.ex att dom först laddar in texturer som du har rakt i blickfånget och i närheten, och sedan streamar in resterande texturer där man inte kan se. UE verkar ha nån annan prio /knepig LOD Bias eller någe.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Någon med den vanliga vanilj PS4 konsolen som kan uttala sig om detta spel? Är det stabilt att spela? Vad är sämst/bäst?

Medlem
Skrivet av Xelf:

Någon med den vanliga vanilj PS4 konsolen som kan uttala sig om detta spel? Är det stabilt att spela? Vad är sämst/bäst?

Loggade in här för första gången på typ 5 år för att berätta att spelet funkar prima på vanliga PS4. FPSEN är stabil och spelet ser bra ut. Det finns hickups här och där med popins på texturer etc men det stör inte mig alls
(Är relativt kräsen med grafik i spel). Med det sagt, ser otroligt mycket fram emot ett PC släpp förhoppningsvis 2021. Spelet kommer förmodligen se fantastiskt ut på PC, speciellt om de lyckas modda lite.

Skrivet av Xelf:

Någon med den vanliga vanilj PS4 konsolen som kan uttala sig om detta spel? Är det stabilt att spela? Vad är sämst/bäst?

Finns ett demo att testa om du känner dig osäker innan köp. Gillade demot skarpt, är dock fortfarande lite osäker på det här med att det inte är hela spelet man får på engång.

Medlem

Det riktiga problemet är att striderna är hjärndöda och tråkiga.

Medlem

Det är så vackert trots lite brister. Skulle tro att det inte finns något felfritt spel.

Äntligen är man kär igen.

eld
Medlem
Skrivet av Zymac:

@eld: jo, jag vet VARFÖR det sker, det jag vill ha sagt är att vissa andra motorer har lite bättre/annan implementation av det, t.ex att dom först laddar in texturer som du har rakt i blickfånget och i närheten, och sedan streamar in resterande texturer där man inte kan se. UE verkar ha nån annan prio /knepig LOD Bias eller någe.

Den är väldigt flexibel, men det är upp till utvecklarna att tweaka den till deras behov, därför det kan variera mellan unreal-spel.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Finns ett demo att testa om du känner dig osäker innan köp. Gillade demot skarpt, är dock fortfarande lite osäker på det här med att det inte är hela spelet man får på engång.

Jo alltså jag har spelet. Det bara väntar på hyllan hemma. Men om spelet är mycket bättre på PS4 pro så kanske det är bäst att inte peta på det ännu. Har ju bara vanilj original PS4. Iof har jag dock enbart 1080 på tvn. Är flytet godkänt på vanilj PS4?

Skrivet av Xelf:

Jo alltså jag har spelet. Det bara väntar på hyllan hemma. Men om spelet är mycket bättre på PS4 pro så kanske det är bäst att inte peta på det ännu. Har ju bara vanilj original PS4. Iof har jag dock enbart 1080 på tvn. Är flytet godkänt på vanilj PS4?

Demot rullade i stabila 30 fps, märkte iaf inte av några drops. Spelet ska ju vara låst till 30 fps både på original PS4:an och Pro:n. Om du endast har en 1080p-tv kommer kommer du inte märka nån skillnad mellan Pro och bas PS4:an då du endast får högre upplösning.

Video här: https://www.youtube.com/watch?v=XyfYPzG6v5k

Medlem
Tack
Skrivet av hoppalängdhopp:

Demot rullade i stabila 30 fps, märkte iaf inte av några drops. Spelet ska ju vara låst till 30 fps både på original PS4:an och Pro:n. Om du endast har en 1080p-tv kommer kommer du inte märka nån skillnad mellan Pro och bas PS4:an då du endast får högre upplösning.

Video här: https://www.youtube.com/watch?v=XyfYPzG6v5k

Tack. Skönt, för jag är väldigt upphetsad på att spela ff 7 igen. Har medvetet hållt mig borta ifrån alla visuella nyheter om spelet för att inte se något. Demot undvek jag också. Beställde spelet på dag 1 announcement 8D

1
Skriv svar