Recension – Valorant

Robot
Recension – Valorant

Riots free-to-play-shooter utmanar CS och Overwatch.

#valorant


Medlem

Hade varit kul att testa, men jag kommer tyvärr ALDRIG att acceptera ett antifusk-program som är igång hela tiden. Bryr mig inte extremt mycket om att det är kineser bakom programvaran kanske. Problemet som jag ser det är att då kan alla andra också börja ställa detta kravet och snart sitter du med 10 aktiva antifuskmjukvaror igång som gör att datorn går som sirap.

Medlem

Hade gärna testat det men gillar inte känslan av att jag kanske bjuder in kinesiska staten i min dator^^
*Foliehatt av*

Medlem
Skrivet av nilo:

Hade varit kul att testa, men jag kommer tyvärr ALDRIG att acceptera ett antifusk-program som är igång hela tiden. Bryr mig inte extremt mycket om att det är kineser bakom programvaran kanske. Problemet som jag ser det är att då kan alla andra också börja ställa detta kravet och snart sitter du med 10 aktiva antifuskmjukvaror igång som gör att datorn går som sirap.

Går att stänga av, men du måste starta om datorn för att få igång det igen och kunna lira
Men förstår vad du menar, hoppas verkligen inte det här blir standarden för anticheat.

Medlem

Jag är gammal cs-räv, från gamla goda tiden, som numera är overwatch-nörd. Jag tycker valorant är riktigt kul. Förmågorna tillför verkligen något, och jag tycker om grafiken, då den är "clean" och det är lätt att se fienderna. Däremot så infinner sig inte
den där adrenalin- plus lyckokänslan som när man susar fram som Tracer, för att ta ett exempel.
Det får tre av fem av mig. Finns en risk för högre betyg när jag spelat en månad.

Avstängd

Säkert, precis som med 99% av alla multiplayer-spel, roligt med polarna men rätt "meh" om man kör solo eftersom teamplay är A och O i team-based multiplayer. Är ju inte Deathmatch precis!

Medlem

Nope aldrig jag installerar ett spel med sånt antifusk system.

När man får problem med datorn och annat så blir det helvete att reda ut vad det är och kan mycket väl vara deras skit som körs i bakgrunden hela tiden.
Tänker inte skapa onödiga problem med datorn för att spela ett spel

Gillar det tajjta gunplayet osv men bandesignen är alldeles för slapp när man är van med CS.

Tycker denna video beskriver det bra: https://www.youtube.com/watch?v=cVawE31xl-o&t=3s

Anticheatet ska vi inte ens prata om.

Medlem

Jag stängde av autostarten direkt bara. Men ja får ju starta om när man ska spela valorant efter det. Känns lite b dock


signatur

//monster

Medlem

:popcorn:

Anti-cheat som Valorant har kommer att bli standard på ground av fusk program har gått till den nivå. Samt Ring 0 access är väldigt standard får ett program som ha till gång till hårdvara uppgifter och program som håller koll på ditt system temp.

Det ända jag kan tyka till på är att anti cheat ska bara vara igång när spelet körs är det enda jag ha problem med detta utöver det ser jag inga problem.

Istället att klandra spel företagen som försöker att jobba att ha så lite cheaters som möjligt varför inte gå efter dom som gör cheats?

Skribent
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Gillar det tajjta gunplayet osv men bandesignen är alldeles för slapp när man är van med CS.

Tycker denna video beskriver det bra: https://www.youtube.com/watch?v=cVawE31xl-o&t=3s

Anticheatet ska vi inte ens prata om.

CS har haft 20 år på sig att förfina sina kartor, så det är en svår jämförelse att göra. Men jag tycker designen är ok. Mycket varation och ändå balanserade. Sen tycker jag många av de nya CS-banorna är under all kritik.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

CS har haft 20 år på sig att förfina sina kartor, så det är en svår jämförelse att göra. Men jag tycker designen är ok. Mycket varation och ändå balanserade. Sen tycker jag många av de nya CS-banorna är under all kritik.

Många av de mest populära banorna i CS har det inte gjorts några större omsvängningar med från originalet. Däremot så har inte Valorant funnits tillräckligt länge för att flytet ska sätta sig hur man spelar banorna. Kanske visar sig att mycket måste göras om likt det han påtalade i videon, time will tell helt enkelt.

Samtidigt krävs det en skopa flyt för att lyckas skapa en karta som blir lika välgjord och populär som exempelvis Dust2 eller Deck16, kartor som man kunde sitta med i all oändlighet men ingen match var den andra lik. Får Valorant samma dynamik, proffsscen som drar folk och gör att man vill bli bättre eller känsla av att vinna kommer till sist kartorna på köpet.

Spelet känns dock väldigt casual jämfört med CS. Något som är positivt för folk som vill skoja runt med typ polarna eller streamers.

Skribent
Skrivet av IMSG:

Spelet känns dock väldigt casual jämfört med CS. Något som är positivt för folk som vill skoja runt med typ polarna eller streamers.

Kan hålla med att det känns lite arkadigt pga förmågor och design. Men tävlingsaspekten är fortfarande där och jag tror det vekrkligen kan växa som en esport. Men sen kan ju Riot lika gärna göra en Overwatch och fokusera mer på arkad-känslan. Vem vet.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Spelet är helt ok, är bara sjukt störande att höra folk skrika / texta att man är en noob och mkt värre saker. Så pass för mig, spelar hellre overwatch då.

Skribent

Lirade första full squadmatcherna igår och det var väl helt ok. Det är inte lika roligt som när det går bra på CS, men det är o andra sidan inte lika tråkigt och frustrerande som när det går dåligt på CS.

Bandesignen håller jag helt @Den Maskerade Daskaren. Den är inget vidare. Trånga gångar och man möter fienden direkt. Rotationen är oftast för lång som försvarare och det är svårt att ha någon vettig kontroll på kartan.

Angående hjältar så är det väl som det alltid blir med sådana här spel, ett visst antal är för bra och ett stort gäng är bara där för utfyllnad och helt kassa.

Gameplay och movement är nice, lite segt bara och buggiga hitboxar. Man dör även betydligt snabbare i Valorant än i CS tycker jag. Skjutande är bra gjort och som gammal CS-räv känner man sig hemma rätt snabbt.

Förmågor är intressant och skapar en ny nivå av gameplay. Jag spelade som Cypher igår och höll en site ensam med kameror och trip wires. Speciellt en runda var intressant för jag höll A och hade satt upp kamera och trip wires på entry points. Motståndarna anföll B och mid och efter en konfrontation var jag ensam mot två. Jag smög mot mid och mötte en där som jag sköt i ryggen. Efter det kunde jag gömma mig inom höravstånd från B och titta till kameran på A lite då och då. Jag hade alltså koll på båda siterna samtidigt i en 1v1. Det slutade med att jag hörde att han plantade B, smög dit och sköt honom mitt i planten och vann rundan. Med det sagt, jag är helst utan förmågor som i CS:GO än med förmågor som i Valorant

Ultimates gillar jag inte däremot och ser gärna en nerf eller borttagande av dessa (det kommer dock aldrig ske så det är bara anpassa sig om man vill spela).

Gällande Vanguard så är det ju bara igång när du spelar. Bara stänga av när du är klar. Det kommer inte startas tills nästa gång du startar spelet, då du blir uppmanad att starta om för att få igång Vanguard som då kommer startas automatiskt.

Till sist så tänkte jag att det kan vara bra att förtydliga avsnittet om ultimates i recensionen. Du skriver:

"Vad som får agenterna i Valorant att stå ut från varandra är deras ultimate, som i sin tur är begränsade till att du antingen måste vänta ett antal rundor, plocka upp en av två orbs på banan eller få kills. "

Det kan tolkas som att det räcker med att plocka upp en orb för att få en ultimate, när det i själva verket bara är en poäng mot att fylla sin ultimatemätare (som är olika för olika hjältar).

edit: Bra och saklig recension i övrigt. Ett ganska rörigt spel att recensera men du gjorde det bra.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Kan hålla med att det känns lite arkadigt pga förmågor och design. Men tävlingsaspekten är fortfarande där och jag tror det vekrkligen kan växa som en esport. Men sen kan ju Riot lika gärna göra en Overwatch och fokusera mer på arkad-känslan. Vem vet.

Håller med dig, jag gillar inte Valorant eftersom jag inte gillar CS-konceptet överlag men allt är designat från grunden med e-sport och skillbaserat spel i åtanke, jag ser potentialen det här spelet har för just e-sport och hur det kan vara väldigt attraktivt för de som gillar tävlingsinriktad aimbaserad gameplay.
Den bantade grafiken och de överdrivna kontrasterna är ett medvetet designval för att göra allt supertydligt och rättvist. Gör man ett misstag är det inte pga. otydliga grafiska effekter och annat lull utan det är tydligt vart gränsen för tex. rökmolnen går, dör man så är det ingen tvekan om varför.
Utvecklarna vet att de som spelar på elitnivå ändå drar ner grafiken till ett minimum så de har helt enkelt besparat dem besväret samt gjort det mer rättvist för de som alltid har sina inställningar på max.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Kan hålla med att det känns lite arkadigt pga förmågor och design. Men tävlingsaspekten är fortfarande där och jag tror det vekrkligen kan växa som en esport. Men sen kan ju Riot lika gärna göra en Overwatch och fokusera mer på arkad-känslan. Vem vet.

Lite off topic, men vad menas med arkad-känsla? Och på vilket sätt fokuserar overwatch på den?

Skribent
Skrivet av Whisp:

Lite off topic, men vad menas med arkad-känsla? Och på vilket sätt fokuserar overwatch på den?

De lägger mer av utvecklibgstiden på arkadlägen snarare än att förfina tävlingaläget. Särskilt med Overwatch 2 som kommer bli PvE.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Whisp:

Lite off topic, men vad menas med arkad-känsla? Och på vilket sätt fokuserar overwatch på den?

Skrivet av erikcedervall:

De lägger mer av utvecklibgstiden på arkadlägen snarare än att förfina tävlingaläget. Särskilt med Overwatch 2 som kommer bli PvE.

Beroende på kontext kan det även betyda att spelet är snabbt och lätt att komma in i. Call of Duty anses vara väldigt "arkadigt".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

De lägger mer av utvecklibgstiden på arkadlägen snarare än att förfina tävlingaläget. Särskilt med Overwatch 2 som kommer bli PvE.

Jag förstår inte. För det första har inte det något med spelkänslan att göra. För det andra så stämmer det ju inte. Overwatch lägger mest tid på att fixa tävlingsläget. De har gjort både väldigt stora förändringar och så gör de små förändringar i balansen hela tiden. De kommer också ge mycket nytt till PvP när overwatch 2 kommer. Däremot så har de utvidgat teamet så att de kan göra pve också.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Beroende på kontext kan det även betyda att spelet är snabbt och lätt att komma in i. Call of Duty anses vara väldigt "arkadigt".

Det stämmer bra in på cs också. Det var det som var charmen med Cs när det kom, att det var lätt att komma in i, men svårt att bemästra. Kommer ihåg att mina Quake-polare tyckte det var för arkadigt. Även fast de nog använda ett annat ord (tror ordet var "noob-vänligt"

Skribent
Skrivet av Whisp:

Jag förstår inte. För det första har inte det något med spelkänslan att göra. För det andra så stämmer det ju inte. Overwatch lägger mest tid på att fixa tävlingsläget. De har gjort både väldigt stora förändringar och så gör de små förändringar i balansen hela tiden. De kommer också ge mycket nytt till PvP när overwatch 2 kommer. Däremot så har de utvidgat teamet så att de kan göra pve också.

Jo, spelkänslan tänkte jag var underförstått. Arkad = mer casual. De lägger definitivt mer tid på arkadlägen än vad Valorant gör, vilket är okej. De har tom erkänt att Overwatch Leauge inte gick så bra som de väntat. Spelet börjar också mer och mer förlora sitt grepp i pro-scenen. Vad de ska göra för PvP i OW2 vet jag inte exakt då det inte finns så mycket detaljer.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Jo, spelkänslan tänkte jag var underförstått. Arkad = mer casual. De lägger definitivt mer tid på arkadlägen än vad Valorant gör, vilket är okej. De har tom erkänt att Overwatch Leauge inte gick så bra som de väntat. Spelet börjar också mer och mer förlora sitt grepp i pro-scenen. Vad de ska göra för PvP i OW2 vet jag inte exakt då det inte finns så mycket detaljer.

Tycker du alltså att overwatch är mer casual än CS/Valorant?
Det är lite lustigt, för det var precis vad Quake-spelarna sa om CS när det kom.
Jag tycker det handlar om att både CS och Overwatch har ett lågt "skill-floor" och ett mycket högt "skill-ceiling". Det är även det som är anledningen till att de är så populära.

Såklart Overwatch lägger mer tid på arkadlägen än vad Valorant gör, men det betyder inte att de lägger mer tid på arkadlägen än att förfina tävlingsläget. De satsar extremt mycket på e-sport, annars hade de aldrig ens försökt skapa en liga.
"De har tom erkänt att Overwatch Leauge inte gick så bra som de väntat.". Källa på det? Men visst, låt oss säga att det stämmer att de börjar "förlora sitt grepp i pro-scenen". Det betyder inte att de inte har satsat allt för att få till ett riktigt bra e-sports-spel. Sen betyder inte det att man alltid lyckas locka pro-scen och tittare för det.
De har som sagt gjort många stora förändringar sen OW släpptes, så som 2-2-2, hero bans, ändrat så det inte blir några "sudden death" osv. Sen gör de hela tiden ändringar i balansen, där de flesta är avsedda för proffsen.
Nej, finns inte mycket detaljer kring OW2 än. Men de kommer introducera Push, vilket jag är övertygad om kommer bli ett mycket kul gamemode, eftersom det blir en blandning av escort och king of the hill. Sedan har jag läst att de vill ändra hur sköldar kommer funka. Tror de vill få till att sköldarna inte är så starka och statiska.
De har lovat att de ska satsa lika mycket på pvp även efter pve kommit.

Medlem

Har spelat många eSport spel därbland Quake och CS i alla dess versioner, Halo, CoD och Overwatch, men Valorant tar fan priset på hur det skall vara.

Diggar det som fan.

5/5 helt klart!


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

1
Skriv svar