Tuff early access-start för Torchlight III, kritiseras hårt på Steam

Robot
Tuff early access-start för Torchlight III, kritiseras hårt på Steam

Två tredjedelar ger det tummen ner.

#early-access, #torchlight-iii


Medlem

Två tredjedelar ger det tummen ner pga att dom inte har fått spela, då det är enorma serverproblem, det har knappt gått att spela på tre dagar, vissa har kunnat men dom flesta inte alls.

Därav borde Valve och Steam fan börja förstå att vid release så borde reviews vara låsta i minst 48 timmar efter launch, om inte upp mot 1 vecka innan man får ge sin åsikt, börjar bli otroligt trött på alla idioter som reviewbombar nya online launches för att dom anser sig vara entitled till fullt fungerande servrar från samma sekund som spelet launchar.

Att dom inte har förstått att det är så jävla enkla lösningar som hjälper mot sånt här, men dom oroar sig mer för att folk ska lämna deras plattform för att dom inte får "yttra sin åsikt".
Börjar fan bli riktigt jävla löjligt nu enligt mitt tycke.


https://www.twitch.tv/Prixm
Levlar alla klasser 1-50 (nya maxleveln) innan Shadowlands launchar :)!

Medlem
Citat:

Av närmare 2 000 Steam-spelare ger två tredjedelar (34 procent)

Math skill - Level 100

Skämt åsido, synd om spelet. Tvåan var en trevlig upplevelse som jag spenderade många timmar med.

Medlem

det är ett early access spel som många inte verkar förstå. Kan förstå man blir irriterad av att inte komma in men att review bomba är ju bara löjligt. Bättre göra en refund och testa igen om en månad, inte svårare än så.


Corsair Obsidian 1000D* Asus x570 Crosshair VIII Formula* Ryzen 3900X* 16GB Galax HoF OcLab 4600Mhz* Nvidia RTX 3080FE* Corsair MP600 1TB* Samsung 970Evo 500GB* Rads: 2x480, 1x280, 1x140* 11 Corsair ML RGB Pro

Medlem
Skrivet av Prixm:

Två tredjedelar ger det tummen ner pga att dom inte har fått spela, då det är enorma serverproblem, det har knappt gått att spela på tre dagar, vissa har kunnat men dom flesta inte alls.

Därav borde Valve och Steam fan börja förstå att vid release så borde reviews vara låsta i minst 48 timmar efter launch, om inte upp mot 1 vecka innan man får ge sin åsikt, börjar bli otroligt trött på alla idioter som reviewbombar nya online launches för att dom anser sig vara entitled till fullt fungerande servrar från samma sekund som spelet launchar.

Att dom inte har förstått att det är så jävla enkla lösningar som hjälper mot sånt här, men dom oroar sig mer för att folk ska lämna deras plattform för att dom inte får "yttra sin åsikt".
Börjar fan bli riktigt jävla löjligt nu enligt mitt tycke.

I detta fallet är det early access och jag håller med att man inte kan klaga på sånt då

Skulle det vara riktig release tycker jag spelarna har all rätt att klaga på serverproblem

Tycker inte early access spel ska få recenseras över huvud taget

Medlem

Spelade closed beta. Men helt ärligt så tycker jag det är ganska fantasilöst. Visst man har fort där man kan visa upp lite prylar. Ett per som säljer skräp åt en. Men det finns absolut ingen innovation, vilket inte alltid behövs. Folk gillar spel ändå. Men varken grafik, spelmekanik eller story är nytänkande överhuvudtaget.

Medlem

jag gillade spelet iaf förutom all delay för tillfället

Medlem

Blev ju dock bättre efter deras patch igår tycker jag (har inte blivit DC:ad eller utkastad sedan dess).

Medlem
Skrivet av Bennii:

Math skill - Level 100

Skämt åsido, synd om spelet. Tvåan var en trevlig upplevelse som jag spenderade många timmar med.

Borde förstås stått att 34% gav tummen upp, två tredjedelar tummen ner

Medlem

Mina intryck av vad jag sett från streams så verkar det vara väldigt tomt och saknar helt och hållet djup. Verkar också vara vad många streamers tyckt när man frågat dem.

Skribent
Ponny

@Bennii: Matematik är inte min grej, och definitivt inte på en måndag. Tack hur som, är fixat!


En Bamseponny av folket

Medlem

Tycker som andra sagt att det är trist att folk har så otroligt dåligt tålamod och ger spel 0/10 bara för att det inte går att spela på releasedagen.. det är ju trots allt ett early access-spel. Lite strul får man vänta med även om jag tycker att det är en tråkig trend att många utvecklare vill ha ut spel till vilket pris som helst, när de behövt bakas ett par månader till.

Ta en bira och spela något annat den kvällen.. jisses

Medlem

Jag är iallafall jätteglad över att spelet floppar. Jag var en av dem som var hypad för "f2p mmo"-versionen istället för samma gamla skit


Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Buggar, serverstrul och sådant får man räkna med i Early Access. Men även om man bortser från alla som gett dåligt betyg p.g.a sånt så har spelet ganska stora designval som inte känns bra. Spelet ser väldigt förenklat ut och känns som det är tänkt att släppas till mobiler. Och det saknar djup som redan nämnts ovan. Detta är sådant som inte är helt lätt att fixa och är ett designval de valt att göra för spelet. Tyvärr känns det inte som detta kommer bli så jättebra när det väl släpps. Man får hålla tummarna om att de tar åt sig kritiken och tänker om men det lär ju öka utvecklingstiden rätt mycket om de ska fixa sådant.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Två tredjedelar ger det tummen ner pga att dom inte har fått spela, då det är enorma serverproblem, det har knappt gått att spela på tre dagar, vissa har kunnat men dom flesta inte alls.

Därav borde Valve och Steam fan börja förstå att vid release så borde reviews vara låsta i minst 48 timmar efter launch, om inte upp mot 1 vecka innan man får ge sin åsikt, börjar bli otroligt trött på alla idioter som reviewbombar nya online launches för att dom anser sig vara entitled till fullt fungerande servrar från samma sekund som spelet launchar.

Att dom inte har förstått att det är så jävla enkla lösningar som hjälper mot sånt här, men dom oroar sig mer för att folk ska lämna deras plattform för att dom inte får "yttra sin åsikt".
Börjar fan bli riktigt jävla löjligt nu enligt mitt tycke.

En annan kan ju tycka att det är viktigare att vi konsumenter vet om att spelet inte ens fungerar för tillfället än att en utvecklare ska slippa dåliga reviews.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Tycker inte early access spel ska få recenseras över huvud taget

Om de vill ha folks pengar får de stå ut med folks åsikter imo.


"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Prixm:

Två tredjedelar ger det tummen ner pga att dom inte har fått spela, då det är enorma serverproblem, det har knappt gått att spela på tre dagar, vissa har kunnat men dom flesta inte alls.

Därav borde Valve och Steam fan börja förstå att vid release så borde reviews vara låsta i minst 48 timmar efter launch, om inte upp mot 1 vecka innan man får ge sin åsikt, börjar bli otroligt trött på alla idioter som reviewbombar nya online launches för att dom anser sig vara entitled till fullt fungerande servrar från samma sekund som spelet launchar.

Att dom inte har förstått att det är så jävla enkla lösningar som hjälper mot sånt här, men dom oroar sig mer för att folk ska lämna deras plattform för att dom inte får "yttra sin åsikt".
Börjar fan bli riktigt jävla löjligt nu enligt mitt tycke.

Då bör de ju inte ta betalt för de. Så enkelt är det.
Lägger man som konsument pengar på någonting, oavsett vad det är, förväntar mig sig att det ska fungera också.
Att folk fortfarande inte förstår detta är så jävla löjligt.

Testpilot | Moderator
Skrivet av enborn:

Mina intryck av vad jag sett från streams så verkar det vara väldigt tomt och saknar helt och hållet djup. Verkar också vara vad många streamers tyckt när man frågat dem.

Tomheten och de ointressanta miljöerna är bi-effekter från när spelet var ett MMO.

Tyvärr är det här ett spel i tidigt alpha-stadie för tillfället. De behöver VERKLIGEN jobba om det här ska mäta sig med Torchlight 2.


Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot | Moderator
Skrivet av aholman:

Spelade closed beta. Men helt ärligt så tycker jag det är ganska fantasilöst. Visst man har fort där man kan visa upp lite prylar. Ett per som säljer skräp åt en. Men det finns absolut ingen innovation, vilket inte alltid behövs. Folk gillar spel ändå. Men varken grafik, spelmekanik eller story är nytänkande överhuvudtaget.

Spelet är nästan på alla sätt sämre än Torchlight 2. Miljöerna om något är så tomma och livlösa att det är tråkigt. Det är bara platta fyrkanter. Inget djup eller någon form av höjd. Inge NPCs att möta ute i världen eller några spännande quests.

Allt det här handlar ju också om att de slopade MMO-spelet som också hade ett helt annat system för loot. Tidigare behövde man fixa ny gear för varje zone, då annan utrustning var i stort sätt värdelös i en annan zon.


Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Två tredjedelar ger det tummen ner pga att dom inte har fått spela, då det är enorma serverproblem, det har knappt gått att spela på tre dagar, vissa har kunnat men dom flesta inte alls.

Därav borde Valve och Steam fan börja förstå att vid release så borde reviews vara låsta i minst 48 timmar efter launch, om inte upp mot 1 vecka innan man får ge sin åsikt, börjar bli otroligt trött på alla idioter som reviewbombar nya online launches för att dom anser sig vara entitled till fullt fungerande servrar från samma sekund som spelet launchar.

Att dom inte har förstått att det är så jävla enkla lösningar som hjälper mot sånt här, men dom oroar sig mer för att folk ska lämna deras plattform för att dom inte får "yttra sin åsikt".
Börjar fan bli riktigt jävla löjligt nu enligt mitt tycke.

Obegriplig åsikt. Tummen ner betyder att folk inte rekommenderar det. Hade du rekommenderat något du inte kunde spela? Jag tycker snarare att det är löjligt att spelföretagen ännu inte lärt sig att det är hårt tryck på servrarna till en början och tagit till åtgärder för att problem som dessa inte ska uppstå. "Early access" i all ära men det behöver ju inte vara ospelbart för det. Ser inga problem med att folk får uttala sig om något de betalt för.

Medlem

Hahaha, jag skulle inte tro det va?


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Lirade betan. Kändes som en väldigt tidig alpha. Så mycket buggar att jag gav upp.
Sen kände jag att målgruppen känns lite väl satt. Skulle gärna se lite elakare modeller och sånt.
Karaktärerna gjorde mig mest besviken, hade hoppats på något mer. Lite vuxnare.
Men det är ju fortfarande rätt tidigt i produktionen, så det är saker de kan få ordning på. Fast kameravyn kändes också barnslig!? Vet knappt vad jag själv menar med det, men någonting kändes snett från början. För mycket myspys.


/ skymf.se

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Då bör de ju inte ta betalt för de. Så enkelt är det.
Lägger man som konsument pengar på någonting, oavsett vad det är, förväntar mig sig att det ska fungera också.
Att folk fortfarande inte förstår detta är så jävla löjligt.

Att folk fortfarande inte förstår vad Early Access är "är så jävla löjligt", EA är fortfarande något av en Alpha/Beta.
Om du inte vill spela spelet när det har problem och fortfarande är under utveckling så köp inte spelet då.
När du lägger pengar på ett EA spel så är det i princip samma sak som att stödja en kickstarter, dvs att du stöder en utvecklare att fortsätta utvecklingen och får då spelet som belöning. Den stora skillnaden är att här har du också tillgång till att testa spelet under dess utveckling och då också ge feedback till utvecklaren om saker du gillar, inte gillar eller bara rapportera buggar.

Om sedan att gått åt pipsvängen på release, ja då kan du bomba spelet hur du vill och i vissa fall kan du dessutom få tillbaka pengarna oavsett hur mycket du spelat spelet under release (se vad som hände med t.ex Wolcen vid release).

Säger det igen, köp inte Early Access om du inte vill spela en buggig och ofärdig version av ett spel. Likna det som en förhandsbokning om du så vill, släng inga pengar på ett spel innan du kollar hur spelet är vid faktisk release. OM du ändå gör det trots alla förvarningar, kom inte och gnäll på att du "kastat pärlor till svin".

Medlem
Skrivet av Winzi:

Att folk fortfarande inte förstår vad Early Access är "är så jävla löjligt", EA är fortfarande något av en Alpha/Beta.
Om du inte vill spela spelet när det har problem och fortfarande är under utveckling så köp inte spelet då.
När du lägger pengar på ett EA spel så är det i princip samma sak som att stödja en kickstarter, dvs att du stöder en utvecklare att fortsätta utvecklingen och får då spelet som belöning. Den stora skillnaden är att här har du också tillgång till att testa spelet under dess utveckling och då också ge feedback till utvecklaren om saker du gillar, inte gillar eller bara rapportera buggar.

Om sedan att gått åt pipsvängen på release, ja då kan du bomba spelet hur du vill och i vissa fall kan du dessutom få tillbaka pengarna oavsett hur mycket du spelat spelet under release (se vad som hände med t.ex Wolcen vid release).

Säger det igen, köp inte Early Access om du inte vill spela en buggig och ofärdig version av ett spel. Likna det som en förhandsbokning om du så vill, släng inga pengar på ett spel innan du kollar hur spelet är vid faktisk release. OM du ändå gör det trots alla förvarningar, kom inte och gnäll på att du "kastat pärlor till svin".

Grejen är att Early Access i många fall bara är en ursäkt till att sälja skit.
Man gör cashgrabspel där man har en massa löften om något koncept folk är hypade om och sen säljer man spelet eller rättare sagt löften om spelet mer eller mindre till fullpris och man vet att det största säljfönstret kommer vara när spelet är i EA. Eftersom pengarna redan är intjänade spelar det inte så stor roll vad som sedan blir av spelet och man behöver inte ens göra klart det. Om det inte anses lönsamt att fortsätta utveckla spelet(för att alla som kommer köpa spelet kanske redan köpt det)så låter man det bara vara i EA-limbo under obegränsad tid, kanske man har ett par utvecklare som jobbar på spelet och släpper uppdateringar lite då och då bara för att hoppet hos de som spenderar pengar på spelet ska finnas kvar att det någon dag blir ett färdigt spel.
Ganska smutsigt enligt mig. Visst de som köper spelen får skylla sig själva men det kan man applicera på de som spelar bort sina besparingar på onlinecasinon med.

Medlem

Att folk aldrig lär sig.....

Medlem
Skrivet av Winzi:

Att folk fortfarande inte förstår vad Early Access är "är så jävla löjligt", EA är fortfarande något av en Alpha/Beta.
Om du inte vill spela spelet när det har problem och fortfarande är under utveckling så köp inte spelet då.
När du lägger pengar på ett EA spel så är det i princip samma sak som att stödja en kickstarter, dvs att du stöder en utvecklare att fortsätta utvecklingen och får då spelet som belöning. Den stora skillnaden är att här har du också tillgång till att testa spelet under dess utveckling och då också ge feedback till utvecklaren om saker du gillar, inte gillar eller bara rapportera buggar.

Om sedan att gått åt pipsvängen på release, ja då kan du bomba spelet hur du vill och i vissa fall kan du dessutom få tillbaka pengarna oavsett hur mycket du spelat spelet under release (se vad som hände med t.ex Wolcen vid release).

Säger det igen, köp inte Early Access om du inte vill spela en buggig och ofärdig version av ett spel. Likna det som en förhandsbokning om du så vill, släng inga pengar på ett spel innan du kollar hur spelet är vid faktisk release. OM du ändå gör det trots alla förvarningar, kom inte och gnäll på att du "kastat pärlor till svin".

Ja, men egentligen nej.

Steams egna riktlinjer för vad Early Access är enkla - spelet ska i den version som släpps på Early Access vara värt pengarna. Antingen får utvecklarna sätta priset lågt, eller vänta tills de har mer att sälja. Det är inte tänkt att man ska sälja spel på tro, hopp och drömmar. Är det sånt man är efter så står det i riktlinjerna att man borde söka sig till "crowdfunding" istället.

Så ja, man kan förvänta sig ett ofärdigt spel... men det ska inte vara något ospelbart alpha/beta skräp. Det finns många exempel på Early Access spel som har gjort på rätt sätt: Darkest Dungeon, Dead Cells eller Hades bara för att nämna några. Dessa spel var fullt spelbara från dag ett, men saknade det där sista pricken över i:et som tillkom med hjälp av spelarnas feedback. Det är vad Early Access är tänkt vara till för, inte att dra in pengar för att hålla igång utvecklingen. Det är inte Kickstarter och ska inte användas på det sättet.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Obegriplig åsikt. Tummen ner betyder att folk inte rekommenderar det. Hade du rekommenderat något du inte kunde spela? Jag tycker snarare att det är löjligt att spelföretagen ännu inte lärt sig att det är hårt tryck på servrarna till en början och tagit till åtgärder för att problem som dessa inte ska uppstå. "Early access" i all ära men det behöver ju inte vara ospelbart för det. Ser inga problem med att folk får uttala sig om något de betalt för.

Varför ska ett företag rusta med en gigantisk serverpark för att det bara ska fungera ett par dagar. Själv så spelar jag nästan aldrig spel på release-dagen. Man har ju lärt sig genom åren...


IDKFA

Medlem

Att folk orkar grina över buggar i ett early access spel.


-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag köpte "Next car game/Wreckfest" som Early Access.
Men tycker fortfarande att det var bäst i början.
Sedan blev det något fel med styrningen och körkänslan.
Kul ändå att de fortfarande uppdaterar, men tyvärr kostar konstiga DLC-prylar. (Visst, jag måste inte köpa, men...)


autograph

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Ja, men egentligen nej.

Steams egna riktlinjer för vad Early Access är enkla - spelet ska i den version som släpps på Early Access vara värt pengarna. Antingen får utvecklarna sätta priset lågt, eller vänta tills de har mer att sälja. Det är inte tänkt att man ska sälja spel på tro, hopp och drömmar. Är det sånt man är efter så står det i riktlinjerna att man borde söka sig till "crowdfunding" istället.

Så ja, man kan förvänta sig ett ofärdigt spel... men det ska inte vara något ospelbart alpha/beta skräp. Det finns många exempel på Early Access spel som har gjort på rätt sätt: Darkest Dungeon, Dead Cells eller Hades bara för att nämna några. Dessa spel var fullt spelbara från dag ett, men saknade det där sista pricken över i:et som tillkom med hjälp av spelarnas feedback. Det är vad Early Access är tänkt vara till för, inte att dra in pengar för att hålla igång utvecklingen. Det är inte Kickstarter och ska inte användas på det sättet.

Och detta spel är tydligt fullt spelbart, de både streamas och görs YT videos på fullt fungerande spelsegment. Självklart finns det buggar då detta är ett ofärdigt spel. EA skall inte användas endast som att täcka utvecklingskostnader vilket det inte heller görs i icke "cashgrab" fall då det fortsätts utvecklas, oftast tack vare bugg rapportering och feedback. Det är inte en pre-purchase i sig (dock är det tekniskt sett det ändå) utan först och främst för att få feedback som sagt.
Vad gällande pris är fortfarande upp till utvecklare att sätta och vad folk faktiskt är beredda att betala.

Vet att Dead Cells gjorde/gör ett bra jobb, har spelet själv men jag accepterade också risken med att skaffa det som early access.
Hades är jag tvådelad om. För det första tog de en massa extra pengar av Epic för att släppa det där först med en tidsexklusivitet för att sedan fortsätta släppa det i EA på Steam. Borde det inte räckt med feedback från de som köpte den på EGS som då var en sådan bra investering.

Steam är väldigt loja när det kommer till hur EA tillämpas för olika projekt och det finns absolut för många cashgrabs, men deras riktlinjer har tillräckligt många loop hål så att utvecklare kan både använda EA som delvis crowdfunding och pre-purchase utan att kalla det det så länge det är spelbart (alpha- eller beta-stadie) och det forsätts att arbeta på spelet.
I detta fall har spelet varit ute i 2 dagar och det patchas och uppenbarligen kan det spelas även om det finns buggar.

Jag har definitivt sätt fler Trippel-A spel i mycket värre släpp vid release sett till det som jag kollat via streams.

12
Skriv svar