MSI GE66 Raider 10SFS

Robot
MSI GE66 Raider 10SFS

En gaming-laptop så bra att den frälser en skeptiker.

#msi-ge66-raider


Gnällkuk

Trevlig recension! För framtida recensioner så vore det bra om du skriver vad det är för rumstemperatur när du testar prylarna. Kan tänka mig att det bli annat resultat på både prestanda och ljudnivå om du testat denna i slutet på januari


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Trevlig recension! För framtida recensioner så vore det bra om du skriver vad det är för rumstemperatur när du testar prylarna. Kan tänka mig att det bli annat resultat på både prestanda och ljudnivå om du testat denna i slutet på januari

Det har förvisso varit varmt senaste dagarna, men när jag fick fram de siffrorna var det inte överdrivet varmt här hemma i huset. 24-26 grader skulle jag gissa på.

Tack för att du läste!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hm, mellanklass?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Witchfinder:

Hm, mellanklass?

Jag skulle helt klart kunna ha förklarat det där bättre, tack och fixat!

Om du far fundersam på vad jag menade med ordet i stora hela så finns det mer och mindre fläskigare varianter av datorn


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är väldigt sugen på en gaminglaptop. Men svårmotiverat att lägga 20k, så ofta reser jag ju inte. Ett par gånger om året max.
Och väl hemma kommer jag ju sitta vid stationära. Det är väl först när denna börjar ge upp och ersätta, om det går.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Intressant recension! Jag körde på en MSI GS66 Stealth istället, med liknande spec, och tycker den är väldigt trevlig också. Känns som MSI fattat galoppen med sin senaste line-up

Medlem

Har tyvärr bara haft dåliga erfarenheter av MSI, och blivit bränd om och om igen, så när jag köpte en gaming laptop senast fick det bli en Asus. Har hänt mycket på laptop-gaming fronten senaste åren.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dTexN:

Är väldigt sugen på en gaminglaptop. Men svårmotiverat att lägga 20k, så ofta reser jag ju inte. Ett par gånger om året max.
Och väl hemma kommer jag ju sitta vid stationära. Det är väl först när denna börjar ge upp och ersätta, om det går.

Jag vill gärna ha en privat om man ska fara på exempelvis lan, men jag sticker inte iväg till dem så ofta nu längre.

Eller gör jag det inte bara för jag inte har en bra laptop? Hm...

Skrivet av Landelusen:

Intressant recension! Jag körde på en MSI GS66 Stealth istället, med liknande spec, och tycker den är väldigt trevlig också. Känns som MSI fattat galoppen med sin senaste line-up

Den är väldigt lik. Intressant ändå att de är så snarlika men med vissa skillnader som kan vara avgörande för vissa.

Tack för att du läste!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Informativ recension. Ljudnivån är dock en större dealbreaker för mig om jag nu skulle få för mig att byta till en (gaming)laptop. Tänker att det skulle bli ett störningsmoment för omgivningen om man sitter på flyget eller tåget. Den höga ljudnivån är ju dock inget som är specifikt för denna utan för gaminglaptops i stort.

Moderator | Testpilot
Skrivet av I am Grööt:

Informativ recension. Ljudnivån är dock en större dealbreaker för mig om jag nu skulle få för mig att byta till en (gaming)laptop. Tänker att det skulle bli ett störningsmoment för omgivningen om man sitter på flyget eller tåget. Den höga ljudnivån är ju dock inget som är specifikt för denna utan för gaminglaptops i stort.

Jag håller med. Hemma om man sitter för sig själv, eller på lan där alla har ett headset så lär det inte vara något problem. Vid nästan alla andra situationer så låter laptops som en jumbojet.

I slutändan så är det lite vad man föredrar och ska ha sakerna till. Vill man ha en lätt att ta med sig laptop som också är väldigt kraftfull så är det här ett bra val, på andra sätt kanske inte lika mycket. Upp till var och en

Tackar så mycket för att du läste!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

Kommer med en liten uppdatering här

Jag gjorde en miss gällande variationen av laptopen jag testade. Den jag hade hemma hos mig heter GE66 Raider 10SFS, när jag ett flertal gånger kallade den "FS" och även "10SF", där sistnämnda är en liten billigare variant av datorn/serien med lite andra specifikationer. Priset och namnet blev fel, men specifikationerna var rätt sedan början.

Priset är en ganska stor skillnad på nästan 30 %, men jag håller kvar min rekommendation och mitt omdöme i helhet ändå, då alla tester fortfarande gav de resultat de gav, givetvis. Jag tyckte under testets gång att den kändes väldigt billig för vad som sitter i datorn, nu vet vi varför


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Suttit och spanat på denna ett tag, dock är jag lite kluven mellan GS66 och GE66 då den förstnämnda har Thunderbolt.

Vet inte hur viktigt det är med Thunderbolt men skulle kunna tänka mig att om några år längre ner när datorn börjar bli trött så kan man koppla in en extern GPU.

Avstängd

Har en bra bärbar med 1070 och 16gb ram, köpte den för 3.5 år sedan. Iom att Ampere lanseras snart så är det inte smart att lägga pengar för en ny bärbar speldator.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Skrivet av Spelentusiast:

Har en bra bärbar med 1070 och 16gb ram, köpte den för 3.5 år sedan. Iom att Ampere lanseras snart så är det inte smart att lägga pengar för en ny bärbar speldator.

Så sant så. Hade själv velat ha en Lenovo Legion 7 som verkar ha väldigt bra kylning med en AMD 5000-processor samt ett RTX 3xxx. Med DLSS 3.0 blir det nog jävligt fint!

Medlem

Trodde väl aldrig jag skulle läsa stilrent och fast and the furious i samma text inom min livstid XD

Moderator | Testpilot
Skrivet av Demonsluger:

Trodde väl aldrig jag skulle läsa stilrent och fast and the furious i samma text inom min livstid XD

Det kan tänkas vara lustigt - men jag tycker det fungerar. I mitt tyckte våldför sig människor på ordet och använder det till saker det kanske inte är till för. Jag tror många undermedvetet vänder på ordet till "ren stil", vilket skulle betyda att något inte är "rörigt".

I min värld betyder inte stilren att något är minimalistiskt eller enkel, utan att laptopen i det här fallet är enhetlig och inte blandar in olika andra stilar.

Jag kan ju vara ute och cyklar givetvis, men det är min syn på det hela.

Tack för att du läste!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar