Zelda-recept för att färga kläder råkade hamna i historisk bok

Robot
Zelda-recept för att färga kläder råkade hamna i historisk bok

Hylian shrooms och octorok-ögon är inte riktiga ingredienser!

#zelda-breath-of-the-wild


Medlem

Älskar att författaren helt och hållet embrejsar det hela.

Medlem

Låter mer som ett lyckat marknadsföringsknep. Hur många hade hört talas om honom innan detta?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Lustigt.. Väldigt slarvigt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av conthox:

Låter mer som ett lyckat marknadsföringsknep. Hur många hade hört talas om honom innan detta?

För oss som läser böcker är han tämligen välkänd redan Hans bok Pojken i randig pyjamas har tex legat etta på New York Times bästsäljarelista och har även filmatiserats.

Medlem
Skrivet av twilek:

För oss som läser böcker är han tämligen välkänd redan Hans bok Pojken i randig pyjamas har tex legat etta på New York Times bästsäljarelista och har även filmatiserats.

Jag läser massa böcker, men har aldrig hört talas om honom.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av conthox:

Låter mer som ett lyckat marknadsföringsknep. Hur många hade hört talas om honom innan detta?

Tänkte samma sak, men tjommen har nästan 26 tusen följare och jag betvivlar att han har fått speciellt nya följare sedan fadäsen. Vi har tydligen boken Pojken i randig pyjamas hemma.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag läser massa böcker, men har aldrig hört talas om honom.

Relativt välkänd hos mig, även om det inte är min sorts litteratur han skriver. Kan rekommendera att läsa ”Pojken” dock!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Skribent

Även om detta är ett ärligt misstag som han själv verkar ta rätt lätt på och ser humorn i så tycker jag detta ändå visar lite på hur vi idag ser på information. Google, copy and past...utan att egentligen reflektera över vad som är skrivet. Källkritik och analys, som de slog in med hammare när jag lästa historia på Universitetet för 20 år sen, verkar vara som bort blåst idag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av twilek:

För oss som läser böcker är han tämligen välkänd redan Hans bok Pojken i randig pyjamas har tex legat etta på New York Times bästsäljarelista och har även filmatiserats.

Det beror väl på vilken typ av böcker man läser. Hur många av de som läser böcker känner till alla som får Nobels litteraturpris? Är väl samma sak med musik och film - jag har nada koll på rappare och hippedihoppare precis som att dom som lyssnar på k-pop troligen inte vet vilka Within Temptation är.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Även om detta är ett ärligt misstag som han själv verkar ta rätt lätt på och ser humorn i så tycker jag detta ändå visar lite på hur vi idag ser på information. Google, copy and past...utan att egentligen reflektera över vad som är skrivet. Källkritik och analys, som de slog in med hammare när jag lästa historia på Universitetet för 20 år sen, verkar vara som bort blåst idag.

Mjaa kanske, men tycker detta är ett ganska dåligt exempel på det i sådana fall. Man får ju väga in vikten i informationen lite också. Hur djupt behöver man gräva i namnet på en färg?...

Inaktiv

Var visst inte det enda knasiga han fick med i boken:

https://mobile.twitter.com/DanaSchwartzzz/status/129015893141...

Visst är det ett skönlitterärt verk men nog finns där någon form av gräns gällande artistisk frihet i alla fall om det är en berättelse som utspelar sig under mänsklighetens historia.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det beror väl på vilken typ av böcker man läser. Hur många av de som läser böcker känner till alla som får Nobels litteraturpris? Är väl samma sak med musik och film - jag har nada koll på rappare och hippedihoppare precis som att dom som lyssnar på k-pop troligen inte vet vilka Within Temptation är.

Svårt att ha varit inne i vilken bokaffär som helst (både online eller irl) de senaste tio åren utan att sett hans bok Pojken i randig pyjamas. Har inte själv läst den men har ändå varit nära på omöjligt att missa precis som jag heller aldrig lyssnat på Taylor Swift men ändå omöjligt missat hennes existens

Medlem
Skrivet av twilek:

Svårt att ha varit inne i vilken bokaffär som helst (både online eller irl) de senaste tio åren utan att sett hans bok Pojken i randig pyjamas. Har inte själv läst den men har ändå varit nära på omöjligt att missa precis som jag heller aldrig lyssnat på Taylor Swift men ändå omöjligt missat hennes existens

Är väl lite hur man agerar, t ex om man söker en viss specifik bok/författare och därmed kollar efter endast det eller om man bara kollar runt och ser vad som finns inne. Använder man dessutom en e-boks-app där man anger vilka genrer som man gillar och även får förslag baserat på vad man läst innan så kommer antagligen sällan författare och böcker upp från en annan kategori upp. Har man bara hårdrock i sin spellista på Spotify så brukar det bara vara det som kommer upp. Men visst, även jag vet vem Taylor Swift, Eminem och Dolly Parton är - även om jag inte varit inne i en fysisk musik-butik på årtionden. Man har hört om dom på annat sätt och av andra anledningar än att man lyssnar på deras musik.

Med det sagt så var min poäng inte att nedvärdera hans verk på något sätt, utan bara att detta "misstaget" kändes like genuint som en del "läckor" som avslöjar detaljer om kommande spel.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Jag läser massa böcker, men har aldrig hört talas om honom.

Alexander Pärleros visste ej vem Bruce Springsteel var så allt är möjligt

Medlem
Skrivet av conthox:

Är väl lite hur man agerar, t ex om man söker en viss specifik bok/författare och därmed kollar efter endast det eller om man bara kollar runt och ser vad som finns inne.

Självklart kommer det alltid finnas några som är så nördiga så de inte öppnar ögonen för något annat än precis det de nördatat in sig på Men skulle nog vilja påstå att de flesta som säger sig vara intresserade av skönlitterära böcker kollar just i hyllan skönlitteratur där alla slags genres ingår, och där har man ofta sett hans bok framlyfft I bästsäljarhyllan som ofta är det första man ser.

Skribent
Skrivet av caelestis:

Mjaa kanske, men tycker detta är ett ganska dåligt exempel på det i sådana fall. Man får ju väga in vikten i informationen lite också. Hur djupt behöver man gräva i namnet på en färg?...

Fast det är ju sånt här du har alfa och beta-läsare för. I synnerhet när det gäller historiskt material så tycker jag man faktiskt kan gräva lite djupare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Var visst inte det enda knasiga han fick med i boken:

https://mobile.twitter.com/DanaSchwartzzz/status/129015893141...

Visst är det ett skönlitterärt verk men nog finns där någon form av gräns gällande artistisk frihet i alla fall om det är en berättelse som utspelar sig under mänsklighetens historia.

Det sjuka är ju hur en författare kan göra misstag i sin bok, och på twitter börjar folk skriva om hur dåliga alla vita män är. Vad är det för samhälle vi lever i egentligen?

Geeks Gaming

Undrar om han är en avlägsen släkting till Åke Ohlmark

Medlem
Skrivet av Johlor:

Fast det är ju sånt här du har alfa och beta-läsare för. I synnerhet när det gäller historiskt material så tycker jag man faktiskt kan gräva lite djupare.

Absolut, men jag förstod din kommentar som att du pratade om gemene man och hur vi hanterar information. Gemene man har nog ingen alfa eller beta-läsare, jag har då i alla fall ingen

Men med det sagt så har jag inte läst boken, så vet inte hur viktig färgen var i sammanhanget.. så du kanske har helt rätt. 🤷‍♂️

Skribent
Skrivet av caelestis:

Absolut, men jag förstod din kommentar som att du pratade om gemene man och hur vi hanterar information. Gemene man har nog ingen alfa eller beta-läsare, jag har då i alla fall ingen

Men med det sagt så har jag inte läst boken, så vet inte hur viktig färgen var i sammanhanget.. så du kanske har helt rätt. 🤷‍♂️

Delvis så menade jag gemeneman, men det spiller ju över till när det handlar om just arbete också. Kräver ju inte att alla ska vara källkritiska (även om det varit skönt), men just det här att vara plocka info och sen klistra in utan att kolla upp det när det handlar om arbete. Ju större informationsflöfe, desto viktigare också. Min handledare hade nog mördat mig på plats om jag försökt något sådant i min c-uppsats.

Nu kan detta ju tyckas vara en liten bagatell förstås och alla gör misstag. Sen tycker jag det själv är lite roligt att något från just Zelda letat sig in 😀


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar