Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem
Skrivet av lonian:

Men man kan väl plocka spelfiler från steam och lägga in? Demo låter inte lika roligt Men bara för att testa om det fungerar iofs.

Ja sjävla spelen du ska modda från dator måste föras över om du ska spela fullversionen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Men man kan väl plocka spelfiler från steam och lägga in? Demo låter inte lika roligt Men bara för att testa om det fungerar iofs.

Ja precis! Har köpt en massa spel på Steam enbart för detta men har nog bara spelat igenom Half-Life än så länge
Så sjukt att kunna spela igenom alla favoriter från 90-talet i VR. Älskart!

Medlem

en på sweclockers bokade och kunde hämta sin Quest 3 redan nu på elgiganten.
han har skrivit ner lite intryck

https://www.sweclockers.com/forum/post/20216212


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

en på sweclockers bokade och kunde hämta sin Quest 3 redan nu på elgiganten.
han har skrivit ner lite intryck

https://www.sweclockers.com/forum/post/20216212

Äntligen någon som nämner PCVR och Link på Quest 3. Tack för att du delar. Har nästan bara läst om Virtual Desktop innan.

Medlem

Personligen så tycker jag 500 i bitrate för encoding med linkcable är ett skämt. Måste ju vara en bugg att den kraschar över det. Men om man absolut inte MÅSTE ha en quest och köra trådlöst av någon anledning så finns det ju mycket bättre headset för just PCVR om det ska vara fokus, men kanske inte riktigt i samma prisklass tyvärr. Det jag saknar är ju de exklusiva titlarna i vissa fall tyvärr. Det är synd men det får man ju leva med eller köpa specifikt för de få spelen man vill spela. Upp tills nyligen så har det ju fungerat bra med revive. Spelar Lone Echo 2 på mitt Reverb G2 efter att jag sålde min Quest 2 och det fungerar rätt så bra ändå.

Medlem
Skrivet av Doed:

Personligen så tycker jag 500 i bitrate för encoding med linkcable är ett skämt. Måste ju vara en bugg att den kraschar över det. Men om man absolut inte MÅSTE ha en quest och köra trådlöst av någon anledning så finns det ju mycket bättre headset för just PCVR om det ska vara fokus, men kanske inte riktigt i samma prisklass tyvärr. Det jag saknar är ju de exklusiva titlarna i vissa fall tyvärr. Det är synd men det får man ju leva med eller köpa specifikt för de få spelen man vill spela. Upp tills nyligen så har det ju fungerat bra med revive. Spelar Lone Echo 2 på mitt Reverb G2 efter att jag sålde min Quest 2 och det fungerar rätt så bra ändå.

För nån vecka sen mixtra jag mellan virtual desktop och Link.
Med samma inställningar och bitrate ser och presterar virtual desktop bättre än link, både med och utan kabel.
Jag föredrar trådlös PCVR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

En första recension från nån asiatisk youtuber, den är på engelska


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

En första recension från nån asiatisk youtuber, den är på engelska
https://youtu.be/dQC7EXbTl4A

Skrattade högt när han pratar om komfort när man ligger på rygg och tittar på VR-video 😆 ”I believe you all know what I mean”

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Skrattade högt när han pratar om komfort när man ligger på rygg och tittar på VR-video 😆 ”I believe you all know what I mean”

Han lever nog ensam 😁


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

För nån vecka sen mixtra jag mellan virtual desktop och Link.
Med samma inställningar och bitrate ser och presterar virtual desktop bättre än link, både med och utan kabel.
Jag föredrar trådlös PCVR

Virtual desktop tenderar alltid att se bättre ut förstår jag. Vill bara påpeka att om man inte har något emot att vara kablad finns det bättre alternativ än Quest 3 för PCVR även om det tyvärr ser ut att, enligt mig personligen, bli färre alternativ för oss som fortfarande föredrar att spela PCVR med sladd av olika anledningar. Det är dock också dyrare än Quest 3 med de alternativen som finns för att köra med sladd och som inte kör någon form av streamencoding.

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Skrattade högt när han pratar om komfort när man ligger på rygg och tittar på VR-video 😆 ”I believe you all know what I mean”

Kopplade det inte ens förrän nu, däremot fnissade jag åt det ogenerade användandet av retarded för att beskriva hur man ser ut

Medlem

Ny lista på veckans releaser

Meta Quest 3 - 10 Oktober

_____

Angry Birds VR: Isle of Pigs - 10 Oktober - PSVR2

_____

BAM - 10 Oktober - Quest

_____

BLINNK and the Vacuum of Space - 10 Oktober - PSVR2

_____

PianoVision- 10 Oktober - Quest

_____

Genotype - 12 Oktober - Quest

_____

Propagation: Paradise Hotel - 12 Oktober - PSVR2

_____

Förra veckans releaser

Waltz of the Wizard - 3 Oktober - PSVR2

_____

Pixel Ripped 1995 - 3 Oktober - PSVR2

_____

Dungeons Of Eternity - 5 Oktober - Quest

_____

Ghost Signal: A Stellaris Game - 5 Oktober - PCVR / PSVR2

_____

Red Matter - 5 Oktober - PSVR2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

En färsk recension av Quest 3 som jag tänkte glo igenom nu.

...och några till:

Medlem

Norms recension ska bli en fröjd att se. Finns ingen som är så grundlig som han.

Medlem

Känner mig nöjd med min förbeställning (även fast jag inte fått den än), det verkar genomgående positivt.
Visst några flaws finns det alltid, men man ska också tänka på att Quest 2 fått massvis med uppdateringar genom åren som lagt till funktioner och förbättringar mm att man kan kalla Quest 2 för 2.5 jämfört med hur den var vid release.
Samma lär ju hända med Quest 3


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känner mig nöjd med min förbeställning (även fast jag inte fått den än), det verkar genomgående positivt.
Visst några flaws finns det alltid, men man ska också tänka på att Quest 2 fått massvis med uppdateringar genom åren som lagt till funktioner och förbättringar mm att man kan kalla Quest 2 för 2.5 jämfört med hur den var vid release.
Samma lär ju hända med Quest 3

Det vi nästan kan vara säkra på är att ögonspårning är obligatoriskt i alla framtida headset, om inte för ökad prestanda/slippa se FFR så för användargränssnittet (Apple har med stor sannolikhet prickat rätt med Vision Pro). Och detta har den inte

Sen behöver det inte spela jättestor roll om den enbart ska användas som spelkonsol, men hade gärna fått ut mer funktionalitet både för priset men också för att vilja använda den regelbundet

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det vi nästan kan vara säkra på är att ögonspårning är obligatoriskt i alla framtida headset, om inte för ökad prestanda/slippa se FFR så för användargränssnittet (Apple har med stor sannolikhet prickat rätt med Vision Pro). Och detta har den inte

Sen behöver det inte spela jättestor roll om den enbart ska användas som spelkonsol, men hade gärna fått ut mer funktionalitet både för priset men också för att vilja använda den regelbundet

Eyetrackingen är väll det enda jag tycker är dåligt inte följde med, det är en fröjd på PSVR2 där det är bra implementerat. Både vad gäller gameplay och prestandaboost.
Dom har väll resonerat kring att skippa det pga pris och kanske batteri, drar tydligen mer kraft på Quest Pro med drt aktiverat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag är tveksam för egen del (Quest 3). Jag tror att jag stannar kvar med min OG Quest ännu längre. Ingen OLED svärta eller eye tracking är för mig en deal breaker.

Medlem

Fick hem min quest 3 idag. Jag har ännu bara hunnit boota upp den och loggat in på nätverket osv. Ska jobba inatt men ledig imorgon så får testa mer på onsdag och torsdag.

Kan ju säga nu direkt att medföljande headset bandet är rätt kass på huvudet. Blir att montera på elite strap så fort som möjligt. Pass through är inte super imponerande men man ser ju vad man gör i rummet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nu har jag lirat i nästan två timmar med quest 3.

Det första jag gjorde var att installera elite strap och vilket lyft. Mycket skön på huvudet. Sen fipplade jag runt med mobil appen samtidigt som jag försökte installera BeatSaber, tog ett tag att förstå alla menyer. Drygt att behöva ta av och på för att bekräfta köp osv. Men sen var jag inne och lirade ett träningspass. Skärpan på quest menyerna upplever jag bättre upplösning på än själva spelet. Satte igång webbläsaren och navigerade in på Youtube och blev fascinerad över att fönstret stannar kvar i rummet likt en tv fast än jag vandrade runt i hela lägenheten. Det känns ju som att AR kan bli någonting. Prövade även att navigera med handrackning, men blev ju lite svårare, kanske något man vänjer sig vid senare. Nä, nu måste jag sova. Mer vr och AR ikväll. Hah, vill typ ha på mig headsetet som glasögon nu.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu har jag lirat i nästan två timmar med quest 3.

Det första jag gjorde var att installera elite strap och vilket lyft. Mycket skön på huvudet. Sen fipplade jag runt med mobil appen samtidigt som jag försökte installera BeatSaber, tog ett tag att förstå alla menyer. Drygt att behöva ta av och på för att bekräfta köp osv. Men sen var jag inne och lirade ett träningspass. Skärpan på quest menyerna upplever jag bättre upplösning på än själva spelet. Satte igång webbläsaren och navigerade in på Youtube och blev fascinerad över att fönstret stannar kvar i rummet likt en tv fast än jag vandrade runt i hela lägenheten. Det känns ju som att AR kan bli någonting. Prövade även att navigera med handrackning, men blev ju lite svårare, kanske något man vänjer sig vid senare. Nä, nu måste jag sova. Mer vr och AR ikväll. Hah, vill typ ha på mig headsetet som glasögon nu.

Man ska inte behöva fippla av och på headsetet vid köp.
Du kan göra köpen direkt inne i headsetet eller appen.
Inte meningen att man ska hålla på med båda samtidigt.
Jag har iaf så att gör jag ett köp i headsetet så slår jag en kod bara så görs köpet.
Nu var det iofs ett tag sen jag gjorde ett köp i Quest storen men kan inte tänka mig att det är nått dom gjort krångligare. 🤔


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man ska inte behöva fippla av och på headsetet vid köp.
Du kan göra köpen direkt inne i headsetet eller appen.
Inte meningen att man ska hålla på med båda samtidigt.
Jag har iaf så att gör jag ett köp i headsetet så slår jag en kod bara så görs köpet.
Nu var det iofs ett tag sen jag gjorde ett köp i Quest storen men kan inte tänka mig att det är nått dom gjort krångligare. 🤔

Först försökte jag göra köpet enbart på mobilen, behövde en pinkod som jag inte har, antog det stod i headsetet. I headsetet försökte jag göra köpet, behövde då godkänna med bankid osv samt ange pinkoden som jag inte visste vad det var så fick nollställa och godkänna med facebook typ 2 gånger samt kolla min skräpmail mapp osv för att ge tillåtelse.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Först försökte jag göra köpet enbart på mobilen, behövde en pinkod som jag inte har, antog det stod i headsetet. I headsetet försökte jag göra köpet, behövde då godkänna med bankid osv samt ange pinkoden som jag inte visste vad det var så fick nollställa och godkänna med facebook typ 2 gånger samt kolla min skräpmail mapp osv för att ge tillåtelse.

Ok ja en pinkod fick man välja när man registrera sitt kontokort/paypal och gjorde sin första betalning.
Kanske har med bank att göra omndet kräver id, jag betalla med paypal


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har nu lyckats para headsetet med Airlink till min PC, och sitter just nu och skriver i webbläsaren med headsetet på. Måste säga att det är grymt mycket bättre skärpa än på Oculus Rift S.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nu har jag hunnit testa Quest 3 lite, gjort setup och återvända till ett av mina favorit native Quest spel In Death Unchained.
Några första intryck och tankar till olika delar

- Linserna: hej då att behöva hitta sweetspot detta var klart och tydligt på hela synfältet. Stor förbättring

- Huvudremmen: Bättre än Quest 2, denna kan jag faktiskt använda men känner endå att behövs en 3e part "elite strap".

- Masken (facial interface): Bättre än Quest 2, dock inte skön i längden med original headstrap.
Men glädjande nog passade mitt gamla siliconskydd från Quest 2 även på Quest 3 vilket gjorde att det kändes mycket bättre

- Passthrough: I enighet med recensioner. Det ser bra ut i ett ljust rum. Ju mörkare ju grynigare.
Har inte än testat mixed reality.

- Kontroller: kändes riktigt bra, bättre haptic feedback kände man direkt i menyerna tom.
Skönt att slippa ringarna så man inte slår i

När jag testade spelet så såg man direkt att upplösningen var högre och bilden var klarare.
Nu har detta spel inte nån speciell Quest 3 uppdatering så det gjirde minsta möjliga skillnad men man såg detaljer klart och tydligt sånt som tidigare kunde varit lite pixligt/suddigt.

På lördag blir det att testa trådlös PCVR med Virtual desktop 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Körde också lite med Quest 3 igår dock har jag i princip ingen erfarenhet av VR och jäklar vad imponerad jag blev. Körde bara lite Beat Saber med sambon men får ta och skaffa mig ett litet bibliotek sedan.

Ruskigt imponerad!

Medlem

Nu har jag kört lite med Airlink.

Fick detta felmeddelande när jag skulle starta Half-life Alyx.

Läste runt på nätet lite och tydligen en lösning är att koppla in headsetet med sladd, så tog laddkabeln. Startade om Steam och steam vr. Startade Alyx och då bootar det upp. Plugga ur sladden sen funkar det.

Fantastiskt snygg grafik och noll lagg.
Vem trodde det skulle vara så här snyggt att streama en bild. Nåväl.
Finns det någon smartare lösning att komma runt mitt problem med airlink?

Är HL Alyx mer kompatibel med Virtual desktop eller hur funkar det? Ska man ha virtual desktop installerat i headsetet då?

Någon skrev att hl alyx kräver ett trådslutet headset? Men jag har andra vr appar på steam och de startar inte heller när jag är parad med airlink. Som att steam vr vägrar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Läste flera som fick ont i ögonen, något som ni upplevt jämfört med andra headsets? Är själv ganska intresserad av AR delen

Medlem
Skrivet av noyart:

Läste flera som fick ont i ögonen, något som ni upplevt jämfört med andra headsets? Är själv ganska intresserad av AR delen

Binocular overlap du tänker på? Samma fenomen som att du ser din näsa om du tittar framåt, vilken man kopplar bort efter ett tag. Ska hjälpa att köra med lite lägre IPD än ens verkliga, men svårt om man redan har minsta IPD (58)

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Binocular overlap du tänker på? Samma fenomen som att du ser din näsa om du tittar framåt, vilken man kopplar bort efter ett tag. Ska hjälpa att köra med lite lägre IPD än ens verkliga, men svårt om man redan har minsta IPD (58)

Vet inte riktigt om folk menade just det,läste att flera som tidigare inte haft problem och kunnat använda vr i flera timmar, nu haft problem med att ögonen tar "stryk" efter någon timmes användning. Lite fundersam om andra haft likande problem och vad det kan bero på 🤔

Skriv svar