Xbox game pass ser en 50-procentig ökning av prenumeranter

Ambassadör
Xbox
Skrivet av anon_328494:

Och nu kommer jag låta lite gnällig men är det inte roligt hur Xbox nu börjar gå ut med siffror igen, när det går bättre

De har redovisat MAU länge för Xbox Live och spel, och Xbox Game Pass-prenumeranter och antal spelare för sina spel vid signifikanta milstolpar. Det är så det mäts nuförtiden, vore t.ex lite kontraproduktivt att mäta framgång i antal sålda spel när man vill ha sina spelare i Xbox Game Pass som är den egentliga produkten, inte enskilda spel.

Så att eh.


signatur

Jump in.

eld
Medlem
Skrivet av Troll1:

Frågan är ju när xbox gamepass kommer till playstation. Massiv installationsbas utan att behöva sälja hårdvara till förlust. I linje med dera motto att ta spel till alla skärmar oavsett plattform. Kriget mot Apple, för att få sälja sin prenumerationstjänst där och runda plattformens egen butik visar väl att det inte är omöjligt scenario.

Microsoft skulle nog inte klaga, men vill sony ha en hel plattform spel som tävlar mot deras egen försäljning?

Sen är ju stora frågan vem som ska få sina 30% när det säljs på en plattform och spelas på en annan, vem får sina 30% när dlc säljs i spelen?

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Att det ökar till 15 miljoner låter ju kanon, men får man in mer eller mindre pengar på det sättet jämfört med att sälja spel för spel.

Bra för spelarna är det hursomhelst

Och nu kommer jag låta lite gnällig men är det inte roligt hur Xbox nu börjar gå ut med siffror igen, när det går bättre

Eh, va? Det har redovisats förr. För bara några månader sen (?) var det 10 miljoner. Vad vill du att de ska göra? Redovisa varje miljon? "Nu är vi 11 miljoner, nu är vi 12 miljoner", eller vadå? Förstår inte.

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Eh, va? Det har redovisats förr. För bara några månader sen (?) var det 10 miljoner. Vad vill du att de ska göra? Redovisa varje miljon? "Nu är vi 11 miljoner, nu är vi 12 miljoner", eller vadå? Förstår inte.

Huh, det tror jag säkert man gjorde. Men för ett år sedan rapporterade man ingenting alls. Jag tycker det är roligt att nu när det går bättre så är det viktigt att skriva siffror igen. Jobbigare än så var det inte, humor helt enkelt

Medlem
Skrivet av Dantrew:

Av ren nyfikenhet. Vilka är dem 10 spelen?

Några av dem är ju inte tio år gamla men det är typ den uppsättningen spel som har underhållit mig på spelfronten i c:a tio år:

Baldur's Gate 2
Demon's Souls
Dark Souls
Dark Souls 2
Dark Souls 3
Fallout: New Vegas
Fallout 3
Fallout 4
Neverwinter Nights
Skyrim

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Apple har ändrat i sina regler så kommer att komma till iPhone. Så inte nödvändigt med byte om du kan vänta lite

Än har de inte ändrat reglerna såpass så att Game Streaming kommer till iOS. De nya reglerna gör det fortfarande i princip omöjligt för tjänsten att existera på appstore. Synd att de ska tjura på. Däremot sa Spencer senast häromdagen att de ska fortsätta kämpa för att tjänsten ska komma till iOS.

Stadia och GeForce Now finns ju inte heller till iOS.. Alla tre tjänster fungerar riktigt bra.

Själv lirar jag för fullt på min Galaxy Z Fold 2

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Än har de inte ändrat reglerna såpass så att Game Streaming kommer till iOS. De nya reglerna gör det fortfarande i princip omöjligt för tjänsten att existera på appstore. Synd att de ska tjura på. Däremot sa Spencer senast häromdagen att de ska fortsätta kämpa för att tjänsten ska komma till iOS.

Stadia och GeForce Now finns ju inte heller till iOS.. Alla tre tjänster fungerar riktigt bra.

Själv lirar jag för fullt på min Galaxy Z Fold 2

Det är upp till företagen att skapa apparna för att det ska gå att strömma, Apples regler är ändrade. Sen går det inte på 2-3 dagar att göra en sådan ändring för företagen så man får nog vänta ett tag till. Sen vad som är "i princip omöjligt" vet jag inte vad du syftar på. Att ha en app som "katalog-app" som visar "stream-appen" i AppStore eller startar "stream-appen" där "stream-appen" pekar på ett specifikt spel är väl inget omöjligt? Skulle tro att när de väl har fått till en gemensam grund app för "stream-appen" så är det ikoner, pekning till unikt spel och AppStore release som behöver göras per app. Det tar absolut ett tag men inte så mycket tid att det är "i princip omöjligt". Tror vi ser de första spelen inom ett halvår, det tar tid att ändra på saker och få ok från högre chefer.

Edit 5 min senare:
När jag surfade vidare såg jag denna https://9to5mac.com/2020/09/23/microsoft-hints-that-youll-soo...


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Det är upp till företagen att skapa apparna för att det ska gå att strömma, Apples regler är ändrade. Sen går det inte på 2-3 dagar att göra en sådan ändring för företagen så man får nog vänta ett tag till. Sen vad som är "i princip omöjligt" vet jag inte vad du syftar på. Att ha en app som "katalog-app" som visar "stream-appen" i AppStore eller startar "stream-appen" där "stream-appen" pekar på ett specifikt spel är väl inget omöjligt? Skulle tro att när de väl har fått till en gemensam grund app för "stream-appen" så är det ikoner, pekning till unikt spel och AppStore release som behöver göras per app. Det tar absolut ett tag men inte så mycket tid att det är "i princip omöjligt". Tror vi ser de första spelen inom ett halvår, det tar tid att ändra på saker och få ok från högre chefer.

Edit 5 min senare:
När jag surfade vidare såg jag denna https://9to5mac.com/2020/09/23/microsoft-hints-that-youll-soo...

Artikel du länkar handlar om att streama från din egen XBox dock, xCloud streaming är dock fortfarande inte tillåtet inom nuvarande regelverk från Apple (eller ja är tillåtet men som skrivet i deras regler omöjligt att utföra)

Medlem

Priset kommer ju gå upp, men de hoppas säkert på lurkers i drivor. Jag använde game-pass i början & spelade igenom ett par intressanta spel, men sedan har prenumerationen mest legat och skräpat.

Känns mest som tjänsten gynnar en att testa spel man annars aldrig skulle testat. Rotationen/utbudet tycker jag varit ganska "meh", och de spel jag vill ha köper jag, oavsett plattform.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Än har de inte ändrat reglerna såpass så att Game Streaming kommer till iOS. De nya reglerna gör det fortfarande i princip omöjligt för tjänsten att existera på appstore. Synd att de ska tjura på. Däremot sa Spencer senast häromdagen att de ska fortsätta kämpa för att tjänsten ska komma till iOS.

Stadia och GeForce Now finns ju inte heller till iOS.. Alla tre tjänster fungerar riktigt bra.

Själv lirar jag för fullt på min Galaxy Z Fold 2

Efter massvis med år och massvis med investering i iOS och macOS, så kommer jag nog att skifta över ifrån det allt mer. Att de inte tillåter GamePass/Xcloud eller Google Stadia som strömmande tjänst är bara så sjukt.

Varför de inte gör det?

De har ett samarbete med Amazon och deras nya konkurrerande Luna-tjänst. Kommer bli den som Apple hjälper fram, samtidigt som Apple aktivt kommer hindra konkurrenter som Microsoft och Google.

Dags för mig att kika på Android-telefoner inom en nära framtid (först som komplement till min iPhone, och på sikt att kanske ersätta helt)...


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar