Recension – Mafia: Definitive Edition

Medlem

Börjat spela 1:an nu. Helt ärligt är detta GOTY (med Last of us 2) för min del. Love it! Jag hade aldrig spelat 1:an innan.

Avstängd

Ettan är överlägset bäst i Mafiatrilogin. Remaken vill jag spela, min ekonomi tillåter inte ett köp just nu men hoppas jag kan skaffa det om en månad. Mafian är så uttjatat tema att dom behöver inte göra något mer spel om det.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av BigD:

Jag har spelat igenom halva och måste erkänna att jag är rejält besviken.

Snygga cutscenes visst men själva den unika spelkänslan från orginalet är som bortblåst.
Stridssystemet är fullkomligt värdelöst, känns som en clunky konsolshooter utan någon som helst precision (undantaget är väl bolt action geväret). Pistolerna är ett stort jäkla skämt.

Bilkörningen är trogen orginalet tack och lov, men "on foot" känns det bara fel på alla vis.

Mafia var ett unikt spel som man gjort allt för generic enligt mig. Vet inte ens om jag orkar spela igenom det.
Däremot spelade jag igenom orginalet för ett år sedan, fortfarande ett fantastiskt spel!

Instämmer helt, mycket besviken. Lirade igenom originalet flera gånger, det som gjorde det bra är nu omgjort till det sämre. Coversystemet är värdelöst och känslan och precisionen i vapnen är borta.

Inaktiv
Skrivet av tob1:

Instämmer helt, mycket besviken. Lirade igenom originalet flera gånger, det som gjorde det bra är nu omgjort till det sämre. Coversystemet är värdelöst och känslan och precisionen i vapnen är borta.

En sak man kanske inte tänker på är att hela kontrollsystemet är annorlunda.
I Mafia 1 har man karaktärsbaserad styrning som ett FPS där man alltid ser Tommys rygg medan i remaken är det omgivningsbaserad styrning där Tommy vänder sig om och går åt det håll man styr åt.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Mysigt är en bra beskrivning. Originalet är ju också extremt mysigt, antar att det är något med eran och stämningen/miljöerna. Började spela om 2an häromdagen och även det är ju helt otroligt mysigt, framförallt med de snöiga miljöerna i början. Mer mys i spel!

Få spel som har en lika mysig inledning!

Synd att vissa låtar numera är borttagna pga licensen, särskilt Dean Martins "Let it Snow" som tillförde mycket till stämningen i början:

Medlem
Skrivet av anon_306295:

En sak man kanske inte tänker på är att hela kontrollsystemet är annorlunda.
I Mafia 1 har man karaktärsbaserad styrning som ett FPS där man alltid ser Tommys rygg medan i remaken är det omgivningsbaserad styrning där Tommy vänder sig om och går åt det håll man styr åt.

Sant!

Medlem
Skrivet av Westrr:

Få spel som har en lika mysig inledning!

Synd att vissa låtar numera är borttagna pga licensen, särskilt Dean Martins "Let it Snow" som tillförde mycket till stämningen i början: *video*

När jag spelade nu så var den med åtminstone! de kanske förnyade licenser etc. i och med Definitive Edition?

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Någon som vet hur Mafia 2 funkar på konsol nu? Kommer ihåg att det var dåligt optimerat vid release och dessutom buggigt.

Det funkar men en del buggar finns kvar. Värst är att ljudmixen är helt urballad. När man kör bil hör man knappt vad radiopratarna säger och i många cutscenes så blir ljudvolymen helt plötslig så hög att man nästan får kasta av sig hörlurarna. Det är dock spelbart och jag klarade ut det i förrgår.

Medlem

Det här spelet är lätt bland mina top 10 spel of all time. Fan va fett när man kör runt i staden och skjuter runt med sin
Tommy gun ocg bara pepprar allt i sin väg. Lätt en 10p i min bok. Bättre än originalet på det mesta som redan var en
klass för sig på sin tid men det här är på en annan nivå av upplevelse. Lätt värt 349:- Bästa spelet i serien

Medlem
Skrivet av Popski:

Det funkar men en del buggar finns kvar. Värst är att ljudmixen är helt urballad. När man kör bil hör man knappt vad radiopratarna säger och i många cutscenes så blir ljudvolymen helt plötslig så hög att man nästan får kasta av sig hörlurarna. Det är dock spelbart och jag klarade ut det i förrgår.

Ok tack för svar.
Synd att dom inte tog sig tid att göra en rejäl remaster. Kommer inte ihåg att tvåan på PS3 var särskilt buggigt.
Är ändå lite sugen på att skaffa det. Eller kanske ettan nu och vänta ett tag på tvåan tillls det eventuellt patchas.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Ftmch:

När jag spelade nu så var den med åtminstone! de kanske förnyade licenser etc. i och med Definitive Edition?

Jaså? Ja då är det troligtvis så att dom har förnyat licenserna. Har läst att vissa låtar tagits bort sedan tidigare, och när jag kollade en walkthrough på youtube av 2:ans Definitive Edition så var det tyst i början. Men det kan ju även bero på youtube och att vissa låtar mutas för att undvika copyrighten. För det var en av anledningarna till varför jag var skeptiskt till att skaffa Definitive Edition av 2:an, eftersom musiken enligt mig tillför mycket. Men då kanske man får ta sig en titt på det igen då!

Medlem
Skrivet av Westrr:

Jaså? Ja då är det troligtvis så att dom har förnyat licenserna. Har läst att vissa låtar tagits bort sedan tidigare, och när jag kollade en walkthrough på youtube av 2:ans Definitive Edition så var det tyst i början. Men det kan ju även bero på youtube och att vissa låtar mutas för att undvika copyrighten. För det var en av anledningarna till varför jag var skeptiskt till att skaffa Definitive Edition av 2:an, eftersom musiken enligt mig tillför mycket. Men då kanske man får ta sig en titt på det igen då!

Kan nog ha med det att göra! Antingen det eller så har jag någon slags psykos och inbillar mig, haha.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Ok tack för svar.
Synd att dom inte tog sig tid att göra en rejäl remaster. Kommer inte ihåg att tvåan på PS3 var särskilt buggigt.
Är ändå lite sugen på att skaffa det. Eller kanske ettan nu och vänta ett tag på tvåan tillls det eventuellt patchas.

Mafia II har fått två patcher sen launch. Nu var det dock ett bra tag sen de gjorde nåt på det. Känns som att de helst vill glömma det eller så. Minns inte heller några stora buggar i Xbox 360-versionen. Om du är sugen så tycker jag ändå du ska köpa det. Det är inget gamebreaking med knasighetetna, bara irriterande då och då.

Medlem

Det här är inte Mafia 1, inte ens i närheten. Det här är någon avart / bastard och jag blev så förbannad att jag gjorde en refund. Att kalla detta för Mafia 1 är en STYGGELSE. Fy, vad ledsen jag är över att man får släppa sådant här rat. Går inte åka trams. Går inte gör ditt. missions borttagna datt.

Fruktansvärt uselt, inte ens värt en 1:a.

Edit: Hittade denna som beskriver exakt hur jag känner det, fast på ett roligare sätt --


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Kört igenom hela på lättare svårighetsgrad nu. Gillade verkligen spelet, även om det kanske inte är "episkt". Ska vänta några månader, och sen köra om på högsta svårighet. Bilkörningen var riktigt bra också, sällan man ser det i spel idag!


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Klarade av biltävlingen på classic igår. Oerhört frustrerande. Tog mig över tre timmar. Vid nästa genomspelning blir det en lättare svårighetsgrad.

Medlem

Billtävlingen är fortfarande hemsk dålig. Den är mindre dålig men det är fortfarande en pungspark. Fast nu utan kängor.
Jag gillade spelet skarpt, men jag gillade inte hur Tommy förändrades. Han blev mer aggressive i remaken. Han var alltid väldig lugn i orginalet.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

123
Skriv svar