Stora Teardown-tråden (frågor, diskussioner och tips!)

Medlem

Halloj!
En av utvecklarna här. Kul att ni gillar spelet, eller de flesta av er i alla fall Jag hänger mest på Teardowns discord server, men tänkte att gamla fina FZ får jag nog premiera lite Så har ni några frågor så bara kör på. Jag skall försöka svara efter bästa förmåga. Men kan redan tillägga att tunga teknikfrågor ligger på Dennis bord.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Skägg.
10 Chambers

Polski har dragit en Let’s Play-serie där han ska klara alla delmål på alla banor, blir en utmaning! Bra innehåll kring spelet på svenska.


signatur
Skägg.
10 Chambers

HeistEinstein!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tänkte inte ens så långt. Kollade på TV i lyan innan den stölden, såg då ett tips på hur man kunde göra. Så jag lade en hel garagedörr över det flaket och bakre rampen. Fungerade prima och smidigt att kunna komma åt sakerna från sidorna.

Håller på med ett mission på en ö med att sno datorer. Enda jag har kvar för att kunna ha fått 100% på allt nu,


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Skägg.
10 Chambers

Digital Foundry går igenom hur grafiken fungerar och ger lite optimeringsförslag.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Resident Emil:

Halloj!
En av utvecklarna här. Kul att ni gillar spelet, eller de flesta av er i alla fall Jag hänger mest på Teardowns discord server, men tänkte att gamla fina FZ får jag nog premiera lite Så har ni några frågor så bara kör på. Jag skall försöka svara efter bästa förmåga. Men kan redan tillägga att tunga teknikfrågor ligger på Dennis bord.

Fasiken, detta missade jag helt. Välkommen (oldtimer)! Vad har du gjort på projektet?

  • Finns det några planer på att ha en global highscore-lista med speedruns?

  • Moddar verkar redan vara en grej, har du några favoriter?


signatur
Medlem
Skrivet av Resident Emil:

Halloj!
En av utvecklarna här. Kul att ni gillar spelet, eller de flesta av er i alla fall Jag hänger mest på Teardowns discord server, men tänkte att gamla fina FZ får jag nog premiera lite Så har ni några frågor så bara kör på. Jag skall försöka svara efter bästa förmåga. Men kan redan tillägga att tunga teknikfrågor ligger på Dennis bord.

Det har gått ganska bra eller hur? Så många recensioner på så kort tid...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Resident Emil:

Halloj!
En av utvecklarna här. Kul att ni gillar spelet, eller de flesta av er i alla fall Jag hänger mest på Teardowns discord server, men tänkte att gamla fina FZ får jag nog premiera lite Så har ni några frågor så bara kör på. Jag skall försöka svara efter bästa förmåga. Men kan redan tillägga att tunga teknikfrågor ligger på Dennis bord.

Alltid kul när utvecklare tar sig tid med communityn!

Kan du avslöja några framtida planer för spelet, som multiplayer, nya banor och verktyg, VR m.m.?

Finns next gen-konsoler på ritbordet?

Hur många arbetar på spelet?

Vad tycker du har varit mest utmanande med att utveckla Teardown, som är ett spel som verkligen sticker ut från mängden?

Det är ett riktigt roligt spel och väldigt imponerande rent tekniskt, och jag ser verkligen fram emot att följa utvecklingen av denna pärla.

Medlem

Lätt att jag hade velat ha ett turnbased (eller WeGo) ww2 squadbased multiplayer spel med denna motorn. Hade fan aldrig behövt andra spel igen!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skägg.
10 Chambers

Och - hur landade ni i denna Heist-gameplay, fanns det andra inriktningar på ritbordet?


signatur
Medlem
Skrivet av Resident Emil:

Halloj!
En av utvecklarna här. Kul att ni gillar spelet, eller de flesta av er i alla fall Jag hänger mest på Teardowns discord server, men tänkte att gamla fina FZ får jag nog premiera lite Så har ni några frågor så bara kör på. Jag skall försöka svara efter bästa förmåga. Men kan redan tillägga att tunga teknikfrågor ligger på Dennis bord.

Kan du ge oss en roadmap på vad som kommer?

Har ni planer på andra spel lägen?

När kommer mod verktyg och kommer det ge stor frihet för moddare?

Kommer det finnas en möjlighet att ha en "butik" så att man enkelt kan ladda ner andras banor?

Skulle ni kunna göra fordon kanske 5-10% tåligare, många gånger smulas bilarna sönder för att man kör in i en låg kant.

Medlem

Kan man på nått sätt få in custom vehicles på original bnorna?och inte bara på custom Maps?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Resident Emil:

Så har ni några frågor så bara kör på. Jag skall försöka svara efter bästa förmåga.

Om du inte hade kunnat känna smak med tungan som du gör nu, vilken kroppsdel hade du då helst valt för att smaka på saker?

Medlem

Kommer fysiken utvecklas med vikt och krafter?

Tänker t.ex första banan där man ska röja huset, så stödjs hela huset på enbart skorstenen tillexempel, kommer det i framtiden finnas uträkning för när byggnaden "borde" fallera ihop med faktiska räkningar på krafter? Eller lite mer realistiskt iallafall?

Detta är ingen kritik, utan bara tycker det är lite synd att det går att stödja en hel byggnad på flera ton som enbart stöjds med en tegelsten som inte kan ta en bråkdel av det

Medlem

Hallå alla! Vilken ketchupeffekt det blev Sitter och läser igenom alla frågor från igår. Återkommer


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fasiken, detta missade jag helt. Välkommen (oldtimer)! Vad har du gjort på projektet?

  • Finns det några planer på att ha en global highscore-lista med speedruns?

  • Moddar verkar redan vara en grej, har du några favoriter?

Lätt hänt Och tack! Ja jag har surfat runt här i rätt många år...
Vi är ett mycket litet team som byggt Teardown, så vad man gör i projektet kan verkligen variera, speciellt under sluttampen fram till EA releasen. Generellt kan man säga att jag varit inblandad i det mesta som inte rör hands-on motorutveckling. Mer specifikt har jag voxlat modeller, byggt banor, prototypat, konstruerat uppdrag (Fine arts? Japp, det var jag... Och jag älskar den ), gjort TV inslag och så vidare. Bör tilläggas att jag absolut inte varit ensam om ovanstående. Nicklas Mäckle har voxlat huvudparten av de generella modellerna och Kabi Jedhagen och Olle Lundahl har byggt banor, och så vidare.

Vi har pratat en del om highscore, men det finns inga planer i dagsläget, av flera skäl. För ett litet team vore det fint att slippa hantera de extra bitar som dyker upp med en global highscorelista (server och grejer). Och för ett spel som är så enkelt modbart som Teardown blir det lätt att highscore inte betyder något om de inte kan verifieras. Därför är vi i dagsläget nöjda med att de existerande speedrun communities som finns visat stort intresse (där verifiering i form av video t.ex kan krävas).

Jag har knappt hunnit ladda ner och testa moddar sen release Men jag följer vad som händer i Discordens modkanal så gott jag kan. Överlag är jag fascinerad över hur relativt avancerade saker folk gör med de ytterst rudimentära modverktyg som finns idag. Att det handpillas direkt i XML filer för att bygga avancerade konstruktioner. Smashville var en mycket tidig komplett miljö som jag gillar. Och många av de moddar som skapar fler modslots i UI't. Men det är nästan omöjligt att välja


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det har gått ganska bra eller hur? Så många recensioner på så kort tid...

Ja, det har verkligen visat sig att det fanns ett sug efter något som Teardown. Vilket är fascinerande med tanke på hur mycket i Teardown som frångår gängse populär spelmekanik; du kan inte döda någon, de flesta uppdrag börjar med en knappt gameifierad planeringsfas etc.
Vi är väldigt glada att ligga på 95% positive efter 6000+ reviews. Det känns faktiskt ganska omtumlande. När vi låg på 96% efter 200 reviews så tänkte jag "Det är dom mest dedikerade fansen som varit inne nu. Det kommer sannolikt droppa när fler 'vanliga' spelare kommer in.....", men icke.
Och ja, jag vet att 96 till 95 är ett drop, men jag tror ni förstår


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Alltid kul när utvecklare tar sig tid med communityn!

Kan du avslöja några framtida planer för spelet, som multiplayer, nya banor och verktyg, VR m.m.?

Finns next gen-konsoler på ritbordet?

Hur många arbetar på spelet?

Vad tycker du har varit mest utmanande med att utveckla Teardown, som är ett spel som verkligen sticker ut från mängden?

Det är ett riktigt roligt spel och väldigt imponerande rent tekniskt, och jag ser verkligen fram emot att följa utvecklingen av denna pärla.

Både jag och Dennis skulle gärna se multiplayer i någon form i Teardown. Men med tanke på hur stor del av spelet som hänger ihop med förstörelsen, och dess resulterande debris, så är det tveksamt om detta går att implementera på ett fungerande sätt över nätverk. Kanske? Vi kommer sannolikt undersöka det mer i framtiden, men det ligger långt bort.

Nytt content kommer dyka upp under Early Access perioden, både från oss men speciellt från communitiet efterhand som modverktygen mognar. Challenges, som fanns i den första versionen vi skickade till YouTubers, kommer att komma tillbaka t.ex, Om än inte i riktigt samma form.

Vi har fler verktyg i åtanke. T.ex nån slags lövblås/damsugare för att rensa debris. En svets vore intressant, samt att kunna hälla ut cement för att släta ut ytor. Exakt vad det blir och när får vi se.

VR är osannolikt. Det är för prestandakrävande, och folk skulle söla ner sin utrustning så fort de förstör så mycket att spelet dippar i performance. Men mycket tidigt under utvecklingen pratade vi om att det skulle bli ett VR spel.

Konsoler, eller andra platformar, finns det inga planer för i dagsläget. Tveksamt hur väl det skulle passa på konsoler, och det skulle ta mycket resurser från utvecklingen av spelet.

Just nu är vi tre som arbetar fulltid med Teardown. Jag, Dennis samt Olle. Plus Douglas som hela tiden är involverad iom ljud och musik. Under utvecklingen har även Nicklas Mäckle, Kabi Jedhagen och Stefan Johnsson varit involverade.

Mest utmanande har det definitivt varit att hitta en spelform som fungerar. Under utvecklingen har Teardown (fast långt innan Teardown var Teardown) varit; Ett VR spel, ett asymetriskt VR spel (en spelare i VR, en på PC'n), ett top down fordonsbaserat spel, ett spel i dystopisk auktoritär framtid där man revolterar genom att riva myndighetsbyggnader, ett tower defens i första perspektiv och säkert ett gäng till jag glömt. Alla dessa endast i idéstadiet eller mycket mycket tidiga prototyper.

Kul att du gillar det! Det är alltid glädjande att höra.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Lätt att jag hade velat ha ett turnbased (eller WeGo) ww2 squadbased multiplayer spel med denna motorn. Hade fan aldrig behövt andra spel igen!

Det kanske är görbart i en mod?


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Och - hur landade ni i denna Heist-gameplay, fanns det andra inriktningar på ritbordet?

Dennis är definitivt orsaken att spelet till slut blev vad det blev. Vi provade en massa grejer och långsamt närmade sig spelet vad det är idag (se mitt svar till Bojkott). Under drygt ett år sysslade jag med ett annat projekt, och under den tiden finslipade Dennis heist idén. När jag gick över till det andra projektet så fanns det ett väldigt rudimentärt embryo till ett heist gameplay. Man skulle bryta sig in på ett hamnområde och stjäla en tavla i ett kontor. Det fanns övervakningskameror och spelet var betydligt mer pussligt.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan du ge oss en roadmap på vad som kommer?

Har ni planer på andra spel lägen?

När kommer mod verktyg och kommer det ge stor frihet för moddare?

Kommer det finnas en möjlighet att ha en "butik" så att man enkelt kan ladda ner andras banor?

Skulle ni kunna göra fordon kanske 5-10% tåligare, många gånger smulas bilarna sönder för att man kör in i en låg kant.

Vi har planer på fler missions i samma anda, men som avviker ganska kraftigt från de existerande uppdragen. I framtiden skulle jag gärna prototypa spelidéer som går längre från det nuvarande, men mest som experiment i vad som går att göra.

Vi kan inte sätta ett datum för när mod verktyg kommer, men det är det vi arbetar mest på nu och vi ser suget från användarna. Vår plan är att verktygen skall ge samma möjligheter som vi har att skapa content för spelet. Dvs gediget verktyg för banbyggande samt stöd för scripting.

Inbakat i modverktygsarbetet ingår att integrera Steam Workshop.

Under EA kommer vi med sannolikt gå igenom och balansera hela materialsystemet, vilket automatiskt skulle få effekt även på bilarna.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan man på nått sätt få in custom vehicles på original bnorna?och inte bara på custom Maps?

Inte i dagsläget, men vi planerar att släppa kampanjbanorna som "öppna" banor i framtiden. De behöver dock gås igenom och städas lite först.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Om du inte hade kunnat känna smak med tungan som du gör nu, vilken kroppsdel hade du då helst valt för att smaka på saker?

Min första tanke är näsan, sannolikt för att den sitter placerad så att livsförändringen inte skulle behöva bli så stor. Samtidigt är ju näsan exponerad på ett helt annat sätt än tungan, vilket nog skulle leda till en del icke önskvärda situationer. När jag säger näsan, så syftar jag främst på de externt exponerade ytorna. Ett annat alternativ skulle kunna vara händernas ovansidor, speciellt i dagsläget då handskakningar inte längre förekommer frekvent. Båda dessa alternativ riskerar dock att utsättas för t.ex. fågelträck, vilket också i någon mån gäller för alla externa kroppsdelar som skulle kunna uppfylla de praktiska kraven.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Kommer fysiken utvecklas med vikt och krafter?

Tänker t.ex första banan där man ska röja huset, så stödjs hela huset på enbart skorstenen tillexempel, kommer det i framtiden finnas uträkning för när byggnaden "borde" fallera ihop med faktiska räkningar på krafter? Eller lite mer realistiskt iallafall?

Detta är ingen kritik, utan bara tycker det är lite synd att det går att stödja en hel byggnad på flera ton som enbart stöjds med en tegelsten som inte kan ta en bråkdel av det

Att implementera hållfasthetsberäkningar skulle vara alldeles för påfrestande för existerande datorer, så det kommer med största sannolikhet inte hända. Men vi kommer fortsätta titta på optimeringar.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Resident Emil:

Både jag och Dennis skulle gärna se multiplayer i någon form i Teardown. Men med tanke på hur stor del av spelet som hänger ihop med förstörelsen, och dess resulterande debris, så är det tveksamt om detta går att implementera på ett fungerande sätt över nätverk. Kanske? Vi kommer sannolikt undersöka det mer i framtiden, men det ligger långt bort.

Nytt content kommer dyka upp under Early Access perioden, både från oss men speciellt från communitiet efterhand som modverktygen mognar. Challenges, som fanns i den första versionen vi skickade till YouTubers, kommer att komma tillbaka t.ex, Om än inte i riktigt samma form.

Vi har fler verktyg i åtanke. T.ex nån slags lövblås/damsugare för att rensa debris. En svets vore intressant, samt att kunna hälla ut cement för att släta ut ytor. Exakt vad det blir och när får vi se.

VR är osannolikt. Det är för prestandakrävande, och folk skulle söla ner sin utrustning så fort de förstör så mycket att spelet dippar i performance. Men mycket tidigt under utvecklingen pratade vi om att det skulle bli ett VR spel.

Konsoler, eller andra platformar, finns det inga planer för i dagsläget. Tveksamt hur väl det skulle passa på konsoler, och det skulle ta mycket resurser från utvecklingen av spelet.

Just nu är vi tre som arbetar fulltid med Teardown. Jag, Dennis samt Olle. Plus Douglas som hela tiden är involverad iom ljud och musik. Under utvecklingen har även Nicklas Mäckle, Kabi Jedhagen och Stefan Johnsson varit involverade.

Mest utmanande har det definitivt varit att hitta en spelform som fungerar. Under utvecklingen har Teardown (fast långt innan Teardown var Teardown) varit; Ett VR spel, ett asymetriskt VR spel (en spelare i VR, en på PC'n), ett top down fordonsbaserat spel, ett spel i dystopisk auktoritär framtid där man revolterar genom att riva myndighetsbyggnader, ett tower defens i första perspektiv och säkert ett gäng till jag glömt. Alla dessa endast i idéstadiet eller mycket mycket tidiga prototyper.

Kul att du gillar det! Det är alltid glädjande att höra.

Tack så mycket för svar

Medlem
Skrivet av Resident Emil:

Det kanske är görbart i en mod?

Troligtvis ja!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Resident Emil:

Tack för att svarade på allas frågor!

Megadelux
Skrivet av Resident Emil:

Min första tanke är näsan, sannolikt för att den sitter placerad så att livsförändringen inte skulle behöva bli så stor. Samtidigt är ju näsan exponerad på ett helt annat sätt än tungan, vilket nog skulle leda till en del icke önskvärda situationer. När jag säger näsan, så syftar jag främst på de externt exponerade ytorna. Ett annat alternativ skulle kunna vara händernas ovansidor, speciellt i dagsläget då handskakningar inte längre förekommer frekvent. Båda dessa alternativ riskerar dock att utsättas för t.ex. fågelträck, vilket också i någon mån gäller för alla externa kroppsdelar som skulle kunna uppfylla de praktiska kraven.

Kul att rensa vasken/toaletten/råkat tappa något i komposten/soptunnan..

Inga frågor till dig. Men älskar ditt nickname och att du tar dig tiden för detta.

Medlem
Skrivet av renod:

Kul att rensa vasken/toaletten/råkat tappa något i komposten/soptunnan..

Inga frågor till dig. Men älskar ditt nickname och att du tar dig tiden för detta.

Tackar! Jag är själv rätt nöjd med mitt nick Kul att det upskattas, jag gör så gott jag kan.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem

Funderat på detta med fordon, skulle det vara möjligt att få tvåhjuliga fordon i spelet? Så som mopeder eller motorcyklar tänker jag. På vissa banor skulle detta ge upphov till intressanta lösningar. De skulle dock vara ganska sköra om det inte skall bli felbalanserat också.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

123
Skriv svar