FZDZ - FZ DirtZone (Dirt Rally 2.0 klubb) - Säsong 02: 22/3 - 18/4

Medlem

Nu har jag slagit till på Game of the Year Edition med alla extrabanor, ska bli kul att testa dem! Vilken är favoriten hos er som har alla redan? 🙂

Polen var verkligen ingen favorit, blir nästan hypnotiserad av alla träd som svischar förbi. Och har så svårt att se långt fram på vägen på de här sträckorna, kanske har något att göra med min flåsande original-PS4 😪

Medlem
Skrivet av Babooshka:

Nu har jag slagit till på Game of the Year Edition med alla extrabanor, ska bli kul att testa dem! Vilken är favoriten hos er som har alla redan? 🙂

Polen var verkligen ingen favorit, blir nästan hypnotiserad av alla träd som svischar förbi. Och har så svårt att se långt fram på vägen på de här sträckorna, kanske har något att göra med min flåsande original-PS4 😪

Har inte hunnit köra alla så mycket ännu men finland är en favorit! Fruktansvärd men rolig!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har inte kollat resultatet sen jag körde. Tråkigt att se många snabba med DNF. Kan nog röra om resultaten i totalen vilket är spännande på gott och ont.
@Babooshka Gjorde samma, jäkligt bra pris på PS-Store just nu. Gillar Monte Carlo. Helt livsfarlig men vad vackert!

Medlem
Skrivet av Babooshka:

Nu har jag slagit till på Game of the Year Edition med alla extrabanor, ska bli kul att testa dem! Vilken är favoriten hos er som har alla redan? 🙂

Polen var verkligen ingen favorit, blir nästan hypnotiserad av alla träd som svischar förbi. Och har så svårt att se långt fram på vägen på de här sträckorna, kanske har något att göra med min flåsande original-PS4 😪

Sverige är alltid roligt, bra blandning i sträckorna med några riktiga höghastighetssträckor och andra mer knixiga och kurviga. Sladda på snön med en 4WD är också helt underbart


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Frilansare

Härligt att det blev så bra drag i den här tråden!

Medlem
Skrivet av Babooshka:

Nu har jag slagit till på Game of the Year Edition med alla extrabanor, ska bli kul att testa dem! Vilken är favoriten hos er som har alla redan? 🙂

Polen var verkligen ingen favorit, blir nästan hypnotiserad av alla träd som svischar förbi. Och har så svårt att se långt fram på vägen på de här sträckorna, kanske har något att göra med min flåsande original-PS4 😪

Finland, ännu snabbare än polen och bara grus. Och flera träd...
Annars kan även Sverige vara rätt kul, inte riktigt lika elakt som i första Dirt Rally där snöbankerna verkligen sög in en om man råkade komma för nära.

Sen så gillar jag nog inte, eller alltså jo kanske.. Eller ok Monte Carlo. Hemskt, men ändå kul då det är ganska trångt och ändå ganska tekniska banor så. Har PTSD av alla isfläckar dock.

Medlem
Skrivet av Doed:

Finland, ännu snabbare än polen och bara grus. Och flera träd...
Annars kan även Sverige vara rätt kul, inte riktigt lika elakt som i första Dirt Rally där snöbankerna verkligen sög in en om man råkade komma för nära.

Sen så gillar jag nog inte, eller alltså jo kanske.. Eller ok Monte Carlo. Hemskt, men ändå kul då det är ganska trångt och ändå ganska tekniska banor så. Har PTSD av alla isfläckar dock.

Det finns ju iaf minst ett ställe på Monge Carlo där de av ngn anledning inte har ett räcke av stål utan wellpapp...
Jag kommer aldrig ihåg vilken kurva det finns i så har ångest konstant, iom 20km/h genom det räcker för terminal damage.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Det finns ju iaf minst ett ställe på Monge Carlo där de av ngn anledning inte har ett räcke av stål utan wellpapp...
Jag kommer aldrig ihåg vilken kurva det finns i så har ångest konstant, iom 20km/h genom det räcker för terminal damage.

En svinhal höger va? Ja den måste man känna till för Phils noter gör ingen nytta där. Tror han säger en trea men borde lägga till "TRIPLE CAUTION"! 😁

Medlem
Skrivet av bogani:

En svinhal höger va? Ja den måste man känna till för Phils noter gör ingen nytta där. Tror han säger en trea men borde lägga till "TRIPLE CAUTION"! 😁

Precis, högerj-veln 😝
Hans uppfattning om just treor är sisådär ibland, märkte ju det i Polen med men var lite vaksam denna gång.

Medlem
Skrivet av bogani:

En svinhal höger va? Ja den måste man känna till för Phils noter gör ingen nytta där. Tror han säger en trea men borde lägga till "TRIPLE CAUTION"! 😁

Youre breaking the car!!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Det finns ju iaf minst ett ställe på Monge Carlo där de av ngn anledning inte har ett räcke av stål utan wellpapp...
Jag kommer aldrig ihåg vilken kurva det finns i så har ångest konstant, iom 20km/h genom det räcker för terminal damage.

Ja, den är hemsk, åker av där 50% av gångerna jag kör ändå sen jag började spela Dirt Rally 1.

Medlem

Körde precis de sista två. SS5 gick helt ok, ingen toksatsning men bra hyfs tempo. SS6 blev onödigt spännande då jag hamnade ute i terrängen på ett fält och frontade ett träd. Dock hann jag få ner farten så pass mycket att det bara blev en touch. Fick backa därifrån dock.
Sen missade jag noten i målsvängen och snurrade i hög hastighet ut i skogen. Som tur var så var målet bara 100m bort så punkteringen gjorde ju inte så mycket

Grattis Borqvist, snyggt kört

Medlem

OP uppdaterad

Grymt rally! I dubbel bemärkelse när man ser till antalet kvaddade bilar och vittnesmål om hisnande upplevelse!
Men starkt jobbat av alla, även de förolyckade. Lyckligtvis skadades inga spelare under utförandet av detta rally!

Föga oväntat har vi våra starka toppförare högst upp även på detta rally men till skillnad från de relativt tajta tidigare eventen så snappar Björn Borgqvist här en stark förstaplats med över en minut på andraplatsen där Bogani rullar in ca 20 sekunder innan Mortaliis på tredjeplats.
Vidare kan vi nu börja se en hyfsad överblick av förares nivåer i relation med varandra och var och en av oss börjar se vilka som är ungefär lika snabba som en själv, och alltså är potentiella rivaler

I poängtabellen ser vi att Borgqvist och Bogani båda ligger stabilt i toppen med 79 respektive 72 poäng, följt av Mortaliis på 60.

Nu drar cirkusen vidare till Nya Zeeland!
Glöm inte heller att i helgen är IRL WRC i finland och härjar!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Klar med Nya Zeeland Skönt att få se lite gröna skyltar för en gångs skull i det här mästerskapet då man var först ut Nu är det bara börja tjuvträna inför att köra bilen uppochner i Australien

Medlem

Mycket rally i helgen. Även fast de inte är på våran nivå så får ni inte glömma att det är final i Dirt Rally World Series den 27:e. Tyvärr blev svenska Robin Jonsson, Zombieslayaa på leaderboardsen, utslagen i semin. Men där finns en dundersnabb finne som vi kan heja på istället!

https://www.codemasters.com/dr2_2020_dws_finals/

Medlem

Efter helgen passerar vi även halvvägs genom mästerskapet, riktigt kul att det är så många aktiva förare! Jag tror de flesta finns representerade här på forumet också!

Dunka er själva i ryggen när ni är ute på sandvägarna!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vansinnigt vad snabba vissa av er är, bortom all logik hur man vågar köra så fort under dessa omständigheter

Edit: Polen skördade dock en hel del offer ser jag, 8st DNF


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Soulless:

OP uppdaterad

Grymt rally! I dubbel bemärkelse när man ser till antalet kvaddade bilar och vittnesmål om hisnande upplevelse!
Men starkt jobbat av alla, även de förolyckade. Lyckligtvis skadades inga spelare under utförandet av detta rally!

Föga oväntat har vi våra starka toppförare högst upp även på detta rally men till skillnad från de relativt tajta tidigare eventen så snappar Björn Borgqvist här en stark förstaplats med över en minut på andraplatsen där Bogani rullar in ca 20 sekunder innan Mortaliis på tredjeplats.
Vidare kan vi nu börja se en hyfsad överblick av förares nivåer i relation med varandra och var och en av oss börjar se vilka som är ungefär lika snabba som en själv, och alltså är potentiella rivaler

I poängtabellen ser vi att Borgqvist och Bogani båda ligger stabilt i toppen med 79 respektive 72 poäng, följt av Mortaliis på 60.

Nu drar cirkusen vidare till Nya Zeeland!
Glöm inte heller att i helgen är IRL WRC i finland och härjar!

Ja, Borgqvist vs Bogani ser ut att utveckla sig till en nervkittlande duell!

Finns det någon med rallykunskaper i tråden som kan någon klassisk rival-fight från verkliga rallyhistorien som vi kan likställa detta med? 😀

Medlem

Då var man klar med Nya Zeeland och vilken tragedi till tillställning!! DX

Börjar med en relativt lång förstasträcka som känns riktigt bra! Jag gör inga stora misstag, ingen krasch och tycker jag håller bra hastighet!
Kommer i mål och inser att redan efter denna första sträcka ligger jag 32 sekunder efter förstaplatsen, och då har flera snabba förare såsom Borgqvist och Bogani inte ens kört ännu!! Folk kör så vansinnigt snabbt, fattar inte hur det ens är möjligt!

Ska erkänna att musten gick ur mig lite där vilket förmodligen spelar in i vad som händer därefter.

Sträcka 2 och 3 fortsätter ungefär likadant förutom att jag gör några avåkningar då jag chansar mer, en liten smäll här och var men inget allvarligt, dock ett tecken på att min fokus inte finns där!

Sträcka 4, den långa 16km sträckan, och jag tänker att här om nånstans kan jag hämta igen lite tid!
(något inom mig svarade säkert med "nej, du ska fortsätta i samma tempo din idiot" men jag tycktes inte lyssna!)

En våldsam krasch sänder bilen flygande men som av ett under verkar jag komma undan med endast ett pajjat framdäck och en motorhuv mindre!
"Okej okej....en minut åt helvete att byta däck men det är en lång sträcka, om jag kör som satan tar jag ikapp det här!"
(Något inom mig igen: "Nej neej NEEJ......Vet du vad, jag ger upp. Kör så fort du kan! XD"

Några kurvor senare, målmedveten om att hämta in minst den förlorade punkteringsminuten, klipper jag en sten, eller vad det en bro eller något, vid sidan av vägen i väldigt hög fart och detta rally är över för herr Attack...

Nåväl...Såhär en stund efter vet jag att det mest av allt beror på att jag tappade fokus och intresse efter första sträckan. Vanligtvis brukar jag inte ha några problem med att fokusera på min egen tid och nivå, men i detta fall kändes allt så bra och jag körde nästan mitt "A-game" och trots det är jag inte ens i närheten av de tider som de flesta här avverkar :/

Aja...Australien efter helgen får bli någon sorts upprättelse hoppas jag XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Nu är det dags att fylla chipsskålarna! Dirt World Series börjar klocian 15. Länk till stream nedan.

https://youtu.be/AnDDM2ttKC4

Medlem

Börjar lite långsamt på första sträckan men får till några tider som känns riktigt bra på både andra och tredje sträckan. Känner att jag kanske kan vara med och tampas med topp 5 åtminstone men då, med en liten miss på sträcka 4 och för mig en väldigt liten touch på en av de hårdare kanterna så får jag punktering på höger bak, neeeeeeej. Jag kör på vidare med ganska bra tempo ända tills däcket lossnar, tar den där minuten för däckbyte och kör lite för vårdslöst resten av sträckan så tappar mycket tid.
Vårdslösheten fortsätter på sträcka 5 men som tur är inga fler punkteringar. Ser att jag ligger bara en sekund från att plocka en tillfällig sjätteplats åtminstone så ser till att lugna ner mig, fokusera på den där sekunden som potentiellt finns där igenom hela sista sträckan. Vilket var rätt väg att gå. Sista sträckan sitter förhållandevis bra, inga större misstag och bara 11 sekunder långsammare än nuvarande snabbaste tid, och slutar en sekund ifrån en femteplats så här innan alla kört klart!

Jag är så klart missnöjd med punkteringen men som det ser ut just nu skulle den inte göra jättemycket för min placering, saknar ju hela 2 minuter mot topp 4, vilket gör att man känner sig lite långsam...

Medlem

Alltså jag gör 360 graders snurror på SAMMA ställe varje gång. Snabbaste delarna av sträckorna med. Blä blä...och hairpins med fwd är nästan plågsamt.
Glad Nya Zealand är klar, för denna gång

Nu är det bara att vänta in ångloken som kommer slå ens tid med minst en minut

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Vansinnigt vad snabba vissa av er är, bortom all logik hur man vågar köra så fort under dessa omständigheter

Kan säga att det är betydligt lättare att våga köra fort under dessa omständigheter än när man kör rally på riktigt 😅

Här gör det varken ont eller kostar en halv årslön om man kraschar...

Medlem

...ett under att jag kom i mål. Jag tackar min kära granne för whisky i plural och gott sällskap tidigare i kväll. Heldagsaktivitet i morgon. Så det var i natt eller aldrig. Slutade inte bra det där. Kunde inte repa fullt vid någon service. Men jag kan mycket om Nya Zeeländsk fauna. Borde varit triss i terminal damage

Stop by the marshall for breathalyzer test....Failed!

Medlem

Oliver Solberg är så grymt härlig! Och fantastiskt duktig! Det är en framtida världsmästare utan tvekan, älskar man det man gör så mycket så kan det inte gå dåligt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Oliver Solberg är så grymt härlig! Och fantastiskt duktig! Det är en framtida världsmästare utan tvekan, älskar man det man gör så mycket så kan det inte gå dåligt!

Solberg har en väldigt aktiv youtube för de som vill grotta ner sig i lite rallynörderi.

Jag skulle dock hellre se att vi får en ny svensk rallystjärna. Vi har ju inte haft några på den absoluta toppen sedan Björn Waldengård och Stig Blomquist härjade i grupp-b. Vore kul om de lyckades locka över Timmy och Kevin Hansen till WRC.

Medlem

Nya Zeeland gick nog bäst hittills, en stadig andraplats på varje strecka!
Långt upp till @bborgqvist dock...


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Nya Zeeland kändes som det gick på tåget, körde 3 bra sträckor innan jag voltade bilen några varv för mycket på sträcka 4 och var tvungen att bryta. Nya tag i Australien..

Medlem
Skrivet av magnne:

Solberg har en väldigt aktiv youtube för de som vill grotta ner sig i lite rallynörderi.

Jag skulle dock hellre se att vi får en ny svensk rallystjärna. Vi har ju inte haft några på den absoluta toppen sedan Björn Waldengård och Stig Blomquist härjade i grupp-b. Vore kul om de lyckades locka över Timmy och Kevin Hansen till WRC.

Solberg ÄR svensk rallystjärna 😊

Visst, pappa Petter är norsk men mamma Pernilla är svensk, de bor i Sverige och Oliver tävlar för Sverige med svensk flagga på bilen.

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Solberg ÄR svensk rallystjärna 😊

Visst, pappa Petter är norsk men mamma Pernilla är svensk, de bor i Sverige och Oliver tävlar för Sverige med svensk flagga på bilen.

Det har du rätt i och jag borde varit tydligare i mitt inlägg. Han är född i Norge men uppvuxen i Sverige/Monaco. Det är dock helt omöjligt att inte tänka på Petter när man ser Oliver. Det är kanske orättvist men för mig är Solberg väldigt förknippad med Norge.

Anyways, dags att göra några tjuvåk i Australien nu. Behöver rycka upp mig lite efter senaste katastroferna. I Nya Zeeland tog min Peogeot död på minst 3 åskådare.

Skriv svar