FZDZ - FZ DirtZone (Dirt Rally 2.0 klubb) - Säsong 02: 22/3 - 18/4

Medlem

Sträcksegrar på SS1, SS5 och SS6 hjälper ju föga när man redan på SS2 ser till at alla vinstchanser är borta. Ligger 3 sekunder före halvvägs men lyckas på något sätt rulla bilfan. Addera sen att jag ska försöka jaga ikapp(alltid en dum idé) hamnar nedför en slänt och lyckas med nöd och näppe ta mig upp på vägen igen men lika mycket tidsförlust som vid rullningen.

På SS4 blev det återigen en tung höghastighetsrullning. Bara lycklig att jag klarade mig utan punktering.

Nya tag i Australien. Kan ju hoppas att man lyckas hålla sig på vägen samtliga SS någon gång denna säsong

Medlem

Fy, jag som hade sett fram emot Nya Zeeland men hann med nöd och näppe precis köra klart rallyt trots att jag är riktigt skakbakis och höll mig faktiskt på banan hela vägen, gäller som sagt att inte hetsa när man ser hur många sekunder bakom man är. Kul att hamna på något annat än 5e plats för en gångs skull haha.

Medlem
Skrivet av bogani:

Sträcksegrar på SS1, SS5 och SS6 hjälper ju föga när man redan på SS2 ser till at alla vinstchanser är borta. Ligger 3 sekunder före halvvägs men lyckas på något sätt rulla bilfan. Addera sen att jag ska försöka jaga ikapp(alltid en dum idé) hamnar nedför en slänt och lyckas med nöd och näppe ta mig upp på vägen igen men lika mycket tidsförlust som vid rullningen.

På SS4 blev det återigen en tung höghastighetsrullning. Bara lycklig att jag klarade mig utan punktering.

Nya tag i Australien. Kan ju hoppas att man lyckas hålla sig på vägen samtliga SS någon gång denna säsong

Var orolig att du skulle missa tävlingen, skönt att se att du kom till start och utmanade rejält!

Själv hade jag en helt odramatisk resa detta rallyt vilket tyder på att det egentligen gick för sakta. Tror knappt jag hade en enda skada att laga på någon service.

Var orolig att du skulle slå mig denna gången då särskilt de två sista kändes alldeles för fega från min sida. Det är svårt att köra med stor ledning och inte veta vad de som kommer efter ska göra

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Fy, jag som hade sett fram emot Nya Zeeland men hann med nöd och näppe precis köra klart rallyt trots att jag är riktigt skakbakis och höll mig faktiskt på banan hela vägen, gäller som sagt att inte hetsa när man ser hur många sekunder bakom man är. Kul att hamna på något annat än 5e plats för en gångs skull haha.

HAHA får man fråga om du inte kände någon olust av att köra rally bakfull?
Jag tror mitt huvud skulle implodera om jag försökte XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Missade tyvärr Polen och NZ tog abrupt slut med en DNF på sträcka 3 😭. Framhjulsdrivet har aldrig varit min starka sida. Får ibland slentrianskt för mig att gasa mig runt i hårnålarna, går sådär med FWD.

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Var orolig att du skulle missa tävlingen, skönt att se att du kom till start och utmanade rejält!

Själv hade jag en helt odramatisk resa detta rallyt vilket tyder på att det egentligen gick för sakta. Tror knappt jag hade en enda skada att laga på någon service.

Var orolig att du skulle slå mig denna gången då särskilt de två sista kändes alldeles för fega från min sida. Det är svårt att köra med stor ledning och inte veta vad de som kommer efter ska göra

Utan rullningarna och dikesvisiten hade det nog blivit sekundstrid! Men men, det gäller att hålla ihop skiten också

Medlem

Kul att se att toppstriden fortsätter, och min egen pallplacering kommer jag hålla högt in i nästa event.

Ingen hybris nu bara...


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Soulless:

HAHA får man fråga om du inte kände någon olust av att köra rally bakfull?
Jag tror mitt huvud skulle implodera om jag försökte XD

Ska jag vara ärlig så var jag faktiskt tvungen att ta en återställare för att klara av det

Medlem

OP uppdaterad.

Borgqvist och Bogani fortsätter hålla hårt i och slåss om ledningen medans Mortaliis fortfarande håller hårt i tredjeplatsen men inte så långt efter kommer minst två utmanare, Grufman77 och Fishler, som båda hackihälar Mortaliis om vem som ska rymmas på podiet!

Men det är mycket rally kvar innan detta är avgjort och även om trenden såhär långt talar för att åtminstone top 3 platserna håller fast så kan vad som helst hända. Vi har nu passerat halvvägs igenom mästerskapet och med 4 rallyn kvar att köra är det bara att bita ihop och sikta mot stjärnorna! (eller trädkronorna, som verkar mer naturligt i dessa sammanhang )

Väl kört alla och lycka till i Australien!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av bogani:

Utan rullningarna och dikesvisiten hade det nog blivit sekundstrid! Men men, det gäller att hålla ihop skiten också

Om jag bara hittar lite ledig tid i början av veckan så ska jag försöka köra denna tävlingen hyfsat tidigt också så att du har mina tider att gå på.
VM-ledarn startar ju först IRL så lika bra vi försöker efterlikna det här också

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Om jag bara hittar lite ledig tid i början av veckan så ska jag försöka köra denna tävlingen hyfsat tidigt också så att du har mina tider att gå på.
VM-ledarn startar ju först IRL så lika bra vi försöker efterlikna det här också

Haha. Sant 😁

Medlem

Var extremt laddad på på första sträckan och det gjorde mig något ofokuserad, vilket orsakade misstag. En rullning och någon avåkning tog ut sin rätt, punktering inför sista sektorn. Blev att rulla in över linjen på bara fälgen, +1 minut diff. Sansade mig något på efterföljande 2 sträckor och lyckades lägga mig på +30s på båda. Fjärde sträckan var lång... Efter bara en 1/5 av sträckan blev det en punktering. Jag klarar inte så långt utan hela däck. Fick bli att byta omgående och ta extratiden. Slutade med +2:40 på den sträckan. Blev med sansad körning på sista 2 sträckorna, missar blev det men inget som orsakade skador iaf. Slutade på en 16 plats detta eventet.
Imponerad av era tider ni lyckats med,

Tyckte det var extremt roligt att köra Nya Zeeland. Får se vad Australien erbjuder


signatur

a.k.a fritiofsson, Jiffy

Kul grej!

Kan tipsa om att det är 75% rabatt på Dirt 2.0 på PSN Store. Så man betalar 100 spänn för hela spelet. Har köpt det och ska testa sen.

Medlem

Tror att det kommer bli en del trädkyssar på ss2 i australien.
Får försöka dela upp sträckorna på någon dag så att man inte stressar in i något träd...

Medlem

Ungefär en kilometer från mål på sista sträckan var det väldigt nära. För hög fart över ett hopp och in i skogen bar det. "We have an engine problem!" eller något sådant utbrister co-drivern. Jo tack. Lyckades stappla över mållinjen. Se upp där ni andra!

Medlem

Australien klar, blev en väldigt fin volt på ss4 för spänningens skull också.

Medlem

Då var det Australien på tapeten, taggad till max satte jag mig ner för det aktuella delsteget.
Började bra, var nöjd med S1-3 och på S4 tabbade jag till mig så radiatorn rök, men tog det försiktigt för att inte överhetta motorn. Lyckades ta mig i mål med helt ok tid.

Var dock inte långt in på S5 när jag på en höghastighetssträcka möttes av det här:

Startade snabbt igång spelet för att fortsätta på nästa sträcka, när jag snabbt märkte att bilen hade tagit massiv skada till både kaross, motor, kylare och antagligen det mesta annat. Bilen hade väl fortsatt rulla efter det kraschade...
Skam den som ger sig! Så jag körde på. Hade ju vanan inne att köra lugnt från S4.
Halvvägs genom sträckan kände jag att bilen tappade kraft och den gick allt klenare. Försökte hålla momentum uppe utan att varva allt för mycket, vilket resulterade i att jag åkte ut på en åker ca 1km från mål. Men det var omöjligt att ta sig upp lilla krönet för att komma upp på vägen igen.. Så det var bara att kasta in handsken.

Nu är det bara ta nya tag inför USA och försöka minimera risken för krascher i fortsättningen.

Edit: / FLAXMANNEN


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Alltså, att komma in till varje service utan motorhuv är väl ett gott tecken? Australien är väldigt utmanande, och extra kul i VR när man ska försöka hålla sig på vägen både upp och ner för berget.. Gick lite hårt på under alla sträckor tror jag, snurrade in i en grind någon gång, tappade kontrollen i några av de mer skuttiga områdena... motorn höll på att överhettas på sista sträckan också tydligen enligt min co-driver så fick vara en aning försiktig men jag gick i mål! Bilen höll dock hela vägen in i mål. Den rykte rätt bra där dock, hoppas de hinner reparera den stackars golfen tills nästa event!

Medlem

Ajajaj På SS2 slår jag i höger bakdäck och gör en piruett som heter duga glad att det inte blev "terminal damage" då jag även gled en sväng på taket (Tydligen trodde bilen att den var på andra sidan jordklotet och ville ha däcken åt det hållet ) resulterade dock i att jag måsta köra i princip hela SS2 med endast 3 däck och tappade ca +40sek, slirigt värre. Lyckades ändå på nå viss hålla ihop det resterande rally och tappade endast några sekunder/stage vilket är helt okej och ligger nu 59sek efter nuvarande ledaren Mortaliis.

Bättre lycka till er andra!

Medlem

Kände att jag fick någon rytm. Hinner inte nöta mellan eventen så de flesta är första gången jag ser. Australien var nog det roligaste rallyt hitintills för min del. Inte ofta jag fått airtime på goffen! SS4 var nog roligast.

En svår krasch strax efter mitten på SS6 (den enda, thats a first!) resulterade i en hög med skrot. Paj kylare och efter ett tag blev det nog en luftkyld enstånka av det hela. Tappade minuter på en snabbt efterföljande punka. För stressad för snappa upp hur man byter däck mitt i en stage...för det går väl eller? Kom i mål med nöd och näppe. Långsam som satan.

Så otroligt imponerad hur man än kan sätta vissa tider som en del gör! Motiverande och deprimerande på samma gång🙂

Medlem
Skrivet av Doed:

Alltså, att komma in till varje service utan motorhuv är väl ett gott tecken? Australien är väldigt utmanande, och extra kul i VR när man ska försöka hålla sig på vägen både upp och ner för berget.. Gick lite hårt på under alla sträckor tror jag, snurrade in i en grind någon gång, tappade kontrollen i några av de mer skuttiga områdena... motorn höll på att överhettas på sista sträckan också tydligen enligt min co-driver så fick vara en aning försiktig men jag gick i mål! Bilen höll dock hela vägen in i mål. Den rykte rätt bra där dock, hoppas de hinner reparera den stackars golfen tills nästa event!

Underlättar iaf för mekanikerna XD

Körde just en time trial på Australien för o se vad som komma skall....Och det ser inte bra ut XD
Men men, nu är det skarpt läge!

edit:
Mycket riktigt, tog mig till sträcka 5 utan några större skador men där slog jag in i ett träd och rallyt var över...Inget slut och inga poäng detta rally heller.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Lyckades ha sönder motorn på sträcka 3 och servicetiden räckte inte för att fixa. Fick kämpa mig upp för alla backar i ca 50km/h resten av eventet men jag slapp plantera bilen i ett träd i alla fall

Medlem

Njae, det här gick inget bra och håller @Bogani sitt vanliga tempo får jag nog nöja mig med andraplatsen denna gången.

Känns hemskt att säga att det inte gått bra när man tar ledningen med 2 min och 14s men det kändes inte som jag fick in flyt på en enda sträcka. Dessutom lite datorstrul med plötsliga fps-dippar vilket aldrig är trevligt och särskilt inte när man kör i VR.

Men men, precis som i riktigt rally gäller det att ha koll på materialet innan man startar tävlingen

I totaltabellen har jag dock råd med en andraplats så om ingen mer än Bogani lyckas slå mig kan vi kalla detta en taktisk körning

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Njae, det här gick inget bra och håller @Bogani sitt vanliga tempo får jag nog nöja mig med andraplatsen denna gången.

Känns hemskt att säga att det inte gått bra när man tar ledningen med 2 min och 14s men det kändes inte som jag fick in flyt på en enda sträcka. Dessutom lite datorstrul med plötsliga fps-dippar vilket aldrig är trevligt och särskilt inte när man kör i VR.

Men men, precis som i riktigt rally gäller det att ha koll på materialet innan man startar tävlingen

I totaltabellen har jag dock råd med en andraplats så om ingen mer än Bogani lyckas slå mig kan vi kalla detta en taktisk körning

Lugn nu! Har du inte vart av vägen så är det ingen självklarhet att jag ska vara före. Känns ofta som att jag måste stå upp och köra för att hålla samma tempo som du kallar "safe", därav att jag ofta klantar till det någonstans också

Medlem
Skrivet av Brunkeberg:

Lyckades ha sönder motorn på sträcka 3 och servicetiden räckte inte för att fixa. Fick kämpa mig upp för alla backar i ca 50km/h resten av eventet men jag slapp plantera bilen i ett träd i alla fall

Exakt samma hände mig! Otroligt frustrerande när de sista sträckorna var relativt långa dessutom
//grufman77

Medlem

Sådär ja, man fortsätter på inslagen bana. Halvsekund efter på SS1, ytterligare några få sekunder efter på SS2, sen kom den obligatoriska rullningen på SS3 som kostade mig 20 sekunder. SS4 gick bara allmänt för sakta, SS5 ganska jämnt skägg. SS6 slog jag av på takten helt då jag bara ville ta mig i mål.

Rullningen till trots så saknas det ett gäng sekunder per sträcka för att kunna utmana på riktigt

Jag laddade upp SS5 på JOOTOOB(som min kära mor skulle säga). Kanske hjälper det någon att se vart ni tappar tid? Ungefär halvvägs när man tar högern in i skogen så skiljer det ca 0,4 sekunder mellan mig och Borqqvist. Sen gör jag jag ett gäng små misstag där inne som kostar ett par sekunder.
https://youtu.be/_X6HBQKKLAs

Medlem

Denna deltävling börjar starkt!

Första sträckan, första svängen... råkade nudda ena kanten vid ingången på bron och... första volten ner i diket!

Medlem
Skrivet av bogani:

Sådär ja, man fortsätter på inslagen bana. Halvsekund efter på SS1, ytterligare några få sekunder efter på SS2, sen kom den obligatoriska rullningen på SS3 som kostade mig 20 sekunder. SS4 gick bara allmänt för sakta, SS5 ganska jämnt skägg. SS6 slog jag av på takten helt då jag bara ville ta mig i mål.

Rullningen till trots så saknas det ett gäng sekunder per sträcka för att kunna utmana på riktigt

Jag laddade upp SS5 på JOOTOOB(som min kära mor skulle säga). Kanske hjälper det någon att se vart ni tappar tid? Ungefär halvvägs när man tar högern in i skogen så skiljer det ca 0,4 sekunder mellan mig och Borqqvist. Sen gör jag jag ett gäng små misstag där inne som kostar ett par sekunder.
https://youtu.be/_X6HBQKKLAs

Nice!

Får jag fråga vilka kamerainställningar du kör med? Och vilken fov?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ser på resultatlistan att detta rally har skördat sina offer XD
10 av 24 hittills DNF!

För övrigt är vi nu totalt 38 medlemmar! Alla verkar inte hittills aktiva men kanske till nästa rally!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nice!

Får jag fråga vilka kamerainställningar du kör med? Och vilken fov?

Själva kamerapositionen är en mod. Övriga inställningar är två eller tre klick till vänster på FoV-slidern och camera shake är satt till Max.

Skriv svar