P3 Spel gör comeback – vad sysslar Sveriges Radio med?

Medlem
Skrivet av quadratis:

https://spela.aftonbladet.se/2016/05/doom-piskar-upp-macho-st...

herrejävlar, haha. varit lyckligt ovetande om den här fram tills nu precis. har ingen aning om denna recensents övriga skriverier och dömer ingen utifrån en enda recension, men just den här var ju south park på hög nivå.

Herrejävlar ja.

Skrivet av Effie:

“Doom” är ett enda stort “fuck you” till den jämlika och samhällskritiska inriktningen i spelvärlden.

Rättelse:

Den jämlika och samhällskritiska inriktningen är ett enda stort "fuck you" till spelvärlden.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Herrejävlar ja.

Rättelse:

Den jämlika och samhällskritiska inriktningen är ett enda stort "fuck you" till spelvärlden.

Haha ja, det blev ju inte ett av decenniets populäraste spel XD
Tydligen bara en liten grupp män less på att vara "PK" som gillar spelet...

Hur jävla verklighetsfrämmande och politiskt agiterande kan man vara?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NuZ:

Håller med i stort men charmen med spel är ju den avslappnade kulturen. Allt från E-Sports hardcore personerna, Söderflummarna, Surdegsbakande hippsters (eller hur @Carl Johansson-Sundelius ), vanliga casuals, lattefarsor som jag själv och alla typer av människor som finns. Alla spelar något, CS eller Candy Crush. Allt är spel.

Spelmediet är i min mening det mest inkluderande formen av kultur och då är det väl bra att alla typer av människor representeras? Dock som jag sa, det finns för få riktigt avslappnade men seriösa poddar.

FZ är ju fantastisk på det sättet. FZ ser spel som seriös kultur och vi i communityt har en trevlig och gemytlig stämning med varandra. Stormtrivs på FZ

Candy Crush borde kalls Match 3 Souls. Och jag håller med dig, spelkulturen är så stor och bred idag så det är helt ok att P3 Spel (som jag motvilligt börjar känna för mig gammal för) gör en pod som inte är för mig.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Candy Crush borde kalls Match 3 Souls. Och jag håller med dig, spelkulturen är så stor och bred idag så det är helt ok att P3 Spel (som jag motvilligt börjar känna för mig gammal för) gör en pod som inte är för mig.

Haha är de så svårt där uppe i nivåerna? Jag har bara spelat kanske 10 banor eller så och var väl lite medium hjärndött sådär som tidsfördriv. Håller helt med dig men ska ge det en chans och kul att det är tillbaka iaf.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av quadratis:

https://spela.aftonbladet.se/2016/05/doom-piskar-upp-macho-st...

herrejävlar, haha. varit lyckligt ovetande om den här fram tills nu precis. har ingen aning om denna recensents övriga skriverier och dömer ingen utifrån en enda recension, men just den här var ju south park på hög nivå.

Kan säga att jag var också helt ovetandes om den. Har kanske något att göra med att jag just aftonbladet kollar jag nog så ofta som kanske en gång i kvartalet(på sin höjd).

Men herrejävlar som sagt, vilken recension...


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

När man läst alla inlägg så verkar speljuntan vara något att lyssna på.
Och om någon av någon anledning inte hört om FZ podden så kan jag rekommendera den 😁

Medlem
Skrivet av Soulless:

Haha ja, det blev ju inte ett av decenniets populäraste spel XD

Helt rätt.

Det som Effie kritiserar är Doom 2016 som sålde i över 3,6 miljoner exemplar det första året.
Ta sedan efterföljaren Doom Eternal, 3 miljoner exemplar den första VECKAN!
Båda spelen är sanlöst populära!

källa:
https://screenrant.com/doom-eternal-over-450-million-profit-s...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av NuZ:

Håller med i stort men charmen med spel är ju den avslappnade kulturen. Allt från E-Sports hardcore personerna, Söderflummarna, Surdegsbakande hippsters (eller hur @Carl Johansson-Sundelius ), vanliga casuals, lattefarsor som jag själv och alla typer av människor som finns. Alla spelar något, CS eller Candy Crush. Allt är spel.

Spelmediet är i min mening det mest inkluderande formen av kultur och då är det väl bra att alla typer av människor representeras? Dock som jag sa, det finns för få riktigt avslappnade men seriösa poddar.

FZ är ju fantastisk på det sättet. FZ ser spel som seriös kultur och vi i communityt har en trevlig och gemytlig stämning med varandra. Stormtrivs på FZ

Håller helt och hållet med! Spel är verkligen inkluderande med alla sorters innehåll, alla sorters sätt att "konsumera" spel på, delta mer eller mindre eller bara titta på när andra spelar

Tycker det är bra med varierande innehåll och upplägg; P3 Spel får gärna ha det upplägg det har.

Det enda jag saknar är att "mainstream media" vågar lyfta fram spel på samma sätt som t.ex. film, tv-serier, musik och litteratur; både på ett avslappnat och nördigt sätt, eller på ett djupt grävande sätt, eller från en mer ekonomisk synvinkel. Dock är det ju i samanhanget ett ungt medium jämfört med litteraturens och musikens 1000-åriga historia och filmen som redan är 100+

NuZ
Testpilot
Skrivet av aasecond:

Håller helt och hållet med! Spel är verkligen inkluderande med alla sorters innehåll, alla sorters sätt att "konsumera" spel på, delta mer eller mindre eller bara titta på när andra spelar

Tycker det är bra med varierande innehåll och upplägg; P3 Spel får gärna ha det upplägg det har.

Det enda jag saknar är att "mainstream media" vågar lyfta fram spel på samma sätt som t.ex. film, tv-serier, musik och litteratur; både på ett avslappnat och nördigt sätt, eller på ett djupt grävande sätt, eller från en mer ekonomisk synvinkel. Dock är det ju i samanhanget ett ungt medium jämfört med litteraturens och musikens 1000-åriga historia och filmen som redan är 100+

Helt sant


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är en söderflummare?

Tänk dig Måns Ortner.

Frilansare
Skrivet av bluebird:

Programledare är Effie Karabuda och nån snubbe som heter Victor. Det var väldigt ofokuserat och flabbigt. Alldeles för bakåtlutat för min smak. Det kan nog bli bättre med tiden, men ha inga höga förhoppningar såhär i början.

Ofokuserat och flabbigt, pratar du om Fragzone-fredag!?

Medlem

Min åsikt: Tyvärr har P3-Spel gått och blivit en identitetspolitisk soppa med för mycket fokus på de bitarna än spelen i sig. Halva nyhetsflödet handlar om den typen av grejer, nästan varje gång Effie är med i nyheterna pratar de om någon mer eller mindre meningslös uppståndelse kring spel, snarare än om spel. Jag har aldrig gillat Effie, ända sedan hon var krönikör i P3-spel för ett par år sedan. Men detta kanske är rätt material för målgruppen, som uppenbarligen inte är jag.

Med det sagt så kommer jag fortsätta lyssna, läsa ändå. Det är nyttigt att ta del av material som man inte gillar också. Det finnas mycket bra poddar (ex speljuntan, kontrollbehov, Virtuellt), nyhetssiter (hint hint) osv så det räcker och blir över.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av quadratis:

https://spela.aftonbladet.se/2016/05/doom-piskar-upp-macho-st...

herrejävlar, haha. varit lyckligt ovetande om den här fram tills nu precis. har ingen aning om denna recensents övriga skriverier och dömer ingen utifrån en enda recension, men just den här var ju south park på hög nivå.

Skrivet av Taskman:

Kan säga att jag var också helt ovetandes om den. Har kanske något att göra med att jag just aftonbladet kollar jag nog så ofta som kanske en gång i kvartalet(på sin höjd).

Men herrejävlar som sagt, vilken recension...

Det där är en krönika, inte en recension och publicerades därtill en vecka innan spelet släpptes (det rådde som bekant recensionsembargo fram till releasedagen). Det var en reaktion på E3-presentationen av spelet och marknadsföringen kring det. Aftonbladet recenserade aldrig Doom av vad jag kan hitta, däremot skrev Karabuda en recension till Doom Eternal - som fick ett positivt omdöme.

Men nog var hon ute och cyklade i den där krönikan.

Medlem
Skrivet av baggso:

När man läst alla inlägg så verkar speljuntan vara något att lyssna på.
Och om någon av någon anledning inte hört om FZ podden så kan jag rekommendera den 😁

Blir lika glad varje gång jag ser att ett nytt FZ-podd avsnitt dykt upp i listan. Tills jag inser att jag ju sett showen.

Victor Linnér gillar jag skarpt men har haft svårt för Effie sedan hennes krönikor som ju var med i P3 spel redan för flera år sedan. Blir nog pass på nya P3 spel efter att ha lyssnat på första avsnittet. Och som TS säger så får även jag lite dålig smak i munnen av sättet som detta först lades ner och startades upp igen så kort efter. Även om formatet ska vara annorlunda.

Brukar lyssna på podden Nördigt också emellanåt. Innehåller ju både spelsnack, filmer och serier mm.

Medlem

P3 spel har gått och blivit p3 tech :(. Synd, då Viktor var så jävla rolig på morgonpasset, och nu får man inte höra honom här heller :(. Hann aldrig lyssna på de gamla p3 spel poddarna.

12
Skriv svar