Diskutera – Kan Cyberpunk 2077 patchas till The Witcher 3-klass?

Medlem
Skrivet av Harmond:

När man kan släppa begränsningarna för de äldre konsolerna så ja. Det är inte framförallt grafik som blivit lidandes pg.a det, utan snarare A.I (pg.a att det är extremt resurskrävande). Next-gen versionen kommer nog göra spelet ganska mycket bättre.

Jag tror inte de ger upp spelet eftersom det kommer skada deras rykte rätt extremt, de behöver få detta till något riktigt bra så de återigen kan ses som "good guys". Jag hoppas de låter sig inspireras av No Man's Sky och hur den utvecklaren tog sig tillbaka från att vara hatad till att bli uppskattade.

1. De begränsningar du tar upp som t.ex. AI stämmer inte riktigt, då äldre spel har bättre AI än CP2077. Om de kan klara av det, då kan CP2077 också göra det (så länge kompetensen finns).
2. Förvänta dig inte att Next-gen versionen kommer förbättra AI, för AI:n är desamma på PC som på Ps4. Next-gen versionen kommer mest sannolikt bara vara uppskalade texturer, upplösning samt FPS.

Sen gällande ryktet, även om de polerar CP2077 så kommer inte det ändra vad de har gjort. Samma med No Man's Sky. Tror det är extremt få som tänker "Ah, men de fixade No Man's Sky så allt är förlåtet när det kommer till alla lögner de gjorde för att hypea upp spelet och få så många Day-1 salun.".

Skeptism kommer förfölja CDPR till deras nästa spel, där många kommer vara mer aktsamma innan de köper spelet, just pga hur de marknadsförde och betedde sig inför CP2077 releasen.

Medlem

Jag tror inte det är möjligt utifrån mina tankar kring frågan.
För mig handlar inte problemet så mycket om buggar eller tekniska saker. För mig är cyberpunk en "omöjlig" patchning för att det är så mycket som saknas utanför den direkta huvudstoryn att jag inte kan se mig själv ta upp spelet igen.

Det skulle krävas ett helt nytt spel under huven....lite som det spel de lovade en gång i tiden där saker och ting har betydelse och det är en levande värld som andas och rör sig med din karaktär.

Sen vet jag inte heller om jag någonsin skulle kunna bli så storsint att erkänna det om de lyckas.
När de i första andetaget säger att de ÄR stolta över sitt spel (avbönsvideon) och i nästa andetag VILL bli stolta över sin skapelse (något de sa förra veckan) så tappar jag allt förtroende.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Att kombinera AI med allt det andra är väl problemet här. CDPR gjorde helt fel i att släppa det på de gamla konsolerna, de bör ha insett detta för flera år sedan. Men de hade väl avtal med Microsoft och Sony som de inte kunde backa ifrån förmodar jag.

Skrivet av Harmond:

Spelet har ju helt enkelt för bra grafik för att även ha bra AI på dessa konsoler. Du kan helt enkelt inte ha båda här, det måste avvägas, och i detta fall valde man grafiken, vilket ofta är fallet. Vi skulle kunna ha mångdubbelt bättre AI i i princip alla open world spel, men då skulle man också få väldigt medioker grafik, vilket inverkar negativt på försäljningen.

Open world spel med mycket A.I så som te.x Rimworld eller Dwarf Fortress saknar nästan grafik helt och hållet eftersom dagens datorer helt enkelt inte pallar med både och.

Sorry, men jag köper det inte riktigt. Hur många open world spel har inte släppts på konsol där grafiken har varit på topp och det har funnits features som t.ex fungerande polis AI?

Jag tror snarare att problemet är deras motor som helt enkelt inte är byggd för att hantera ett spel som Cyberpunk. Dom försökte bygga ett nytt revolutionerande spel men fick improvisera för dom hade inte rätt verktyg.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Sorry, men jag köper det inte riktigt. Hur många open world spel har inte släppts på konsol där grafiken har varit på topp och det har funnits features som t.ex fungerande polis AI?

Jag tror snarare att problemet är deras motor som helt enkelt inte är byggd för att hantera ett spel som Cyberpunk. Dom försökte bygga ett nytt revolutionerande spel men fick improvisera för dom hade inte rätt verktyg.

Det kan vi bara spekulera i. Möjligt att du har rätt, eller inte.

Men faktum kvarstår att de gamla konsolerna uppenbarligen inte ens klarar av att strömma in assets i tid och jaguar-kärnorna klarar inte av att packa upp i tid för en fps på minst 30.

De borde skippat de gamla konsolerna. Antingen blev de giriga eller så fanns det avtal med Sony och Microsoft som inte gick att backa från.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Det kan vi bara spekulera i. Möjligt att du har rätt, eller inte.

Men faktum kvarstår att de gamla konsolerna uppenbarligen inte ens klarar av att strömma in assets i tid och jaguar-kärnorna klarar inte av att packa upp i tid för en fps på minst 30.

De borde skippat de gamla konsolerna. Antingen blev de giriga eller så fanns det avtal med Sony och Microsoft som inte gick att backa från.

Håller med om att dom inte borde släppt det, men samtidigt har jag svårt att se att dom skulle välja att släppa det endast till konsoler(och pc så klart) som folk knappt kan få tag på. Dom drog in såna enorma summor bara på förhandsbokningar så tror inte dom hade velat backa även om MS/Sony var okej med det.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Håller med om att dom inte borde släppt det, men samtidigt har jag svårt att se att dom skulle välja att släppa det endast till konsoler(och pc så klart) som folk knappt kan få tag på. Dom drog in såna enorma summor bara på förhandsbokningar så tror inte dom hade velat backa även om MS/Sony var okej med det.

Ja, jag lutar också åt att de blev giriga.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Det kan vi bara spekulera i. Möjligt att du har rätt, eller inte.

Men faktum kvarstår att de gamla konsolerna uppenbarligen inte ens klarar av att strömma in assets i tid och jaguar-kärnorna klarar inte av att packa upp i tid för en fps på minst 30.

De borde skippat de gamla konsolerna. Antingen blev de giriga eller så fanns det avtal med Sony och Microsoft som inte gick att backa från.

Fast återigen så klagar man på att konsolerna är för gamla, när det är inte det som är problemet.
Om vad som sägs hur utvecklingen var under hela denna period och hur stort scopet var, så är det mer att de helt enkelt inte hann optimera spelet. Det har inget med att konsolerna är för gamla, det är mer att de satsade på att göra det så snyggt som möjligt, och när det vart dags att optimera så fanns inte tiden där för att göra klart det.

Att spelet inte klarade streama assets betyder inte att konsolerna är för gamla, det betyder att assetsen antingen vart inte kodade för bra streaming, eller var för stora som de inte hann optimera för konsolerna.
Med tanke på att de släppte Witcher 3 till Ps4/XBone så tror jag de planerade redan från start att CP2077 skulle släppas på konsoler också.

Om andra Open-World spel klarar av att streama assets till Ps4/XBone, då borde CP2077 klarat det också.

Om du inte har kikat på det här redan, så kan det här vara intressant: https://www.youtube.com/watch?v=HKDekwjd2eM&ab_channel=Cycu1

Där kan man se att de har satsat på att öka grafiken och detaljer för spelet, och det är där jag tror problemet kom. De vart för besatta av att göra den snyggaste spelet till PC, att de tappade fokuset helt för att få den att bli stabil på konsolerna.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast återigen så klagar man på att konsolerna är för gamla, när det är inte det som är problemet.
Om vad som sägs hur utvecklingen var under hela denna period och hur stort scopet var, så är det mer att de helt enkelt inte hann optimera spelet. Det har inget med att konsolerna är för gamla, det är mer att de satsade på att göra det så snyggt som möjligt, och när det vart dags att optimera så fanns inte tiden där för att göra klart det.

Att spelet inte klarade streama assets betyder inte att konsolerna är för gamla, det betyder att assetsen antingen vart inte kodade för bra streaming, eller var för stora som de inte hann optimera för konsolerna.
Med tanke på att de släppte Witcher 3 till Ps4/XBone så tror jag de planerade redan från start att CP2077 skulle släppas på konsoler också.

Om andra Open-World spel klarar av att streama assets till Ps4/XBone, då borde CP2077 klarat det också.

Om du inte har kikat på det här redan, så kan det här vara intressant: https://www.youtube.com/watch?v=HKDekwjd2eM&ab_channel=Cycu1

Där kan man se att de har satsat på att öka grafiken och detaljer för spelet, och det är där jag tror problemet kom. De vart för besatta av att göra den snyggaste spelet till PC, att de tappade fokuset helt för att få den att bli stabil på konsolerna.

Du säger samma sak som mig fast från en annan vinkel. All hårdvara har begränsningar. På PS4 och XBOne så är det den otroligt klena CPUn med dagens mått och snurrdisken som gör att den värld och de assets som krävs för att realisera det, är svårt att få till på de gamla konsolerna.

De siktade från början för högt tekniskt och därför borde de inte släppt på de gamla konsolerna. Det ska de ha kritik för.

Avstängd
Skrivet av Påskmust:

Sorry, men jag köper det inte riktigt. Hur många open world spel har inte släppts på konsol där grafiken har varit på topp och det har funnits features som t.ex fungerande polis AI?

Klart det funnits, och även dessa har utvecklare har fått avvägt genom att antingen ta bort en grafisk feature eller att välja att inte ta med den från början.

Grafiken är helt enkelt för bra här eller för "feature rich" för de nu gamla konsolerna, dom är i slutet av sin cykel och man har gjort ett spel med modern grafik, man kan därför lätt räkna ut vad som är problemet.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

1. De begränsningar du tar upp som t.ex. AI stämmer inte riktigt, då äldre spel har bättre AI än CP2077. Om de kan klara av det, då kan CP2077 också göra det (så länge kompetensen finns).

Nej. Det handlar som sagt om avvägning, om grafiken är "för bra" så måste man dra ner på annat för att det ska flyta, i detta fall A.I'n. Det är så datorer fungerar när det gäller prestanda, du kan inte bara fläska på hur mycket som helst med allt och anta att de kommer flyta, någonstans måste du börja skala av, och i detta fall är det AI'n, detta då de äldre konsolerna med svag CPU helt enkelt inte kommer kunna hantera både (medioker) AI OCH avancerad grafik, man gjorde sig helt enkelt av med AI'n nästan helt och hoppades på att grafiken ensamt skulle sälja spelet.

För Oblvion så fick Bethesda göra samma sak... spelet hade för avancerade AI/scripts så man skalade ner i den slutgiltiga versionen för att få grafiken att flyta på konsolerna.. som tur är finns det moddare som moddade tillbaka det.

AI'n är något som med stor sannolikhet kommer vara bättre i next-gen versionen då man ej behöver ha de äldre konsolerna i åtanke. Men det beror ju även på CDPR och vad de kommer prioritera..

Medlem
Skrivet av Harmond:

Klart det funnits, och även dessa har utvecklare har fått avvägt genom att antingen ta bort en grafisk feature eller att välja att inte ta med den från början.

Grafiken är helt enkelt för bra här eller för "feature rich" för de nu gamla konsolerna, dom är i slutet av sin cykel och man har gjort ett spel med modern grafik, man kan därför lätt räkna ut vad som är problemet.

Problemet är att de ändrade fokus och glömde bort att det tar tid att optimera?
Att säga "grafiken är för bra" flyger inte, då du kan alltid skala ner grafiken, modellerna och omgivningarna så att spelet kan flyta på äldre konsoler, men ändå ha modern grafik för att ha "snyggaste spelet på marknaden". Varför tror du t.ex. att man kan släppa spel som t.ex. Witcher 3 till Nintendo Switch?
Problemet är att de började optimeringen alldeles för sent under utvecklingscykeln, och därmed så jobbar de hårt nu, efter att spelet har släppts, för att få det att fungera.
Så problemet är alltså inte att grafiken är för modern eller att konsolerna är för gamla.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Problemet är att de ändrade fokus och glömde bort att det tar tid att optimera?
Att säga "grafiken är för bra" flyger inte, då du kan alltid skala ner grafiken, modellerna och omgivningarna så att spelet kan flyta på äldre konsoler, men ändå ha modern grafik för att ha "snyggaste spelet på marknaden". Varför tror du t.ex. att man kan släppa spel som t.ex. Witcher 3 till Nintendo Switch?
Problemet är att de började optimeringen alldeles för sent under utvecklingscykeln, och därmed så jobbar de hårt nu, efter att spelet har släppts, för att få det att fungera.
Så problemet är alltså inte att grafiken är för modern eller att konsolerna är för gamla.

Bara någon som jobbat med motorn vet hur optimerad eller ej den är. Men jo, när man måste ha äldre konsoler i åtanke så blir det såhär, Oblvion är som sagt ett annat exempel där AI'n fick skalas ner. Och inte för att spelet inte gick att få att flyta på PC eller för att man inte utvecklat klart AI'n, utan för att konsoler helt enkelt inte pallar modern grafik + bra AI.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Nej. Det handlar som sagt om avvägning, om grafiken är "för bra" så måste man dra ner på annat för att det ska flyta, i detta fall A.I'n. Det är så datorer fungerar när det gäller prestanda, du kan inte bara fläska på hur mycket som helst med allt och anta att de kommer flyta, någonstans måste du börja skala av, och i detta fall är det AI'n, detta då de äldre konsolerna med svag CPU helt enkelt inte kommer kunna hantera både (medioker AI) OCH avancerad grafik, man gjorde sig helt enkelt av med AI'n nästan helt.

AI är nästan 100% CPU drivet, inte GPU drivet (vilket modellerna och grafiken drivs av primärt). Det där argumentet flyger inte, då AIn suger på PC-versionen också.
AIn är inte begränsad eller "nerfördummad" pga konsolerna. Det är för att de gjorde dåligt AI från första början. Det har absolut inget att göra med hårdvaran att göra. Annars varför har PC lika dålig AI som konsolerna?

Skrivet av Harmond:

För Oblvion så fick Bethesda göra samma sak... spelet hade för avancerade AI/scripts så man skalade ner i den slutgiltiga versionen för att få grafiken att flyta på konsolerna.. som tur är finns det moddare som moddade tillbaka det.

AI'n är något som med stor sannolikhet kommer vara bättre i next-gen versionen då man ej behöver ha de äldre konsolerna i åtanke. Men det beror ju även på CDPR och vad de kommer prioritera..

Återigen, AIn är lika kass på PC som på konsol, så det har inget med hårdvaran att göra. Det är att de helt enkelt inte fokuserade på AIn.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Bara någon som jobbat med motorn vet hur optimerad eller ej den är. Men jo, när man måste ha äldre konsoler i åtanke så blir det såhär, Oblvion är som sagt ett annat exempel där AI'n fick skalas ner. Och inte för att spelet inte gick att få att flyta på PC eller för att man inte utvecklat klart AI'n, utan för att konsoler helt enkelt inte pallar modern grafik + bra AI.

Har du källa på det där? Allt jag hittar när jag söker på Radiant AI och varför den dummades ner var för att NPCerna kunde bete sig lite väl extremt för att kunna fullfölja deras "daily tasks". Ingenstans hittar jag att den dummades ner pga konsolerna.

https://www.escapistmagazine.com/v2/oblivion-npcs-brought-the...

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

AI är nästan 100% CPU drivet, inte GPU drivet (vilket modellerna och grafiken drivs av primärt). Det där argumentet flyger inte, då AIn suger på PC-versionen också.
AIn är inte begränsad eller "nerfördummad" pga konsolerna. Det är för att de gjorde dåligt AI från första början. Det har absolut inget att göra med hårdvaran att göra. Annars varför har PC lika dålig AI som konsolerna?

Återigen, AIn är lika kass på PC som på konsol, så det har inget med hårdvaran att göra. Det är att de helt enkelt inte fokuserade på AIn.

Det är ju otroligt resurskrävande att utveckla ett system för konsol och ett annat för PC. Ribban läggs alltid vid den lägsta gemensamma nämnaren. I detta fall Jaguarkärnorna i CPUerna i PS4 och XBone.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är ju otroligt resurskrävande att utveckla ett system för konsol och ett annat för PC. Ribban läggs alltid vid den lägsta gemensamma nämnaren. I detta fall Jaguarkärnorna i CPUerna i PS4 och XBone.

Jaså? AIn i t.ex. GTA, RDR, Mafia m.m. säger att Jaguarnkärnorna kan klara av utan problem bättre AI än vad CP2077.

GTA 5's AI var ju gjord för Ps3, som är bättre än CP2077. Så att argumentera att det är konsollernas fel att spelet är begränsat har förklarats åtaliga gånger att det inte stämmer.

AIn är inte dålig pga de satte ribban lågt. Den är dålig för de gjorde den dåligt, och de fick inte tiden att göra den ordentlig och så bra/inlevande så som de marknadsförde spelet.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

AI är nästan 100% CPU drivet, inte GPU drivet (vilket modellerna och grafiken drivs av primärt). Det där argumentet flyger inte, då AIn suger på PC-versionen också.

Tack. Du har summerat hela mitt argument. AI'n suger på PC också eftersom det är precis samma kod som för konsolerna när det gäller AI'n, man har begränsat sig till vad konsolerna klarar. I next-gen så kan man göra annan AI då man ej behöver ta med de äldre konsolerna i beräkningen.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Har du källa på det där? Allt jag hittar när jag söker på Radiant AI och varför den dummades ner var för att NPCerna kunde bete sig lite väl extremt för att kunna fullfölja deras "daily tasks". Ingenstans hittar jag att den dummades ner pga konsolerna.

https://www.escapistmagazine.com/v2/oblivion-npcs-brought-the...

Jag följde det när det begav sig och det där är ju bara en dålig ursäkt helt enkelt, låter ju alltid bättre än att skylla på konsolerna. Radiant AI'n är såklart resurskrävande, som all A.I / (eller scripts som körs ständigt i spelvärlden) helt enkelt. Vi har den tillgänglig via editorn där vi gör moddar som utnyttjar Radiant AI till fullo, den har alltså inte tagits bort från användande, bara från spelet i sig, vilket inte gör så mycket när vi har editorn.. Men nä, man bantade ned vad AI'n gör om dagarna helt enkelt, men man kan modda in det igen och det fungerar fint. När jag spelade Oblivion för många år sen hade jag i princip varenda mod som förbättrar den, bl.a kunde man möta på andra äventyrare som precis som spelaren var ute efter att "raida" grottor osv. Riktigt kul.

Sen spelar det ju ingen roll att de beter sig "extremt" för att te.x jaga och allt vad dom gör, snarare bara kul. Quest-NPC's behöver ju inte ha lika mycket A.I så de är mer tillgängliga. Väldigt lätt att tweaka i editorn för varje specific NPC, så igen, en dålig ursäkt bara för att man inte vill skylla på konsolerna. Spelet blir väldigt krävande med all denna A.I dock, som förväntat.

Så min källa är att jag vet för jag har provat det i praktiken, vilket vem som helst kan göra.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Tack. Du har summerat hela mitt argument. AI'n suger på PC också eftersom det är precis samma kod som för konsolerna när det gäller AI'n, man har begränsat sig till vad konsolerna klarar. I next-gen så kan man göra annan AI då man ej behöver ta med de äldre konsolerna i beräkningen.

Citera och svara utanför hela kontexten, klassiskt.

AIn är inte dålig pga konsolernas HW. Den är dålig för de gjorde den dåligt. Finns egentligen inget mer att diskutera. Som jag skrev, titta på andra spel som har bättre AI (även Oblivion för den delen) som är Open World, och har släppts på Ps3 eller Ps4/Xbox.
Svaret är att CP2077 gjorde dålig AI från första början, för de kan (eller hann) inte göra bra AI till CP2077. De marknadsförde att spelet skulle ha banbrytande AI.

Ett bra inlägg som har sammanfattat gällande brister på AIt: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kbk4ap/the_ai...

Man marknadsför inte att ha;

Citat:

"We've greatly enhanced our crowd and community systems to create the most believable city in any open-world game to date"

eller

Citat:

"According to new CDPR interviews, Cyberpunk 2077's new real-time AI systems will allow for incredible dynamism. Thousands of NPCs will have actual daily routines throughout Night City's six districts, including a ton of robust and varied characters with cyborg implants, unique designs and animations, and day and night cycles."

om konsol skulle vara en begränsning för AI pga konsoler (vilket inte är fallet...)

CP2077 har skapats primärt för PC och för PC-hårdvara. Bevisen finns på alla trailers de släppte genom åren, alla har varit tagna från PC. Även tidiga Playstation 4 Gameplay Trailers var tagna från PC-versionen.

Äldre spel klarade av att ha bra grafik och mycket bättre AI. Så varför säga att det är konsollernas fel när, återigen, är bevisat att andra Open World spel klarar av att ha mycket bättre AI på samma eller äldre konsoler? Jo, för CDPR kan inte göra bra AI.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Jag följde det när det begav sig och det där är ju bara en dålig ursäkt helt enkelt, låter ju alltid bättre än att skylla på konsolerna. Radiant AI'n är såklart resurskrävande, som all A.I / (eller scripts som körs ständigt i spelvärlden) helt enkelt. Vi har den tillgänglig via editorn där vi gör moddar som utnyttjar Radiant AI till fullo, den har alltså inte tagits bort från användande, bara från spelet i sig, vilket inte gör så mycket när vi har editorn.. Men nä, man bantade ned vad AI'n gör om dagarna helt enkelt, men man kan modda in det igen och det fungerar fint. När jag spelade Oblivion för många år sen hade jag i princip varenda mod som förbättrar den, bl.a kunde man möta på andra äventyrare som precis som spelaren var ute efter att "raida" grottor osv. Riktigt kul.

Sen spelar det ju ingen roll att de beter sig "extremt" för att te.x jaga och allt vad dom gör, snarare bara kul. Quest-NPC's behöver ju inte ha lika mycket A.I så de är mer tillgängliga. Väldigt lätt att tweaka i editorn för varje specific NPC, så igen, en dålig ursäkt bara för att man inte vill skylla på konsolerna. Spelet blir väldigt krävande med all denna A.I dock, som förväntat.

Eller så är det du som försöker hitta en dålig ursäkt och skyller på konsolerna när så inte är fallet? För om konsollerna begränsade AIn eller något utav spelet, varför finns det ingen information om det någonstans, utöver ditt egna påstående?
För mig låter det som att du vill skylla konsoller på allt som har fått ditt "PC-Spel" att vara "sämre" än vad du själv tycker den borde vara.

Jag avvaktar tills du kan ge mig en källa som bevisar att konsollerna är anledningen Radiant AI är "strypt". Jag litar mer på en intervju med en programmerare som säger att de valde att strypa AIn pga vissa NPC beteenden än någon som inte har jobbat på spelet öht (förutom kanske modda) som påstår randomly att konsollerna är anledningen.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Citera och svara utanför hela kontexten, klassiskt.

AIn är inte dålig pga konsolernas HW. Den är dålig för de gjorde den dåligt. Finns egentligen inget mer att diskutera. Som jag skrev, titta på andra spel som har bättre AI (även Oblivion för den delen) som är Open World, och har släppts på Ps3 eller Ps4/Xbox.
Svaret är att CP2077 gjorde dålig AI från första början, för de kan (eller hann) inte göra bra AI till CP2077. De marknadsförde att spelet skulle ha banbrytande AI.

Ett bra inlägg som har sammanfattat gällande brister på AIt: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kbk4ap/the_ai...

Man marknadsför inte att ha;

eller
om konsol skulle vara en begränsning för AI pga konsoler (vilket inte är fallet...)

CP2077 har skapats primärt för PC och för PC-hårdvara. Bevisen finns på alla trailers de släppte genom åren, alla har varit tagna från PC. Även tidiga Playstation 4 Gameplay Trailers var tagna från PC-versionen.

Äldre spel klarade av att ha bra grafik och mycket bättre AI. Så varför säga att det är konsollernas fel när, återigen, är bevisat att andra Open World spel klarar av att ha mycket bättre AI på samma eller äldre konsoler? Jo, för CDPR kan inte göra bra AI.

vad spelet klarar med den grafiken man valde att ha (alldeles för bra för äldre generationen av konsoler) har avvägts genom att man helt enkelt nästan fått avskaffa AI'n helt, detta pg.a konsolerna. Man har alltså samma kod. En next-gen version är rätt väg, där man kan koda det annorlunda. Detta är inte raketforskning direkt Ja, spelet skapades som du säger för moderna PC's, därav problemet med äldre konsoler som kommer halka efter något extremt, de blir en akilleshäl. Igen, inte svårt att förstå direkt.

Man kan givetvis klaga på deras motor eller talang, men jag skulle nog bara göra det om jag hade en god inblick i vad själva motorn pallar, jag kan inget om den, till skillnad från te.x Creation Engine som jag tycker jag har en relativt god inblick i.

Skribent
Skrivet av Novdid:

De borde skippat de gamla konsolerna. Antingen blev de giriga eller så fanns det avtal med Sony och Microsoft som inte gick att backa från.

Problemet var ju att Cyberpunk utannonserades långt innan ens Series X och PS5 var påtänkta, så de "lovade" ju i princip att spelet skulle komma till den (nu) äldre generations konsoler. Sen när allt blev uppskjutet och försenat så skulle de kunna backa på det, men jag tror de försökte hålla vad de lovade där och bet dem själva i arselet. Höga ambitioner som inte rimmade bra med verkligheten helt enkelt. CDPR tog sig vatten över huvudet, det är ingen ursäkt till varför det blev som det blev, men är nog en stor orsak.

Sen är det både deras eget fel att de hajpade sin produkt, men även vi spelare som målade upp dem som gudar. Pressen där måste ha varit enorm för utvecklarna som slet på golvet, speciellt när de började se att de inte får ihop allt de lovade. Förhoppningsvis kan de lära sig från detta, men det återstår att se. Du är aldrig bättre än ditt senaste spel...


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Eller så är det du som försöker hitta en dålig ursäkt och skyller på konsolerna när så inte är fallet? För om konsollerna begränsade AIn eller något utav spelet, varför finns det ingen information om det någonstans, utöver ditt egna påstående?
För mig låter det som att du vill skylla konsoller på allt som har fått ditt "PC-Spel" att vara "sämre" än vad du själv tycker den borde vara.

Jag avvaktar tills du kan ge mig en källa som bevisar att konsollerna är anledningen Radiant AI är "strypt". Jag litar mer på en intervju med en programmerare som säger att de valde att strypa AIn pga vissa NPC beteenden än någon som inte har jobbat på spelet öht (förutom kanske modda) som påstår randomly att konsollerna är anledningen.

Du kan som sagt själv testa i praktiken vad AI gör med FPS'en, du kommer komma till samma slutsats som alla andra, dvs att AI och scripts tar kraft. Du kan fråga vilken programmerare som helst om detta och de kommer säga till dig att "ja det slukar kraft", det är det enda man behöver förstå här, att man avväger grafik och scripts/A.I, detta gör man i princip i alla spel. Inget konstigt alls. Det här är ju väldigt grundläggande kunskaper.

Medlem
Skrivet av Harmond:

vad spelet klarar med den grafiken man valde att ha (alldeles för bra för äldre generationen av konsoler) har avvägts genom att man helt enkelt nästan fått avskaffa AI'n helt, detta pg.a konsolerna. Man har alltså samma kod. En next-gen version är rätt väg, där man kan koda det annorlunda. Detta är inte raketforskning direkt Ja, spelet skapades som du säger för moderna PC's, därav problemet med äldre konsoler som kommer halka efter något extremt, de blir en akilleshäl. Igen, inte svårt att förstå direkt.

Man kan givetvis klaga på deras motor eller talang, men jag skulle nog bara göra det om jag hade en god inblick i vad själva motorn pallar, jag kan inget om den, till skillnad från te.x Creation Engine som jag tycker jag har en relativt god inblick i.

Återigen, flera Open-World som klarar av med bättre AI än vad CP2077 gjorde för samma konsol eller äldre konsoller t.o.m. De marknadsförde spelet som mest avancerade AI någon har sett i dagsläget. Det stämmer ju inte. Så nej, det handlar inte om att konsoller inte pallar av AIt. Allt pekar på att de inte hann skapa ordentlig AI innan spelet skulle släppas.

Källa: https://geekoutpost.com/cdpr-cyberpunk-stakeholder-call/

Skrivet av Harmond:

Du kan som sagt själv testa i praktiken vad AI gör med FPS'en, du kommer komma till samma slutsats som alla andra, dvs att AI och scripts tar kraft. Du kan fråga vilken programmerare som helst om detta och de kommer säga till dig att "ja det slukar kraft", det är det enda man behöver förstå här, att man avväger grafik och scripts/A.I, detta gör man i princip i alla spel. Inget konstigt alls. Det här är ju väldigt grundläggande kunskaper.

Har jag någonstans sagt att AI inte tar kraft? Jag skrev ju i inlägget som du citerade ur kontext att AI tar nästan bara CPU kraft, medan t.ex. 3D modellerna tar mestadels GPU. Som jag också skrev, det finns äldre spel som klarar av att ha bättre AI, och ändå se snyggt ut på konsollerna. CP2077s AI är icke-existerande jämfört med andra Open-World. Varför klarar Mafia eller GTA 5 se bra ut på Ps4 och ändå ha bättre AI? Du har ignonerat den under hela diskussionen.

Återigen på denna kommentar med: Du får gärna visa källa på Oblivion eller CP2077 som säger att AIt är nerskalat/nerdummad pga konsollerna, från en pålitlig källa. För hittills tyder allt på att det är dåligt för det gjordes dåligt, antingen pga kompetens eller tid.

Medlem

Nej, tror inte det.

Inte många utvecklare kvar på CDPR som arbetade på Witcher 3. Många bytte jobb för att ledarskapet var skit redan då. Ledarskapets mantra var ju att "problem tar vi när det kommer" och det satte ju de flesta utvecklare i en outhärdligt crunch i samband med dålig kommunikation. Att Witcher 3 blev en succé var tack vare utvecklarnas passion för witcher överlag.

Ska de fixa CP så får de nog börja om från början och anpassa nuvarande innehåll till bättre core system. Kan Badowski för sig att de ska skrota 4 års pre-productions material, skapa nytt samtidigt som de ska börja production så kan de gott och väl börja om på nytt. En utvecklare förklarade de 4 åren från 2016/17 som att bygga järnväg samtidigt som tåget är i drift. Att tåget fick stanna stup i kvarten för att järnvägen skulle byggas ut.

Sen alla lögner som sades vilket tas upp i denna video.

https://youtu.be/omyoJ7onNrg


signatur

Ordo Ab Chao

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Återigen, flera Open-World som klarar av med bättre AI än vad CP2077 gjorde för samma konsol eller äldre konsoller t.o.m.

som sagt, klart det finns, aldrig påstått annat.
Allting handlar ju om hur krävande spelet är med ai+grafik för just det systemet, i detta fall är grafiken för krävande. åter igen, detta är inte raketforskning. när något blir för krävande - man skalar av. sen om det saknats talang eller kass motor, ptja.

spelet skulle helt klart mått bättre av att inte utvecklats alls för numera väldigt gamla konsoler - detta ihop med hypermodern grafik som hypats (dvs man kommer inte vilja dra ner på grafikdelen i slutgilltiga versionen), ja då slutar det så här. det kan man räkna ut med sin bakdel.

känns bara som vi cirkulerar samma, så jag ger mig.

123
Skriv svar