Har du köpt ett Xbox istället för PS5? Hur tänkte du?

SoL
Medlem
Skrivet av Birkovic:

Det här är väl egentligen det sista jag borde tänka på, men jag återkommer till det hela tiden... Både X och S är snygga! Ps5 däremot... jag kan fan inte vänja mig vid hur den ser ut. Sjukt ful.

Jag har gömt min ps5 bakom tvn så den inte syns, däremot var jag en av dom som fick en ps med coil whine, kan va lite störigt om man spelar utan lurar kanske.

Medlem

Jag hade turen att få både en XSX samt en PS5 vid release.
Så här ett halvår in är XSX och framförallt Game Pass helt fenomenalt. Jag spelar mer spel än jag någonsin gjort tidigare och spelar flera spel som jag inte hade fått för mig att spela annars, vilket kan vara Game Pass trevligaste funktion/effekt.
PS5 är inte dålig på något viss, men bortsett från att handkontrollen är skönare, att den är mycket kvickare och har lite nya funktioner så känns det mer som PS4 Pro 2.
Detta är säkerligen pga bristen av killer apps/spel, men i dagsläget tillför inte PS5 något större för mig. I efterhand hade jag absolut kunnat vänta tills jul/nästa år.

Jag upplever även XSX som en bättre byggd maskin, känns mer gedigen, knäpptyst samt enklare att placera.
Jag fick en PS5 med en fläkt som viner litegrann, vilket visade sig vara Sony som valt tre olika tillverkare av fläktar där alla låter olika mycket, vilket känns sådär. Det är en sak att köpa från olika företag där funktion/effekt är samma, det lär alla större företag göra, men detta känns rätt b. Likadant om en har PS5 på sidan, som jag har, så lossnar stativet som följer med ganska lätt om en flyttar på konsolen så den hamnar snett. Ett mindre problem, men existerar inte på XSX.

I slutändan kommer det i min mening som vanligt vara spelen/kompiskretsen som styr vart en spelar.
Men jag tror absolut du kommer vara nöjd med XSX som både maskin och tjänst, men om Sonys exklusiva spel lockar för mycket får du antingen vänta och/eller köpa båda.

Medlem

Blir alltid allt annat än Xbox när det kommer till konsoller då jag är #blessed och kan ha en speldator också.

Medlem

Själv skaffade jag Series X vid release och fick lyckligtvis även PS5 på releasedagen, vad gäller byggkvalitet så är det möjligt att Series X är bättre men då jag enbart ställer mina konsoler bredvid TV´n och inte klämmer eller bär omkring på dem så är det ganska oviktigt för min del. Series X är något tystare men båda är så tysta att det är en försumbar parameter att ta hänsyn till även om jag såklart läst att några fått konsoler som låter mer än andra.

Det mest uppenbara sett till hårdvara är Dualsense kontrollen på PS5, den känns "nextgen" på riktigt och förhöjer spelglädjen ordentligt och faktiskt gör att jag väljer vissa titlar på PS5 istället för på Series X. Vad gäller Series S/X så är kontrollen vad den alltid varit, något förfinad men man känner sig hemma och i direkt jämförelse med Dualsense vinner Sony på knock-out.

Spelen kan man såklart diskutera, även skillnader på TF mellan konsolerna - men i dagsläget får man se till vad som finns på marknaden och göra en behovsanalys vad man gillar, vad komma skall är en annan sak och just nu har Sony lyckats få ut betydligt fler intressanta titlar än sin närmsta konkurrent. MS har såklart gamepass som bör och skall hyllas även om det för min del inte är speciellt intressant (just nu) då spelutbudet inte lyckats erbjuda exklusiva titlar som Demon Souls, Returnal eller tredjepart titlar som Resident Evil Village eller AC Valhalla.

Så i detta nu skulle jag välja PS5 före Series X då gamepass inte riktigt fallit mig i smaken, men är man snarare någon som gillar att hoppa mellan flera olika spel och gärna siktar på AA-titlar eller äldre spel med högre FPS så är Series S/X absolut något att rekommendera, speciellt då marknaden går mot cross-play och plattformen man sitter på börjar bli mindre intressant för onlinespelande.

Medlem

Om det i princip endast handlar om spelen borde väl logiken vara följande:
1: Har du en kapabel speldator som du gillar att spela på?
Om ja: välj PS5.
Om nej: värdera de exklusiva spelen på vardera konsol.

För mig finns det ingen tvekan om att Sony håller på att sätta ihop sin egen Game Pass-liknande tjänst. När den kommer är svårt att säga. När den väl gör det så kommer det bli som med tv-streamingtjänsterna: det som görs av interna studios kommer finnas exklusivt på sin egen plattform medan allt annat kommer vandra mellan tjänsterna på halvårs/årsbasis eller liknande. När det väl finns konkurrens för Game Pass kommer det bli svårare att hålla så många spel samtidigt där, och då börjar värdet minska. Så enligt mig: värdera Microsofts interna studios mot Sonys och gör ett val därefter.

Medlem

ja en series s. tänkte fan va knas sony blivit. och har ej ångrat mig.

Medlem
Skrivet av Mox+:

För mig finns det ingen tvekan om att Sony håller på att sätta ihop sin egen Game Pass-liknande tjänst. När den kommer är svårt att säga.

PS Now får väl ändå anses vara en Game Pass-liknande tjänst? Må så vara att Sony är rätt kassa på att kommunicera vad det är eller att den ens finns.

Medlem
Skrivet av borstenn:

PS Now får väl ändå anses vara en Game Pass-liknande tjänst? Må så vara att Sony är rätt kassa på att kommunicera vad det är eller att den ens finns.

Jo, men de gör nog en större relaunch eller rebranding när deras mer satsiga tjänst kommer. Det är min tro i alla fall. För ja, den promotas praktiskt taget ingenting.

Dex
Medlem
Skrivet av Birkovic:

Tack för alla svar hörrni. Jag kanske ska förtydliga att jag själv kört Ps4 senaste generationen och den innan det körde jag Xbox 360. Innan dess hade jag både Ps2 och Xbox. Som några sagt så känns det ju lite klent med exklusiva spel till Xbox, men det kanske kommer på sikt. Jag har ju naturligtvis också Nintendo och varje generation brukar jag utgå från dem och sedan köpa en av de andra. Jag kanske får min dos JRPG via Nintendo, men det är inte bara det. Känns som att Sonys fokus på liksom storydrivna singleplayer inte är matchad på Xbox.

Det här är väl egentligen det sista jag borde tänka på, men jag återkommer till det hela tiden... Både X och S är snygga! Ps5 däremot... jag kan fan inte vänja mig vid hur den ser ut. Sjukt ful.

Jag tycker du verkar göra detta lite svårare än vad det behöver vara faktiskt.

Utseendet på konsolen har jag väldigt svårt att förstå varför det skulle få en att köpa den ena eller den andra.

Det är helt enkelt bara så att kolla vilka spel dom olika konsolerna har och dom tycker är intressantast, så är det att köpa den konsolen. Det är ju jätte svårt för ett forum att säga vad du ska göra då varenda person tycker helt olika, men tycker helt klart att spelen är det som är det viktigaste.

Gillade du inte Sonys spel under PS4 tiden så lär det nog inte ändras mycket för dig dom kommande åren så då är det bättre att gå in och kolla vad Gamepass har för något och är där spel som du tycker ser intressant ut så gör som några andra har skrivit och köp en Series S så länge och testa det.

Så helt enkelt gå dit spelen du är intresserad av

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag hade inte varit inne på Elgiganten på flera månader när jag en dag fick för mig att ta en titt på lite laptops. Det första jag ser är två lådor med Xbox - Series X. Jag bara glider dit direkt och tar en av lådorna och går direkt till kassan. "Jaha, denna tänkte jag, jag skulle köpa idag . . ."

Stack hem och satte upp allt, köpte GamePass, sedan den dagen leker livet.

PS5 har jag varit sugen på som alla andra, men den är alldeles för stor och lider av lite problem vad jag hört (högt ljud, dålig kontroll (?), så jag väntar ett par år på den.

Jag snackade i nattmössan. Så fort det fanns på Webbhallen, fixade jag ett ex.

MediaMarkt har konsoler i lagret nu:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-playstation-5-stan...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Köpte en series x tidigare i år men har nu inte använts (bara samlat damm) på flera månader så fick sälja den och köpte en switch istället som används betydligt mera. Har haft x flera chanser att köpa ps5 men inte känt av behovet. Har en ganska ny TV som skulle utnyttja både ps5 och xbox finesser som jag köpte innan konsolerna kom ut. Kör nog vidare på pc:n och inväntar kommande steamdeck eller möjligen nästa xbox om priserna på grafikkort fortsätter att öka.

Med tanke på den svaga svenska kronan, inflation, möjligen kommande lågkonjunktur, bränslepriser, stigande el- och matpriser är det nog många som inte har råd att köpa nytt nu.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Blir alltid allt annat än Xbox när det kommer till konsoller då jag är #blessed och kan ha en speldator också.

Sorry för sen post men,

TÖNT.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Jag äger både Series X och PS5 men köpte och äger fortfarande Series X pga:

1. Fick tag på den före PS5 och var sugen på nästa generation.

2. Det är en oerhört välbyggd och tyst konsol. Fläkten är i det närmaste knäpptyst (mer tyst än PS5). Konsolen startar upp utan pip-ljud (som Sony envisas med att använda).

3. Resume-funktionen gör att man blixtsnabbt kan växla mellan spel. Känns next-gen.

4. Game Pass är outstanding vad gäller prenumerationstjänst för spel, Sony kommer ännu inte i närheten. Många nya och bra spel, samt flera gamla klassiker, för endast 135 kr/månad. Sällan man känner att man vill köpa spel.

5. Jag föredrar fortfarande Xbox-kontrollen för fps-spel, då mina stora händer krampar lite av PS5:an horisontella spakar. I övrigt är dock Dual Sense en bättre handkontroll som känns mkt mer next gen.

Äger som sagt både Series X och PS5, men spelar lite mer på Series X. Mest på grund av Game Pass och att konsolen är tystare än PS5, vilket jag uppskattar. Kylningen känns mer effektiv.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Viktigast är ju vilka spel som finns tillgängliga. Gillar du det som finns på gamepass, har tid att utnyttja det, och inte kommer sakna Sonys exklusiva så är det väl bara att köra.
Har ingen koll på JRPG utbudet på xbox dock, men du får väl leva med att Persona-serien t.ex. inte finns.

Persona 5 släpps till xbox och direkt till gamepass om en vecka

Medlem

Köpte mig en Series S för att ha något att spela på då PS4an började kännas väldigt trött och PS5an är/var(vet ej) omöjlig eller väldigt svår att få tag på.

Nu när jag haft Xboxen ett tag kombinerat med Gamepass så frågar jag mig själv om jag ens behöver mig en PS5. Skälen för att köpa en hittills har varit Demon's Souls och God of War: Ragnarök och även fast spelen kanske är/blir fantastiska kommer jag aldrig få för mig att lägga ut en sådan ocker summa som dom tar för konsolen.

I framtiden när det sansat sig prismässigt och det som bonus kanske finns en uppföljare på Ghost of Tsushima samt Bloodborne(drömma bör man annars dööör man!) så blir det la ett köp.

GoW: Ragnarök kommer spelas på min nystädade Playstation 4 iallafall. Har inget tvivel om att det kommer rulla ungefär lika bra som sin föregångare.

Medlem

Jag har alla tre konsolerna samt pc. Xboxen används klart flitigast. PS5 för exklusiva och pc för spel där mus är ett måste (typ mobas, rts). Tycker xsx är en ypperlig maskin och är grymt nöjd.

Medlem
Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Sorry för sen post men,

TÖNT.

Moget, men du växer säkert upp, får man hoppas

Medlem

Köpte series x för 2 veckor sen (min första xbox) och det är en fin maskin. Kunde önska att det fanns mer spel som är optimerade för den och ps5, Men det kommer väl med åren

Medlem

Köpte en series X för 2 veckor sedan också, tidigare haft one X.
Är nöjd med maskinen snabb som bara den!

Och så kör jag lite emulering på den, spela lite ps1 spel o N64 spel.


signatur

Snusar till varje pris!

12
Skriv svar