FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Säsongsavslutningen avklarad, i ledning än så länge, det var nära några gånger, men turen var på min sida. Tack för en rolig serie !
https://youtu.be/nuMI1IJpgsI?t=164

Hur går man tillväga för att få svensk kartläsare? Och grattis i efterskott till delad pallplats!

Medlem
Skrivet av Nito:

Hur går man tillväga för att få svensk kartläsare? Och grattis i efterskott till delad pallplats!

Tack så mycket Nito ! Har du FB så ansöker du om att få bli medlem på Svenska noter annars skicka ett mail till hamreus@live.se, som har gjort noterna, ett hästjobb ! Man får även med PDF filer på samtliga sträckor.

Medlem
Skrivet av lerb:

Tack alla som deltagit i säsong 5 utav FZDZ!

Hoppas ni har haft roligt, det har åtminstone jag haft!

Och såklart händer något denna säsong som jag iskallt räknat med aldrig rimligtvis skulle kunna hända... Vi har två förare på delad förstaplats när sista rallyt är avklarat. Det är helt orimligt, men så blir utfallet!
Vi gratulerar helt enkelt våra vänner @Combatsanta och @PV_544_1965 till en delad förstaplats i FZDZ säsong 5!!! Otroligt tight kamp genom hela säsongen, det ska bli väldigt intressant hur denna kamp lever vidare i nästa säsong!

Nu vill jag passa på att flika in att det är delade placeringar som gäller och kommer gälla i framtiden, jag vill inte att en delad placering ska leda till att någon minsann ska relegeras till en andraplats exempelvis, via att man kollar igenom sekundära resultat. Jag har inte skrivit några regler för detta, vi har inte gjort så tidigare, så det är helt enkelt delade placeringar som gäller och så är det med det Hoppas det lirar hos alla!

Detta innebär då att vi på andraplats finner @Limpler, och iom en delad förstaplats så slinker även herr @Arete upp på pallen i form av en tredjeplats. Grattis till er båda och bra jobbat igenom hela säsongen!

Några extra utmärkelser från säsong 5:

- @Arete, som har kammat hem extrapoäng på powerstage i samtliga 8 rallyn denna säsong. Stabilt!
- @PV_544_1965, @Arete, @Tinardirith, @Berntlind, @aquafalcon, @Morrgann, @mikel_83 och @Qrush - ni har alla deltagit i samtliga rallyn och dessutom tagit er i mål i samtliga rallyn. Inte en enda kraschad rallybil i era garage, väldigt bra jobbat!
- @Combatsanta, som lyckades gå för FULL KROSS hela 3 gånger denna säsong - dvs vinst i både rally och powerstage!

Ovanstående må vara några intressanta utmärkelser från den gångna säsongen men mest av allt vill jag tacka er allihop som deltar, det är jättekul att vi är så många och att folk verkar tycka att det fortsatt är kul. Jag ska göra allt jag kan för att se till att det fortsätter vara roligt även in i 2022

Nästa säsong, 2022

Nästa säsong drar alltså igång först 2022, närmare bestämt den 8:e Januari. Rallyt är inte ordnat ännu på hemsidan, så det finns inget att smygtitta på ännu är jag rädd. Jag behöver även sammanställa och redovisa resultaten från omröstningen, allt detta ska jag försöka lösa i början på nästa vecka.
I samband med detta lägger jag även upp några skoj-rallyn vi kan köra under vinterupphehållet.

Tack allihopa, god jul och gott nytt år (lite tidigt kanske, men jag passar på)

https://i.imgur.com/9MjSnOn.png

https://i.imgur.com/oOamaVs.png

https://i.imgur.com/OfisxRP.png

https://i.imgur.com/ickDyM0.png

Tackar så mycket för den här säsongen alliopa, och särskilt till dig som organiserar det här Riktigt kul liga! Nu är det fullt fokus på att faktiskt lyckas knipa en förstaplats i nåt rally nästa säsong, måste få upp min högstanivå lite.

brrap brrap pew pew
Resultat från omröstning inför säsong 6

Hej mina rallyvänner

Här kommer en sammanställning utav resultaten från omröstningen inför säsong 6! Är det några frågor eller synpunkter så skrik till
Det känns ganska genomgående som att nuvarande recept för FZDZ är en hit då i princip inget behöver ändras. Den mest kontroversiella frågan verkar vara om vi ska köra "bästa 6 utav 8 rallyn" eller bara räkna ihop alla poäng över en säsong, så jag tänker att vi kanske får återbesöka den frågan inför någon framtida säsong.

Kortare sammanfattning:

- Vi kommer fortsätta med samma upplägg vad gäller bilar, "one-make" rallyn osv.
- Vi kommer fortsätta köra med hardcore damage.
- Vi kommer fortsätta köra "bästa 6 utav 8 rallyn".
- Vi kommer fortsätta köra 6 sträckor per rally.
- Era favoritbilklasser och således de bilklasser vi kommer köra i säsong 6 är:

  1. R5

  2. Up to 2000cc

  3. Group A

  4. H3 (RWD)

  5. Group B (4WD)

  6. Sedan är det lika mellan: Rally GT, Nr4/R4, F2 Kit Car och Group B (RWD)

Komplett sammanfattning:


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
FZDZ Juluppehåll!

Tjena igen!

Som ni alla vet vid det här laget så kör vi ett juluppehåll i FZDZ, men det innebär såklart inte att vi inte ska få köra virtuell rallybil alls. Jag har lagt upp 3st rallyn som vardera sträcker sig en vecka, så det kommer finnas att göra! Dessa rallyn ingår alltså inte i FZDZ-mästerskapen utan det är en kul grej under julen bara

  • 13:e till 19:e December - Grupp B (RWD) i Tyskland!

  • 20:e till 26:e December - Grupp A i Sverige!

  • 27:e December till 2:a Januari - F2 Kit Car i Monte Carlo!

God jul och gott nytt år på er allesammans!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Oerhört mycket tack @lerb!
Snacka om att det här är ett fint inslag i vardagen
Tycker att jag har lärt mig massor av att vara med denna säsong. Bland annat att det kan ha sina fördelar att köra en sträcka någon gång innan man kör den skarpt. Sen är det också lärorikt att kolla på er som tillhör toppskiktet i de videos som ni postar här. Så tack för dom också!
Det var lite synd att jag inte hann fylla i den där omröstningen, då jag hade en liten fråga kring om det eventuellt skulle gå att få med något inslag av rallycross? Eller kan det vara en idé att starta en egen sådan säsong?
Väl mött efter nyår och tack återigen till lerb och alla som har deltagit!

Medlem

Ser fram emot att köra sönder bilar lite lättsamt under December månad för att sen köra sönder dom väldigt seriöst igen i Januari!
Blir ännu mer utrustning framöver som ska hjälpa mig att köra ännu snabbare, så dödskrockarna med träd kommer mycket tidigare i rallyn, ser starkt fram emot en Next Level Racing GTTrack att sitta i istället för min rangliga Playseat Challenge som förvisso fungerar, men hela stolen skakar verkligen och inte bara ratten när man kör rally... samt en CSL Loadcell för att ersätta originalbromsen till pedalerna!

Medlem
Skrivet av Doed:

Ser fram emot att köra sönder bilar lite lättsamt under December månad för att sen köra sönder dom väldigt seriöst igen i Januari!
Blir ännu mer utrustning framöver som ska hjälpa mig att köra ännu snabbare, så dödskrockarna med träd kommer mycket tidigare i rallyn, ser starkt fram emot en Next Level Racing GTTrack att sitta i istället för min rangliga Playseat Challenge som förvisso fungerar, men hela stolen skakar verkligen och inte bara ratten när man kör rally... samt en CSL Loadcell för att ersätta originalbromsen till pedalerna!

Låter som att du kommer bli farlig på den virtuella vägen snart då!

Medlem

Någon i tråden som kör primärt i VR? Har kört uteslutande i VR senaste veckan och det är ju skitkul men det krävdes en hel del pillande innan det inte var som att stoppa huvudet i en tallrik gröt. Jobbar lite i motvind genom att köra med Oculus Rift S och ett blygsamt AMD 5700xt men med lite supersampeling och ENB för bättre ljussättning så ser jag iaf vart jag åker, även om spelet mer liknar något från ps2-eran jämfört med maxade settings i 4k som jag kör framför tvn.

Vad kör ni för setup och använder ni Oculus-programmet eller steam-vr att köra spelet med? Tips på bra mods eller tweaks? Kör just nu enbart med "eye accumilation"-mod.

Medlem
Skrivet av Nito:

Någon i tråden som kör primärt i VR? Har kört uteslutande i VR senaste veckan och det är ju skitkul men det krävdes en hel del pillande innan det inte var som att stoppa huvudet i en tallrik gröt. Jobbar lite i motvind genom att köra med Oculus Rift S och ett blygsamt AMD 5700xt men med lite supersampeling och ENB för bättre ljussättning så ser jag iaf vart jag åker, även om spelet mer liknar något från ps2-eran jämfört med maxade settings i 4k som jag kör framför tvn.

Vad kör ni för setup och använder ni Oculus-programmet eller steam-vr att köra spelet med? Tips på bra mods eller tweaks? Kör just nu enbart med "eye accumilation"-mod.

Jag kör definitivt enbart i VR men har faktiskt inga moddar för tillfället, antar att det är "eye accomodation" som du menar du använder? https://www.kegetys.fi/dirt-rally-2-vr-eye-accomodation-fix-v... hittade den här och det verkar intressant så kanske ska testa. Jag har ett Quest 2 och driver grafiken med ett RTX 3080 och för mig så har det inte varit några större problem, jag gick från ett Rift S och kan man driva Quest 2 är det verkligen bra mycket klarare med den högre upplösningen, hade problem med att ögonen vart överansträngda efter en tid med Rift S men med Quest 2 så har jag inte hunnit uppleva det ännu i långa sessioner.
Jag startar alla spel jag kan med "Oculus VR" då det för mig alltid har gett bättre prestanda än att köra spelen via SteamVR. Gillar smidigheten att man kan välja hur man vill starta direkt ifrån biblioteks-vyn åtminstone i steam!

Medlem
Skrivet av Doed:

Jag kör definitivt enbart i VR men har faktiskt inga moddar för tillfället, antar att det är "eye accomodation" som du menar du använder? https://www.kegetys.fi/dirt-rally-2-vr-eye-accomodation-fix-v... hittade den här och det verkar intressant så kanske ska testa. Jag har ett Quest 2 och driver grafiken med ett RTX 3080 och för mig så har det inte varit några större problem, jag gick från ett Rift S och kan man driva Quest 2 är det verkligen bra mycket klarare med den högre upplösningen, hade problem med att ögonen vart överansträngda efter en tid med Rift S men med Quest 2 så har jag inte hunnit uppleva det ännu i långa sessioner.
Jag startar alla spel jag kan med "Oculus VR" då det för mig alltid har gett bättre prestanda än att köra spelen via SteamVR. Gillar smidigheten att man kan välja hur man vill starta direkt ifrån biblioteks-vyn åtminstone i steam!

Exakt den modden jag kör. Gör iaf stor skillnad för mig i hur överdrivet överexponerad vissa banor är som t.ex. värmland och Grekland dagtid. Tycker absolut du ska testa. Gjorde som en forumpost föreslog angående modden att gå in och ändra max och min lumination till 1050 respektive 600 för att inte få överdrivet mörka skogspartier dagtid.

Stod i valet och kvalet mellan en Rift S och Quest 2 men valde en beg Rift S just för att jag inte har någon beefy dator och med dagens GPU-marknad är det inget jag planerar att införskaffa innan det lugnar ned sig. Men känner absolut av rejäl screen-door-effect så när datorn uppgraderas i framtiden så blir det absolut nytt headset också.

Får också klart bättre fps med Oculus vs Steam-vr vilket är synd för Oculus verkar inte stödja mods via open-vr som Steam-vr stödjer. Provade denna mod men får den bara att funka via steam. Blir dock en laggfest utan dess like i Steam-vr. Annars är detta en väldigt stor booster för det visuella och kantutjämning.

https://forums.codemasters.com/topic/76323-this-vr-reshade-wo...

brrap brrap pew pew
FZDZ Julrally 2021 #1 - Tyskland!

Ho ho ho skogsmullar!

Vänlig påminnelse att det första av FZDZ Julrallyn går av stapeln idag och pågår till midnatt på söndag! Om du länge drömt om att få köra bakhjulsdrivet monster i Tyskland, då har jag goda nyheter för dig! Det vankas nämligen Grupp B (RWD) på de alldeles för smala asfaltsvägarna!

Fritt bilval, kör så det ryker!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

hallå hallå har precis ansökt om medlemskap i FZDZ undrar om man får haka på? (Thaikiller)

Mvh Alex

brrap brrap pew pew
Skrivet av Thaien_24:

hallå hallå har precis ansökt om medlemskap i FZDZ undrar om man får haka på? (Thaikiller)

Mvh Alex

Alla ska med! Välkommen


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Testade en annan vy på denna tränings tävling, det känns lättare att komma runt i alla hårnålar utan att spinna bort sig, video från powerstage:

Medlem

Jaha, skojig vecka som vanligt. Trillar in på en andraplats, med 3 dagar kvar och vad jag antar är många kvarvarande körningar.

Det var spännande att se bataljen i toppen mellan lerb och Tomas. Det var jämt lopp, inpå sekundrarna fram till näst sista sträckan då lerb verkar ha tappat fokus och trillade ned en bra bit på listan. Själv började jag mindre bra, men kom ikapp runt sträcka 3. Lyckades komma upp i position där jag höll mig kvar, trots mörker och något kala däck på sista sträckan, och är förhållandevis nöjd över min insats.

Lycka till, ni som ännu inte kört!

Medlem

Tyskland klart! Fick lite trubbel efter att jag parerade ett bredställ med hjälp av en sten på sträcka 6. Annars gick det bra! 🙂

Ni som körde Opel måste haft en spännande upplevelse 😁

Spelade in första sträckan

Medlem

Fy jädrar va sköj! Alltid undvikit BMW:n vid rwd grupp B, men den var en riktig höjdare! Speciellt på asfalt! Tyvärr en dunderkrash på sträcka 5 som egentligen är en favoritsträcka.. Det är en "6 left" som jag ofta har problem med, för precis mitt i den sexan säger han "1 right" och jag uppfattar aldrig något caution, slow, into eller liknande.. Det blir bara en plötslig höger under hög hastighet, något jag ofta hinner överleva (om än ofta med hårsmån) med de långsammare bilarna! 😅

Medlem
Skrivet av Limpler:

Ni som körde Opel måste haft en spännande upplevelse 😁

Dårå? 6:e plats ju. Det är bara Porschen och Opeln som känns intressant bilmässigt i klassen tycker jag. Gillar båda Porscharna i spelet men lite för ostabila med handkontroll när det är skarpt läge och ska pressas, så det fick bli det stabilare mer förutsägbara alternativet.

Medlem

Okej, vem är tomten? Mr PV_544_1965? Slut på intro @ 1:45. Skulle gärna ha den där som vinterbil, som komplement till Subarun.

Medlem

Först ut i spåret på mitt favorit land, svårt när det snöar att se sina bromspunkter, men det gick skapligt iallafall, PB på SS 4, så nu får Tomten ta i lite så här i jultider. God Jul !

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Dårå? 6:e plats ju. Det är bara Porschen och Opeln som känns intressant bilmässigt i klassen tycker jag. Gillar båda Porscharna i spelet men lite för ostabila med handkontroll när det är skarpt läge och ska pressas, så det fick bli det stabilare mer förutsägbara alternativet.

Jag gillar Opel'n mest i gruppen, men jag kan inte köra den i Tyskland, hamnar alltid på taket 🙂

Medlem

fifan gick undan i dom svenskarna skogarna
gick ganska bra dom första fem
sjätte sträckan blev spännande efter en touch på snövall å missade ett träd i 170 knyck
linkade i mål på 2 däck
God jul på er

Medlem

DNF igen. I'm too old for this shit. 😅

Medlem

Är det fler än jag som haft problem att komma in på Dirt-servrarna de senaste dagarna?

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

så nu får Tomten ta i lite så här i jultider.

Hehe, nä du. Dig slår man inte i Sverige Om jag skulle ha en chans till det skulle jag behöva öva Sverige varje kväll i flera veckor. Jag var nöjd med att få några gröna sektorer och var nära att vinna en sträcka.

Medlem

Det blev DNF i Sverige...nu är man glad bara över att ha tagit sig igenom Monte Carlo utan punktering 😅

Medlem

Känner folk här till denna lista? https://dr2.today/

Man kan se sina resultat för community-event och vilken "rank" man har. Jag tror att det kan finnas en och annan rank S här

Medlem

Fick någon märklig spasm i pekfingret igår och råkade beställa en CSL DD 😅

Om någon av er trevliga rallyräsers här inne skulle vara intresserad av en T500RS som nu blir förpassad till garderoben så kan ni ju slänga iväg ett PM 🙂

Medlem

Hej,

Ansökte precis om att få bli med i klubben, samma nick där som här.

Skriv svar