FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew

Jaha, jag bestämde mig i all hast att "jag spelar in dagens rally, det vore kul!"

Så, jag presenterar; "Min Grekiska Tragedi, i Nya Zealand".

Eller, hur man går från "Kan jag kanske fightas om förstaplatsen?! (you wish)", till "Kan jag kanske fightas om en pallplats?!" och till slut "Kan jag kanske ta mig i mål?!"


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Jaha, jag bestämde mig i all hast att "jag spelar in dagens rally, det vore kul!"

Så, jag presenterar; "Min Grekiska Tragedi, i Nya Zealand".

Eller, hur man går från "Kan jag kanske fightas om förstaplatsen?! (you wish)", till "Kan jag kanske fightas om en pallplats?!" och till slut "Kan jag kanske ta mig i mål?!"

Helt galet att du kör så bra med hankontroll!

Medlem

Jahaja, detta rally var ju en stor katastrof för mig. Alldeles för många "the speed was ok but the corner too tight".

Vet inte hur många vägkanter och postlådor jag klippte på SS2, ett jävla under att jag inte fick punktering.

Fajtades om tredjeplatsen, lite för långt bakom Arete på andra inför SS5, när karma träffade mig som en snorlobba från en kaxig ungdom tidigt på SS5. Punka höger fram och en skadad kylare. Kämpade mig igenom SS5 med diverse incidenter och då var givetvis alla pallchanser borta. I ren frustration tänkte jag försöka plocka någon poäng på powestage men icke. Pang - rullning - reset. Tack för kaffet

Medlem

Snyggt kört @Lerb! Dom där jävla 90-graders kanterna längs vägen alltså... Blev lite förvånad när jag såg att du valde SOFT däck. Är det många som gör det tro? @Limpler Gör du det också? Jag har kört medium hela vägen.

Ja, mitt NZ rally var en katastrof. Visste att jag inte skulle ha en chans att ta hem förstaplatsen men kanske andraplatsen tänkte jag. Hängde med ganska bra på ss1 men på ss2 hade jag två 8 sek resets. Tror att jag tappade ca 40sek här. På powerstage låg jag hack i häl med ettan halvvägs in men såklart blev det ju en reset här oxå.

brrap brrap pew pew
Skrivet av c0MBATsANTA:

Snyggt kört @Lerb! Dom där jävla 90-graders kanterna längs vägen alltså... Blev lite förvånad när jag såg att du valde SOFT däck. Är det många som gör det tro? @Limpler Gör du det också? Jag har kört medium hela vägen.

Ja, mitt NZ rally var en katastrof. Visste att jag inte skulle ha en chans att ta hem förstaplatsen men kanske andraplatsen tänkte jag. Hängde med ganska bra på ss1 men på ss2 hade jag två 8 sek resets. Tror att jag tappade ca 40sek här. På powerstage låg jag hack i häl med ettan halvvägs in men såklart blev det ju en reset här oxå.

Tack!

Ja, jag kör (nästan) alltid soft. Min tumregel (vet inte om detta är det bästa men jag gör så) är soft upp till och med 4 sträckor utan service stopp. 5 sträckor eller mer utan stopp, då kör jag medium!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

Snyggt kört @Lerb! Dom där jävla 90-graders kanterna längs vägen alltså... Blev lite förvånad när jag såg att du valde SOFT däck. Är det många som gör det tro? @Limpler Gör du det också? Jag har kört medium hela vägen.

Ja, mitt NZ rally var en katastrof. Visste att jag inte skulle ha en chans att ta hem förstaplatsen men kanske andraplatsen tänkte jag. Hängde med ganska bra på ss1 men på ss2 hade jag två 8 sek resets. Tror att jag tappade ca 40sek här. På powerstage låg jag hack i häl med ettan halvvägs in men såklart blev det ju en reset här oxå.

Jag kör soft upp till ca 35km, blir ofta spännande mot slutet

@lerb snyggt "rattat" med kontrollen!

Finns inte så mycket att berätta om mitt NZ rally. Det gick bra och jag höll mig på vägen, visst det är ju alltid spännande att köra i NZ för det behövs inte några större misstag för att det ska skita sig totalt

Noterade att jag faktiskt toucha en av dom där däckmördar-kanterna vid 1:32

brrap brrap pew pew

Gott folk! Rallyt i Nya Zealand är avslutat och vi står nu inför säsongens sista rally, där vi ska ratta Up to 2000cc i Austrailen! Kom ihåg, det är one-make och det är Skoda Fabia Rally 2005 som gäller!

Jag ska försöka hinna sammanställa Nya Zealand ikväll, annars blir det imorrn!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
Säsong 4 rally 7 (Nya Zeeland) avslutat!

God måndagsmorgon gott folk! Hoppas helgen varit bra och att ni alla såg på F1 igår. Trots tråkig bana lyckades det bli ett intressant race. Men nog om asfalt, ni är ju här för grus...

TOP 3

Limpler, efter förra veckans DNF i Grekland, går för fullständig kross denna vecka i Nya Zeeland. Snabbast på samtliga sträckor inklusive Power Stage, och nästan en minut tillgodo på P2 när målsnöret rök på sista sträckan. En riktig kraftinsats och det resulterar såklart i 35 rykande färska guldmynt rätt ner i herrns portmonnä. Stort grattis!

Arete tar sin andra raka andraplats och den tredje totalt för denna säsongen. Efter första sträckan var det inte ens en sekund upp till Limpler på P1 men allt eftersom rallyt gick så ökade avståndet successivt. Detsamma kan dock sägas om Aretes försprång till en herre på P3, och vid målgång var det avståndet uppe i ca 30 sekunder. Man kan alltså konstatera att Arete fann sin plats på P2 denna vecka och av tiderna att döma var det välförtjänt, grattis!

Combatsanta rundar av denna rallyvecka på P3, vilket blir första gången på väldigt länge då han stått på P1 de senaste fyra rallyn! Anar vi en avvikelse från en annars så stark formkurva? Det återstå att se, men frågar man mig så tror jag att Combatsanta är fortsatt stark när vi går in i vårt sista rally för säsongen.

Nya Zeeland har skördat sina offer till rallygudarna och vi noterar 7st DNFs, eller om man föredrar procent, 33% utav startfältet! Låt oss hoppas att dessa offer har mättat rallygudarna nu när vi beger oss in i säsongens sista rally.

POWER STAGE

  • 07:49.724 - Limpler - 5 poäng

  • 08:06.670 - Love- 4 poäng

  • 08:07.207 - Combatsanta- 3 poäng

  • 08:07.548 - Arete- 2 poäng

  • 08:13.805 - Björn Borgqvist- 1 poäng

NÄSTA RALLY

Alla vägar har lett till detta, säsongens sista rally! Vi kraftsamlar en sista gång och gör vårt bästa på andra sidan jorden, närmare bestämt i Australien. Grus och asfalt, platt och kuperat, vi finner det mesta "down under". Lycka till allesammans och glöm för tusan inte att det är one-make i klassen Up to 2000cc, och det är bilen Skoda Fabia Rally 2005 som gäller och inget annat!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Sådär, Australien avklarat. Kändes hyggligt de första tre sträckorna, om än med lite för mycket klantande som jag säkerligen kommer att tappa tid på. Men sen när det började regna... ojojoj. Tog mig genom, men kändes som det blev massvis med dåliga linjer, dunkade in i saker hela tiden, och sista sträckan när det var både blött och spårigt kändes det som bilen studsade fram och plötsligt kastades ur linje, gärna i hög fart... Men kom i mål iaf

Medlem

Blev tyvär en DNF för mig i Australien. Gick kalasbra, tills dess att jag hade lite för mycket fart och for över, på något sett.. Såhär såg det ut i slutet av sträcka 4, och inget däck kvar. Nåväl, bättre lycka nästa gång.

https://imgur.com/gallery/BgHrJPC

brrap brrap pew pew

Bestämde mig återigen att spela in detta rallyt, denna gång gick det lite bättre. Ingen tragedi, även om sträcka 6 är bevis på att klockan slagit 23 på kvällen. Annars nöjd!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Spelade in ett av mina practice runs. Riktigt så här modig var jag inte sen när det väl gällde att köra i klubb-rejset..

Medlem

@lerb

Imponerande bra kört med handkontroll , kommer själv inte ens i närheten, får man fråga vilken plattform du spelar på?
PC eller xbox series x? Undrar också om du vet om man får en stor fördel om man kör med högre Hz på skärmen än 60 i detta spel.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Millmount:

@lerb

Imponerande bra kört med handkontroll , kommer själv inte ens i närheten, får man fråga vilken plattform du spelar på?
PC eller xbox series x? Undrar också om du vet om man får en stor fördel om man kör med högre Hz på skärmen än 60 i detta spel.

Tack hörrödu! Jag kör på PC. Och sedan jag skaffade 144hz skärm så kommer jag aldrig kunna gå tillbaka till 60hz Men samtidigt tror jag väl inte att det är ett övertag direkt, mest gött. Jag är inte snabbare på 144hz än vad jag är på 60hz.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

Spelade in ett av mina practice runs. Riktigt så här modig var jag inte sen när det väl gällde att köra i klubb-rejset..

https://www.youtube.com/watch?v=BIQkhDVT3Kw

Men satan. Har du bara gas-pedal i bilen?

Medlem

Jaha... Australien blev en kort vistelse, trippelpunka på första sträckan.

Medlem
Skrivet av Limpler:

Jaha... Australien blev en kort vistelse, trippelpunka på första sträckan.

Faan va trist!!

Medlem
Skrivet av scienta:

Men satan. Har du bara gas-pedal i bilen?

Ja men vafaan man har väl motorbroms oxå..

Medlem

Oh fyfan! En punktering och en volt gör ju så att man kastar bort alla chanser till en bra placering... snacka om att avsluta säsongen ordentligt.

Medlem

Men dra åt helvete. Det satans trådlösa tangentbords-möget man använder ifrån spel-stolen segade, vilket resulterade i att fel bil valdes!

Risken finns att skräpet får hälsa på klyvsågen ute i garaget....

brrap brrap pew pew
Skrivet av scienta:

Men dra åt helvete. Det satans trådlösa tangentbords-möget man använder ifrån spel-stolen segade, vilket resulterade i att fel bil valdes!

Risken finns att skräpet får hälsa på klyvsågen ute i garaget....

AJ!

Tips till nästa gång, om du väljer fel bil är det bara att hoppa ur rallyt igen och välja rätt bil, förutsatt att du inte påbörjat första sträckan.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

AJ!

Tips till nästa gång, om du väljer fel bil är det bara att hoppa ur rallyt igen och välja rätt bil, förutsatt att du inte påbörjat första sträckan.

Jaha du, det trodde jag inte var möjligt. Dubbelmiss av mig då. Tack för tipset!

Medlem

Jahapp, så här slutade min säsong. Vi får väl kalla det tekniska problem med bilen 😁

Tur det hände under en säsong där jag ändå inte haft tid/lust att köra särskilt mycket.

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/dybj28jxcjyk2i17sqi1qk

Jahapp, så här slutade min säsong. Vi får väl kalla det tekniska problem med bilen 😁

Tur det hände under en säsong där jag ändå inte haft tid/lust att köra särskilt mycket.

Är du säker på att du inte kan fortsätta? Det ser inte ut som om du har brutit rallyt när man tittar på tiderna. Ser bara ut som om du kört ss1.

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

Är du säker på att du inte kan fortsätta? Det ser inte ut som om du har brutit rallyt när man tittar på tiderna. Ser bara ut som om du kört ss1.

Tror man kan fortsätta men får typ 15min tillägg för sträckan man var på när spelet craschade. Så ingen större mening att köra vidare

brrap brrap pew pew

Hej allihopa!

FZDZ säsong 4 är avslutad, vilket innebär att vi nu har en veckas paus innan säsong 5 drar igång nästa lördag, klockan 18:00!

Tyvärr ligger jag hemma sjuk så jag har inte hunnit sammanfatta sista rallyt och säsongen ännu, men jag lovar att jag ska försöka fixa det så snart som möjligt.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Missade tyvärr veckans rally pga sjukdomar och flytt 😩 kommer tillbaka på lördag med nya tag och hoppas kunna fullfölja säsong 5 🚗💨

Medlem

Jaha,ja. Då var min första säsong i detta spel avklarat!👍 Till att börja med måste jag säga att jag är djupt imponerad av den fart många av er har. När man tycker att man gjort en ”bra” sträcka och får stryk med 3 sekunder per km, inser jag att det finns en hel del att lära och att man aldrig kommer att göra det 😁. Tycker ändå att det tagit sig lite undan för undan och inser att det inte håller att köra på ”säkerhet” för att ta bilen i mål. 🏁 så till nästa säsong kommer vi laddade till tänderna så får vi se hur långt det räcker.

Medlem

Off season nu då.. Lite off topic passar väl bra då: https://youtu.be/qUqTwaj3S18 Några dagar gammal video från Ken Block som går lite bananas hos Audi.

Krya på dig lerb, ta't lugnt! 😎 Ser redan fram emot nästa säsong! 😁

brrap brrap pew pew
Säsong 4 rally 8 (Australien) avslutat!

God onsdagsmorgon mina rallyvänner, ursäkta dröjsmålet! Jag har dragits med den manligaste utav manliga förkylningar så bara tanken på Excel har fått mig att må dåligt, men nu är man på fötterna igen så här kommer resultatet från sista rallyt i säsong 4!

TOP 3

Combatsanta gör som Limpler gjorde förra veckan, dvs FULL KROSS! Vinner rallyt, vinner power stage, och snabbast på samtliga sträckor! Förra veckans tredjeplats var alltså inget omen om att formkurvan pekade nedåt, nejdå, Combatsanta har mer att ge! Stort grattis och 35 rykande färska bullar rakt ned i herrns ICA-kasse.

Arete hittar vi på andraplatsen denna vecka efter en stark insats, han klockar in ca 1 minut efter Combatsanta totalt sett och lite över 20 sekunder framför P3. Det är Aretes tredje raka andraplats, en stark avrundning på en stark säsong!

Lerb snubblar in på P3 denna vecka och nu sitter jag i den där jobbiga sitsen att behöva skriva om mig själv i tredjeperson igen. Jag lyckades hålla mig på vägen ända tills mål denna gång vilket jag tror bidrog till min rallylycka!

Australien är över, säsong 4 är över. Jag kommer skriva ihop en liten kortade sammanfattning av säsongen och även lite om nästa säsong, men jag vill passa på här att tacka alla som är med och deltar i FZDZ - nya som gamla! Det är superkul att det fortfarande är så många som vill köra och att det fortsätter trilla in nytt folk allt eftersom. Det är jättekul att sätta ihop dessa rallyn och det är enbart tack vare er!

POWER STAGE

  • 07:36.266 - Combatsanta - 5 poäng

  • 07:55.706 - Lerb - 4 poäng

  • 07:55.973 - Arete - 3 poäng

  • 08:14.806 - Mill_Mount - 2 poäng

  • 08:14.955 - Love - 1 poäng

NÄSTA RALLY

Nu är som sagt säsong 4 över, så nästa rally innebär också ny säsong. Jag kommer som sagt skriva någon rad om detta, så håll i hatten så kör vi igen på lördag!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Skriv svar