Horizon Forbidden West på PS5 har inte sinkats av PS4-versionen, hävdar Guerrilla

Robot
Horizon Forbidden West på PS5 har inte sinkats av PS4-versionen, hävdar Guerrilla
Medlem

Mmhmm, ser fram emot deras nästa titel efter Horizon Forbidden West...

"Now when we no longer are restricted by the last generation of consoles we can finally..."

Medlem

Inte för att vara den som är den men inte skulle väl Guerilla gå ut och bekräfta att PS5-versionen sinkats till följd av Ps4-versionen även om så vore fallet?

Om det stämmer "att man inte tvingats anpassa något i spelet för att även kunna släppa det till gammelkonsolen PS4" och att "Faktum är att det är något de inte ens tänkt på" så funderar jag helt ärligt på om det inte råder någon form av kreativitetsbrist hos Guerilla.

Men vem vet, spelet kanske blir horribelt på PS4 och det enda vettiga alternativet är att spela det på PS5.

Jag har inget emot att det är cross gen men försök inte sälja mig tanken att PS4an klarar av allt som PS5 gör fast med lite snyggare grafik och högre frame rates.
Corporate speak som detta får mig bara att bli mindre sugen på spelen.

Dex
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Inte för att vara den som är den men inte skulle väl Guerilla gå ut och bekräfta att PS5-versionen sinkats till följd av Ps4-versionen även om så vore fallet?

Om det stämmer "att man inte tvingats anpassa något i spelet för att även kunna släppa det till gammelkonsolen PS4" och att "Faktum är att det är något de inte ens tänkt på" så funderar jag helt ärligt på om det inte råder någon form av kreativitetsbrist hos Guerilla.

Men vem vet, spelet kanske blir horribelt på PS4 och det enda vettiga alternativet är att spela det på PS5.

Jag har inget emot att det är cross gen men försök inte sälja mig tanken att PS4an klarar av allt som PS5 gör fast med lite snyggare grafik och högre frame rates.
Corporate speak som detta får mig bara att bli mindre sugen på spelen.

Tycker du att dom ska gå ut och säga att spelet inte är bra på PS4 typ? Hade ju säkert gått jätte bra

Medlem
Skrivet av Dex:

Tycker du att dom ska gå ut och säga att spelet inte är bra på PS4 typ? Hade ju säkert gått jätte bra

Ärlighet varar längst. Kolla hur det gick för CD Projekt med Cyberpunk.

Upp till bevis tycker jag. Visa upp spelet på PS4 och visa att allt som kan göras med PS5 kan göras med PS4.

Medlem

Går det att lita på dem?
Dom sade ju förut att det inte gick att få första spelet att flyta på i 60fps pga ett design beslut att göra att motorn bara fungerar i 30 fps
Men sen pang, PC versionen kom och det fungerade perfekt all of a sudden att spela med 60 fps +

Det var ett klassiskt PR snack att säga att "Hårdvaran är inte kraftfull nog"
Samma sak här, det kan förstöra försäljningen om spelet får dåligt PR på ett eller annat sätt.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag tolkar det som att det är ett PS4 spel som har fått grafiska förbättringar, eller missar jag något?
De utgick alltså från PS4 från början och bara laggt till för PS5, det är alltså ett PS4 spel i grunden.

Så inga kompromisser har alltså gjorts, utan bara förbättringar till PS5, det är alltså inte kodat för PS5 i grunden.

Frågan borde kanske varit ifall spelet sinkats på grund av PS5 versionen istället.

Medlem

Ahhh. Game design.

Medlem

Kul att vi som lyckats få tag i en dyr PS5:a kan få spela PS4-spel fast med mer mossa på stenarna.

Medlem

Förutom extra ögongodis (såsom extremt detaljerad mossa) så verkar ändå PS5 versionen bidra med en hel del saker som nyttjar den nya konsolens styrkor, såsom quick loading, Ray tracing, 3d Audio samt ett trevligt 60 FPS läge.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

eld
Medlem
Skrivet av Chicobello:

Kul att vi som lyckats få tag i en dyr PS5:a kan få spela PS4-spel fast med mer mossa på stenarna.

Jovisst, spelet skriker ju verkligen ps4-spel

Medlem

Ska man dra nytta av SSD:n som Ratchet & Clank gör så måste det tas med redan på ritbordet. Det är rätt fundamentalt för hela bandesignen.

HZD är rätt gammalt så de har ju jobbat på 2:an ett bra tag nu. "Trailern" var ju rejält mycket snyggare än ettan och top 10 snyggaste jag sett, så kan lätt leva med några crossgen-titlar om de håller denna kvalitet.

Det starkaste spelet PS5 har just nu är Returnal. Aldrig haft så mycket adrenalin efter en bossfight. Missa inte om ni har PS5!

eld
Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Ska man dra nytta av SSD:n som Ratchet & Clank gör så måste det tas med redan på ritbordet. Det är rätt fundamentalt för hela bandesignen.

Det här är lite mer som med demon souls, att man tar ett spel som i grunden inte använder sig av hårdvaran, men ändå starkt nyttjar ps5'an

Medlem

Horizon är ett av de spel jag ser mest fram emot att spela på PS5:an och efter att ha sett gameplay från spelet är jag inte det minsta orolig för att det inte kommer att se ut som ett nextgen-spel iaf. Men att de inte har fått göra någon kompromiss för att även anpassa det till PS4:an tror jag inte riktigt på.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Mariva:

Horizon är ett av de spel jag ser mest fram emot att spela på PS5:an och efter att ha sett gameplay från spelet är jag inte det minsta orolig för att det inte kommer att se ut som ett nextgen-spel iaf. Men att de inte har fått göra någon kompromiss för att även anpassa det till PS4:an tror jag inte riktigt på.

Next gen innebär ju inte bara bättre grafik med högre upplösning och bilduppdatering. Saker som fysik, antal fiender på skärmen samtidigt, AI, vädereffekter och liknande är saker som mest troligt kommer att behöva vara identiskt på både PS4 och PS5 och just därför sinkas PS5-versionen av PS4. Ingen tvivlar på att vi kommer få högre upplösning och bilduppdatering till PS5.

Medlem
Skrivet av matt76:

Förutom extra ögongodis (såsom extremt detaljerad mossa) så verkar ändå PS5 versionen bidra med en hel del saker som nyttjar den nya konsolens styrkor, såsom quick loading, Ray tracing, 3d Audio samt ett trevligt 60 FPS läge.

Lite fundersam här när det kommer till uttalande från Game directorn:

""We use ray tracing technology for a lot of things in the game. We use it for the sound engine, for the physics, and for the rendering. So we use a variety of technical setups, in terms of ray tracing. I'm not a tech engineer, so I can't explain it in much more detail than this. But yes, we are utilizing it.""

Hur använder de tekniken för fysiken?
Raytracing för ljud låter ju intressant med, kommer man märka stor skillnad emellan ljudet på PS4 och PS5?
Det borde ha kostat utvecklingstid att få till ljudbilden med eller utan studsande ljud, speciellt med tanke på hur viktigt kvalitén är på en AAA titel.
Är det här det första konsolspelet med Raytracing för ljud?

Quick loading och 60 FPS är såklart välkommet, men det är relativt simpla optimeringar, men välkomna såklart.
Undra vad skillnaden blir emellan PS4 och PS4 Pro, hoppas att Pro får ett 60FPS läge också i så fall.

Hadwarezone intervju

eld
Medlem
Skrivet av Chicobello:

Next gen innebär ju inte bara bättre grafik med högre upplösning och bilduppdatering. Saker som fysik, antal fiender på skärmen samtidigt, AI, vädereffekter och liknande är saker som mest troligt kommer att behöva vara identiskt på både PS4 och PS5 och just därför sinkas PS5-versionen av PS4. Ingen tvivlar på att vi kommer få högre upplösning och bilduppdatering till PS5.

Jo det är såklart, men forbidden west är ju en direkt uppföljare med samma gameplay som första spelet, så det är inget som har hindrat dom att implementera det dom redan planerade, allt krut kan läggas på saker som inte kommer påverka gameplay.

Tar vi vädereffekter så kan man ju ha samma väder på ps4 och ps5'an, men klämma in mycket mer fysiska effekter på ps5'an i form av partikeleffekter, hur vädret påverkar cloth, hår osv, hur vädret ser ut grafiskt på ps5'an jämfört med ps4'an, medans gameplay fortfarande är identiskt.

Skrivet av Fearnox:

Hur använder de tekniken för fysiken?
Raytracing för ljud låter ju intressant med, kommer man märka stor skillnad emellan ljudet på PS4 och PS5?
Det borde ha kostat utvecklingstid att få till ljudbilden med eller utan studsande ljud, speciellt med tanke på hur viktigt kvalitén är på en AAA titel.

Hårdvaruaccelererad strål-beräkning istället för att göra den i software, det gör att du kan göra fysiska beräkningar mycket snabbare än vanligt.

Till fysik som inte påverkar gameplay så kan man göra mer realistiska beräkningar på ps5'an och därför ha lite bättre fysik.

Typ bättre hår, bättre cloth, saker som går sönder och ändå kommer falla samman utan att påverka gameplay kan du göra med mer detalj på ps5'an.

Så medans gameplay kommer vara identiskt mellan båda spelen så betyder inte det att fysikeffekter kommer vara identiska.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Ska man dra nytta av SSD:n som Ratchet & Clank gör så måste det tas med redan på ritbordet. Det är rätt fundamentalt för hela bandesignen.

HZD är rätt gammalt så de har ju jobbat på 2:an ett bra tag nu. "Trailern" var ju rejält mycket snyggare än ettan och top 10 snyggaste jag sett, så kan lätt leva med några crossgen-titlar om de håller denna kvalitet.

Det starkaste spelet PS5 har just nu är Returnal. Aldrig haft så mycket adrenalin efter en bossfight. Missa inte om ni har PS5!

Kan inte göra något annat än att hålla med! Returnal är absolut bäst på PS5 hittils.

1
Skriv svar