Så här ser Age of Empires IV:s multiplayer ut - 40 minuter video

Robot
Så här ser Age of Empires IV:s multiplayer ut - 40 minuter video

Releasen drar närmare - kommer du lira?

#age-of-empires-4, #multiplay


Medlem

Har nu i helgen lirat "Technical Stress Test" och måste säga att det känns som ett riktigt Age of Empire spel.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Frilansare
Skrivet av Sillage:

Har nu i helgen lirat "Technical Stress Test" och måste säga att det känns som ett riktigt Age of Empire spel.

Känns det old school-nytt eller som en rejäl nystart? (inte spelat ännu!)

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Känns det old school-nytt eller som en rejäl nystart? (inte spelat ännu!)

Spelet känns som Age of Empires 2 fast med en himla massa quality of life förbättringar. Ljudet är också helt fantastiskt


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Känns det old school-nytt eller som en rejäl nystart? (inte spelat ännu!)

Som @danskung här ovan nämner, det är som vanligt men mycket bättre, snyggare, bättre men man är ändå hemma så att säga. Det känns nytt men har ändå old-school känslan kvar.
Tycker att UI'n var bra också, med hur det flikar ut nya saker att bygga då man kommer längre fram i utvecklingen.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Skall bli riktigt kul att sätta tänderna i ett nytt AOE, hittills verkar det lovande👍

Medlem

Känns som AoE2+ har varit väldigt kul att spela det.

Medlem

Lirade också i helgen och tyckte rentav det påminde om ettan lite, kändes väldigt avskalat - på ett bra sätt. Är sugen på detta, men är lite orolig att nostalgin är det enda som egentligen gör det intressant.

Medlem

Ser svinkul ut! Väldigt likt AoE2 (best game ever!).

Attans att man inte har en ordentlig PC!

Medlem

Givet speciellt med tanke på att det kommer till game pass. Annars hade jag nog väntat.

Medlem

Kul! En månad och en vecka så kommer det till passet.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ser svinkul ut! Väldigt likt AoE2 (best game ever!).

Attans att man inte har en ordentlig PC!

Det är dock sjukt lättdrivet.

Medlem
Skrivet av AlfaBlommaN:

Det är dock sjukt lättdrivet.

dippa ner till 30-40 fps på en 3080 i 3v3/4v4 matcher

Medlem
Skrivet av cocona:

dippa ner till 30-40 fps på en 3080 i 3v3/4v4 matcher

Ibland kommer det ett spel där det finns nån inställning som kan få även dom bästa GPUerna att gå på knäna. Kanske är nåt sånt här? Eller så är det bara väldigt dåligt optimerat än så länge.

Medlem

Det är bra att vara Xbox (eko system) spelare.

Medlem

Riktigt sugen på att spendera 50 min per map att bygga bas och försvar. Jag har saknat ett gammalt hederligt rts som jag kan spela som om det vore en mer våldsam version av Cities: Skylines

Medlem

Va rädd att de skulle bygga vidare på 3an. Gillar verkligen inte det spelet.
Men detta ser väldigt lovande ut. Nått att se fram emot!

Medlem
Skrivet av cocona:

dippa ner till 30-40 fps på en 3080 i 3v3/4v4 matcher

Skrivet av Birchoff:

Ibland kommer det ett spel där det finns nån inställning som kan få även dom bästa GPUerna att gå på knäna. Kanske är nåt sånt här? Eller så är det bara väldigt dåligt optimerat än så länge.

Borde inte ett rts ha mer med cpu att göra?Beräkningar osv som sker i realtid.

ELF
Medlem

Är det att hoppas för mycket om man hoppas på ett snyggare GUI?
GUI:t känns inte som AoE. Tror spelet skulle kännas ännu mer som AoE om det var ett typiskt AoE GUI


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av AlfaBlommaN:

Det är dock sjukt lättdrivet.

Tror du att min Lenovo Yoga 700 (fr. 2016) klarar att driva det? Den klarar knappt AoE2 i nuläget

Fick en dålig känsla av aoe4 gameplayet. Ser alldeles för likt ut 3:an,
De får ju mina pengar oavsett för testa måste jag ju göra.. Annars är det bara avinstallera och fortsätta med aoe2 som man spelat nu i 23år. För finns inget mysigare spel än dra igång Blackforest och njuta av Dark Ages.

Medlem
Skrivet av Starwarsmannen:

Fick en dålig känsla av aoe4 gameplayet. Ser alldeles för likt ut 3:an,
De får ju mina pengar oavsett för testa måste jag ju göra.. Annars är det bara avinstallera och fortsätta med aoe2 som man spelat nu i 23år. För finns inget mysigare spel än dra igång Blackforest och njuta av Dark Ages.

AOE 4 är betydligt mer likt 2:an än 3:an.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Borde inte ett rts ha mer med cpu att göra?Beräkningar osv som sker i realtid.

Har en lika bra cpu, men det är ett stress test så hoppas att det förbättras till launch. Ändrade lite på inställningarna men det gjorde ingen större skillnad. Annars riktigt kul spel.

Medlem

Vet att kvaliteten inte är den bästa på den där videon, men är det bara jag som hade hoppats på något "maffigare" och även bättre grafik? Tycker det redan ser lite åldrat ut... nästan som ett indiespel. Nu är ju grafik inte allt så klart, men ändå...

Skrivet av Cenorida:

AOE 4 är betydligt mer likt 2:an än 3:an.

Om du jämför dessa bilder så tycker jag ändå att 2an är långt ifrån det enkla, rena och visuella stilen som jag saknar mest i 4an. Kanske mitt öga inte tycker om det bruna gräset eller den tråkiga skogen, konstiga hus som i 3an. Springande och galopperande salta pinnar, konstiga bonusar som gör att man får mer wood än normalt. Självlysande villages, Sacred site? -hmm vad för nått?

Jag är nog inte redo för det här än Lilla 12åriga jag skulle säkert varit glad över det nya då men har väl för många härliga minnen som sitter i näthinnan som tycker mer om det gamla enkla retroaktiga i det.
Men men... Smaken är som baken, wooloo

4an
age4

3an
age3

2
age2

Medlem
Skrivet av Mortac:

Vet att kvaliteten inte är den bästa på den där videon, men är det bara jag som hade hoppats på något "maffigare" och även bättre grafik? Tycker det redan ser lite åldrat ut... nästan som ett indiespel. Nu är ju grafik inte allt så klart, men ändå...

Skulle säga att just grafiken är den punkt som fått absolut mest kritik sedan första gameplay-klippen dök upp. Inte bara att det att spelet fått en mer cartoony look, men även att det helt enkelt i många aspekter är objektivt fult pga låg polygonmängd och lågupplösta texturer. Speciellt vattnet ser horribelt ut i jämförelse med AoE 3 (originalet) som ändå är över 15 år äldre.

Jag antar att man vill pusha detta som nästa stora RTS-esport, och låter det visuella lämna i skuggan för att göra det tillgängligt på så många datorer som möjligt. Det verkar vara en populär trend när det kommer till esport (Valorant, Dota, League of Legends).

Utöver det tycker jag de har frångått flera grundkoncept som i min mening definierade Age of Empires som serie. Jag har varit med sedan ettan, men det här spelet tycks döda serien för min del.

Medlem
Skrivet av Starwarsmannen:

Om du jämför dessa bilder så tycker jag ändå att 2an är långt ifrån det enkla, rena och visuella stilen som jag saknar mest i 4an. Kanske mitt öga inte tycker om det bruna gräset eller den tråkiga skogen, konstiga hus som i 3an. Springande och galopperande salta pinnar, konstiga bonusar som gör att man får mer wood än normalt. Självlysande villages, Sacred site? -hmm vad för nått?

Jag är nog inte redo för det här än Lilla 12åriga jag skulle säkert varit glad över det nya då men har väl för många härliga minnen som sitter i näthinnan som tycker mer om det gamla enkla retroaktiga i det.
Men men... Smaken är som baken, wooloo

4an
age4

3an
age3

2
age2

Syftade egentligen inte på grafiken, utan själva gameplayet som är väldigt likt, fast med en rad förbättringar då.

Men sett till grafiken så tycker jag ändå att den är rätt behaglig. Helt realistisk grafik kanske inte hade passat.

Medlem
Skrivet av Sillage:

Har nu i helgen lirat "Technical Stress Test" och måste säga att det känns som ett riktigt Age of Empire spel.

Håller med!

Spelade också i helgen och det kändes bra. Hoppas på en stor och bra kampanj likt Age Of Mythology.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Vet att kvaliteten inte är den bästa på den där videon, men är det bara jag som hade hoppats på något "maffigare" och även bättre grafik? Tycker det redan ser lite åldrat ut... nästan som ett indiespel. Nu är ju grafik inte allt så klart, men ändå...

Håller med, tycker det ser ut som en gammal motor...jämför det t.ex med 11 år gamla Starcraft 2 så tycker jag det ser väldigt förlegat ut för ett RTS.
Förhoppningsvis ser det bättre ut när man kör det på sin egna burk.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av Starwarsmannen:

Fick en dålig känsla av aoe4 gameplayet. Ser alldeles för likt ut 3:an,
De får ju mina pengar oavsett för testa måste jag ju göra.. Annars är det bara avinstallera och fortsätta med aoe2 som man spelat nu i 23år. För finns inget mysigare spel än dra igång Blackforest och njuta av Dark Ages.

Fatslob, is that you?

12
Skriv svar