FZ Game Jam 2021 - Den stora tråden!

Frilansare
FZ Game Jam 2021 - Den stora tråden!

All info om årets upplaga - anmälningarna och tävlingen öppnar nu.

Kära FZ-community!

Visst är det roligt att göra sina egna spel, oavsett vilka förkunskaper man har? Den anrika tillställningen FZ Game Jam grundades så långt tillbaka som 2020 (vi tror att Dick Harrison har skrivit någon text om det), av FZ-medlemmen @anon_119148. Nu förs arvet vidare, och denna års upplaga blir förhoppningsvis något utöver det vanliga.

Nytt för i år är att vi har samarbetspartners, i form av Inet, Bethesda och Machinegames! Kolla in deras peppande lyckönskningar i filmerna nedan!

VAD ÄR ETT GAME JAM?

En grupp människor samlas och gör spel utifrån olika begränsningar, vilket kan vara allt från tid till temat. Eftersom vi finns på nätet kommer detta vara helt online.

Kolla in ett potpurri av bidrag från förra årets Game Jam:

KAN VEM SOM HELST VARA MED?

Självklart, oavsett om du aldrig gjort spel eller är ett proffs är alla välkomna. Man kan ställa upp i grupp eller helt själv. De som söker efter andra lagmedlemmar hittar en tråd för det här.

HAR NI NÅGRA TIPS?

Skriv av dig här i stora Game Jam-tråden!

NÄR?

Jammet ska pågå under en månad, med start idag, 14 oktober. Spara den här fina tidslinjen:

14 oktober - Startskottet. Anmälningarna är öppna och det är fritt fram att börja utveckla sitt spel.

20 oktober - Lagen presenteras. De deltagande lagen presenteras i en artikel. Det går såklart att hoppa på även efter detta datum

16 november 23:59 - Deadline! Sista dag för inlämning av bidrag!
Alla bidrag laddas upp på vår Itch-sida:
https://itch.io/jam/fz-game-jam-2021

18 november - Speldags! FZ-communityt får spela spelen, och rösta fram sina favoritbidrag!

1 december - Topp-stream. De bidrag som fått flest röster presenteras i en livestream - en vinnare meddelas!

REGLER

. Vem? Man kan delta ensam eller som en grupp, tråd för gruppsökare finner man HÄR

. Vad? Spelet ska vara ett nytt, unikt och eget projekt men det är tillåtet att använda libraries och färdiga assets som kod, grafik och ljud.

. Tema? Bidraget ska innehålla något som syftar till siffran “25” (Vi firar ju jubileum i år), men utöver det är det fria tyglar!

. Bonus-tema by Inet! Om man vill vara med och tävla om ett Boost-pris från Inet, ska man dock istället/också inkludera något element från vår samarbetspartner Inet. Deras grafikpaket kan ni hitta här! Deltar man i Inet-gruppen är det allstå valfritt att inkludera “25”.

. Slutdatum? Bidraget ska vara färdigt och tillgängligt att spela senast 16 november!

KAN JAG VINNA NÅGOT?

Förutom den stora äran kommer vår samarbetspartner Inet att belöna de framröstade topp 10-bidragen. Dessa erhåller presentkort på Inet, i följande valörer:

• 1:a plats får 3300 kr
• 2:a plats får 2500 kr
• 3:e plats får 2000 kr
• Resterande topp 7 får: 1750 kr

Som sagt ovan kan man också vinna en Inet Boost om man inkluderar Inet i sitt spel. Dessa bonusvinster kan man erhålla oavsett placering!
• INETs Boosts - 2 st á 2500 sek

DELTAGARLISTAN

Vi på FZ önskar alla lycka till - vi kommer såklart att göra nedslag under arbetets gång, och berätta hur det går för lagen. Har ni några frågor? PM oss på FZ, eller skriv av er i den officiella Game Jam-tråden, som kommer att hållas uppdaterad med all tillgänglig information.

Och sist men inte minst, vill våra partners på Bethesda, Machinegames och Inet också önska er lycka till!

Medlem

Äntligen! Jag har ritat grafik sen i påskas. Nu ska här kodas! Adjö nattsömn.

Fruktansvärt roligt, funderar starkt på att delta! Gäller bara att hitta tiden

Medlem

Äntligen! Jag börjar spåna ideer direkt!

Skriver man här för att anmäla sig? Isf kan ni skriva upp mig, jag kör själv 🙂

Medlem

Lovar inte att jag kommer i mål pga plugg men ni kan skriva upp mig!

Medlem

Ni stryker ju inte direkt keativiteten medhårs med dom teman som är valda - 25 och INET....

Köper att ni vill befästa brands och grejjer, men tror det hade gått att få in brandsen OCH haft lite mer inspirerande temaval

Nåja, challenge accepted.

Jag skulle härmed vilja anmäla mig


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Spånar idéer på tema '25'.

* Ett spel där man har 25 liv före X händer?
* Ett spel (kanske lite portal-aktigt?) där det man måste 'klara' sig igenom 25 rum?
* Ett spel som på nått sätt handlar om åldern 25.. Känns som det finns något i den... Typ att det är åldern där man både är som mest önskvärt vuxen, och som mest önskvärt ung samtidigt.. Finns det nått i det?
* Något som handlar om en människa som börjar se siffran 25 överallt för hen tar allt hen ser och gör 25 av det omedvetet... Lixom.. "Min brors barn är 2 och 5 år gamla - 25!".. "Fan det är 5 pers på den här bussen och klockan är 2.. 25!!!!!!!!!!".. Osv..
Lixom börjar leta efter det utan att fatta't och det blir någon bananas inre paranoia-resa av den grejjen..

Feedback/Idéer osv kring det här spånandet vore trevlit..


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Dags att ladda ner unreal engine och greja.

Medlem

Skriv upp oss, Robin och Jakob, även om vi inte hinner komma upp med något

Frilansare
Skrivet av Anton Q:

Ni stryker ju inte direkt keativiteten medhårs med dom teman som är valda - 25 och INET....

Köper att ni vill befästa brands och grejjer, men tror det hade gått att få in brandsen OCH haft lite mer inspirerande temaval

Nåja, challenge accepted.

Jag skulle härmed vilja anmäla mig

Härligt!
Sorry om temat inte strök dig medhårs. Som tur är är man ju väldigt fri i tolkningen av "25". Kalla huvudpersonen/saken för 25? Döp spelet till 25, och gör sedan något helt orelaterat? Vi vill bara ha bra games! Ska bli kul att se vad ni skapar.

Frilansare
Skrivet av Spelkväll:

Skriv upp oss, Robin och Jakob, även om vi inte hinner komma upp med något

Hej, kul! Klart ni hinner det!

Frilansare
Skrivet av Morti:

Äntligen! Jag börjar spåna ideer direkt!

Skriver man här för att anmäla sig? Isf kan ni skriva upp mig, jag kör själv 🙂

Jepp, anmäl dig här, vilket du nu alltså har gjort

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ni stryker ju inte direkt keativiteten medhårs med dom teman som är valda - 25 och INET....

Köper att ni vill befästa brands och grejjer, men tror det hade gått att få in brandsen OCH haft lite mer inspirerande temaval

Nåja, challenge accepted.

Jag skulle härmed vilja anmäla mig

Använd en palette på 25 färger? Gör ett spel som håller på i 25 sekunder. Bara några idéer from the top of my mind.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Spånar idéer på tema '25'.

* Ett spel som på nått sätt handlar om åldern 25.. Känns som det finns något i den... Typ att det är åldern där man både är som mest önskvärt vuxen, och som mest önskvärt ung samtidigt.. Finns det nått i det?
Feedback/Idéer osv kring det här spånandet vore trevlit..

Jag har ett skissblock med spelidér som jag kanske nån gång förverkligar. Därbland ett spel som handlar om att växa upp och bli vuxen. Tycker det är en intressant idé. I mitt spel (som jag inte kommer göra nu i detta gamejam) ska man på ett arkadigt och slapstickigt sätt göra "vuxna" aktiviteter som ett barn förställer sig dem. Dessa har jag spånat fram hittills (med gameplay): "Odla mustasch", "Bär hatt", "Drick whiskey", "Knyt slips" och "Inkomstdeklarera".

Medlem

Hallå jag kommer vara med dock blir det svårt med att få in just Inets önskemål ifall man följer deras video.
I reglerna så står det:
. Bonus-tema by Inet! Om man vill vara med och tävla om ett Boost-pris från Inet, ska man dock istället/också inkludera något element från vår samarbetspartner Inet.

Men tittar man på videon så vill de ha ett spel som kan användas när de kör sina livestreams. Vilket då blir ett mer twitch integrerat spel, alltså ett spel som påverkas av deras chat på twitch.

Vad är det som gäller här? Kvalificerar man sig fortfarande om man gör ett helt offline spel men har med inets grafik?

Ambassadör
League of Legends

Jag anmäler mig men med reservation att det inte blir något av det 🙂

Medlem

Jag anmäler mig också men har nog inte möjlighet att lägga någon tid i början av jam'et pga av en deadline men kanske kan få ihop något mot slutet.

Medlem

Jag anmäler mig! Kul att det blir av igen! Har säkert glömt lika mycket som jag lärde mig under senaste Jam'et.

Medlem
Skrivet av Madridaren:

Hallå jag kommer vara med dock blir det svårt med att få in just Inets önskemål ifall man följer deras video.
I reglerna så står det:
. Bonus-tema by Inet! Om man vill vara med och tävla om ett Boost-pris från Inet, ska man dock istället/också inkludera något element från vår samarbetspartner Inet.

Men tittar man på videon så vill de ha ett spel som kan användas när de kör sina livestreams. Vilket då blir ett mer twitch integrerat spel, alltså ett spel som påverkas av deras chat på twitch.

Vad är det som gäller här? Kvalificerar man sig fortfarande om man gör ett helt offline spel men har med inets grafik?

Detta fungerade jag med på, skulle va bra att få det förtydligat

Frilansare
Skrivet av Madridaren:

Hallå jag kommer vara med dock blir det svårt med att få in just Inets önskemål ifall man följer deras video.
I reglerna så står det:
. Bonus-tema by Inet! Om man vill vara med och tävla om ett Boost-pris från Inet, ska man dock istället/också inkludera något element från vår samarbetspartner Inet.

Men tittar man på videon så vill de ha ett spel som kan användas när de kör sina livestreams. Vilket då blir ett mer twitch integrerat spel, alltså ett spel som påverkas av deras chat på twitch.

Vad är det som gäller här? Kvalificerar man sig fortfarande om man gör ett helt offline spel men har med inets grafik?

Skrivet av Morti:

Detta fungerade jag med på, skulle va bra att få det förtydligat

Det som står i texten gäller! Kul att ni är ombord!

Det var längesen som jag var med i ett Game Jam så det ska bli kul! Började spåna på idéer igår kväll och har redan något fint i åtanke! (Sen om jag faktiskt lyckas hålla motivationen uppe i en månad är en annan fråga...)

Medlem
Skrivet av Madridaren:

Hallå jag kommer vara med dock blir det svårt med att få in just Inets önskemål ifall man följer deras video.
I reglerna så står det:
. Bonus-tema by Inet! Om man vill vara med och tävla om ett Boost-pris från Inet, ska man dock istället/också inkludera något element från vår samarbetspartner Inet.

Men tittar man på videon så vill de ha ett spel som kan användas när de kör sina livestreams. Vilket då blir ett mer twitch integrerat spel, alltså ett spel som påverkas av deras chat på twitch.

Vad är det som gäller här? Kvalificerar man sig fortfarande om man gör ett helt offline spel men har med inets grafik?

Skrivet av Morti:

Detta fungerade jag med på, skulle va bra att få det förtydligat

Vi är inte jättesvåra och är ju inte så fyrkantiga. Så länge det har någon form av inet-koppling så är det ju krasst det som räcker. Och vill inte att man ska tänka "ju mer inet desto större chans att vinna" utan hellre då att det är mindre inet:igt känsla men något som vi faktiskt kan använda på något sätt. Det var lite det som var tanken med att ha ett "önskemål" för att inspirera/utvidga konceptet lite.

Ett offline-spel kan ju fortfarande något vi kan använda i livestream som underhållning. Spontan idé som jag tänker är ju ett svårt offline spel som t ex flappy birds där alla nya gäster som vi bjuder in i livestream måste spela och hamnar på en highscore hade ju fungerat jättebra, typ.

Annars ett "vanligt" spel med vårt mönster som textur nånstans räcker ju typ. En bra idé och ett roligt spel premieras mer än att det ska kännas som en coca cola-reklam, om ni fattar.

/Daniel på Inet från privat konto

Medlem

Signa upp mig med!

Medlem

Trevligt initiativ, klart att man vill vara med!

Medeltidsman 🧔

Det här ska bli så kul! Jag är taggad.
Har ett lag och anmäler oss.


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Gnällkuk

Ska bli riktigt intressant att följa detta i år!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Spånat lite men inte kommit på något bra än som har en bra koppling till 25. Är lite klurigt iom att 25 inte är det lägsta numret precis men det ska nog gå att lösa.
Om någon gör ett mini-game collection med 25 spel så blir jag grymt imponerad iaf

Inaktiv

Jag trodde jag redan skrivit här men var nog under själva artikeln men jag är med! Har en hyfsad idé som jag hoppas hinner realisera innan deadline.

Medlem

Jag är på. Har en idé så skall försöka snickra ihop en hyfsad demo kommande veckorna. 😊

Medlem

Jag är också på! Lite ont om tid bara men får väl ta lite genvägar där det är möjligt

Skriv svar