Tips på jrpg mottages tacksamt

Medlem
Skrivet av Oscar20000:

Vilket tyckte du var bäst av dom då?
Det är många som slått ett slag för tales of, så det verkar helt klart värt att prova!

Jag gillade nog Tales mer. Mest på grund av storyn och karaktärerna. Blev bara bättre och bättre.

Medlem
Skrivet av Kyathab:

@Aletheides
Jag har alltid misstänkt att dom egentligen är äldre än vad jag upplever dom som. Därför jag antydde vad jag "kände" dom hade för ålder.
"Tales of Arise" är första gången jag upplever att det finns karaktärer som är mogna män och kvinnor och inte "barn" som springer runt.

Men intressant att faktiskt få se en lista med deras riktiga åldrar, var lite coolt

Det kan vara lite lurigt det där med ålder också Vi har ju våra egna värderingar med oss när vi läser, ser eller upplever en story. I vår tid så blir folk vuxna mycket senare än hur det har varit under större delen av den mänskliga historien. Våra framsteg har helt enkelt gjort det mindre nödvändigt att mogna tidigt. Vi spenderar också en väldigt lång tid i skolbänken innan vi även enligt lag räknas som vuxna vilket också är kulturellt betingat.

Kikar man dock tillbaka i vår historia, inte så långt, så var man vuxen redan vid 14 eller 15 år. Ibland tidigare. Man satt inte i skolbänken speciellt länge utan man var istället lärling eller liknande och lärde sig en craft som var av nytta för samhället eller familjen. Kanske man lärde sig av sin familj eller hos någon som behövde lärlingar. Alla i varje familj hade inte häller samma möjligheter utan den förstfödde sonen var oftast den som fick flest möjligheter. Människor levde även kortare tid då.

Kikar vi på vissa kulturer i världen som fortfarande lever under hårdare förutsättningar eller mer ruralt så har de fortfarande dessa tendenser kvar. Vuxenblivandet kopplas ibland ofta till könsmognad. Speciellt för kvinnor.

Allt detta påverkar oss även epigenetiskt. Kvinnors könsmognad (menstraution) har tidigarelagts mer och mer för varje år som gått tex och sker nu i många fall redan före tio års åldern. Forskare har teorin att det beror på att vi inte upplever några reella hot mot oss. Vi lever för lätt helt enkelt så vi kan reproducera oss tidigare utan predatorer som hotar oss.

Ett litet sidospår

Med det sagt. Författare i gemen har en förkärlek för att använda hur en karaktär tar beslut för att skildra mognad. En karaktär som skall förefalla yngre tar oftast impulsiva och oöverlagda beslut, mer naiva alltså, medan en som skall förefalla äldre och stabilare oftare hanterar situationer sakligt och koncist baserat på beprövad erfarenhet. Tänker efter före helt enkelt. I många storylines kanske en karaktär börjar som Impulsiv och oöverlagd, åker på en jäkla näsbränna och därefter skärper till sig, mognar efter livets hårda skola helt enkelt. Författare som Brandon Sandersson till exempel gillar just det sista. Kan ses på både på MCn Vin i Mistborn serien samt på MCn Kaladin samt Shallan i Stormlight Archives serien.

Man kan se detta speciellt i Sci-Fi, fantasy och i spel eftersom karaktärer där kan skrivas som att de har en fysisk ålder av 20 men egentligen är 4000 år gamla, eller tvärt om, och då görs detta trovärdigt efter hur karaktären uppträder och agerar. Loial i Wheel of Time tex Eller alv karaktärer i valfri AD&D story.

ska du spela ett spel ska du spela suikoden 2! finns säkert hitta på en emulator eller liknande. tro mig du kommer inte ångra dig. magisk story magisk ljud. tonvis med saker att göra 108? avatarer och underbar grafik. youtuba de och du kommer ha et minne för livet


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

ska du spela ett spel ska du spela suikoden 2! finns säkert hitta på en emulator eller liknande. tro mig du kommer inte ångra dig. magisk story magisk ljud. tonvis med saker att göra 108? avatarer och underbar grafik. youtuba de och du kommer ha et minne för livet

Ett av de bästa spelen någonsin. Jag köpte det vid release och spelade det flera gånger. Hade sparfil sparad från ettan, vilket förhöjer upplevelsen ännu mer.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

ska du spela ett spel ska du spela suikoden 2! finns säkert hitta på en emulator eller liknande. tro mig du kommer inte ångra dig. magisk story magisk ljud. tonvis med saker att göra 108? avatarer och underbar grafik. youtuba de och du kommer ha et minne för livet

Nu vet jag inte om utbudet förändrats. Men du kan få tag i Suikoden 2 via PSN på PS3 eller Vita i Europa. Eller har kunnat i alla fall. Man får hoppas att det följer med i den nya Sony tjänsten där PSN och PSNOW skall kombineras i en nära framtid.

Suikoden serien är helt klart en favorit. Bara synd hur IPt behandlats på senare år. Dvs stoppats ned i en byrålåda och glömts bort av Publishern.

Medlem

Nån som har nå gott att säga om ff xv?

Medlem

Final Fantasy 15 - Backstreet Boy's Edition?

Kändes väldigt svalt för mig. Vart bara att spela klart storyn för min del, inge 100% där.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Nu vet jag inte om utbudet förändrats. Men du kan få tag i Suikoden 2 via PSN på PS3 eller Vita i Europa. Eller har kunnat i alla fall. Man får hoppas att det följer med i den nya Sony tjänsten där PSN och PSNOW skall kombineras i en nära framtid.

Suikoden serien är helt klart en favorit. Bara synd hur IPt behandlats på senare år. Dvs stoppats ned i en byrålåda och glömts bort av Publishern.

Eller så köper man en Playstation Mini och lirar via ROM.

Bästa sättet enligt mig, spelade själv om det härom året på det sättet. Mästerligt spel som håller väldigt bra än idag. Striderna är så härliga i form av att man känner sig taktisk över att göra alla drag för alla sina karaktärer (6st max) och sedan se det utspela sig. Lite samma känsla som när man blir skillad på ett pusselspel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar