Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Tor
Medlem
Skrivet av Gen:

Jag testade Sorcerer för första gången i ett Souls spel (där man kan) och måste säga att det i majoriteten av fallen är lättare än melee Finns ett gäng scenarier där man kan göra sig av med faran framför en på distans. Det är när saker och ting kommer för nära en som det blir svettigt, dock finns det melee sorceries också som hjälper. Började faktiskt med en 2H buffel men det var avsevärt mycket svårare i början iaf (blev bara 18 med honom).

Blev en samurai, flyter på fint så långt. Tänkte gå in på magi så småningom också, kanske slutar med mycket magi och bara katana som backup vi får se 🙂

Medlem

Ok, här kommer lite upplevelser från en Q2-föredetting, World of Warcraft-diggare och Clash of Clans-grindare.
Har aldrig spelat några FromSW men läst en del recensioner och helt enkelt tänkt att det inte var för mig. Blev triggad av den skojiga medlemsrecensionen av Elden Ring att hoppa på detta. "Hur svårt och illa kan det vara?"

Lirar på en halvdan PC som innehåller Ryzen 5 2600X, 16 GB RAM, RTX 2060 och två M.2 diskar. Tycker väl att det flyter på hyggligt. Mestadels bra men lite frysning/stutter då och då. Inte så det förstör min upplevelse, men de finns där.

Grafiken är supernice men har sina brister. Animeringar av annat än fighter är rätt ofta förvånansvärt dåliga imho. Exempelvis hur vargar hoppar upp, eller snubblar ner, för stenar. Lite Donkey Kong-animering över dem. Rätt länge retade jag mig på att man aldrig får se ansiktena på NPC:er som pratar med en, bara sitt eget bakhuvud, och att man inte kan flytta på kameran under dialoger. Rätt var det var lyckades jag starta en dialog och ha kameran så jag kunde se ansiktet på den som pratade med mig. Allvarligt talat var det en rätt stor besvikelse. Jag hade nog förväntat mig att rörelse på mun och läppar åtminstone skulle vara i närheten av vad som sades.
Men med det sagt, miljön är VÄLDIGT läcker och mycket är toksnyggt. Förra stycket är egentligen bara en väldigt liten del av upplevelsen, men det är ju lättare att skriva något taskigt än något snällt. Större delen av tiden är jag helt hänförd.

Min tanke var från början att försöka spela spelet som utvecklarna tänkt det, och inte googla på lösningar för boss-taktiker, builds och allt annat. Eftersom jag är svag för samurajer fick det bli en sådan. Efter att lirat åtminstone två timmar började jag undra när man levlar upp. Det blev till att bita i det sura äpplet och göra en snabbsökning. Man kan ju säga att det blev BETYDLIGT mycket enklare efter detta när jag spenderat vad runor och golden runes jag hade
Kan faktiskt inte påminna mig att jag fick någon info eller hint om detta i spelet. Kanske att det sades i någon kryptisk dialog?

Strider. Ja, här hade jag redan från början insikt om att det skulle vara väldigt mycket annorlunda än jag är van vid. Tänk er själv att en knappsmattrare som vanligtvis försöker få iväg spells i så tät följd som möjligt nu bara ska trycka på rätt knapp EN gång, och det tajmat med en arg fiende som stressar en. Fan alltså. Jag misstänker att det verkligen är här jag kommer ge upp.
Jag är troligtvis grymt överlevlad (30) på löjeväckade mängd spelade timmar (18) men finner ett ganska stort nöje i att känna mig lite overpowered. Det är ju också överlevlandet som gör att jag klarar striderna. Men men, det är så jag lirar

Nu har jag dock gett mig fan på att lära mig fightas och stångas därför med Leonine Misbegotten. Försöker låtsas att jag inte läst att rekommenderad level är 15-20. Jag tänker att detta får vara min tollgate i spelet: antingen lär jag mig slåss och tar ner den, eller så ger jag upp spelet.

Medlem

60 timmar in och är fortfarande kvar i Liurnia och stökar och har mig. Spöat Rennala för flera timmar sedan men hittar konstant nya grejer. Har bara utforskat Ainsel River och Caelid lite grann. Hinner inte lira idag men blir till att plöja timmar imorgon efter jobbet.

Ett perfekt spel att avnjuta i lugnt tempo enligt mig

Kör en Str/Dex build med Bloodhound Fang +5. Makalöst kul vapen och har provat annat men fastnat för det.
Svårt att hitta bra rustning, tycker jag. Blir det lättare senare?

Medlem
Skrivet av Tassel:

Mimic dör dock sjukt lätt, även på +10, så man måste vara offensiv som tusan för att dra nytta av honom i den fighten.

Försök att hålla dig nära honom och rulla in i hans attacker istället för ifrån.

Medlem

60 timmar in nu. Har precis klarat av huvdstaden och dess katakomber, och ska röra mig vidare mot nya höjder. För mig känns spelet lättare ju längre man kommer, konstigt nog (har aldrig tagit mig igenom ett FromSoft-spel tidigare). Tror det tog mig 40 försök att klara första huvudbossen, trots att jag dammsugit Limgrave och levlat upp. Men de senaste 10-15 timmarna går bossar, stora som små, ned på ett par försök.

Kör en ren strength/vigor build med dubbla starscourge greatsword +10, utan sköld. Och Mimic tear +10. Svärdets specialförmåga där man först drar åt sig alla fiender inom en radie och sedan slår ned svärden i marken och skapar totalt mayham känns nästan op. Men, så länge man rör sig med de verktyg som utvecklarna placerat ut i världen kan det inte räknas som fusk. Eller?

Medlem
Medlem

Jag är 161 timmar in, har kommit en bra bit in på ng+ och hittar fortfarande saker jag inte sett förut. Helt otroligt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Tagit en ofrivillig paus från spelet.
Attans att man inte fått Steam deck ännu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lvl 65 och har börjat wrapa upp Lurnia, får se vart det bär av sen. Men tror jag ska utforska underjorden, men så kan ju vad som helst hända när man utforskar och whopps så var man på Alteus Plateu (eller hur det stavas)

Medlem

Kört en lv 35 confessor ett tag, driver mig till vansinne...

Startade om igår med en Mage istället, och idag låg levlad så spöde jag Golden Göbbels lr vad fn han nu heter på första försöket! Blev riktigt glad då jag dött med min förra gubbe mängder med gånger och aldrig vunnit..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Vad tycker ni om bell bearings? Jag började lira en andra playthru nu och jag tänker skippa dom helt och hållet då. Dom kändes nästan som fusk ibland, speciellt som mage. Kändes som jag bara stod bredvid och cheesade bossarna när Oleg tankade åt mig.

Ni som använder, vilken är er favourit?

Medlem

Lyckades äntligen bli klar med spelet igår och samla alla achievements så får bli en liten paus från det. Är en underbart spel.

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Vad tycker ni om bell bearings? Jag började lira en andra playthru nu och jag tänker skippa dom helt och hållet då. Dom kändes nästan som fusk ibland, speciellt som mage. Kändes som jag bara stod bredvid och cheesade bossarna när Oleg tankade åt mig.

Ni som använder, vilken är er favourit?

Du tänker nog inte på bell bearings här.

Dex
Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Vad tycker ni om bell bearings? Jag började lira en andra playthru nu och jag tänker skippa dom helt och hållet då. Dom kändes nästan som fusk ibland, speciellt som mage. Kändes som jag bara stod bredvid och cheesade bossarna när Oleg tankade åt mig.

Ni som använder, vilken är er favourit?

Menar du spirit summons? Bell bearing är dom du lämnar in till tvillingarna i Round Table för att utöka deras shop

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Vad tycker ni om bell bearings? Jag började lira en andra playthru nu och jag tänker skippa dom helt och hållet då. Dom kändes nästan som fusk ibland, speciellt som mage. Kändes som jag bara stod bredvid och cheesade bossarna när Oleg tankade åt mig.

Ni som använder, vilken är er favourit?

bell bearings älskar jag, då kan man köpa diamanterna och testa maxa vapnen för att se om man hittar något grymt, däremot var det lite drygt att behöva hämta dem i igen när man gick över till ng+

ash summons är däremot lite op, dom gör spelet avsevärt mycket lättare men det är härligt att se mimic+10 sola bossar på ng+ haha


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Du tänker nog inte på bell bearings här.

Juste jag menar ju såklart Spirit Calling Bell!

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Juste jag menar ju såklart Spirit Calling Bell!

Japp det är den man använder för att aktivera summons, men de i sig kallas Spirit Ashes

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Vad tycker ni om bell bearings? Jag började lira en andra playthru nu och jag tänker skippa dom helt och hållet då. Dom kändes nästan som fusk ibland, speciellt som mage. Kändes som jag bara stod bredvid och cheesade bossarna när Oleg tankade åt mig.

Ni som använder, vilken är er favourit?

Mimic Tear är flera gånger bättre än nummer 2.

Medlem

Gjorde klart runda ett i helgen. 275 timmar tog det totalt haha Jag har utforskat varenda millimeter och lyft på varenda sten typ.

Ett tips om någon har problem att överleva Elden Beasts alla magic attacker är att använda alla talismaner som ger +resistance mot holy damage och magic damage. Samt att använda "Lord's Divine Fortification" buff (Incantation lv27) om ni kan. Med allt det lyckades jag få runt 90% damage reduction mot holy damage. Det gjorde Elden Beast trivial typ.

Jag lirade 75% av omgång ett som någon typ av battle mage. Med Spellblade armour (den boostar Moonveils WA)/Moonveil katana/En blandning spells, bland annat Adulas Moonblade och Rock sling. Respeccade till Bloodloss build med Eleanora Poleblade/Rivers of blood när jag kom till Malenia. Körde sedan klart med den builden.

Nu har jag påbörjat ng+ Blir köra klart Raya Academy med bloodloss build, sen specca om till STR+Faith och experimentera lite med powerstance great swords. Förmodligen Blasphemous blade + Sacred Relic Sword.

Medlem

Lite tankar så här i efterhand:

Klarade spelet i helgen (om man med klara menar att spöa slutbossen och se eftertexterna rulla). Level 142 kom jag upp i, tog ca 75 h. Och då utforskade jag det mesta, både över och under jord (tror jag).

Måste säga att känslan när jag såg eftertexterna rulla var, någon sorts tomhet. Jag satt som ett frågetecken och fattade absolut ingenting om vad som just hänt, eller varför jag fick det slut jag fick.
Jag fattar fortfarande inte vilka bossar som var frivilliga, och vilka som tillhörde "storyn".
Nog för att en del av tjusningen med det här spelet är att inget skrivs en på näsan, men tycker det går till överdrift här nästan. Det är som om fromsoft förväntar sig att man ska vända sig till communityt online för att hitta svar (både när det gäller handling, och hur saker funkar).

Kändes också som att jag, efter en specifik händelse i spelet, blev utestängd från att klara många av de sidequests jag ännu inte slutfört, utan någon som helst förvarning om att detta skulle ske.

Råkade också ut för en glitch under slutbossen, som gjorde att denne fastnade i en animation och slutade attackera mig. Tänkte att, fan, så här får det inte gå till, jag får spela om slutbossen.... men då måste jag spela igenom hela spelet en gång till (vilket också krävs om man vill få något av de andra sluten och därmed alla achievements)!

Men trots ovanstående gnäll kan jag inte minnas senast jag blev så här uppslukad av ett spel. Har tidigare gett mig på både Bloodborne och Demons souls remake, men det här är första gången jag sett eftetexterna rulla. Mycket tack vare att man kan utforska något annat varje gång man möter en "vägg", till skillnad mot tidigare spel. Betyg 9/10. Slut på meddelande.

NuZ
Testpilot

Ahhh blir tokig! Försöker klara Fire Giant med min lvl80 PvP build men går f*n inte. Lite väl mycket glascannon över builden för PvE 🤪

Någon vänlig själ som vill hjälpa typ ikväll?
På Xbox, itsNuZ och password (som ökar summon range tillräckligt för typ 120-130 karaktärer iaf) kan vi skicka DM om.

#ineedtogitgud


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Har någon tagit melania än? Jag kommer nog inte ens försöka. Har för lite tid och för många spel för att hänga kvar i elden ring så länge. Ska till forge nu, sen försöka klara det. Cyberpunk lockar för mycket för att dröja mig kvar, sen ska jag klara dying light 2 med som pausades för elden ring.

Läst att Melania ska vara en av from softs svåraste bossar. För min del är sword saint Isshin i Sekiro den svåraste jag mött hittills i deras spel, tog två veckor av och till för att få ned honom.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Pizzapie:

Har någon tagit melania än? Jag kommer nog inte ens försöka. Har för lite tid och för många spel för att hänga kvar i elden ring så länge. Ska till forge nu, sen försöka klara det. Cyberpunk lockar för mycket för att dröja mig kvar, sen ska jag klara dying light 2 med som pausades för elden ring.

Läst att Melania ska vara en av from softs svåraste bossar. För min del är sword saint Isshin i Sekiro den svåraste jag mött hittills i deras spel, tog två veckor av och till för att få ned honom.

När man inte glömmer bort att hennes explosion är insta kill och hennes ”utskickande” svärd-dudes är också insta kill så är hon hyffsat semi svår med mina två genomspelningar. Fire giant med PvP build är fan svårare

Svåraste vet jag inte. Tycker Ornstein i DkS1 är den svåraste de gjort utöver Flamelurker i DS. Är ju rätt personligt de där vad man tycker är svårt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

Har någon tagit melania än? Jag kommer nog inte ens försöka. Har för lite tid och för många spel för att hänga kvar i elden ring så länge. Ska till forge nu, sen försöka klara det. Cyberpunk lockar för mycket för att dröja mig kvar, sen ska jag klara dying light 2 med som pausades för elden ring.

Läst att Melania ska vara en av from softs svåraste bossar. För min del är sword saint Isshin i Sekiro den svåraste jag mött hittills i deras spel, tog två veckor av och till för att få ned honom.

Melania var svår-enkel enkelt förklarat. Med mimic+10 blev hon stunlockad ganska rejält.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

Har någon tagit melania än? Jag kommer nog inte ens försöka. Har för lite tid och för många spel för att hänga kvar i elden ring så länge. Ska till forge nu, sen försöka klara det. Cyberpunk lockar för mycket för att dröja mig kvar, sen ska jag klara dying light 2 med som pausades för elden ring.

Läst att Melania ska vara en av from softs svåraste bossar. För min del är sword saint Isshin i Sekiro den svåraste jag mött hittills i deras spel, tog två veckor av och till för att få ned honom.

Jaaa. Lättare än Isshin ifall du kör med en stark spirit summon.
Svårare än Isshin ifall du kör utan. Vilket jag försöker med nu i NG+

Som Demon of Hatred var en dark souls boss i Sekiro, så är Malenia en Sekiro boss i Elden Ring. Riktigt rolig fight så du borde iaf titta förbi


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Jaaa. Lättare än Isshin ifall du kör med en stark spirit summon.
Svårare än Isshin ifall du kör utan. Vilket jag försöker med nu i NG+

Som Demon of Hatred var en dark souls boss i Sekiro, så är Malenia en Sekiro boss i Elden Ring. Riktigt rolig fight så du borde iaf titta förbi

Blir onekligen sugen när du beskriver henne som en sekiro boss, men tror inte jag har tiden att fortsätta. Är så mycket annat som lockar.

Medlem

Jahopp, då var jag också klar med Elden Ring nu. Missade nog väldigt mycket sett till questchains även om jag anser mig ha utforskat en hel del.

På det stora hela var det en väldigt tudelad upplevelse. Å ena sidan är det mitt tredje mest spelade spel sedan Xbox One släpptes med de drygt 80 timmarna det tog (endast det första Destiny med ca 90h och det första Titanfall med ca 160h har jag spelat mer) och för mig att lägga ner den tiden på ett spel är ganska unikt i sig och att göra det på ca en och en halv månad är väldigt anmärkningsvärt så någon form av lockelse har det väl onekligen haft.

Å andra sidan kan jag inte skaka av mig känslan av att det är en ganska rejäl besvikelse. Jag hade väl medelhöga förväntningar på det men drogs nog med lite i all pre-release hype som nådde sin kulmen när recensionerna började dyka upp. Hade personligen hoppats på fler nyheter och en större skillnad från tidigare spel men min upplevelse är att vi endast fick mer, inte annorlunda eller bättre. Samma UI som i alla tidigare spel, återanvända texturer, vapen, fiender, animationer, ljudeffekter m.m. Jag såg någon recension så sent som i går som lovordade detta då han ansåg att det är bättre att resurser läggs på annat men personligen hade jag väl gärna sett en större evolution under de gångna sex åren. Speciellt då mycket i världen också är återanvänt. Samma respit ges sällan till Far Cry, Assassin's Creed, FIFA eller CoD.

Innan jag rantar vidare tänkte jag bara stapla upp min tidigare FromSoft-erfarenhet då jag vet att det för vissa är viktigt att synliggöra den innan man kritiserar deras spel. Generellt är jag en one-and-done-spelare som tenderar att köra igenom ett spel en gång, ofta med en viss del side content men långt ifrån en completionist, och därefter lägga det på hög. Jag föredrar vanligtvis en kortare, mer linjär och uppstyrd upplevelse. Jag har spelat igenom DkS1-3 vid respektive release, en gång var. Sekiro körde jag en gång och fastnade inte riktigt för och Bloodborne körde jag igenom tre gånger. Det står sig än i dag som en av mina favoritspel genom alla tider tack vare stämningen och berättelsen då jag är ett H.P Lovecraft-fan av modell större.

En av de främsta aspekterna av ett FromSoft-spel är utan tvekan bossarna. Mustiga utmaningar som ställer ens färdigheter på prov. Det är åtminstone tanken men jag tänker sticka ut hakan och påstå att Elden Ring har de sämsta bossarna i FromSofts moderna spelutbud. Visst finns där höjdpunkter också men i mitt tycke är den större delen av dem en besvikelse, återigen en följd av att FromSoft i Elden Ring anammat devisen att mer alltid är bättre. Jag har på identiskt vis slagits mot fem eller sex namngivna drakar som använder sig av precis samma attacker och rörelser, det enda som skiljde var färgen på deras andedräkt. Fyra Tree Sentinels (fem om man räknar minibossen utanför en viss mist gate, han respawnar inte men har ingen boss-hp-bar) har städats bort, precis som tre identiska Watchdogs samt tre Magma Wyrms. Godskin Apostle följdes av Godskin Noble som följdes av Godskin Apostle och Godskin Noble efter varandra under samma strid, vilka efterföljdes av Godskin Duo som var.. de båda samtidigt! Flertalet mindre bossar i grottor kändes även helt onödiga och som ren utfyllnad. Än i dag minns jag introduktionen till Gaping Dragon, Quelaag, Ancient Dragon, Nameless King, Lady Maria, Father Gascoigne m.fl. men jag ställer mig tveksam till vad jag kommer att minnas från Elden Ring om samma antal år.

En av de aspekter av bossarna jag ogillade mest, förutom att de återanvändes in i absurdum, är tracking och AoE-attacker. FromSoft har alltid haft detta till viss del i sina spel men det känns som att det i Elden Ring nådde nya höjder. Strategisk positionering är inte längre en gångbar taktik då bossar ofta tenderar att ha stora attackområden alt. kunna vända på en femöring. Taniga, barfota herrar stampar i marken och gör skada på allt inom en enorm area som om de bar Doc Martens i storlek 50 och samtliga svingar medelst närstridsvapen träffar såväl framför som bakom och till sidan av den som utför attacken. Det värsta exemplet måste dock vara när en Tree Sentinel rusade och hoppade i en riktning men därefter ångrade sig. Ett arabiskt fullblod väger uppemot 450Kg, en medeltida hästrustning upp till 100Kg, en genomsnittlig medeltida rustning ca 40Kg och vi kan anta att en Tree Sentinel, som trots allt är en ganska stor pojke, klockar in på åtminstone 100Kg. Trots denna vikt på ca 700Kg och momentum i en specifik riktning uppvisade bossen inga problem med att vända sig mitt i luften och utföra vad dagens ungdom kallar en 360-no-scope på mig. Tillräckligt bastant rustning, sköld eller en vältajmad dodge är det enda rätta, att positionera sig korrekt kan man bara glömma.

Den bästa dåliga jämförelsen jag kan göra är att FromSofts spel är som bollhavet på en snabbmatsrestaurang. Om DkS1-3 och Bloodborne är motsvarigheten till att sitta och leka där medan föräldrarna äter så är Elden Ring motsvarigheten till att bli inlåst över natten. Vissa kommer att ha lika kul efter sju timmar och bli besvikna när de återfinns på morgonen och skickas hem medan andra, som jag, känner att de där 15-20 minuterna nog räcker och att det blir ganska enformigt efter ett tag.

På det stora hela ger jag Elden Ring 3.5/5 pitabröd.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Jahopp, då var jag också klar med Elden Ring nu. Missade nog väldigt mycket sett till questchains även om jag anser mig ha utforskat en hel del.

På det stora hela var det en väldigt tudelad upplevelse. Å ena sidan är det mitt tredje mest spelade spel sedan Xbox One släpptes med de drygt 80 timmarna det tog (endast det första Destiny med ca 90h och det första Titanfall med ca 160h har jag spelat mer) och för mig att lägga ner den tiden på ett spel är ganska unikt i sig och att göra det på ca en och en halv månad är väldigt anmärkningsvärt så någon form av lockelse har det väl onekligen haft.

Å andra sidan kan jag inte skaka av mig känslan av att det är en ganska rejäl besvikelse. Jag hade väl medelhöga förväntningar på det men drogs nog med lite i all pre-release hype som nådde sin kulmen när recensionerna började dyka upp. Hade personligen hoppats på fler nyheter och en större skillnad från tidigare spel men min upplevelse är att vi endast fick mer, inte annorlunda eller bättre. Samma UI som i alla tidigare spel, återanvända texturer, vapen, fiender, animationer, ljudeffekter m.m. Jag såg någon recension så sent som i går som lovordade detta då han ansåg att det är bättre att resurser läggs på annat men personligen hade jag väl gärna sett en större evolution under de gångna sex åren. Speciellt då mycket i världen också är återanvänt. Samma respit ges sällan till Far Cry, Assassin's Creed, FIFA eller CoD.

Innan jag rantar vidare tänkte jag bara stapla upp min tidigare FromSoft-erfarenhet då jag vet att det för vissa är viktigt att synliggöra den innan man kritiserar deras spel. Generellt är jag en one-and-done-spelare som tenderar att köra igenom ett spel en gång, ofta med en viss del side content men långt ifrån en completionist, och därefter lägga det på hög. Jag föredrar vanligtvis en kortare, mer linjär och uppstyrd upplevelse. Jag har spelat igenom DkS1-3 vid respektive release, en gång var. Sekiro körde jag en gång och fastnade inte riktigt för och Bloodborne körde jag igenom tre gånger. Det står sig än i dag som en av mina favoritspel genom alla tider tack vare stämningen och berättelsen då jag är ett H.P Lovecraft-fan av modell större.

En av de främsta aspekterna av ett FromSoft-spel är utan tvekan bossarna. Mustiga utmaningar som ställer ens färdigheter på prov. Det är åtminstone tanken men jag tänker sticka ut hakan och påstå att Elden Ring har de sämsta bossarna i FromSofts moderna spelutbud. Visst finns där höjdpunkter också men i mitt tycke är den större delen av dem en besvikelse, återigen en följd av att FromSoft i Elden Ring anammat devisen att mer alltid är bättre. Jag har på identiskt vis slagits mot fem eller sex namngivna drakar som använder sig av precis samma attacker och rörelser, det enda som skiljde var färgen på deras andedräkt. Fyra Tree Sentinels (fem om man räknar minibossen utanför en viss mist gate, han respawnar inte men har ingen boss-hp-bar) har städats bort, precis som tre identiska Watchdogs. Godskin Apostle följdes av Godskin Noble som följdes av Godskin Apostle och Godskin Noble efter varandra under samma strid, vilka efterföljdes av Godskin Duo som var.. de båda samtidigt! Flertalet mindre bossar i grottor kändes även helt onödiga och som ren utfyllnad. Än i dag minns jag introduktionen till Gaping Dragon, Quelaag, Ancient Dragon, Nameless King, Lady Maria, Father Gascoigne m.fl. men jag ställer mig tveksam till vad jag kommer att minnas från Elden Ring om samma antal år.

Den bästa dåliga jämförelsen jag kan göra är att FromSofts spel är som bollhavet på en snabbmatsrestaurang. Om DkS1-3 och Bloodborne är motsvarigheten till att sitta och leka där medan föräldrarna äter så är Elden Ring motsvarigheten till att bli inlåst över natten. Vissa kommer att ha lika kul efter sju timmar och bli besvikna när de återfinns på morgonen och skickas hem medan andra, som jag, känner att de där 15-20 minuterna nog räcker och att det blir ganska enformigt efter ett tag.

På det stora hela ger jag Elden Ring 3.5/5 pitabröd.

Snygg mini-review! Kritiken kring de återanvända bossarna/fienderna är helt klart befogad. Jag stör mig inte supermycket på det men helst hade man såklart viljat se mindre återanvänt.

För mig väger den stora världen upp för repetitionen. Har blivit lamslagen flera gånger om över hur detaljerad och rik på hemligheter den är. Och så jäkla snygg också. Känns helt klart som det har varit deras största fokus när dom skapade spelet.

Medlem

Respecca nu från str/faith till dex/int, kände inte att incantantions gav så mycket, gled mest runt och slog folk med svärdet, så får se hur det blir nu när man dual-wieldar katanas och slänger iväg kometer 😅

Medlem
Skrivet av Jeybee:

Lite tankar så här i efterhand:

Klarade spelet i helgen (om man med klara menar att spöa slutbossen och se eftertexterna rulla). Level 142 kom jag upp i, tog ca 75 h. Och då utforskade jag det mesta, både över och under jord (tror jag).

Måste säga att känslan när jag såg eftertexterna rulla var, någon sorts tomhet. Jag satt som ett frågetecken och fattade absolut ingenting om vad som just hänt, eller varför jag fick det slut jag fick.
Jag fattar fortfarande inte vilka bossar som var frivilliga, och vilka som tillhörde "storyn".
Nog för att en del av tjusningen med det här spelet är att inget skrivs en på näsan, men tycker det går till överdrift här nästan. Det är som om fromsoft förväntar sig att man ska vända sig till communityt online för att hitta svar (både när det gäller handling, och hur saker funkar).

Gideon Ofnir förklarar vilka alla Shardbearers är. Alla Shardbearers är inte "måsten", utan många bossar är optional för att klara spelet. Däremot så förklarar spelet rätt bra varför man ska bli Elden Lord, vilka Shardbearers är och deras story.

Skrivet av Jeybee:

Kändes också som att jag, efter en specifik händelse i spelet, blev utestängd från att klara många av de sidequests jag ännu inte slutfört, utan någon som helst förvarning om att detta skulle ske.

Det är typiskt FromSoft spel. Tanken är att NPCerna lever i världen också, istället för att vara statiska som i många andra Open World spel. Majoriteten av Sidequests kan man klara av oavsett hur långt i spelet man kommer. Sen finns det några som man inte kan eftersom man har antingen missat göra follow-ups eller att tiden i spelet har ändrats till en viss punkt.

Skrivet av Jeybee:

Råkade också ut för en glitch under slutbossen, som gjorde att denne fastnade i en animation och slutade attackera mig. Tänkte att, fan, så här får det inte gå till, jag får spela om slutbossen.... men då måste jag spela igenom hela spelet en gång till (vilket också krävs om man vill få något av de andra sluten och därmed alla achievements)!

Spelet är relativt kort. Om du spelar NG+ på din karaktär så kan du klara av hela main-storyn på ~4 timmar om inte mindre, beroende på hur snabb du är att döda bossarna. Det är så jag låste upp min 2:a ending. Nu gör jag en helt ny playthrough för att låsa upp en 3:e ending

Skrivet av Jeybee:

Men trots ovanstående gnäll kan jag inte minnas senast jag blev så här uppslukad av ett spel. Har tidigare gett mig på både Bloodborne och Demons souls remake, men det här är första gången jag sett eftetexterna rulla. Mycket tack vare att man kan utforska något annat varje gång man möter en "vägg", till skillnad mot tidigare spel. Betyg 9/10. Slut på meddelande.

Samma för mig! Har 186 timmar i spelet, tog 86h på min main karaktär att klara spelet, sen klockade jag 90 timmar spelat på den när jag klarade andra omgången. Resten av timmarna är splittade mellan olika builds som jag kör från grunden Känner att utmaningen försvann lite när man vart så hög level, även på NG+, att det roligare att spela om från början. Spelar just nu på en Sorc build, level 36 och klockat runt 6 timmar. Försöker finkamma nu allt för att verkligen försöka hitta allt, utan att läsa i Wikis

Skriv svar