Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem
Skrivet av piddau:

Haha gud nej, jag är extremt dålig... Men vet inte, jag och Miquealla clickade rejält, jag fick in hennes moves relativt snabbt och hon gjorde inte sin idiot-svärd-grej-död på några av försöken så var nära ett par gånger innan också. Så det var nog lite tur också.

Skulle säga att den jag hade svårast för var nog Margit för mig. Han är inte det längre! Men det är nog den jag dött mest på. Commander Niall ville inte heller fastna för mig.

Klarade Malenia nu, var inte skitsvår för min gubbe heller, även om det tog runt 7-8 försök.
Margit har jag i princip inget minne av, tror jag kastade magic pebble tills han dog på första försöket. Commander Niall däremot var en riktigt svettig fight.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Gjorde du Fias quest? Är en boss där med. Finns även en annan väl gömd boss i sista området... Säger inte mer än så för vill inte spoila.

Jag hade missat att det fanns en boss hos Fia. Nu var jag dock överlevlad tror jag (137) för den var jättelätt.

Jag har kört Luthell the headless som summon genom hela spelet, tyckte att den var så bra i början så jag tänkte att den var OP. Men min mimic är så otroligt mycket bättre har jag märkt nu. Grym skada och tankar bra. Överlevde båda faserna i Malenia-fighten när jag tog henne.

Medlem

Malenia var riktigt svår tycker jag. Tog mig typ två dagar. Att överleva hennes superduperslash-attack hängde helt på att jag hade tillräckligt med avstånd. Om inte var jag i princip död.

Gen
Medlem

Fastnade på Fire Giant, inte för att han är värst svår men mer för att hans stortå är högre än mig vilket gör det sjukt jobbigt att navigera kameran som Sorcerer och man får gissa större delen av attackerna vilket gör det hela riktigt jobbigt. Efter att ha kikat på en FAQ blev det att spendera nästan en kvarts dag med att göra olika saker. Först Alexanders quest (hade knappt gjort något), sen Rannis quest för att komma åt Tiche summon (den bossen är otroligt svår men får stolt säga att jag lyckades cheesa honom) samt en sak till för att få tag på en specifik spell. Efter ett par försök gick gorillan äntligen ner (med en del tur som vanligt)! Underligt där med fas 2 för det känns som att hans HP går upp om man inte är snabb och bombarderar honom.

Usch säger jag, inte den trevligaste bossendesignen direkt. Riktigt orättvist också då han rullar undan å skit.

Skrivet av Korvspad:

Commander Niall däremot var en riktigt svettig fight.

Körde den idag och måste faktiskt tacka Comet Azur. Fort som fan ner med första adden medan summon tankade den andra. Sen ner med den andra och koncentrera sig på Niall. Det blev ruskigt mycket jobbigare när addsen var nere då han blev helt vild.

Medlem

Hatar verkligen dubbelbossar, dom där jävla gargoylsen i Nokron!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Laddemannen:

Hatar verkligen dubbelbossar, dom där jävla gargoylsen i Nokron!

Ja och poison på det också. Immuna mot bleed och slashvapen/thrust vapen är värdelösa mot dem. Bonka ner dem med large club för att få till lite skada på dem. Var rätt låg lvl de gångerna jag varit där, så varit en hektiskts jobbig fight.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv
Skrivet av Laddemannen:

Hatar verkligen dubbelbossar, dom där jävla gargoylsen i Nokron!

Hehe du är in for a treat senare är allt jag kommer säga.

För övrigt klarade jag ut spelet igår med 81 timmar på ingameklockan.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Hehe du är in for a treat senare är allt jag kommer säga.

För övrigt klarade jag ut spelet igår med 81 timmar på ingameklockan.

Glädjer mig redan, Ornstein och Smough fick mig nästan att lägga ner Ds1, back in the day!

Medlem
Skrivet av Gen:

Riktigt orättvist också då han rullar undan å skit.

Nu vet du hur det känns.

Medlem

Bara jag som upplever att spelet sjunker i kvalitet i Mountaintops of the Giants?

Har tagit en paus från spelet eftersom allting efter Leyndell har uttråkat mig hittills

NuZ
Testpilot

Estoc the Bestoc PvP build RL125. Rolig och tillfredsställande att döda Rivers of blood trash med


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Knalle:

Bara jag som upplever att spelet sjunker i kvalitet i Mountaintops of the Giants?

Har tagit en paus från spelet eftersom allting efter Leyndell har uttråkat mig hittills

Tog med paus där, men det gjorde jag även i Leyndell och innan dess i Raya Lucaria academy. Tycker det bästa i spelet var startområdet + Stormveil castle och tänkte sluta spela flera gånger efter det. Men nu har jag kört alla svåra bossar och förbereder mig för NG+ 😆
Men det finns helt klart trevligare områden även efter snölandet.

Medlem

Jag har lite svårt att förstå exakt vad det är GRRM har skapat och vad Miyasaki har skapat. GRRM har skapat ”mythoset”, har han då skapat t.ex. Blaidd och Rahdan? Nån som kan förklara? 😅

Medlem

Jag lär ju säga att slutet var ju väldigt.. otillfredställande.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Tor
Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag har lite svårt att förstå exakt vad det är GRRM har skapat och vad Miyasaki har skapat. GRRM har skapat ”mythoset”, har han då skapat t.ex. Blaidd och Rahdan? Nån som kan förklara? 😅

Miyazaki har skapat allt salt i Elden ring och sen betalat GRRM för att se till att han gör annat än att skriva klart de där böckerna som vi väntat på i 735år.

Medlem

Någon annan som känt att spelet helt plötsligt blir mycket jobbigare när man kommer till

Mountaintops of the Giants/Consecrated Snowfield

?
Jag börjar rentav tappa lusten att fortsätta spela, för allt är så drygt.

Medlem
Skrivet av returpack:

Någon annan som känt att spelet helt plötsligt blir mycket jobbigare när man kommer till

Mountaintops of the Giants/Consecrated Snowfield

?
Jag börjar rentav tappa lusten att fortsätta spela, för allt är så drygt.

Det är du tyvärr inte ensam om att tycka. Jag tycker själv att spelet tappar kvalitetsmässigt just där och jag har läst att många känner likadant. Jag reagerade framför allt på återanvändandet av fiender som många gånger känns "out of place" samt att det känns som ett stort hopp i svårighetsgrad så fort man anländer till Mountaintops.
T.ex. på Reddit är det många som skriver att de känt sig tvungna att respecca och experimentera med olika builds för att ta sig vidare och att det känts lite som att börja om på nytt. Jag tog en paus från spelet och sprang sedan igenom det till nästa region, tyvärr. Gick från att spela i princip dagligen till att numera ha spelat några få timmar se senaste två veckorna.

Nu har de ju dock patchat spelet och jag har faktiskt inte lirat sedan dess. Jag kör själv en build med fokus på Vigor/Strength och pendlar mellan Starscourge Greatsword och Grafted Blade Greatsword, som ju är colossal weapons. Den nya patchen ska ha gjort dessa vapen lite snabbare och mer kraftfulla så jag tänkte faktiskt prova senare idag. Men pausen har varit välbehövlig för mig eftersom jag tyckte spelet började bli tråkigt efter Leyndell. Det kanske vänder senare men jag får bara uppfattningen om att allting efter Leyndell (besökt tre regioner hittills) känns stressat och opolerat. Lämnar än så länge en riktigt bitter eftersmak för mig och sänker tyvärr mitt betyg. Allt fram till Leyndell var liksom fruktansvärt bra.

Medlem
Skrivet av returpack:

Någon annan som känt att spelet helt plötsligt blir mycket jobbigare när man kommer till

Mountaintops of the Giants/Consecrated Snowfield

?
Jag börjar rentav tappa lusten att fortsätta spela, för allt är så drygt.

Jag tyckte nog minst om den zonen. Det som kommer efter gillade jag dock riktigt mycket igen.

Medlem

Fasen, kan dom inte patcha in en stance-mätare?

Upptäckte igår att kastknivar är riktigt effektivt och verkar förhindra åtminstone Margits stance återhämtning.

Testpilot
Skrivet av Limpler:

Fasen, kan dom inte patcha in en stance-mätare?

Upptäckte igår att kastknivar är riktigt effektivt och verkar förhindra åtminstone Margits stance återhämtning.

Vad jag vet har alla bossar en hemlig sådan och om man bryter den, ja då får man en chans att få till ett superslag. Spännande upptäckt annars jag är notoriskt dålig på att använda items i Souls spel och hade gärna sett fler möjligheter till att använda dem.

Gen
Medlem
Skrivet av returpack:

Någon annan som känt att spelet helt plötsligt blir mycket jobbigare när man kommer till

Mountaintops of the Giants/Consecrated Snowfield

?
Jag börjar rentav tappa lusten att fortsätta spela, för allt är så drygt.

Då lär du inte gilla zonen som kommer efter det. Iofs tycker jag nog att Lake of Rot var drygast designmässigt. Men "sista" story zonen var mest frustrerande (på sina håll iaf). Bästa området tycker jag är Leyndell, Royal Capital.

Skrivet av Limpler:

Fasen, kan dom inte patcha in en stance-mätare?

Upptäckte igår att kastknivar är riktigt effektivt och verkar förhindra åtminstone Margits stance återhämtning.

Leker själv med en build som bygger på att få in crits pga stancebryt så hade inte tackat nej till en sådan mätare.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Det är du tyvärr inte ensam om att tycka. Jag tycker själv att spelet tappar kvalitetsmässigt just där och jag har läst att många känner likadant. Jag reagerade framför allt på återanvändandet av fiender som många gånger känns "out of place" samt att det känns som ett stort hopp i svårighetsgrad så fort man anländer till Mountaintops.
T.ex. på Reddit är det många som skriver att de känt sig tvungna att respecca och experimentera med olika builds för att ta sig vidare och att det känts lite som att börja om på nytt. Jag tog en paus från spelet och sprang sedan igenom det till nästa region, tyvärr. Gick från att spela i princip dagligen till att numera ha spelat några få timmar se senaste två veckorna.

Nu har de ju dock patchat spelet och jag har faktiskt inte lirat sedan dess. Jag kör själv en build med fokus på Vigor/Strength och pendlar mellan Starscourge Greatsword och Grafted Blade Greatsword, som ju är colossal weapons. Den nya patchen ska ha gjort dessa vapen lite snabbare och mer kraftfulla så jag tänkte faktiskt prova senare idag. Men pausen har varit välbehövlig för mig eftersom jag tyckte spelet började bli tråkigt efter Leyndell. Det kanske vänder senare men jag får bara uppfattningen om att allting efter Leyndell (besökt tre regioner hittills) känns stressat och opolerat. Lämnar än så länge en riktigt bitter eftersmak för mig och sänker tyvärr mitt betyg. Allt fram till Leyndell var liksom fruktansvärt bra.

Jag körde Strength/Dex/Faith halberden som man får av Tree Sentinel-minibossen i Limgrave, ända fram till och med Auriza Hero's Grave. Den fungerade generellt bra ( springande R1 är underbar), men med långsam attack speed var det naturligtvis svårare att hitta luckor för att attackera de mest frenetiska fienderna.
Efter att ha tittat på en Youtube-video med "bra vapen" fattade jag tycke för Wing of Astel (+10), så jag kör Int/Dex nu. Den är inte så mycket snabbare, men jag älskar Nebula-skillen mot grupper av fiender eller mot stora bossar.
Ärligt talat vet jag inte om jag vann något på min respec, men det var kul med lite variation i alla fall.

Jag var lite dum som utforskade större delen av Liurnia och Caelid innan jag tog hand om Margit. Det dröjde ju ett tag innan jag fick känna på någon ny karta på grund av det. Leyndell gav en riktigt pampig känsla och var riktigt trevligt. Jag är inte klar med kloaken än, för imp-fienderna går mig så på nerverna.

Skrivet av piddau:

Jag tyckte nog minst om den zonen. Det som kommer efter gillade jag dock riktigt mycket igen.

Men den lär knappast vara lättare va? Jag gissar att du syftar på

Crumbling Farum Azula

Skrivet av Gen:

Då lär du inte gilla zonen som kommer efter det. Iofs tycker jag nog att Lake of Rot var drygast designmässigt. Men "sista" story zonen var mest frustrerande (på sina håll iaf). Bästa området tycker jag är Leyndell, Royal Capital.

Lake of Rot var så dryg. Bossen i sjön blev mycket värre än vad den skulle ha varit utan Scarlet Rot.

Tor
Medlem

Malenia gick ner så nu ska jag bara bestämma mig för om jag är redo för att...

Bränna Erdtree

Skrivet av returpack:

Efter att ha tittat på en Youtube-video med "bra vapen" fattade jag tycke för Wing of Astel (+10), så jag kör Int/Dex nu. Den är inte så mycket snabbare, men jag älskar Nebula-skillen mot grupper av fiender eller mot stora bossar.

Jag använder den när det inte passar med spells på min magiker, nebula är riktigt bra eftersom den har en fördröjning så att man kan baita in bossar och andra som dodgear i den (och den staggrar rätt så fort).

Medlem
Skrivet av Gen:

Fastnade på Fire Giant, inte för att han är värst svår men mer för att hans stortå är högre än mig vilket gör det sjukt jobbigt att navigera kameran som Sorcerer och man får gissa större delen av attackerna vilket gör det hela riktigt jobbigt. Efter att ha kikat på en FAQ blev det att spendera nästan en kvarts dag med att göra olika saker. Först Alexanders quest (hade knappt gjort något), sen Rannis quest för att komma åt Tiche summon (den bossen är otroligt svår men får stolt säga att jag lyckades cheesa honom) samt en sak till för att få tag på en specifik spell. Efter ett par försök gick gorillan äntligen ner (med en del tur som vanligt)! Underligt där med fas 2 för det känns som att hans HP går upp om man inte är snabb och bombarderar honom.

Usch säger jag, inte den trevligaste bossendesignen direkt. Riktigt orättvist också då han rullar undan å skit.

Körde den idag och måste faktiskt tacka Comet Azur. Fort som fan ner med första adden medan summon tankade den andra. Sen ner med den andra och koncentrera sig på Niall. Det blev ruskigt mycket jobbigare när addsen var nere då han blev helt vild.

Jag var själv fast på jätten i 3dagar,,, mkt jobbig som mage att dra ner! Fick kolla lite på YT efter några knep... så det blev en liten fuling, men nu slipper jag han iallafall!

Delar mångas åsikt som snölander, tog deras tid slut? En massa random fiender helt plötsligt?
Har älskat alla miljöer hitils, men har aldrig gillat snö miljöer, är samma som med öken miljöer, tråkiga.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Vad har alla för favoritområde? Är inte färdig ännu, men hittills är det nog Altus Plateu, dom färgerna där är riktigt fina för ögonen!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vad har alla för favoritområde? Är inte färdig ännu, men hittills är det nog Altus Plateu, dom färgerna där är riktigt fina för ögonen!

Mina favoritplatser är nokron och nokstella (stadsdelen) samt leyndell

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vad har alla för favoritområde? Är inte färdig ännu, men hittills är det nog Altus Plateu, dom färgerna där är riktigt fina för ögonen!

Limgrave var ett jäkla bra startområde. Kändes helt magiskt både första och andra gången man spela igenom det. Det får bli min favorit.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vad har alla för favoritområde? Är inte färdig ännu, men hittills är det nog Altus Plateu, dom färgerna där är riktigt fina för ögonen!

Leyndell!

Tappade hakan när jag teleporterades dit och fick en liten sneakpeak tidigt i spelet, så stort och mäktigt.
Detsamma igen när jag kom in på rätt sätt och fick se över hela staden.

iofs tappade jag hakan många gånger under spelets gång 😆


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av returpack:

Men den lär knappast vara lättare va? Jag gissar att du syftar på

Crumbling Farum Azula

Till viss del tyckte jag nog det var lite lättare. Men jag bytte build och vapen osv så det var kanske i samma veva som jag kände det blev lättare.

Medlem

De där "eld"-markeringarna på kartan markerar ju vart man ska bege sig. Jag tänkte i mitt sinne att det också kunde vara en markering på att man inte riktigt är färdig med ett område. Rätt eller fel?

Om det är rätt, så har jag ett par frågor om Castle Morne. Min karta ser nämligen ut såhär, trots att jag tycker att jag klarat av hela detta område.

Här är vad jag gjort:

- Questen från flickan efter bron accepterad, att lämna över ett meddelande till hennes far.
- Hela slottet rensat.
- Fader lokaliserad och brev överlämnat.
- Två site of grace besökta.
- Kista uppe i torn hittad innan man hoppar ner sista etappen innan stranden.
- Stor krabba dödad.
- Leonine Misbegotten besegrad.
- Pratat med bedrövad fader vid flickans kropp.
- Återbesökt slottet och rensat ett par gånger.

Sjukt störigt. Jag är ingen completionist i vanliga fall, men jag vill ju inte missa något av storyn. Tack på förhand på tips

Skriv svar