Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem

Hur lång tid från betalning till brevlåda var det för er som fått den?
Läste nån som skrev 3 dagar. Själv betalade i onsdags & för mig står det fortfarande:
Shipping Status: Shipping Soon

Reser iväg på onsdag nästa vecka & skulle gärna vilja hinna få den tills dess.
Tokspammar som en dåre för att se om man får nån prognos

Medlem
Skrivet av Gummii:

Hur lång tid från betalning till brevlåda var det för er som fått den?
Läste nån som skrev 3 dagar. Själv betalade i onsdags & för mig står det fortfarande:
Shipping Status: Shipping Soon

Reser iväg på onsdag nästa vecka & skulle gärna vilja hinna få den tills dess.
Tokspammar som en dåre för att se om man får nån prognos

för mig tog det exakt 1 vecka. Betalade på torsdagen och fick den torsdagen efter!

Medlem
Skrivet av robbis:

för mig tog det exakt 1 vecka. Betalade på torsdagen och fick den torsdagen efter!

Samma här, exakt en vecka. Torsdag till Torsdag.

Medlem

Bokade en nu. Har sett att vissa skriver att dom ser en viss procent av hur långt dom kommit i kön. Hur gör man det?
När jag kollade på Steams webbsida står det "Förväntad tillgänglighet: 2:a kvartalet (april–juni) 2022" ehh ok. Hoppas dom inte menar 2023?

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Bokade en nu. Har sett att vissa skriver att dom ser en viss procent av hur långt dom kommit i kön. Hur gör man det?
När jag kollade på Steams webbsida står det "Förväntad tillgänglighet: 2:a kvartalet (april–juni) 2022" ehh ok. Hoppas dom inte menar 2023?

Är väl bättre att du får den 2023 än en tid som redan passerat?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Är väl bättre att du får den 2023 än en tid som redan passerat?

Haha jo, tänkte mer att det skulle bli Julklapp. I Steam klienten står det Q4 så kanske bugg på webbsidan.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Bokade en nu. Har sett att vissa skriver att dom ser en viss procent av hur långt dom kommit i kön. Hur gör man det?
När jag kollade på Steams webbsida står det "Förväntad tillgänglighet: 2:a kvartalet (april–juni) 2022" ehh ok. Hoppas dom inte menar 2023?

Det är via denna man kan få en % av förhandsbokningar som är hanterade framför en.

Min ser ut såhär.

Medlem
Skrivet av piddau:

Det är via denna man kan få en % av förhandsbokningar som är hanterade framför en.

Min ser ut såhär.

Tack, oj det står "You have 196 days, 04 hours, 34 minutes and 00 seconds worth of pre-orders to go until it is your turn (not real time)"

Konstigt att det står Q4 när man förhandsbokar i steam klienten då. Aja man kan alltid ångra sig om det drar ut på tiden.
Håller tummarna att produktionen ökar markant och massor av folk avbokar

Medlem

Beställde 64gb varianten idag och tänkte uppgradera lagringen själv. Kollade in en Kingston KC600 då jag antar att det är den som gäller? Rekommenderar ni 512gb eller 1tb?

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Beställde 64gb varianten idag och tänkte uppgradera lagringen själv. Kollade in en Kingston KC600 då jag antar att det är den som gäller? Rekommenderar ni 512gb eller 1tb?

Svprt att rekomendera utrymme.
Du får se efter dina behov.
Vill du ha många spel samtidigt eller kan du tänka dig spela få spel åt gången och sen ladda ner?
Själv har jag 256gb, på gränsen för mina behov så köpt ett 256gb minneskort nyligen.
Mest för mindre spel och retro arkiv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Svprt att rekomendera utrymme.
Du får se efter dina behov.
Vill du ha många spel samtidigt eller kan du tänka dig spela få spel åt gången och sen ladda ner?
Själv har jag 256gb, på gränsen för mina behov så köpt ett 256gb minneskort nyligen.
Mest för mindre spel och retro arkiv

Jo, kanske räcker med 512. Känn saftigt med en 1tb, både storlek och pris.

Hur funkar spelen från minneskortet? Förstår såklart att det är lite långsammare, men utifrån det märker du av något?

Medlem

Får hoppas det går snabbt att skaka fram en Steam Deck 2 nu, 23Q2 känns väl rimligt, men de kan väl överraska oss i december med pre-orders och hoppas på sent Q1?!


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av gryzor:

Får hoppas det går snabbt att skaka fram en Steam Deck 2 nu, 23Q2 känns väl rimligt, men de kan väl överraska oss i december med pre-orders och hoppas på sent Q1?!

Finns ju knappt några Steam Deck och du tror de släpper 2an så tätt inpå?

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Jo, kanske räcker med 512. Känn saftigt med en 1tb, både storlek och pris.

Hur funkar spelen från minneskortet? Förstår såklart att det är lite långsammare, men utifrån det märker du av något?

Jag har bara kört emulatorer från sd kort och det fungerar klockrent inte provat pc-spel. Finns dock videos på youtube som jämför

Skrivet av gryzor:

Får hoppas det går snabbt att skaka fram en Steam Deck 2 nu, 23Q2 känns väl rimligt, men de kan väl överraska oss i december med pre-orders och hoppas på sent Q1?!

Icke troligt att det skulle komma en ny steam deck redan "så tidigt".
Men man vet aldrig.
Lösa rykten på "Valve deckard" utannonsering under nästa år.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Var tvungen att kolla själv också.

"You have 10 days, 03 hours, 26 minutes and 00 seconds worth of pre-orders to go until it is your turn (not real time)
You're 95.52 % of the way there!"

Blir spännande att se om detta stämmer att jag får ett mail den 13:e september vilket är en tisdag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Jo, kanske räcker med 512. Känn saftigt med en 1tb, både storlek och pris.

Hur funkar spelen från minneskortet? Förstår såklart att det är lite långsammare, men utifrån det märker du av något?

Jag har köpt till ett 512 SD till min 512gb version och båda e knökfyllda... Man märker ingen skillnad att köra från SD kortet. Kanske skiljer nån sekund i laddtid i vissa spel men inget som stör eller så. Kommer köpa fler 512gb SD kort i framtiden om det behövs. Eftersom SD funkar så bra så har jag beställt 2 st 64 gb versioner för det är bortkastade pengar på 512gb versionen

Medlem
Skrivet av lonian:

Var tvungen att kolla själv också.

"You have 10 days, 03 hours, 26 minutes and 00 seconds worth of pre-orders to go until it is your turn (not real time)
You're 95.52 % of the way there!"

Blir spännande att se om detta stämmer att jag får ett mail den 13:e september vilket är en tisdag.

Dom skickar ju ut mail måndagar och torsdagar.

Sen så är det ju inte riktiga 10 dagar, som det står.

Medlem

Någon som kan rekommendera en bra extra laddare med längre kabel. Typ 3meter gärna. Har en snabbladdare för telefonen men den är inte tillräckligt med watt på. Så behöver en kontakt och en sladd som klarar steam decken.

Medlem
Skrivet av robbis:

Någon som kan rekommendera en bra extra laddare med längre kabel. Typ 3meter gärna. Har en snabbladdare för telefonen men den är inte tillräckligt med watt på. Så behöver en kontakt och en sladd som klarar steam decken.

https://www.ravpower.com/products/rp-pb187-portable-power-sta...


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av robbis:

Någon som kan rekommendera en bra extra laddare med längre kabel. Typ 3meter gärna. Har en snabbladdare för telefonen men den är inte tillräckligt med watt på. Så behöver en kontakt och en sladd som klarar steam decken.

Samsung har ju en laddare på 45 Watt som bör funka om jag förstått rätt att steam deck laddare ligger på samma nivå.

Sedan är det ju varar att köra valfri USB C sladd.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Samsung har ju en laddare på 45 Watt som bör funka om jag förstått rätt att steam deck laddare ligger på samma nivå.

Sedan är det ju varar att köra valfri USB C sladd.

Fast sladden verkar ha betydelse oxå. Iaf för min telefon. Har laddaren jag fick med telefonen och sladden som var med ca 1m, den laddar från 0-100 på under halvtimmen och texten hypercharge kommer upp när jag sätter i den. Tar jag en 3m sladd jag köp på Clas ohlsson laddar den långsamt och ingen hypercharge

Medlem
Skrivet av robbis:

Fast sladden verkar ha betydelse oxå. Iaf för min telefon. Har laddaren jag fick med telefonen och sladden som var med ca 1m, den laddar från 0-100 på under halvtimmen och texten hypercharge kommer upp när jag sätter i den. Tar jag en 3m sladd jag köp på Clas ohlsson laddar den långsamt och ingen hypercharge

Förstår. Hade ingen aning om att sladden eventuellt påverkade så mycket.

Fö. till er som har koll på steam och decken. Går det att modda sina spel genom community huben? Tänker typ Skyrim, Half Life etc.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Förstår. Hade ingen aning om att sladden eventuellt påverkade så mycket.

Fö. till er som har koll på steam och decken. Går det att modda sina spel genom community huben? Tänker typ Skyrim, Half Life etc.

Det ska inte vara några problem tror jag.

Medlem

Förhandsbokade mitt 10 juli. 512 gb. Är man garanterad en under året då?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Förhandsbokade mitt 10 juli. 512 gb. Är man garanterad en under året då?

Garanterad är man ju aldrig, men du kan ju logga in på Steams hemsida och klicka på Steamdeck-menyn för att se när din enhet beräknas vara redo för att skickas. De gick nyligen ut med info att tillverkningen går bättre än förväntat, så flera med Q4-fönster har fått det framflyttat till Q3.

Jag bokade min 512a i oktober förra året, fick mailet för ca 2,5 vecka sedan och själva enheten i onsdags förra veckan. Så det är ett par köpare före dig i kön fortfarande. (Väl värt väntan dock 😊😃👌)

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Förhandsbokade mitt 10 juli. 512 gb. Är man garanterad en under året då?

https://getmydeck.ingenhaag.dev/

Kolla där så är det ett ungefär när du kan tänkas få din.

Medlem

Bokade min i lördags. Står att jag får den mellan oktober och december.

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

Garanterad är man ju aldrig, men du kan ju logga in på Steams hemsida och klicka på Steamdeck-menyn för att se när din enhet beräknas vara redo för att skickas. De gick nyligen ut med info att tillverkningen går bättre än förväntat, så flera med Q4-fönster har fått det framflyttat till Q3.

Jag bokade min 512a i oktober förra året, fick mailet för ca 2,5 vecka sedan och själva enheten i onsdags förra veckan. Så det är ett par köpare före dig i kön fortfarande. (Väl värt väntan dock 😊😃👌)

Ok. Nöjd med den än så länge?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Ok. Nöjd med den än så länge?

Bästa som hänt gaming världen på länge.

Medlem

Nu har jag fått beställa min Steam deck.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar