Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av KtownTreble:

Om man vid något tillfälle tröttnar på att spela och vill kolla en film/serie. Hur är kvaliteten på Oledskärmen då?
Har förstått att det inte finns dedikerade appar men man ska kunna använda Emudeck ex för att få tex Netflix, Prime i gamemode. Skärmen är trots allt lite större än de flesta mobiltelefoner och smidigt att kunna streama lite också.

Upplösningen kanske är lite låg i jämförelse med t.ex. en modern surfplatta, men alla andra aspekter av skärmen är toppen.

Medlem

Vad tycker ni om remote play ? Hur bra fungerar det för er?

Rätt ofta möts man av en svart skärm vilket gör att man måste gå till den stationära datorn för att kolla vad som sker. Väldigt irriterande att spelen inte går att starta via remote ibland.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Vad tycker ni om remote play ? Hur bra fungerar det för er?

Rätt ofta möts man av en svart skärm vilket gör att man måste gå till den stationära datorn för att kolla vad som sker. Väldigt irriterande att spelen inte går att starta via remote ibland.

Har bara snabbtestat från min stationära dator med lite Elden Ring och funkade felfritt utan noterbar delay.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Någon som har tips på hörlurar till Steam Deck? Reser utomlands i februari så tänkte ha på flyget.
Funderar på vanliga in-ears snäckor med sladd då bluetooth inte verkar funka när Steam Deck är i airplane mode.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Någon som har tips på hörlurar till Steam Deck? Reser utomlands i februari så tänkte ha på flyget.
Funderar på vanliga in-ears snäckor med sladd då bluetooth inte verkar funka när Steam Deck är i airplane mode.

Det här kan kanske skilja från bolag till bolag men jag har aldrig varit med om att behöva stänga av bluetooth på flyg. Så eftersom en SD inte har mobildata så borde det räcka med att stänga av wifi.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Det här kan kanske skilja från bolag till bolag men jag har aldrig varit med om att behöva stänga av bluetooth på flyg. Så eftersom en SD inte har mobildata så borde det räcka med att stänga av wifi.

Jag brukar bara sätta på flygplansläge på all elektronik som har det alternativet, om det då inkluderar bluetooth så är det så.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av jonis:

@lonian Keep us posted! Köpte en OLED Deck också i julklapp (till mig själv) och vill testa runt massor. Emulatorer ligger definitivt inte långt bort, den känns som gjord för det.

Installerade Emudeck nu på min steam deck oled och nätverket fungerar fortfarande fint så vad det var för fel tidigare vet jag ej.

Det var ett tag sedan jag testade sist men körde nu in ett gäng Nintendo Switch spel som jag själv äger fysiskt och dom funkar ju felfritt nu!

Helt fantastiskt. Snart känns det som att man kan lämna N switch bakom sig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Installerade Emudeck nu på min steam deck oled och nätverket fungerar fortfarande fint så vad det var för fel tidigare vet jag ej.

Det var ett tag sedan jag testade sist men körde nu in ett gäng Nintendo Switch spel som jag själv äger fysiskt och dom funkar ju felfritt nu!

Helt fantastiskt. Snart känns det som att man kan lämna N switch bakom sig.

"körde nu in ett gäng Nintendo Switch spel som jag själv äger fysiskt"

Mmm den gamla godingen.

Medlem
Skrivet av lonian:

Installerade Emudeck nu på min steam deck oled och nätverket fungerar fortfarande fint så vad det var för fel tidigare vet jag ej.

Det var ett tag sedan jag testade sist men körde nu in ett gäng Nintendo Switch spel som jag själv äger fysiskt och dom funkar ju felfritt nu!

Helt fantastiskt. Snart känns det som att man kan lämna N switch bakom sig.

Härligt!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Någon som har tips på en billig USB Hub till Steam Decken?

Medlem
Skrivet av tollsjo:

Någon som har tips på en billig USB Hub till Steam Decken?

Jag körde denna och hade inga som helst problem med den. Klarade bl.a. ut Stray på TV:n via den då tjejen ville se med:
https://www.amazon.se/gp/product/B093FKT9BF/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Endast testat Ethernet och HDMI-funktionerna på den dock.

Annars har jag sett många som förespråkar denna med:
https://www.amazon.se/JSAUX-dockningsstation-kompatibel-Deck-...

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag körde denna och hade inga som helst problem med den. Klarade bl.a. ut Stray på TV:n via den då tjejen ville se med:
https://www.amazon.se/gp/product/B093FKT9BF/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Endast testat Ethernet och HDMI-funktionerna på den dock.

Annars har jag sett många som förespråkar denna med:
https://www.amazon.se/JSAUX-dockningsstation-kompatibel-Deck-...

Tack för tipsen!
Hade dock en liten förhoppning om att kunna hitta någon variant i fysisk butik så jag kunde köpt det idag.
Men det verkade vara lite knepigare än vad jag trott.
Dessa två varianter såg ju också lite mer kompatibla ut med Steam Deck.
Kanske mer värt att beställa någon av dom och helt enkelt vänta istället

Medlem
Skrivet av tollsjo:

Tack för tipsen!
Hade dock en liten förhoppning om att kunna hitta någon variant i fysisk butik så jag kunde köpt det idag.
Men det verkade vara lite knepigare än vad jag trott.
Dessa två varianter såg ju också lite mer kompatibla ut med Steam Deck.
Kanske mer värt att beställa någon av dom och helt enkelt vänta istället

Ska du köpa random USB-C docka är det värt att kolla vad den stöder i video output. Många har bara 30hz i 4K.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Ska du köpa random USB-C docka är det värt att kolla vad den stöder i video output. Många har bara 30hz i 4K.

Ja precis, det var det jag upptäckte efter lite sökande!
Största anledningen till att skaffa en docka är egentligen för att kunna använda den smidigare i desktop mode.

Medlem

Har den officiella steam deck dockan... Använder den bara för att köra ut plex på tvn. Spela steam deck på stor tv e ganska kasst enligt mig. Sämre hårdvara än i min dator så kör hellre på datorn än allt på low då den inte klarar av att outputa 1920x1080 med bra fps på tvn

Medlem

Det har kliat i fingrarna väldigt länge efter en steamdeck oled. Tror ni det kommer bli en liten rabatt nu under vårrean?

Medlem
Skrivet av noyart:

Det har kliat i fingrarna väldigt länge efter en steamdeck oled. Tror ni det kommer bli en liten rabatt nu under vårrean?

Det kanske blir nån % men en steam deck är värt fullpris
Sett till mig själv har steam decken varit mycket värdefull speciellt när jag är iväg.
Har en stuga/fritidshus så då är steam decken perfekt.
Tidigare var det switch som fick följa med men med steam deck har jag tillgång till allt och den presterar bra.
Stort steam bibliotek + GoG + Epic gör att jag har väldigt mycket spel, speciellt om man räknar allt gratis från Epic.
Sen allt annat man kan göra med den.

Hade jag bara suttit hemma och spela är jag dock inte lika säker på om jag skaffat en även fast det kan vara bekvämt ibland att sitta med en handhållen men ja, det är en del pengar för det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den dagen Steam Deck 2 kommer hoppas jag man kan dra över allt utan problem till Deck 2 så att man inte måste installera om alla emulatorer nu när Yuzu stängt ner.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Den dagen Steam Deck 2 kommer hoppas jag man kan dra över allt utan problem till Deck 2 så att man inte måste installera om alla emulatorer nu när Yuzu stängt ner.

Jag brukar dra över spel till emulator från desktop till steam decken så det är nog inga problem


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kanske blir nån % men en steam deck är värt fullpris
Sett till mig själv har steam decken varit mycket värdefull speciellt när jag är iväg.
Har en stuga/fritidshus så då är steam decken perfekt.
Tidigare var det switch som fick följa med men med steam deck har jag tillgång till allt och den presterar bra.
Stort steam bibliotek + GoG + Epic gör att jag har väldigt mycket spel, speciellt om man räknar allt gratis från Epic.
Sen allt annat man kan göra med den.

Hade jag bara suttit hemma och spela är jag dock inte lika säker på om jag skaffat en även fast det kan vara bekvämt ibland att sitta med en handhållen men ja, det är en del pengar för det

Ja det är en del pengar, vi får se helt enkelt. Om det är några % rea så blir det nog ett köp

Medlem

Fick min Steam Deck oled igår och jag känner nu att jag valde helt rätt. Stod i valet mellan Steam Deck eller ROG.

Skriv svar