Elden Ring - Recension del 2

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

ja, recensioner är ju inte konsumentupplysning. Allt handlar om tycke och smak, vi som recenserar ska berätta om spelet och vad VI tycker. Det bästa är ju att hitta en recensent som har din smak, sen följa denne. Sen kan jag också bli trött på att man inte kan se bortom sig själv. Om du gillar något, det är ju fantastiskt, men det innebär ju inte att precis alla andra ska gilla samma sak. Sen finns det ju gråzoner och allt är inte bara svart och vitt. Menar du säger ju att du inte gillar From Softwares spel, men jag är säker på att du ändå kan se bra saker i det och delvis förstå varför andra gillar det? Jag menar, jag kan förstå varför folk ÍNTE gillar spelen, men det tar ju inte iväg från att jag tycker de gör de bästa spelserierna på marknaden.

Helt ärligt så förstår jag inte varför någon gillar deras spel, men det är ingenting jag bryr mig om för jag behöver inte spela spelen, det finns så mång andra spel som faller mig i smaken så det gör ingenting. Jag har spelat allihopa just för att alla pratar så gott om dem, det enda jag inte har klarat är Sekiro men det är mest för att jag gillade inte alls den setting spelet utspelade sig i. Däremot så kommer jag inte sitta och säga att folk är korkade eller har fel för att de gillar något som jag inte gillar, de får gärna förklara för mig och kanske få mig att ändra mig, men gällande FS spel så är det framförallt kontrollerna som gör att jag inte gillar det, spelen är alldeles för stela, vilket var anlednignen till att jag tyckte Sekiro var bättre i sin gameplay men världen och storyn gjorde mig inte direkt intresserad. Och jag är helt ok med det, varför skulle man orka sitta och vara sur över att folk spelar spel som man själv inte spelar, då skulle jag inte ha något annat att göra på dagarna :D.

Medlem
Skrivet av yonaz:

Jag blir trött på det ständiga tjatet om att betyg 5/5 måste vara "perfekt".
Det finns inga perfekta spel.
Med en 5-skalig betygskala bör ca 20% av alla spel vara 5/5.

Jodå de finns, Super Metroid och Zelda a Link to the past är 2 av dem

Medlem
Skrivet av Joewson:

Har över 20 timmar på PS5. Kan ärligt säga att jag har stött två regelrätta buggar som fick mig mer att skratta än något annat. Sen har vi hitboxar som ibland spelar spratt med mig men det är långt ifrån lika illa som Dark Souls 2.

PC-communityn är ju kända för att reviewbomba så fort deras sunkiga laptop från 2011 inte klarar av ett spel så förtroendet för deras åsikter har sedan länge försvunnit. (Ja, jag har en PC med okej specifikationer också för exempelvis strategi/MMO eller exklusiva spel så som Valheim/Lost Ark). Ett spel får inte 0/10 i betyg på grund av att spelet har lite framedrops dag ett. Det är rent ut sagt urlöjligt.

Läst vidare lite kring det, verkar som det är *stutters* på visa ställen, visa områden som är riktigt För jävliga tydligen.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Gen
Medlem
Skrivet av Gaara:

Oh crap, så det är Ps4 versionen man ska köra på Ps5 för att få jämn 60fps, skaffade Ps5 versionen

Vad bra! Då har du, enligt artikeln, möjlighet att ladda ner PS4 versionen, köra den på din PS5a och avnjuta perfekta 60fps

Medlem
Skrivet av miffot:

Läst vidare lite kring det, verkar som det är *stutters* på visa ställen, visa områden som är riktigt För jävliga tydligen.

En streamer säger att det har hänt 25 gånger på 63 timmar. Störigt, ja visst men ganska väntat.

Skribent
Skrivet av Joewson:

En streamer säger att det har hänt 25 gånger på 63 timmar. Störigt, ja visst men ganska väntat.

Har personen räknat antalet gånger spelet hackat? Det var ihärdigt.

Medlem

Mycket väntat betyg. Är väl få som vågar sätta lägre. Måste ju tycka rätt.

Medlem
Skrivet av Joewson:

En streamer säger att det har hänt 25 gånger på 63 timmar. Störigt, ja visst men ganska väntat.

Ser det även som "kommer nog patchas ut ganska snart" men tråkigt självklart för dem som vill spela och upplever detta.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Skribent
Skrivet av Joewson:

En streamer säger att det har hänt 25 gånger på 63 timmar. Störigt, ja visst men ganska väntat.

Alltså sitter du och räknar hur många gånger spelet hackar på 63 timmar. Jag lovar du kommer upp i 20 gånger i de flesta spelen, gamla som nya. Hade det varit 25 ggr på 63 minuter är det en annan femma dock.

Jag kör på Xbox Series X och har inte stött på några problem än, förutom då att jag blev jagad och dödad av en stor riddare på häst när jag tog mina första steg ut i det fria. Helt omotiverat...vad hade jag gjort honom liksom?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vi måste seriöst sluta jämföra priserna från 1990 och 2020. Det har hänt en jävla massa sen dess och spelmarknaden är inte lika liten och komplicerad som den var då.

Att ta mer än 600kr för ett spel idag är ett rån.

Klart det går att jämföra. Vi tjänar ju betydligt mer nu än då och spel har blivit dyrare att producera men priserna står stilla 🤷🏼‍♂️
600kr för ett spel på 70-100h är absolut inget rån. Ta 80kr för en fatöl är ett rån!

Skrivet av eld:

På andra sidan av myntet så tog ju inte ett spel på 90-talet flera hundra personer att göra över flera år.

Preeeecis. Spel kostar fan så mycket mer att utveckla idag. Folk är skadade av allt utbud som finns.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Mycket väntat betyg. Är väl få som vågar sätta lägre. Måste ju tycka rätt.

Jag skrev ju att jag väntade på att bli kallad From Software-fanboy, som motvikt till att ha blivit kallad motsatsen ett antal gånger tidigare. Jag får väl nöja mig med en insinuation.

Medlem

Då ska jag sticka ut hakan och vara en motvalls kärring. Spelet är i mitt tycke, hittills får jag tillägga, FromSoftwares tråkigaste titel. Att springa rundor på vida, soldränkta fält och plocka blommor som om det vore Dragon Age: Inquisition är långt ifrån det jag uppskattar med tidigare FS-spel; den mörka atmosfären, de någorlunda linjära zonerna där fiender med fingertoppskänsla placerats för att testa ens förmågor inom specifika områden och att mycket fluff utanför spelets huvudsakliga fokus varit bortskalat. Nu är jag visserligen långt ifrån att ens vara halvvägs genom spelet så jag hoppas att det blir mer omväxlande framöver. Jag såg dock någon recension där recensenten menade att han klarat av en majoritet av spelets bossar på första försöket då alla kringaktiviteter gjort att han blev kraftigt överlevlad. Låter inte heller som en höjdare i den här sortens spel men den som lever får väl se, de flesta verkar onekligen ganska nöjda med produkten de fått

Frilansare
Skrivet av Gertzy:

Mycket väntat betyg. Är väl få som vågar sätta lägre. Måste ju tycka rätt.

Vet ingen som är en så kritisk kritiker som Kilman. Tror inte ens hotet om Ragnarök skulle kunna påverka honom att sätta ett betyg för att "tycka rätt".

Medlem

För mig som inte har en aning om detta spel vad går det ut på? Vad handlar det om?

Har överlag svårt för fantasy spel

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag skrev ju att jag väntade på att bli kallad From Software-fanboy, som motvikt till att ha blivit kallad motsatsen ett antal gånger tidigare. Jag får väl nöja mig med en insinuation.

Skrivet av Joakim Bennet:

Vet ingen som är en så kritisk kritiker som Kilman. Tror inte ens hotet om Ragnarök skulle kunna påverka honom att sätta ett betyg för att "tycka rätt".

Jag kunde vara tydligare i mitt inlägg, erkänner det. Menade mer på ett psykologiskt plan. All förhandshype, alla höga betyg (det är mer än marknadsföring att visa alla höga betyg så långt i förväg) och mycket annat runtomkring gör det nog svårt att gå in i att recensera en dylik titel utan att vara "färgad" på något sätt. Så oavsett vad du tycker om utvecklarna och deras tidigare spel så har du nog gått in i en hype-bubbla och bidrar till den. Men det är förstås inte personligt på något sätt, så det var inte ens menat som kritik. Sen går det ju inte (eller ja, det går ju men ser inte så bra ut) om du skulle skriva ned spelet bara för att gå mot strömmen. Så ser ju inte att du gjort något fel. Säger bara att det var väldigt väntat.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Jag kunde vara tydligare i mitt inlägg, erkänner det. Menade mer på ett psykologiskt plan. All förhandshype, alla höga betyg (det är mer än marknadsföring att visa alla höga betyg så långt i förväg) och mycket annat runtomkring gör det nog svårt att gå in i att recensera en dylik titel utan att vara "färgad" på något sätt. Så oavsett vad du tycker om utvecklarna och deras tidigare spel så har du nog gått in i en hype-bubbla och bidrar till den. Men det är förstås inte personligt på något sätt, så det var inte ens menat som kritik. Sen går det ju inte (eller ja, det går ju men ser inte så bra ut) om du skulle skriva ned spelet bara för att gå mot strömmen. Så ser ju inte att du gjort något fel. Säger bara att det var väldigt väntat.

Jag skojade mest lite. Hajp är ju som det är, och det är säkert lätt att svepas med. Jag kan ofta ha lite motsatt problem dock, att jag blir vrång när alla i kör tjatar om att något är bra, och blir allmänt osugen på det. Särskilt spel där rabiata hardcorefans patrullerar på internet och flippar så fort en enda kritiker råkar sätta "för lågt" betyg. Det är bara sunt att vara skeptisk till hajp. Men även backlash kan vara rätt förutsägbar och dra med sig folk på slentrian. Särskilt på internet där allt måste vara antingen 0 eller 100.

Medlem

Hur pass spelbart är det på ps4 bas?

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag skojade mest lite. Hajp är ju som det är, och det är säkert lätt att svepas med. Jag kan ofta ha lite motsatt problem dock, att jag blir vrång när alla i kör tjatar om att något är bra, och blir allmänt osugen på det. Särskilt spel där rabiata hardcorefans patrullerar på internet och flippar så fort en enda kritiker råkar sätta "för lågt" betyg. Det är bara sunt att vara skeptisk till hajp. Men även backlash kan vara rätt förutsägbar och dra med sig folk på slentrian. Särskilt på internet där allt måste vara antingen 0 eller 100.

Ah, missade det, som det lätt görs på internet! Men är med dig; blir också lätt misstänksam när det enbart hyllas. Sen undrar jag om ett mindre hypat spel från mindre känd studio skulle komma undan med så bristfällig grafik och fortfarande kunna få högsta betyg? Återigen: ingenting personligt, bara undrar om det verkligen skulle hända eller om utvecklarna åtnjuter egna kriterier.

Medlem

Min reflektion kring betyg landar nånstans i att en måste bedöma spelet utifrån målgruppen, som vissa andra vart inne på. Målgruppen i detta fallet är en "nischad" målgrupp som gillar From Software's tidigare verk av specifika anledningar. Och som ett fan sedan Demon's Souls på ps3 så är Elden Ring allt jag önskade: Det vinnande konceptet som fans gillar fast uppvridet till 11.

Och utifrån premissen att spel ska bedömas utifrån målgruppen som vill spela spelet så verkar ju onekligen Elden Ring leverera.

Tack för en strålande recension förresten!

Medlem

Som varandes en fullständig nybörjare när det gäller deras spel gläder det mig att herr Kilman också skriker att det är ett jävla skitspel iband! Jag har bara spelat några timmar och frustrationen slåss med fascinationen konstant. Jag tackar något oerhört för tipsen du har med i båda delarna av recensionen, även om jag tror att de inte kommer att räcka till för just mig

Har lite problem med kontrollerna, de känns rätt clunky, men det är nog mest vana. Vågar inte slåss mot några bossar eftersom jag får pisk av varenda jävla insekt. Vem i helvete kom på idén att man ska slänga in en boss bakom någon dimma när man just mulat några hyfsat beskedliga vargar i en grotta!? Kan ju inte ens gå tillbaka och hämta mina surt förvärvade slantar därinne. Otroligt elakt.

Trodde att det skulle landa i 4/5 med tanke på alla brister du nämner, men efter att ha spelat litegrann förstår och uppskattar jag betyget. Har inte märkt några dips i framerate alls, men det kanske beror på att "You Died"-skärmen inte kräver så mycket


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Jag har ett lysande förslag till alla som är oeniga eller tycker det är fel betyg etc. Spela spelet själva och skriv en medlemsrecension! På det sättet så blir det lite mer nyans här på fz Längtar efter att få läsa många recensioner då det finns så många starka meningar!

Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Striderna ser ju grymt tråkiga ut. Animationer ser tråkiga ut också, typ när man slåss och och blir slagen osv. Grafiken ser allmänt daterad också.

Jag har svårt att förstå varför man inte gillar striderna. Känslan, enligt mig, är oslagbar. Där finns en tyngd som inte återfinns i andra spel.

Timing, avstånd, etc, är perfekt för mig.

Förstår att vi alla är olika, men kan du utveckla vad som är så dåligt?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av denza:

Sant det där med att inte förstå vad jag ska göra. Efter grottan har jag faktiskt ingen aning om vad som hände. Bara att nån sa att jag kommer dö. Vet absolut inte ens om jag har ett uppdrag.

Uppdraget är att utforska världen på ditt eget sätt i din egen takt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Uppdraget är att utforska världen på ditt eget sätt i din egen takt.

Det är så "enkelt" alltså? Funderade själv på vart jag skulle ta vägen efter att jag fick mountet. Inte för att jag behöver pekpinnar, men lite mer än att läsa all lore(vilket jag älskar) vore ett helt ok grepp


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Jag vet att detta inte är ett spel för mig. Nu för tiden har jag ju lärt mig att läsa seriösa recensioner, vilket detta var, för att inse att jag kommer ta ut spelet efter första krångliga boss om jag hade köpt det. Förr i tiden t ex på nes spel gav jag mig aldrig. Nu tycker jag det är slöseri med tid.
Dock har jag blivit förvånad över mig själv att jag faktiskt kan uppskatta att kolla på Youtube när andra spelar. Gillar att se nya intressanta bossar och vackra fantasymiljöer.Det känns inte som tidslöseri, jag blir ju intresserad och glad över ny konstnärlig utveckling.
Så till er som verkligen kommer att spela spelet lägg gärna ut de vackraste och absurdiska bossfighter ni kan filma. Även vackra miljöer så jag får ut mycket av spelet för mitt välmående av att kolla på Youtube. : )

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Det är så "enkelt" alltså? Funderade själv på vart jag skulle ta vägen efter att jag fick mountet. Inte för att jag behöver pekpinnar, men lite mer än att läsa all lore(vilket jag älskar) vore ett helt ok grepp

Ja det vill jag påstå. Känslan av att lulla runt och upptäcka saker allt eftersom är mycket stimulerande. Kan absolut kännas övermäktigt eller ofukserat men ger man det tid så blir man belönad på ett sätt andra spel inte erbjuder.

Se det som ett äventyr där målet är att upptäcka världen. Det som sker, sker. Du lär dig, spelet växer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ja det vill jag påstå. Känslan av att lulla runt och upptäcka saker allt eftersom är mycket stimulerande. Kan absolut kännas övermäktigt eller ofukserat men ger man det tid så blir man belönad på ett sätt andra spel inte erbjuder.

Se det som ett äventyr där målet är att upptäcka världen. Det som sker, sker. Du lär dig, spelet växer.

Resan är målet alltså. I like!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Resan är målet alltså. I like!

Då har du fattat det!

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Resan är målet alltså. I like!

Precis så!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Gen
Medlem

Efter att ha testat PC versionen måste jag säga att allt funkar perfekt förutom det som recensenten nämnde dvs den micro stutter som händer när spelet laddar in ett nytt område. Nu har jag ingen häst än men det är störigt...och speciellt om man slåss med en boss som är mellan två områden.

Skriv svar