Dice: Massiva Battlefield 2042-förändringar på gång

Medlem

Spelet går i min mening inte att rädda.

Medlem

De kan nog styra om skutan så spelet blir bra i framtiden, precis som CDPR kan göra med Cyberpunk 2077, men det kommer ta tid för dem. Cyberpunk 2077 har varit ute i mer än ett år och har fortfarande inte saker de, till skillnad från BF2042, lovade att det skulle finnas.
CDPR gjorde mer en "No Man's Sky", medans BF2042 handla mer om att förväntningarna var att man skulle få en "Battlefield" upplevelse men större och bättre, inte en mish mash av Battle royale, hero shooter med en nypa av Battlefield. Och problemet Dice har framförallt är att hela deras affärsmodell för BF2042 bygger på att fler hjältar kommer och att folk vill ha dem, när spelarna egentligen vill ha de klassiska klasserna tillbaka istället. Ironiska är att Portal är i princip det enda roliga när man spelar de äldre spelens klasser och banor.

För min del så har både CDPR och DICE bränt riktigt stora broar. Normalt brukar jag vara mer tålig för problem av dessa karaktär men framtida spel från dessa studios kommer bli som med AssCreed för min del, jag köpte inte Valhalla förens denna vecka, snart två år efter spelets release (för 144kr via Epic) med spelets tredje dlc runt hörnet.

Jag har ändå turen, så att säga, att jag spelar många spel, och Elden Ring, Horizon 2 och Dying Light 2 är spelen jag nöter igenom just nu, så jag kommer inte sakna Cyberpunk 2077 eller Battlefield 2042 på ett bra tag.

Medlem

Man ska väl aldrig säga aldrig då vi tidigare sett företag som lyckas vända om ett dåligt släppt spel (ja, tänker framförallt på No man's sky). Tittar man på tidspannet som det tog för NMS att vända om skutan så lär det inte ta mindre tid för Dice med BF. Sen kommer vissa aldrig komma tillbaka då man antingen hittat nya titlar eller inte litar på att de verkligen lyckats, så det krävs väl isåfall någon gratis period där man jan uppleva förändringarna.

Jag hoppas att de lyckas att göra spelet bättre och att de hittar tillbaka till bf's rätta element (detta är första bf jag inte köpt om man bortser hardline). Frågan är väl även ifall det är värt från Dice att försöka göra en stor förbättring eller bara inse att detta var en usel release och ta lärdom från detta.

Medlem

Det här är ju så bakvänt, allt sånt här borde kommit fram och arbetats om under väldigt tidiga speltester och sedan småjusteras efter en alfa och beta. Nu doftar det istället Early Access så det ryker om det, sicka skumpåsar...

DICE borde titta på Hell Let loose ta lite där ifrån och BF anpassa. Bra spel


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

Försent Dice.. försent!

Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Kan någon förklara för en ej insatt (jag har inte spelat battlefield på flera år ), vad är det för fel på spelet?
Jag har mest läst att det är dåligt men inte läst vad som är dåligt, förens den här artikeln då med att kartorna är för stora och man måste springa lång.
Jag trodde det fanns fordon i battlefield-spelen och man har transportfordon och helikoptrar mm.

Det är oerhört mycket som är fel med spelet, både ytligt som tex enormt mycket buggar till djupare problem som tex bandesignen.

Bandesign: som redan har nämnts så är det oerhört platt. Det skapar många problem som artikeln nämner. Banorna är extremt tråkiga att spela pga det. Banorna skapar enorma obalanserade banor. I början fanns det en bana som bokstavligt talat inte gick att vinna för att sista flaggan var på taket av ett höghus och hade få ingångar till taket och alla var via hissar som bevakades av flera spelare.

När en match börjar och inte lyckas spawna i ett fordon blir du automatiskt tvingad att spawna från huvudbasen som kan ta flera minuter att springa ifrån till närmsta flagga.

Klasser: Special klasserna har gjort spelarna mer egocentriska, man anpassar sin karaktär till att vara så effektiv som möjligt för sig själv, inte för laget. Förut hade du en medic klass och många agerar som en medic. Men här kan man vara en sniper och vara medic, då kan man snipra från långa avstånd och sen hela sig själv.

Sen är det saknas det sååå mycket saker som tex singleplayer, game modes, traditionell scoreboard. Man tycker att om man skippar singleplayer helt och hållet borde multiplayer åtminstånde släppas med en bra grund som går att bygga på men vi fick inte ens det. Battlepass har försenats pga av att dom behöver jobba på spelet (som så klart är rätt prio).

Finns en reddit tråd som har tar upp allt som saknas i spelet jämfört med vad som fanns i andra BF spel.

Medlem

Lägg ner spelet och hela studion också.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Tack för det utförliga svaret
Låter inte jätteskoj med andra ord.

Medlem

kanske betalar 100ing långt in i framtiden när allt är fixat till perfektion


signatur

//monster

Medlem

Det finns dom som är helt nya och aldrig spelat Battlefield tidigare och som tycker detta är skitroligt.Jag har spelat BF sen BF2 som fortfarande är det bästa i seriens historia. Då kändes Battlefield mer militärt, strategiskt och simulerat.

Nåt som saknas i alla 3 punkterna idag.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Det finns dom som är helt nya och aldrig spelat Battlefield tidigare och som tycker detta är skitroligt.Jag har spelat BF sen BF2 som fortfarande är det bästa i seriens historia. Då kändes Battlefield mer militärt, strategiskt och simulerat.

Nåt som saknas i alla 3 punkterna idag.

Var första gången jag köpte ett battlefield med 5-6 vänner och det är det sämsta spelet vi köpt på 10 år cod är mästerverk jämfört med denna skit som Dice levererade. Dock köpte vi battlefield v vilket är enormt mycket bättre än bf2042

Medlem

Alltsååå..... va?
Jag som total BF noob (spelade 1942 och 2an way back) förstår ju ändå precis de där problemen. Det är väl självklart att man behöver skydd och att valla spelarna lite
Hur kan så kass bandesign släppas igenom?

Medlem

Mycket av problemen hade lösts om de helt enkelt minskade storleken på kartorna med ungefär 25%. Närmare mellan både skydd och flaggor.

Detta är en av punkterna där jag faktiskt skulle vilja ge en känga till de "Battlefield-fans" som ger feedback och säger att de vill ha stooora kartor att strida på. Nej säger jag, ni TROR att det blir mer episkt och roligare att spela på jättestora kartor, men det blir det inte. Det blir mest för mycket av tom och ointressant yta, som i BF2042.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Där har du problemet.
Som ny i serien är säkert BF2042 helt okej.

Men för oss inbitna spelare (för mig) ända till Battlefield 2, så är detta spelet allt jag inte ville Battlefield skulle bli.

Priset av idioti tar specialistsystemet.
Blir man skjuten så är chansen att bli revivad noll.
Jag har aldrig blivit revivad i pubby spel endast fåtal gånger med en bekant jag spelade med.

Och den flygande käbblaren som har wingsuit... Nej nej nej jag snear bara när jag tänker på det.

Och ta sedan den sjukt långsamma processen med mera content till spelet, händer ju fan ingenting?!

Jag håller med om att specialistsystemet funkar sådär. Speciellt hon med wingsuit och han med grapplinghook. Det sabbar ju designen på banorna för dom kan campa på ställen ingen annan kan. Sen blir det ju nästan komiskt när man har 15 soldater i laget som ser likadana ut och alla heter Boris
Men något som jag tror hade gjort spelet mycket roligare hade varit om man kunde välja att spela utan fordon. Speciellt alla flygfordon. Jag har varit i några riktigt intensiva och roliga strider mellan fotsoldater, som sen ofta förstörs av att det kommer en tank eller helikopter och förstör dynamiken helt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Många sitter och får det låta som att banorna är problemet med spelet. Spelet i sig är katastrofalt dåligt för att vara ett AAA-spel, och speciellt för att komma från en sån väletablerad studio som DICE.

Jag kunde inte bry mig om banorna så var 500 km2 stora. Det som fick mig att tappa hoppet, lusten, ja vad ni än vill kalla det inför detta misär av spel var att dem fokuserar på helt fel saker.

Spelet släpptes utan så många funktioner som skulle varit med.
-En scoreboard, där man ska kunna se allas deaths och inte bara sina egna.
-Ett VOIP-system, vilket borde egentligen vara prio nummer 1 när spelet är fcking cross-platform.
-Klasser istället för specialists, obvious till varför.
-Prestandaoptimerat skiten. Gött att behöva lira på stabila 80FPS 1440P all Low med ett RTX 3080Ti. Älskar alla stutters som kommer och går för att shadersen laddas in.
Detta nämnda är bara ett axplock av allt som fattas.

DICE valde att suga sig in i MTX träsket även med Battlefield. Det tragiska är ju att man såg detta komma i BF:V men ändå blint litade på att dem hade kompetensen till att vända, göra en 180 och punga ut ett fett spel.
Ack vad fel man hade. Tur att Embark Studios existerar. Nu hoppas vi på att dem får BF-IP:et eller börjar på en ny FPS-serie.

Medlem

Tror det är försent för att rädda det här spelet. Slicka såren. Ta en lång paus. Reflektera över livet. Fixa en ryggrad. Kom tillbaka till jobbet. Börja på ett nytt spel, inforema EA det här kommer ta tid att göra.

Medlem

För stora banor, för många spelare. Dålig bandesign.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Jasselito:

Många sitter och får det låta som att banorna är problemet med spelet. Spelet i sig är katastrofalt dåligt för att vara ett AAA-spel, och speciellt för att komma från en sån väletablerad studio som DICE.

Jag kunde inte bry mig om banorna så var 500 km2 stora. Det som fick mig att tappa hoppet, lusten, ja vad ni än vill kalla det inför detta misär av spel var att dem fokuserar på helt fel saker.

Tror knappast det är någon som tycker att det enbart är kartorna som är problemet med BF2042. Men kartdesignen var topic och det blir tjatigt om alla ska ta upp alla problem i varenda inlägg.

Annars håller jag helt med om att det är frustrerande hur mycket energi de lägger på att försöka stöpa om Battlefield-franchisen till något som det inte är och troligtvis aldrig kommer att bli. Nu står man med ett ben kvar i det gamla Battlefield samtidigt som långsiktiga målet från EA är ett nytt Fortnite/Apex, och under tiden skjuter man med kraft mellan stolarna.

Medlem

Skulle vara intressant att höra från någon med insikt i DICE för att få reda på hur de lyckats köra ner serien i skiten så hårt. Det här var ett spel de la extra år på för att få det extra bra men så var det den största dyngan de någonsin släppt. Storhetsvansinne? Toppstyrt?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Tror det är försent för att rädda det här spelet. Slicka såren. Ta en lång paus. Reflektera över livet. Fixa en ryggrad. Kom tillbaka till jobbet. Börja på ett nytt spel, inforema EA det här kommer ta tid att göra.

Håller med!

Dice och EA borde gå ut med att man lägger ner hela spelet och att man påbörjar ett Battlefield 6.

Sen bygger man ihop BF2,BF3,BF4 och sen tar man med Portal i det.

Medlem
Skrivet av Frux:

Tror knappast det är någon som tycker att det enbart är kartorna som är problemet med BF2042. Men kartdesignen var topic och det blir tjatigt om alla ska ta upp alla problem i varenda inlägg.

Annars håller jag helt med om att det är frustrerande hur mycket energi de lägger på att försöka stöpa om Battlefield-franchisen till något som det inte är och troligtvis aldrig kommer att bli. Nu står man med ett ben kvar i det gamla Battlefield samtidigt som långsiktiga målet från EA är ett nytt Fortnite/Apex, och under tiden skjuter man med kraft mellan stolarna.

Det blir ju tjatigt att behöva konstatera allt som ska fixas hela tiden, det håller jag med om. Men jag kan inte undgå att bli irriterad över situationen dem själva satt sig i, och även att jag som idiot-förälskad jag vart i BF-serien valde att ändå punga ut 600kr för Standard-edition trots att jag hade EA-Play Pro och redan lirat några veckor.

Även rätt lustigt att dem vill ha ännu ett Apex när dem redan har ett som drar in gott med spelare och pengar. Blir ju kontraproduktivt att luta sig åt ett spel dem redan äger IP:et över när dem väljer dessa design-choices.

DICE/EA har noll koll på vad dem håller på med att dem även fasar bort den lilla hardcore spelarbasen dem har byggt upp genom att kalla våra förväntningar för "brutal". Liksom va?

Det är alltså okej att lansera en bil, som liknar en annan bil, men som stängs av efter 15 minuter av körning för att styrsystemet hänger sig. Sen även lova att laga det samtidigt som fler "legacy"-features ska komma, exempelvis backspeglar, däck, fälgar, vindrutetorkare.

Ähhh du fattar

Medlem

No more Dice for me.

Medlem

Lägg ner spelet helt DICE, tror inte detta spel går att rädda överhuvudtaget. Har inte rört detta Battlefield nu på några månader, och kommer nog inte röra detta överhuvudtaget. Gjorde ett försök för några månader sen att köra 32v32 på breakthrough men var nästan intill samma som att köra 64v64. Hela denna grej med specialisterna är bara sjukt cringe.

Det bästa vore bara glöm detta spel begrav det, börja på ett nytt BF spel, lyssna på vad vi spelare vill och inte vill. Detta var första gången jag inte köpte ett BF spel alls, man får aldrig denna BF känsla längre i detta.

Avstängd
Skrivet av Fuidama:

De kan nog styra om skutan så spelet blir bra i framtiden, precis som CDPR kan göra med Cyberpunk 2077, men det kommer ta tid för dem. Cyberpunk 2077 har varit ute i mer än ett år och har fortfarande inte saker de, till skillnad från BF2042, lovade att det skulle finnas.
CDPR gjorde mer en "No Man's Sky", medans BF2042 handla mer om att förväntningarna var att man skulle få en "Battlefield" upplevelse men större och bättre, inte en mish mash av Battle royale, hero shooter med en nypa av Battlefield. Och problemet Dice har framförallt är att hela deras affärsmodell för BF2042 bygger på att fler hjältar kommer och att folk vill ha dem, när spelarna egentligen vill ha de klassiska klasserna tillbaka istället. Ironiska är att Portal är i princip det enda roliga när man spelar de äldre spelens klasser och banor.

För min del så har både CDPR och DICE bränt riktigt stora broar. Normalt brukar jag vara mer tålig för problem av dessa karaktär men framtida spel från dessa studios kommer bli som med AssCreed för min del, jag köpte inte Valhalla förens denna vecka, snart två år efter spelets release (för 144kr via Epic) med spelets tredje dlc runt hörnet.

Jag har ändå turen, så att säga, att jag spelar många spel, och Elden Ring, Horizon 2 och Dying Light 2 är spelen jag nöter igenom just nu, så jag kommer inte sakna Cyberpunk 2077 eller Battlefield 2042 på ett bra tag.

Enorm skillnad mellan dessa. CP2077 är ju sp och kommer därför vara relevant under en mycket längre tid än BF2042 som är endast mp och kommer vara bortglömt inom en nära framtid. Lägg där till att även om både fått motta en massa har (och det är rättfärdigat) så har CDPR haft ett större kapital av tidigare bra pr att plocka av. EA/DICE har varit hatade i många år, det här fiaskot med bf2042 var droppen för många.

Medlem
Skrivet av General White:

För lite, för sent.

Jag tror att enda sättet för EA att rädda BF (2042 såväl som hela serien) nu är att bita i det sura äpplet och gå F2P. Då menar jag inte heller den sortens F2P som har en massa vidriga "micro"transaktioner utan faktiskt renodlat gratis. Detta, kombinerat med ett gediget finslipade av både tekniska problem och ett korrigerande av de efterblivna designval som gjordes iom 2042, kan eventuellt få tillbaka spelare.

Görs detta, så kan man efter något år börja sälja /lite/ skins och liknande, men framförallt återfår man goodwill vilket EA/DICE desperat behöver. Detta skulle innebära att de faktiskt kan släppa ett nytt BF i framtiden (i dagsläget är det otänkbart och BF som franchise är förlorad om inte stora åtgärder görs).

BF2042 är dött, åtminstone på PC. Det är det mest hatade och misslyckade släppet någonsin (värre än Cyberpunked 2077, Fallout 76..) men vi har sett att det går att vända fiaskon (NMS, TESO..) till succéer om viljan verkligen finns.

Troligen är detta bara önsketänkande från min sida, då jag är rätt övertygad om att EA är för giriga för deras eget bästa. De kommer inte vilja satsa på en långtidsinvestering i BF och om det öht går F2P så är det inte otänkbart att det blir översvämmat av "micro"transaktioner, för att inte säga att det blir P2W rakt av.

Receptet ovan är dock som jag ser det, den enda botgöring som EA kan göra och deras enda möjlighet att vända tillbaka till framgång.

Det finns andra möjligheter för Dice. Tänk om de skulle lägga till full modd-stöd och dedikerade servrar och fortfarande ta fullt betalt? Jag skulle lätt köpa spelet då, då jag vet vad moddcommunityn är kapabel till.

Win-win för alla parter.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Skämt åsido, är ändå positiv till att dom försöker men kraftigt skeptisk att dom lyckas re-rekrytera mig men ingenting är omöjligt

12
Skriv svar