Sony säger upp folk och fokuserar på digital försäljning

Robot
Sony säger upp folk och fokuserar på digital försäljning

Sony säger upp 90 tjänster.

#Sony, #playstation


Medlem

Live service 🤮


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vidrigt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Med nya digitala spelpriserna så driver de jo mer folk till fysiska skivor istället.

Har köpt allt digitalt innan men inte en chans jag betalar de priserna när det är så stor skillnad. Det borde vara billigare till och med eftersom varenda försäljning gå direkt till dom istället för massa mellandhänder.
Vägrar bli behandlad som en idiot av företag

Medlem
Skrivet av Karmak:

Med nya digitala spelpriserna så driver de jo mer folk till fysiska skivor istället.

Har köpt allt digitalt innan men inte en chans jag betalar de priserna när det är så stor skillnad. Det borde vara billigare till och med eftersom varenda försäljning gå direkt till dom istället för massa mellandhänder.
Vägrar bli behandlad som en idiot av företag

Sony har dessutom monopol på sina digitala nycklar.
Kan bara säljas via deras affär, inga externa nycklar som man kan sälja för billigare pris


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Karmak:

Med nya digitala spelpriserna så driver de jo mer folk till fysiska skivor istället.

Har köpt allt digitalt innan men inte en chans jag betalar de priserna när det är så stor skillnad. Det borde vara billigare till och med eftersom varenda försäljning gå direkt till dom istället för massa mellandhänder.
Vägrar bli behandlad som en idiot av företag

På ps4 körde jag game share med en kompis så det blev 100% digitalt. Men nu när han inte har en Ps5 så blir det bara fysiskt för mig. Digitala priser är helt galna.

Medlem

har aldrig fattat varför digitala spel även med tiden är dyrare än fysiska.

Medlem

Hur mycket jag än ogillar Epics tillvägagångssätt, så måste jag medge att Sweeney har rätt att Microsofts, Sonys och Nintendos monopol på respektive konsol inte är bra om vi går mot en digital framtid!

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

har aldrig fattat varför digitala spel även med tiden är dyrare än fysiska.

För att fysiska kopior blir liggande på lager hos återföräljare och behövs göras av med via utförsäljning.

För övrigt en fullt logisk satsning när mer än 70% av Sonys försäljning av mjukvara numera är digital.

Medlem

Hur kan det vara 90 tjänster? Kan räkna upp till två, marknadsföring och lagerföring

Medlem

Inte förvånad, deras Playstation 6 kommer troligen vara en helt digital maskin

Medlem

Kör endast digitala spel, skönt slippa skivorna


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

För att fysiska kopior blir liggande på lager hos återföräljare och behövs göras av med via utförsäljning.

För övrigt en fullt logisk satsning när mer än 70% av Sonys försäljning av mjukvara numera är digital.

Digitala spel är redan dyrare vid lansering. Jag gav exempelvis 499:- för Elden Ring. Samma utgåva digitalt går på 739:- i den digitala butiken. Samma med Dying Light 2 som jag gav 399:- för men digitalt kostar det 739:-. Det är dag 1-priser. Nej, något måste hända för att jag ska gå över till digitala släpp.

Medlem
Skrivet av Keima:

Hur kan det vara 90 tjänster? Kan räkna upp till två, marknadsföring och lagerföring

USA är ett rätt så stort land, någon som är ansvarig för kontakten med affärer i varje delstat och så. Det är nog ganska lätt att komma upp till 90 pers.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Digitala spel är redan dyrare vid lansering. Jag gav exempelvis 499:- för Elden Ring. Samma utgåva digitalt går på 739:- i den digitala butiken. Samma med Dying Light 2 som jag gav 399:- för men digitalt kostar det 739:-. Det är dag 1-priser. Nej, något måste hända för att jag ska gå över till digitala släpp.

Absolut är skillnaden väl stor (ännu värre nu när benify verkar tagit bort psn rabatten), men bevisligen bryr sig 70%+ inte eftersom den digitala försäljningen bara ökar. Bekvämlighet och att slippa jonglera med skivor väger tungt för många.

Medlem

Live service gör mig inte sugen på framtiden inom spel. Redan lite trött på diverse AAA spel som bara följer vad som är trendigt i branschen för tillfället

Köper det mesta till konsol på fysisk kopia. Tycker om flexibiliteten det ger. Tyvärr är många spel ofärdiga och behöver patchar i månader efter lanseringen, vilket redan drar ner värdet av att köpa på skiva.

I övrigt tycker jag att PS4 och PS5 är alldeles för ljudliga när de läser från skiva. Något jag tror Sony har struntat i med flit då den tystare driften blir ett plus för digitala köp (kanske bara jag som stör mig på oljud när jag spelar…)

Skribent
Skrivet av Keima:

Hur kan det vara 90 tjänster? Kan räkna upp till två, marknadsföring och lagerföring

Är nog mer än 2 personer som jobbar inom marknadsföringen på Sony...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av miffot:

Kör endast digitala spel, skönt slippa skivorna

Skönt att slippa betala pengar ibland, dra till polarn o låna ett spel på skiva istället

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Absolut är skillnaden väl stor (ännu värre nu när benify verkar tagit bort psn rabatten), men bevisligen bryr sig 70%+ inte eftersom den digitala försäljningen bara ökar. Bekvämlighet och att slippa jonglera med skivor väger tungt för många.

Det som jag väger tungt för mig är att jag inte låst mig in i ett ekosystem där jag som kund inte har kontroll. Både Sony och MS kan stänga ute mitt konto på relativt lösa grunder och jag tappar tillgång till alla mina spel. Det värsta jag har gjort är att savescumma för att slippa spela om spel (jag kollar på dig Sekiro) och det är knappast mot TOS men jag hade inte haft en chans om Sony eller MS bestämt sig oavsett vad.

Med skivan kan jag bara skapa ett nytt konto och köra om spelet, inga problem. Nu är det här något av extremfall men jag som enskild konsument betyder väldigt lite i det stora hela.

Medlem

Tråkigt för de som blir av med jobben men det finns ju färre och färre spelbutiker att jobba mot.

Pandemin fick försäljningen av fysiska exemplar att flytta mer till nätbutiker också.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Skönt att slippa betala pengar ibland, dra till polarn o låna ett spel på skiva istället

Jag har fortfarande kvar två eller tre Nintendo 64-spel som jag lånade någonting gång i slutet av 90-talet.. Jag har tänkt lämna tillbaka dem, men det har liksom inte blivit av


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Läser folk artikeln?
"The company is shutting down its “merchandiser” team in the U.S. Roles in that group included PlayStation Representatives, whose jobs often involved going to retail stores to prime them to sell PlayStation products and ensure staffers were knowledgeable about them. " - Axios

Om tredjeparts företag lägger ner sina butiker för att konsumenter köper fler produkter digitalt. Då behöver ju även Sony skära ner på sina anställda som ansvarar för dessa tredjeparts fysiska butiker.

Angående priser i Sony butik så har säkert mina senaste 10 spelköp skett direkt i Sonys butik. Samtliga produkter ligger även på bevakning på Prisjakt. Jag köpte dem direkt av Sony för att det var billigast.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Angående priser i Sony butik så har säkert mina senaste 10 spelköp skett direkt i Sonys butik. Samtliga produkter ligger även på bevakning på Prisjakt. Jag köpte dem direkt av Sony för att det var billigast.

Har väldigt svårt att tro det, har själv köpt alla fysiska Ps5 spel för mellan 250-450kr i butik. Jämfört med den digitala affären där det har kostat 150-200kr mer, även med rea. Har sparat över 2000kr på detta när jag räknat.

Den dagen det blir helt digitalt och monopol på allt så lägger jag av med konsolgaming och hoppas på att det släpps på pc med tiden e

Medlem
Skrivet av carl-lw:

Live service gör mig inte sugen på framtiden inom spel. Redan lite trött på diverse AAA spel som bara följer vad som är trendigt i branschen för tillfället

Köper det mesta till konsol på fysisk kopia. Tycker om flexibiliteten det ger. Tyvärr är många spel ofärdiga och behöver patchar i månader efter lanseringen, vilket redan drar ner värdet av att köpa på skiva.

I övrigt tycker jag att PS4 och PS5 är alldeles för ljudliga när de läser från skiva. Något jag tror Sony har struntat i med flit då den tystare driften blir ett plus för digitala köp (kanske bara jag som stör mig på oljud när jag spelar…)

De flesta spel installerar de filer som behövs för spelet på interna lagringen. DVD spelaren är för långsam att läsa in från under aktivt spelande på moderna konsoler. Så det blir mer som ett installationsmedium samt en nyckel för att låsa upp spelet när man skall spela Så upplever själv inte att DVD spelaren kör en massa under aktivt spelande.

På äldre konsoler är det annorlunda men i många fall där så stängs digitala butiker till höger och vänster så fysiskt medium är det man får köra om man skall fortsätta spela sina klassiker.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Har väldigt svårt att tro det, har själv köpt alla fysiska Ps5 spel för mellan 250-450kr i butik. Jämfört med den digitala affären där det har kostat 150-200kr mer, även med rea. Har sparat över 2000kr på detta när jag räknat.

Den dagen det blir helt digitalt och monopol på allt så lägger jag av med konsolgaming och hoppas på att det släpps på pc med tiden e

Som jag skrev innan så har detta förmodligen att göra med att fysiska butiker lägger ner. Köper du dina fysiska spel över nätet: spelbutien, coolshop, ginza, cdon, webhallen, elgiganten o.s.v; så krävs det inte att Sony "Merchandiser" ska utbilda butikspersonal. Därav uppsägning. Lite sårad att du anser att jag ljuger. Detta är mina senaste köp från Playstationsbutik; jag köpte dem för att det var billigare än fysiskt disk.

A Plague Tale: Innocence 125.7 kr (billigast någonsin på prisjakt 248kr)
God of War® III Remastered (Full Game) 104.6 kr (billigast någonsin på prisjakt 99kr)
Hellblade: Senua’s Sacrific 79.75 sek (billigast någonsin på prisjakt 198kr)
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain 47.84 kr (billigast någonsin på prisjakt 99kr)
Star wars Fallen Order 159.21 kr (billigast någonsin på prisjakt 169kr 27/6 2021)
Little nightmars 49.75 kr (billigast någonsin på prisjakt 99kr)

Det är ytterligare spel som jag aldrig hittade på prisjakt:
Thomas was alone 89 kr (finns inte på prisjakt)
Unravel 45.8 kr
The Talos Principle 83.8 kr
The Turing Test 104.5 kr

Medlem

Köpte i princip bara digitalt till ps4an, och var nära att köpa den digitala PS5an. Men när jag föreställde PS5an var DE inte utannonserad, så fick den vanliga. Och det har varit tur såhär i efterhand, har har nästan bara köpt fysiska spel pga priset är väldigt högt på dom digitala spelen

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Som jag skrev innan så har detta förmodligen att göra med att fysiska butiker lägger ner. Köper du dina fysiska spel över nätet: spelbutien, coolshop, ginza, cdon, webhallen, elgiganten o.s.v; så krävs det inte att Sony "Merchandiser" ska utbilda butikspersonal. Därav uppsägning. Lite sårad att du anser att jag ljuger. Detta är mina senaste köp från Playstationsbutik; jag köpte dem för att det var billigare än fysiskt disk.

A Plague Tale: Innocence 125.7 kr (billigast någonsin på prisjakt 248kr)
God of War® III Remastered (Full Game) 104.6 kr (billigast någonsin på prisjakt 99kr)
Hellblade: Senua’s Sacrific 79.75 sek (billigast någonsin på prisjakt 198kr)
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain 47.84 kr (billigast någonsin på prisjakt 99kr)
Star wars Fallen Order 159.21 kr (billigast någonsin på prisjakt 169kr 27/6 2021)
Little nightmars 49.75 kr (billigast någonsin på prisjakt 99kr)

Det är ytterligare spel som jag aldrig hittade på prisjakt:
Thomas was alone 89 kr (finns inte på prisjakt)
Unravel 45.8 kr
The Talos Principle 83.8 kr
The Turing Test 104.5 kr

Tre av spelen på listan har varit på PS+ som månadens spel och de brukar vara billiga. Fallen Order köpte jag på Elgiganten för 99:- och det var deluxe varianten med något fjompigt DLC till. (Ingår även i EA Play)

Sen att vissa spel är AA-spel gör att de redan är billigare vid release. Flera av spelen finns dessutom på olika tjänster, både PS Now (Tomas was alone, MGS 5, God of War 3, Little Nightmares) och EA Play (Unravel). Hellblade är en liten utgåva fysiskt och brukar vara dyr av den anledningen.

Kan vi sluta jämföra äpplen och päron och faktiskt tala om varför nya spel ska kosta 739:- digitalt och 399-499:- fysiskt dag ett för ett AAA-spel. Det är en orimlig skillnad. Det kan inte vara dyrare med en digital licens och bör synas i priset också.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

De flesta spel installerar de filer som behövs för spelet på interna lagringen. DVD spelaren är för långsam att läsa in från under aktivt spelande på moderna konsoler. Så det blir mer som ett installationsmedium samt en nyckel för att låsa upp spelet när man skall spela Så upplever själv inte att DVD spelaren kör en massa under aktivt spelande.

På äldre konsoler är det annorlunda men i många fall där så stängs digitala butiker till höger och vänster så fysiskt medium är det man får köra om man skall fortsätta spela sina klassiker.

Sant, men surrar igång då och då för att kontrollera skivan, oftare på PS4. Samt väldigt högljudda vid start av konsol om skiva är i och under 20-40 min vid installation. Även märkt att läsaren går igång om skiva är i och nedladdning avslutas i bakgrunden

Skribent
Skrivet av carl-lw:

Sant, men surrar igång då och då för att kontrollera skivan, oftare på PS4. Samt väldigt högljudda vid start av konsol om skiva är i och under 20-40 min vid installation. Även märkt att läsaren går igång om skiva är i och nedladdning avslutas i bakgrunden

Jag vet inte hur PS5:an är, men min PS4:an var hopplös på det där att spinna upp skivan så jag trodde konsolen skulle flyga iväg som en drönare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av miffot:

Kör endast digitala spel, skönt slippa skivorna

Bättre för miljön också.

12
Skriv svar