F1 22 släpps i sommar - får äntligen VR-stöd

Robot
F1 22 släpps i sommar - får äntligen VR-stöd
Medlem

Så snart? Det är inte ens 1 år sedan releasen av F1 2021? Släpptes 16:e Juli 2021..

Medlem

Blir första F1 jag avvaktar med tills rea mot hösten. Fan ta er EA.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Så snart? Det är inte ens 1 år sedan releasen av F1 2021? Släpptes 16:e Juli 2021..

EA, spelköp as a service.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av D1versity:

Så snart? Det är inte ens 1 år sedan releasen av F1 2021? Släpptes 16:e Juli 2021..

Det släpps ett varje år?

Skrivet av MulletDeluxe:

EA, spelköp as a service.

Det har släppts ett F1 spel till PC, Xbox och Playstation sen 2010. Tror det har väldigt lite med EA att göra

Gnällkuk
Skrivet av D1versity:

Så snart? Det är inte ens 1 år sedan releasen av F1 2021? Släpptes 16:e Juli 2021..

Och denna släpps 1:a juli 2022. Släpper de inte ett nytt spel varje år som med alla sina sportspel?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Och denna släpps 1:a juli 2022. Släpper de inte ett nytt spel varje år som med alla sina sportspel?

Japp.

Jag tycker det är lite synd att inte F1-spelen följer den ordinarie F1-racingen, alltså premiär i mars eller så. Men de reparerar det väl så att man kan lira ikapp irl-säsongen i spelet, så det funkar väl ändå.


signatur
Medlem
Skrivet av Thane:

Det släpps ett varje år?

Det har släppts ett F1 spel till PC, Xbox och Playstation sen 2010. Tror det har väldigt lite med EA att göra

EA släpper å andra sidan alla sina spel en gång per år. Nästan lite som en…service.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Har njutit av att kunna spela f1 2020 & 2021 på game pass. Är bra sugen på att köpa nu med nya bilarna men 2021 fungerar sämre än 2020 på mitt series x så avvaktar tills jag har lite mer fakta.

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Japp.

Jag tycker det är lite synd att inte F1-spelen följer den ordinarie F1-racingen, alltså premiär i mars eller så. Men de reparerar det väl så att man kan lira ikapp irl-säsongen i spelet, så det funkar väl ändå.

Å andra sidan släpper de ju FIFA typ två månader efter att alla större ligor dragit igång så det där med att haka på säsong verkar inte ha varit ett brinnande intresse (av någon anledning).


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Å andra sidan släpper de ju FIFA typ två månader efter att alla större ligor dragit igång så det där med att haka på säsong verkar inte ha varit ett brinnande intresse (av någon anledning).

Det har du rätt i, ja. Samma med NHL. Hade för mig att de lanserades typ vid ligastart, men så är det ju inte numera.


signatur
Medlem

Detta är typ enda anledningen varför jag skulle köpa VR... Men äger ingen ratt heller så det blir inget. Den dagen jag har en ratt så är F1 värt att skaffa VR för, annars ser jag ingen anledning

Medlem
Skrivet av robbis:

Detta är typ enda anledningen varför jag skulle köpa VR... Men äger ingen ratt heller så det blir inget. Den dagen jag har en ratt så är F1 värt att skaffa VR för, annars ser jag ingen anledning

Jag äger inte själv men jag kört dirt rally i VR med ratt pedaler i en sån där rigg med säte hos en kompis.
Riktigt roligt. Men känns som skulle man skaffa hem skulle det bli ännu mindre gjort här hemma


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Och denna släpps 1:a juli 2022. Släpper de inte ett nytt spel varje år som med alla sina sportspel?

Ja, precis? Inte ens ett helt år emellan..? Jag skiter i vilket, jag köpte F1 2021 på release och har knappt kört två timmar.. Kan köra vidare på det eller köpa det när det kommer på rea 2 månader senare för 30% som laltid.

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har du rätt i, ja. Samma med NHL. Hade för mig att de lanserades typ vid ligastart, men så är det ju inte numera.

Udda, man tycker ju att intresset borde vara större runt säsongsstart men vad vet vi?

Skrivet av D1versity:

Ja, precis? Inte ens ett helt år emellan..? Jag skiter i vilket, jag köpte F1 2021 på release och har knappt kört två timmar.. Kan köra vidare på det eller köpa det när det kommer på rea 2 månader senare för 30% som laltid.

Ptja, fans av spelserien tenderar ju att köpa det senaste även om det i regel mest brukar vara uppdatering av trupper osv. Finns ju ingen anledning att inte släppa ett nytt om folk köper det ändå. Annars är det kanske som med FIFA, ett vart tredje år så kanske det hänt något. EA, precis som med alla andra företag är inte din kompis, de vill tjäna pengar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tycker det är lite synd att inte F1-spelen följer den ordinarie F1-racingen, alltså premiär i mars eller så.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det har du rätt i, ja. Samma med NHL. Hade för mig att de lanserades typ vid ligastart, men så är det ju inte numera.

De vill nog ha de färdiga spelartrupperna/förarna klara innan man färdigställer spelen.

I F1 försvann Mazepin bara veckor innan årets säsong startade.

Medlem
Skrivet av Margy:

De vill nog ha de färdiga spelartrupperna/förarna klara innan man färdigställer spelen.

I F1 försvann Mazepin bara veckor innan årets säsong startade.

Problemet med det argumentet är att det finns moddar till iRacing och Assetto Corsa som har årets F1 bilar och förare.

Medlem
Skrivet av Thane:

Problemet med det argumentet är att det finns moddar till iRacing och Assetto Corsa som har årets F1 bilar och förare.

På vilket sätt är det ett problem?

Officiella spel har såklart betydligt fler avtal man måste förhålla sig till.

I fallet med F1 så vet man inte heller hur bilarna ser ut (på riktigt) innan säsongen börjar och man hade haft en "felaktig" förare med i spelet i form av Mazepin.

Medlem
Skrivet av Margy:

På vilket sätt är det ett problem?

Officiella spel har såklart betydligt fler avtal man måste förhålla sig till.

I fallet med F1 så vet man inte heller hur bilarna ser ut (på riktigt) innan säsongen börjar och man hade haft en "felaktig" förare med i spelet i form av Mazepin.

Kan moddare ha de riktiga bilarna och förarna när säsongen börjar så kan Codemasters det.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag äger inte själv men jag kört dirt rally i VR med ratt pedaler i en sån där rigg med säte hos en kompis.
Riktigt roligt. Men känns som skulle man skaffa hem skulle det bli ännu mindre gjort här hemma

Hehe jo. Men jag kommer nog köpa en ratt o pedaler i framtiden. Bor lite för litet just nu dock.

Medlem
Skrivet av Thane:

Kan moddare ha de riktiga bilarna och förarna när säsongen börjar så kan Codemasters det.

Som officiell spelskapare har Codemasters advokater, diverse organisationer som sköter åldersmärkning, stall, förare, FIA och sponsorer som ska granska och godkänna innehållet samt diverse spelplattformar som ska certifiera spelet innan det släpps. Moddare kan släppa saker minuten efter de känner sig färdiga nog.

Medlem
Skrivet av Thane:

Kan moddare ha de riktiga bilarna och förarna när säsongen börjar så kan Codemasters det.

Nej, det fungerar inte så. Spelutvecklarna är bundna till licenser och rättigheter. Moddarna skiter i. Utvecklarna kan inte skita i sånt, för annars blir det stora böter. Varför betala licens för något som inte kommer finnas med i spelet för att bilen/föraren/stallet går ur säsongen?

Medlem

Milestone som gör motogp serien släpper spelet innan de har fixar livery och och dylikt på motorcyklarna. Det förstör verkligen mycket utan känslan när man måste vänta 1 månad innan det känns som årets säsong inte förra årets. Så codemasters gör rätt i att vänta tills de har färdigt ställt vart alla hör hemma innan de släpper spelat.

Medlem
Skrivet av Margy:

Som officiell spelskapare har Codemasters advokater, diverse organisationer som sköter åldersmärkning, stall, förare, FIA och sponsorer som ska granska och godkänna innehållet samt diverse spelplattformar som ska certifiera spelet innan det släpps. Moddare kan släppa saker minuten efter de känner sig nog färdiga nog.

Skrivet av Shamanfox:

Nej, det fungerar inte så. Spelutvecklarna är bundna till licenser och rättigheter. Moddarna skiter i. Utvecklarna kan inte skita i sånt, för annars blir det stora böter. Varför betala licens för något som inte kommer finnas med i spelet för att bilen/föraren/stallet går ur säsongen?

Nu börjar det komma lite vettigare argument än att de vill ha den färdiga förstauppställningen

Medlem

Som ett stort F1 fan sen blöjåldern så att säga så ser jag fram mot årets F1 spel. Har köpt alla F1 sen F1 2010. Blev grymt sugen nu på att skaffa ratt och pedaler samt VR headset men har det lite trångt just nu.

1
Skriv svar