Tippade kommande N64-spel till NSO

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Om man skulle tippa vidare på i vilken ordning vi får dessa spel:

Skrivet av Mortyman:

Pilotwings 64 för september och GoldenEye i oktober? Då återstår bara Mario Party 1 och 2 för 2022 och eftersom de knappast lär släppa tvåan innan ettan så kommer förmodligen ettan i november och tvåan i december.

Nära men inte riktigt blev det då Pilotwings 64 kom först nu i oktober och både Mario Party 1 + 2 nyligen utannonserats för virtuell re-release på onlinetjänsten 2 november. Och det var alla spelen som Nintendo bekräftade skulle komma 2022... Förutom möjligen också GoldenEye då. De kanske sparar det till december då. Det är ju bara den månaden som återstår om det ska släppas i år.

Men vet ni vad, jag tror det är möjligt att det kanske inte var helt fel tippat ändå... För Nintendo gjorde något ovanligt nu och missade en månad. De hoppade helt över september ju. Trots detta tror jag ändå att ett spel om månaden är vad de har tänkt sig och för att "komma ikapp" att de hoppade en månad är det kanske därför vi får två spel, MP1+2, samtidigt den här gången.

Detta är bara min teori nu men jag tror att planen från början var kanske faktiskt att komma ut med Pilotwings 64 i september, sedan GoldenEye i oktober i samband med Bond-filmernas 60årsjubileum som nämndes tidigare och sedan Mario Party 1 i november och Mario Party 2 i december (och om Mario Party 3 sedan följer i januari så verkar det ännu vettigare att det var så det var tänkt), men what if det blev någon försening med GoldenEye så att de inte kunde komma ut med det i oktober och därför fick Pilotwings oktober-luckan och Mario Party 2 slogs ihop med Mario Party 1 för att göra plats för GoldenEye i december istället? Att släppa båda Mario Party-spelen ihop ser säkert bättre ut än att släppa Mario Party 2 ihop med GoldenEye dessutom.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av PolarenPer:

Skulle man få drömma fritt skulle även Snowboard Kids 2 komma, som aldrig släpptes i EU på den gamla goda tiden. Därför har jag heller aldrig spelat det, bara kollat YouTube.

Snowboards Kids 2 släpptes aldrig i EU, det stämmer, MEN däremot släpptes det faktiskt i Australien och därmed finns det ändå i PAL-utgåva till N64:an. Känner en som har en PAL-kassett av det så jag har haft chansen att spela det vid något tillfälle.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Men nu tror jag stark att vi i början av nästa år även kommer få Gameboy till Nintendo Switch Online

Man kan alltid hoppas och jag hoppas på det i alla fall. Saknar att kunna spela gamla GB-spel på nytt, som man kunde på 3DS till exempel.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av anon_326145:

GoldenEye förstod man ju också eftersom Nintendo tidigare hade bett Tyskland att ta bort förbudet för det spelet.

Men är väldigt imponerad att de utannonserade alla de spel som jag gissade på. Trodde att de bara skulle utannonsera några av de åt gången.

Men nu tror jag stark att vi i början av nästa år även kommer få Gameboy till Nintendo Switch Online + Expansion Pack eftersom Pokemon Stadium spelen hade väldigt mycket funktioner för att kunna föra över sina Pokémon från Gameboy spelen men även spela dessa spel i Stadium spelen.

Hade älskat att få spela Pokemon Ruby igen. Har spelat det på emulator på datorn, men det är inte riktigt samma sak som att köra det handheld eller på TV.

Apropå Mario Party 1/2 är jag lite rädd att de spelen kommer upplevas som väldigt långsamma. Eller? I Mario Party Superstars kan man ju i inställningarna välja snabbare text speed. Men till och med då upplevs det lite långsamt när bottarna ska göra sina drag…

Inaktiv
Skrivet av PolarenPer:

Hade älskat att få spela Pokemon Ruby igen. Har spelat det på emulator på datorn, men det är inte riktigt samma sak som att köra det handheld eller på TV.

Apropå Mario Party 1/2 är jag lite rädd att de spelen kommer upplevas som väldigt långsamma. Eller? I Mario Party Superstars kan man ju i inställningarna välja snabbare text speed. Men till och med då upplevs det lite långsamt när bottarna ska göra sina drag…

Har redan Ruby på kassett men det skulle vara trevligt om GBA kom till Switch. Gärna att de i så fall kopplar ihop dessa spelen med Pokémon Home så att man lättare kan föra över sina Pokémon till nyare spel om man vill.

Jag tror också att många kommer reagera på att det går långsamt.
Kanske finns info om spelare har reagerat på att det är långsamt på Wii eller Wii U eftersom Mario Party 2 släpptes där med?!
Själv vet jag att jag inte kommer bry mig då jag brukar spela Mario Party 2 ibland på min Wii U. Därför ser jag väldigt mycket fram emot att spela Mario Party och Mario Party 3 med. Mario Party 3 är det enda Mario Party spelet i huvudserien som jag inte har spelat än.

Medlem
Skrivet av PolarenPer:

Apropå Mario Party 1/2 är jag lite rädd att de spelen kommer upplevas som väldigt långsamma. Eller? I Mario Party Superstars kan man ju i inställningarna välja snabbare text speed. Men till och med då upplevs det lite långsamt när bottarna ska göra sina drag…

Drygast var det nog när en bott landade på en bonusföremåls-bana. Då behövde man vänta på att den skulle göra sitt drag, flytta på sig, följt av en loadingscreen, introduktion och spelande efter att den landat på bonusbanan, allt för ett extra föremål (om inte otursdrabbad) i bottens ryggsäck. Inte den mest spännande spenderade tiden om man säger så. Fast å andra sidan ett bra tillfälle att plocka upp en serietidning

Medlem

Tre nya spel släpptes på NSO idag! Jet Force Gemini, 1080 Snowboarding och Harvest Moon 64!

Jet Force Gemini var väl praktiskt taget bekräftat att det skulle släppas i december så det var inte oväntat

1080 Snowboarding var ett av spelen som från första början var bekräftat att komma förr eller senare, men att det skulle komma nu, tillsammans med andra spel, var lite oväntat. Jag hade förväntat mig att de skulle dryga med det, släppa ett spel nu, JFG, och dröja med 1080 till januari eller februari. Så en liten överraskning blev det.

Harvest Moon 64 var däremot totalt otippat! Bara det att de släppte tre helt olika spel samtidigt och ett helt nytt som inte var vare sig förstapart eller andrapart. Det släpptes heller aldrig i Europa på den tiden så detta var verkligen en överraskning och en mycket trevlig sådan. ^_^


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Inaktiv
Spelet var inte helt otippat. Ska förklara:
Skrivet av Ghost Writer:

Tre nya spel släpptes på NSO idag! Jet Force Gemini, 1080 Snowboarding och Harvest Moon 64!

Jet Force Gemini var väl praktiskt taget bekräftat att det skulle släppas i december så det var inte oväntat

1080 Snowboarding var ett av spelen som från första början var bekräftat att komma förr eller senare, men att det skulle komma nu, tillsammans med andra spel, var lite oväntat. Jag hade förväntat mig att de skulle dryga med det, släppa ett spel nu, JFG, och dröja med 1080 till januari eller februari. Så en liten överraskning blev det.

Harvest Moon 64 var däremot totalt otippat! Bara det att de släppte tre helt olika spel samtidigt och ett helt nytt som inte var vare sig förstapart eller andrapart. Det släpptes heller aldrig i Europa på den tiden så detta var en verkligen en överrasking och en mycket trevlig sådan. ^_^

Det här beror ju helt enkelt på vem man frågar och hur insatt man är.
Hade du frågat mig så hade jag sagt att det mest otippade spelet av dessa tre är Jet Force Gemini.
Visst, vi hörde talas om att spelet var på väg innan trailern men innan det så var det ingen självklarhet även att det fanns en möjlighet med tanke på att Microsoft har gått med på att släppa de äldre Rare spelen till Nintendo igen.

Du tyckte att Harvest Moon 64 var det mest otippade, själv tycker jag att det inte alls var otippat.
1. Vi fick spelet även på Wii U så det fanns en möjlighet att det även skulle komma till Switch Online på grund av detta.
2. Spelet hade redan släppts i Japan på deras Switch Online och därför fanns det ändå en möjlighet att det även skulle komma hit.
3. Europa och USA har samma spelutbud på Nintendo Switch Online, detta är något som är nytt eftersom utbudet skiljde sig på Virtual Console på både Wii, Wii U och 3DS. Så eftersom spelet hade kommit till USA och vi har samma utbud på Switch Online så fanns det därför en väldigt stor möjlighet att vi skulle få detta spelet.

Inaktiv
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag håller med om de ovannämnda.
Donkey Kong 64 kom ju även till Wii U och samma med Donkey Kong Country eftersom Nintendo äger rättigheterna till de spelen trots att Rare utvecklat de.

Annars tror jag även att vi kan se.

Mario Party, Mario Party 2, Mario Party 3

Vi fick ju se Mario Party 2 till både Wii och Wii U men de andra spelen har vi inte sett röken av.
Så jag tror/hoppas att nu när det finns som en onlinetjänst att vi så småningom kommer få festa loss i alla dessa tre klassiska party spelen.

Pokémon Stadium, Pokémon Stadium 2

Detta är några spel som jag har hört att fans vill se.
Själv skulle det kunna finnas en möjlighet, framförallt om transfer pack funktionen kommer gå att emulera.
Har hört ett rykte att det ska ha testats fram genom att koppla ihop Nintendo 64 med en framtida Gameboy emulering på Switch Online.
Själv skulle jag tycka det vore kul om något sådant hände.

Skrivet av ZeldasCastle:

Absolut så borde Super Smash Bros komma så småningom.

Andra givna spel är Donkey Kong 64 och sen eftersom rare även har börjat låta sina spel vara med så tror jag på Banjo-Tooie

Skrivet av ZeldasCastle:

Ja just det.

Harvest Moon 64
borde vara ett spel som också är på väg.
Kom på det när jag såg att det är ett av spelen som också kommer till Japan.

De enda spelen som är kvar på de spel som jag har tippat på är:

Super Smash Bros
Donkey Kong 64
Och Banjo-Tooie

Tror mest på de två första spelen, men det hade även varit kul att ha båda Banjo spelen

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Du tyckte att Harvest Moon 64 var det mest otippade, själv tycker jag att det inte alls var otippat.
1. Vi fick spelet även på Wii U så det fanns en möjlighet att det även skulle komma till Switch Online på grund av detta.
2. Spelet hade redan släppts i Japan på deras Switch Online och därför fanns det ändå en möjlighet att det även skulle komma hit.
3. Europa och USA har samma spelutbud på Nintendo Switch Online, detta är något som är nytt eftersom utbudet skiljde sig på Virtual Console på både Wii, Wii U och 3DS. Så eftersom spelet hade kommit till USA och vi har samma utbud på Switch Online så fanns det därför en väldigt stor möjlighet att vi skulle få detta spelet.

Du har goda poänger där. Jag har spelat väldigt lite Wii U och hade heller ingen koll på att spelet redan fanns i Japan på NSO, så där ser man! Frågan är såklart vad man kan förvänta sig härnäst. Fler Rarespel kanske? Donkey Kong 64?


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Inaktiv
Skrivet av Ghost Writer:

Du har goda poänger där. Jag har spelat väldigt lite Wii U och hade heller ingen koll på att spelet redan fanns i Japan på NSO, så där ser man! Frågan är såklart vad man kan förvänta sig härnäst. Fler Rarespel kanske? Donkey Kong 64?

Jag hoppas ju på fler Rare spel och tror innerst inne på att vi får se något eller några fler sådana spel. Tror dock att det är minst chans att vi får Conker’s Bad Fur Day men det hade ändå varit kul.

Donkey Kong 64 fick vi också på Wii U. Många på internet (innan Nintendo 64 Switch Online kom) har sagt att de inte tror att vi kommer få Donkey Kong 64 eftersom Microsoft äger Rare. Det de inte tänkte på var att även om Microsoft hade vägrat att släppa Rare spel till Nintendo så kan de inte stoppa Nintendo från att släppa Donkey Kong 64 eftersom det är Nintendo som äger rättigheterna till Donkey Kong och därför kan inte Microsoft bestämma om Nintendo får släppa det eller ej trots att Rare var med och utvecklade det spelet.
Så Donkey Kong 64 är ett av de spelen som jag tror är störst chans att vi får se.

Medlem

Nu när de ändå släppt Goldeneye vore det trevligt med Perfect Dark, annars kan jag tänka mig San Francisco Rush och Cruisin USA, även fast jag misstänker 10-20fps N64-racingspel inte är riktigt så roliga som man minns dem från barndomens glansdagar. I övrigt känns det inte som så mycket mer kan grävas fram från N64 arkivet, i alla fall för min del då jag bara spelar retro på NSO av strikta nostalgiskäl, dvs testar bara spelen jag växte upp med

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

Nu när de ändå släppt Goldeneye vore det trevligt med Perfect Dark,
(…)
I övrigt känns det inte som så mycket mer kan grävas fram från N64 arkivet, i alla fall för min del då jag bara spelar retro på NSO av strikta nostalgiskäl, dvs testar bara spelen jag växte upp med

Perfect Dark hade varit riktigt kul att spela igen. Även att jag aldrig har orkar spela det lika mycket som GoldenEye.

Själv fastnar jag lätt för vissa spel oavsett om det är äldre spel eller nyare spel. Visst, det är ju flera som jag spelar mest för nostalgiska skäl eller spel som jag bara testar och sen inte spelar de något mer men det finns även spel som jag har velat köpa men som det aldrig blev av att jag köpte och då är Switch Online ett perfekt tillfälle för mig att få uppleva dessa spelen idag istället. Alltid kul att spela något nytt som jag aldrig spelat förut.
Ser fram emot att spela Jet Force Gemini när vi har råd att skaffa Switch Online plus expansion pack nästa gång. Det är ett spel som jag har tyckt låtit väldigt intressant när jag läst om det.

Inaktiv
En lista på troliga och kanske mindre troliga spel.

Bara för skojs skull så gör jag en lista över 10 Nintendo 64 spel som skulle vara kul om de kom till Nintendo 64: Switch Online.

1. Super Smash Bros
Det här är ett av de mest troliga spelen som kan komma till tjänsten. Spelet släpptes som Virtual Console på Wii back in the days, och jag tror att det skulle uppskattas väldigt mycket av fansen.
2. Donkey Kong 64
Detta är också ett spel som är väldigt troligt att det skulle kunna komma till tjänsten. Spelet släpptes som Virtual Console på Wii U och det är också ett väldigt populärt spel. Tycker själv att det är riktigt kul att spela det ibland.
3. Banjo-Tooie
Efter många år så fick vi äntligen se Banjo-Kazooie till komma tillbaka. Inget av dessa spel dök någonsin upp på Virtual Console så det var jättekul att äntligen få spela det igen. Banjo-Tooie är uppföljaren och jag själv har aldrig spelat den, så det skulle vara kul om de släppte den med.
4. Diddy Kong Racing
Go-karts, Flygplan, svävare. Ja, detta spelet kom långt innan Mario Kart började med att ha med motorcyklar. Ett riktigt kul spel och till skillnad från Mario Kart så är det även med en story mode i spelet. Populärt spel bland många fans och ett spel som skulle göra sig bra i den digitala streaming tjänsten.
5. Perfect Dark
Vi fick ju Goldeneye. Ett spel som många ute i världen trodde att vi aldrig skulle få se igen. Men nu fattas väl bara att fortsätta med även Perfect Dark, ännu ett klassiskt spel från Rare till Nintendo 64.
6. Bomberman 64
Ännu ett spel som kommit till Virtual Console. Jag tror därför att det finns en chans att vi skulle kunna få se det här spelet men samtidigt är chanserna ganska små.
7. Ogre Battle 64: Person of Lordy Calibre
Här tar jag med ett till spel som kom till Virtual Console och eftersom E-shop har stängts ner så kan man inte längre köpa detta digitalt. Så då skulle det ju vara fint om det kom hit istället även om chanserna är ganska små.
8. Blast Corps
Detta spelet vet jag ingenting om, men jag tog med det på listan eftersom jag sett att många gillar det här spelet. Därför skulle det vara kul om det kom så kanske jag också fattar vad som är så bra med just detta spel.
9. Conker’s Bad Fur Day
Det här barnförbjudna spelet kanske är svårt att släppa igen. Men samtidigt så skulle det vara väldigt kul att spela det även att jag själv innerst inne inte tror att vi kommer få se det.
10. Star Wars: Shadows of the Empire
Det här är ett spel som jag funderat på att köpa till min Nintendo 64 och därför skulle det vara kul om det kom till Nintendo Switch, men jag tror nog att chansen är större att det kommer som ett spel som man kan köpa inne på E-shop än att det kommer som ett spel till Nintendo 64: Switch online.

Medlem

Har de fixat emulationen för N64-spel än?
Och har de fixat det pinsamt dåliga upplägget med årliga betalningar än?

Senast jag läste på om denna (då) skittjänsten var när den släpptes.

Inaktiv
Skrivet av Dudinkalv:

Har de fixat emulationen för N64-spel än?
Och har de fixat det pinsamt dåliga upplägget med årliga betalningar än?

Senast jag läste på om denna (då) skittjänsten var när den släpptes.

Jag tror du tänker på att det uppmärksammades att dimma fattades och att spegelbilden i vattnet i vattentemplet i Ocarina of Time fattades.
Allt detta har fixats till.
Den årliga betalningen är densamma nu som då. Jag förstår om man skulle vilja ha andra alternativ med, men tyvärr är det så här det ser ut om man vill ha Switch Online plus expansion pack.

Inaktiv

Vad tror ni?
Hur stora tror ni oddsen är att Super Smash Bros kommer till Nintendo 64: Switch Online + Epansion Pack i slutet av januari 2024?

Anledningen att jag frågar är att jag kom på att Super Smash Bros firar 25 år den 21 januari.
(Kollade datumet på Wikipedia när spelet släpptes 1999)

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Bara för skojs skull så gör jag en lista över 10 Nintendo 64 spel som skulle vara kul om de kom till Nintendo 64: Switch Online.

1. Super Smash Bros
Det här är ett av de mest troliga spelen som kan komma till tjänsten. Spelet släpptes som Virtual Console på Wii back in the days, och jag tror att det skulle uppskattas väldigt mycket av fansen.
2. Donkey Kong 64
Detta är också ett spel som är väldigt troligt att det skulle kunna komma till tjänsten. Spelet släpptes som Virtual Console på Wii U och det är också ett väldigt populärt spel. Tycker själv att det är riktigt kul att spela det ibland.
3. Banjo-Tooie
Efter många år så fick vi äntligen se Banjo-Kazooie till komma tillbaka. Inget av dessa spel dök någonsin upp på Virtual Console så det var jättekul att äntligen få spela det igen. Banjo-Tooie är uppföljaren och jag själv har aldrig spelat den, så det skulle vara kul om de släppte den med.
4. Diddy Kong Racing
Go-karts, Flygplan, svävare. Ja, detta spelet kom långt innan Mario Kart började med att ha med motorcyklar. Ett riktigt kul spel och till skillnad från Mario Kart så är det även med en story mode i spelet. Populärt spel bland många fans och ett spel som skulle göra sig bra i den digitala streaming tjänsten.
5. Perfect Dark
Vi fick ju Goldeneye. Ett spel som många ute i världen trodde att vi aldrig skulle få se igen. Men nu fattas väl bara att fortsätta med även Perfect Dark, ännu ett klassiskt spel från Rare till Nintendo 64.
6. Bomberman 64
Ännu ett spel som kommit till Virtual Console. Jag tror därför att det finns en chans att vi skulle kunna få se det här spelet men samtidigt är chanserna ganska små.
7. Ogre Battle 64: Person of Lordy Calibre
Här tar jag med ett till spel som kom till Virtual Console och eftersom E-shop har stängts ner så kan man inte längre köpa detta digitalt. Så då skulle det ju vara fint om det kom hit istället även om chanserna är ganska små.
8. Blast Corps
Detta spelet vet jag ingenting om, men jag tog med det på listan eftersom jag sett att många gillar det här spelet. Därför skulle det vara kul om det kom så kanske jag också fattar vad som är så bra med just detta spel.
9. Conker’s Bad Fur Day
Det här barnförbjudna spelet kanske är svårt att släppa igen. Men samtidigt så skulle det vara väldigt kul att spela det även att jag själv innerst inne inte tror att vi kommer få se det.
10. Star Wars: Shadows of the Empire
Det här är ett spel som jag funderat på att köpa till min Nintendo 64 och därför skulle det vara kul om det kom till Nintendo Switch, men jag tror nog att chansen är större att det kommer som ett spel som man kan köpa inne på E-shop än att det kommer som ett spel till Nintendo 64: Switch online.

Ingen dålig lista.
Finns ju en del där jag nog skulle testa. Även om jag misstänker att jag nog inte skulle spela något av dem i mer än 15 minuter, frånsett Perfect Dark som jag vet är kul än idag, precis som James Bond 007.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Vad tror ni?
Hur stora tror ni oddsen är att Super Smash Bros kommer till Nintendo 64: Switch Online + Epansion Pack i slutet av januari 2024?

Anledningen att jag frågar är att jag kom på att Super Smash Bros firar 25 år den 21 januari.
(Kollade datumet på Wikipedia när spelet släpptes 1999)

Bra fångat! Ja, Super Smash Bros nu i januari i samband med att spelet fyller 25 år låter mycket, mycket troligt.

Nu när vi förresten äntligen fått 1080° Snowboarding, som var det sista Nintendo-utvecklade N64-spelet att komma till NSO, så tog jag en titt på exakt vilka spel som var aktuella på N64-tiden, vad vi redan fått och (ännu?) inte för att spåna vidare om vad som kan tänkas komma härnäst...

Jag sätter ett V framför spelen som finns på NSO i skrivande stund.

Spel utvecklade och utgivna av Nintendo själva
V 1080° Snowboarding (sista Nintendo-utvecklade spelet att släppas på NSO)
V Dr. Mario 64
V F-Zero X
V Mario Kart 64
V Pilotwings 64
V Pokémon Stadium
V Pokémon Stadium 2
V Star Fox 64
V Super Mario 64
V The Legend of Zelda: Majora's Mask
V The Legend of Zelda: Ocarina of Time
V Wave Race 64
V Yoshi's Story

Japp, det var alla och med månadens tillskott av 1080° Snowboarding så har vi alltså nu fått alla Nintendos helt egna spel till onlinetjänsten.

Spel utvecklade av Nintendo Software Technology och utgivna av Nintendo
V Pokémon Puzzle League
Ridge Racer 64

"NST was created by Nintendo as a first-party developer to create games for the North American market, though their games have also been released worldwide." enligt wikipedia. Ok, av dessa båda saknar vi alltså Ridge Racer 64 men trots att detta spel utvecklades av typ Nintendo själva så tror jag inte det kommer eftersom Namco väl ändå äger rättigheterna till Ridge Racer.

Spel utvecklade av andra företag men utgivna av Nintendo och inom Nintendos egna varumärken
V Excitebike 64
Hey You, Pikachu!
V Mario Golf
V Mario Party
V Mario Party 2
V Mario Party 3
V Mario Tennis
V Paper Mario

Det enda vi saknar av dessa är Hey you, Pikachu! men det kommer nog inte heller att läggas till eftersom man behöver ett extra tillbehör i form av en mikrofon för att spela det. Switch har ingen inbyggd mikrofon som DS/3DS och Nintendo lär knappast släppa extra tillbehör bara för ett gammalt obskyrt spel till NSO.

Spel utvecklade av bundisarna HAL och utgivna av Nintendo
Itoi Shigesato no Bass Tsuri No. 1 Kettehan! (bara i JP)
V Kirby 64: The Crystal Shards
V Pokémon Snap
Super Smash Bros.

Itoi Shigesato no Bass Tsuri No. 1 Kettehan! var ett fiskespel som bara släpptes i Japan så glöm det. Men Super Smash Bros är ett säkert kort. Det kommer till NSO, helt säkert. Vänta bara.

Spel utvecklade av Rare och utgivna av Nintendo inom Nintendos egna varumärken
Donkey Kong 64

Donkey Kong 64 kommer också, förr eller senare. Det är ett spel inom ett av Nintendos egna varumärken. Jag hade varit förvånad om det inte kommer någon gång under nästa år. Diddy Kong Racing är inte med på den här korta listan förresten... Nej, för kuriosa nog var Diddy Kong Racing både utvecklat och utgivet av Rare själva, fastän Nintendo väl ändå har rättigheterna till Diddy Kong..? Mycket konstigt att Nintendo själva inte var utgivare för det spelet på N64...

Spel utvecklade av Rare i Rares egna serier och utgivna av Nintendo
V Banjo-Kazooie
Banjo-Tooie
Blast Corps
V GoldenEye 007
Killer Instinct Gold
Mickey's Speedway USA

Att Rare numera ägs av Microsoft hindrade inte dem från att låta oss få både Banjo-Kazooie och GoldenEye till NSO. Hoppet finns därmed att fler Rare spel får lov att komma till tjänsten. Av dessa fyra här ovan som inte finns på NSO just nu tror jag att Banjo-Tooie är den mest troliga kandidaten, av den enkla anledningen att Banjo-Kazooie redan lagts till. Blast Corps och Killer Instinct Gold kanske kommer skulle jag säga. Speciellt Blast Corps tror jag är ett sånt spel som ingen riktigt bryr sig om att Microsoft kan tänkas låta Nintendo få det som en gesture of goodwill för varför inte liksom? Mickey's Speedway USA kan vi nog glömma däremot, helt enkelt eftersom det också är ett Disney-licensspel.

Spel både utvecklade och utgivna av Rare själva
Conker's Bad Fur Day
Diddy Kong Racing
V Jet Force Gemini
Perfect Dark

Okej... Det mest självklara av dessa här fyra borde logiskt sett vara Diddy Kong Racing. För fastän det var både utvecklat och utgivet av Rare själva så är ju Diddy Kong ändå medlem i Donkey Kong familjen och en del av den serien och det varumärket som Nintendo själva äger. Så det borde ju vara självklart. Men jag vet inte... Jag blev faktiskt tveksam nu när jag kollade upp det och till min stora förvåning såg att Diddy Kong Racing var inte ens utgivet av Nintendo själva på N64. Det känns nästan som att de har något emot Diddy Kong Racing av ren princip eller nåt? Med det i åtanke tror jag faktiskt att Conker och Perfect Dark är de två mest troliga kandidaterna. Och tänk också på att Nintendo nyligen lade till den där extratjänsten för N64 spel från 18 år i Japan, bara för två andra Rare spel, GoldenEye och Jet Force Gemini... Det vore väldigt konstigt om de gjorde detta och inte hade planer på att lägga till några fler spel från 18 år i Japan till tjänsten. Men hur många fler "mature games" finns det egentligen till N64? Inte så många. Både Conker's Bad Fur Day och Perfect Dark är det dock så att...

Spel utvecklade av andra och utgivna av Nintendo men inom andra varumärken
Command & Conquer
Cruis'n USA
Cruis'n World
(V) Custom Robo (bara i JP)
(V) Custom Robo 2 (bara i JP)
Ogre Battle 64: Person of Lordly Caliber
Shiren the Wanderer 2: Shiren's Castle and the Oni Invasion (bara i JP)
V Sin and Punishment (bara i JP)
Star Wars Episode I: Racer
Star Wars: Shadows of the Empire
StarCraft 64
Tetrisphere
The New Tetris

Custom Robo 1-2 är action-RPG som bara släpptes i Japan och av den anledningen (och för att Nintendo uppenbarligen inte vill översätta spelen till engelska bara för vår skull nu för tiden) så kom dessa ut på NSO men bara i Japan. Vi i väst fick Dr. Mario 64 och Pokémon Puzzle League istället.

Hur som helst tror jag att vi kan bara glömma de flesta av de här spelen. Shiren the Wanderer 2 vore kul med tanke på att ett nytt Shiren the Wanderer-spel är på gång nu till Switch och på engelska också men N64-spelet var precis som Custom Robo-spelen ett RPG som släpptes endast i Japan. Star Wars-spelen? Glöm det. Nej, det enda vi kan hoppas på av dessa är nog Ogre Battle 64. Det var inte bara utgivet av Nintendo själva utan det släpptes också på engelska i USA på den tiden. Det är ett strategi-RPG men det är alltså också redan översatt till engelska och månadens släpp av Harvest Moon 64 ger mig också lite hopp för Ogre Battle 64.

Sportlicensspel utvecklade av andra och utgivna av Nintendo
Ken Griffey Jr.'s Slugfest
Kobe Bryant in NBA Courtside
Major League Baseball Featuring Ken Griffey Jr.
NBA Courtside 2 Featuring Kobe Bryant
Waialae Country Club: True Golf Classics

Glöm det. Det är sportlicensspel, så glöm det. Jag tog med dem i beräkningen bara för att jag räknade med alla N64 utgivna av Nintendo.

Spel varken utvecklade eller utgivna av Nintendo och inte i någon Nintendo-serie men som ändå redan kommit
V WinBack
V Harvest Moon 64

Vi ska komma ihåg dessa båda också, för det betyder att det är inte otänkbart att det kommer fler spel utan några nära band till Nintendo från den tiden. Och jag kan se ett spel som Bomberman 64 på NSO. Det gjordes och gavs ut av Hudson Soft som också gjorde Mario Party-spelen. Bomberman ägs väl numera av Konami men det borde inte vara något större hinder för minst ett annat Konami-spel finns på online-tjänsten som jag minns, Castlevania Bloodlines till Mega Drive. Och det fanns ju två Castlevania-spel till N64 också som också är tänkbara till NSO men jag vet inte, Bomberman 64 känns liksom som ett lämplig kandidat.

Min topp-10 mest troliga spel som kan tänkas kommas till NSO under nästa år...
Högoddsare, nästan helt säkert:
Super Smash Bros.
Donkey Kong 64

Mellanoddsare, alla Rares spel förutom Musse:
Banjo-Tooie
Blast Corps
Killer Instinct Gold
Conker's Bad Fur Day
Diddy Kong Racing
Perfect Dark

Lågoddsare:
Ogre Battle 64: Person of Lordly Caliber
Bomberman 64


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Inaktiv
Skrivet av Ghost Writer:

Bra fångat! Ja, Super Smash Bros nu i januari i samband med att spelet fyller 25 år låter mycket, mycket troligt.

Nu när vi förresten äntligen fått 1080° Snowboarding, som var det sista Nintendo-utvecklade N64-spelet att komma till NSO, så tog jag en titt på exakt vilka spel som var aktuella på N64-tiden, vad vi redan fått och (ännu?) inte för att spåna vidare om vad som kan tänkas komma härnäst...

Jag sätter ett V framför spelen som finns på NSO i skrivande stund.

Spel utvecklade och utgivna av Nintendo själva
V 1080° Snowboarding (sista Nintendo-utvecklade spelet att släppas på NSO)
V Dr. Mario 64
V F-Zero X
V Mario Kart 64
V Pilotwings 64
V Pokémon Stadium
V Pokémon Stadium 2
V Star Fox 64
V Super Mario 64
V The Legend of Zelda: Majora's Mask
V The Legend of Zelda: Ocarina of Time
V Wave Race 64
V Yoshi's Story

Japp, det var alla och med månadens tillskott av 1080° Snowboarding så har vi alltså nu fått alla Nintendos helt egna spel till onlinetjänsten.

Spel utvecklade av Nintendo Software Technology och utgivna av Nintendo
V Pokémon Puzzle League
Ridge Racer 64

"NST was created by Nintendo as a first-party developer to create games for the North American market, though their games have also been released worldwide." enligt wikipedia. Ok, av dessa båda saknar vi alltså Ridge Racer 64 men trots att detta spel utvecklades av typ Nintendo själva så tror jag inte det kommer eftersom Namco väl ändå äger rättigheterna till Ridge Racer.

Spel utvecklade av andra företag men utgivna av Nintendo och inom Nintendos egna varumärken
V Excitebike 64
Hey You, Pikachu!
V Mario Golf
V Mario Party
V Mario Party 2
V Mario Party 3
V Mario Tennis
V Paper Mario

Det enda vi saknar av dessa är Hey you, Pikachu! men det kommer nog inte heller att läggas till eftersom man behöver ett extra tillbehör i form av en mikrofon för att spela det. Switch har ingen inbyggd mikrofon som DS/3DS och Nintendo lär knappast släppa extra tillbehör bara för ett gammalt obskyrt spel till NSO.

Spel utvecklade av bundisarna HAL och utgivna av Nintendo
Itoi Shigesato no Bass Tsuri No. 1 Kettehan! (bara i JP)
V Kirby 64: The Crystal Shards
V Pokémon Snap
Super Smash Bros.

Itoi Shigesato no Bass Tsuri No. 1 Kettehan! var ett fiskespel som bara släpptes i Japan så glöm det. Men Super Smash Bros är ett säkert kort. Det kommer till NSO, helt säkert. Vänta bara.

Spel utvecklade av Rare och utgivna av Nintendo inom Nintendos egna varumärken
Donkey Kong 64

Donkey Kong 64 kommer också, förr eller senare. Det är ett spel inom ett av Nintendos egna varumärken. Jag hade varit förvånad om det inte kommer någon gång under nästa år. Diddy Kong Racing är inte med på den här korta listan förresten... Nej, för kuriosa nog var Diddy Kong Racing både utvecklat och utgivet av Rare själva, fastän Nintendo väl ändå har rättigheterna till Diddy Kong..? Mycket konstigt att Nintendo själva inte var utgivare för det spelet på N64...

Spel utvecklade av Rare i Rares egna serier och utgivna av Nintendo
V Banjo-Kazooie
Banjo-Tooie
Blast Corps
V GoldenEye 007
Killer Instinct Gold
Mickey's Speedway USA

Att Rare numera ägs av Microsoft hindrade inte dem från att låta oss få både Banjo-Kazooie och GoldenEye till NSO. Hoppet finns därmed att fler Rare spel får lov att komma till tjänsten. Av dessa fyra här ovan som inte finns på NSO just nu tror jag att Banjo-Tooie är den mest troliga kandidaten, av den enkla anledningen att Banjo-Kazooie redan lagts till. Blast Corps och Killer Instinct Gold kanske kommer skulle jag säga. Speciellt Blast Corps tror jag är ett sånt spel som ingen riktigt bryr sig om att Microsoft kan tänkas låta Nintendo få det som en gesture of goodwill för varför inte liksom? Mickey's Speedway USA kan vi nog glömma däremot, helt enkelt eftersom det också är ett Disney-licensspel.

Spel både utvecklade och utgivna av Rare själva
Conker's Bad Fur Day
Diddy Kong Racing
V Jet Force Gemini
Perfect Dark

Okej... Det mest självklara av dessa här fyra borde logiskt sett vara Diddy Kong Racing. För fastän det var både utvecklat och utgivet av Rare själva så är ju Diddy Kong ändå medlem i Donkey Kong familjen och en del av den serien och det varumärket som Nintendo själva äger. Så det borde ju vara självklart. Men jag vet inte... Jag blev faktiskt tveksam nu när jag kollade upp det och till min stora förvåning såg att Diddy Kong Racing var inte ens utgivet av Nintendo själva på N64. Det känns nästan som att de har något emot Diddy Kong Racing av ren princip eller nåt? Med det i åtanke tror jag faktiskt att Conker och Perfect Dark är de två mest troliga kandidaterna. Och tänk också på att Nintendo nyligen lade till den där extratjänsten för N64 spel från 18 år i Japan, bara för två andra Rare spel, GoldenEye och Jet Force Gemini... Det vore väldigt konstigt om de gjorde detta och inte hade planer på att lägga till några fler spel från 18 år i Japan till tjänsten. Men hur många fler "mature games" finns det egentligen till N64? Inte så många. Både Conker's Bad Fur Day och Perfect Dark är det dock så att...

Spel utvecklade av andra och utgivna av Nintendo men inom andra varumärken
Command & Conquer
Cruis'n USA
Cruis'n World
(V) Custom Robo (bara i JP)
(V) Custom Robo 2 (bara i JP)
Ogre Battle 64: Person of Lordly Caliber
Shiren the Wanderer 2: Shiren's Castle and the Oni Invasion (bara i JP)
V Sin and Punishment (bara i JP)
Star Wars Episode I: Racer
Star Wars: Shadows of the Empire
StarCraft 64
Tetrisphere
The New Tetris

Custom Robo 1-2 är action-RPG som bara släpptes i Japan och av den anledningen (och för att Nintendo uppenbarligen inte vill översätta spelen till engelska bara för vår skull nu för tiden) så kom dessa ut på NSO men bara i Japan. Vi i väst fick Dr. Mario 64 och Pokémon Puzzle League istället.

Hur som helst tror jag att vi kan bara glömma de flesta av de här spelen. Shiren the Wanderer 2 vore kul med tanke på att ett nytt Shiren the Wanderer-spel är på gång nu till Switch och på engelska också men N64-spelet var precis som Custom Robo-spelen ett RPG som släpptes endast i Japan. Star Wars-spelen? Glöm det. Nej, det enda vi kan hoppas på av dessa är nog Ogre Battle 64. Det var inte bara utgivet av Nintendo själva utan det släpptes också på engelska i USA på den tiden. Det är ett strategi-RPG men det är alltså också redan översatt till engelska och månadens släpp av Harvest Moon 64 ger mig också lite hopp för Ogre Battle 64.

Sportlicensspel utvecklade av andra och utgivna av Nintendo
Ken Griffey Jr.'s Slugfest
Kobe Bryant in NBA Courtside
Major League Baseball Featuring Ken Griffey Jr.
NBA Courtside 2 Featuring Kobe Bryant
Waialae Country Club: True Golf Classics

Glöm det. Det är sportlicensspel, så glöm det. Jag tog med dem i beräkningen bara för att jag räknade med alla N64 utgivna av Nintendo.

Spel varken utvecklade eller utgivna av Nintendo och inte i någon Nintendo-serie men som ändå redan kommit
V WinBack
V Harvest Moon 64

Vi ska komma ihåg dessa båda också, för det betyder att det är inte otänkbart att det kommer fler spel utan några nära band till Nintendo från den tiden. Och jag kan se ett spel som Bomberman 64 på NSO. Det gjordes och gavs ut av Hudson Soft som också gjorde Mario Party-spelen. Bomberman ägs väl numera av Konami men det borde inte vara något större hinder för minst ett annat Konami-spel finns på online-tjänsten som jag minns, Castlevania Bloodlines till Mega Drive. Och det fanns ju två Castlevania-spel till N64 också som också är tänkbara till NSO men jag vet inte, Bomberman 64 känns liksom som ett lämplig kandidat.

Min topp-10 mest troliga spel som kan tänkas kommas till NSO under nästa år...
Högoddsare, nästan helt säkert:
Super Smash Bros.
Donkey Kong 64

Mellanoddsare, alla Rares spel förutom Musse:
Banjo-Tooie
Blast Corps
Killer Instinct Gold
Conker's Bad Fur Day
Diddy Kong Racing
Perfect Dark

Lågoddsare:
Ogre Battle 64: Person of Lordly Caliber
Bomberman 64

Väldigt intressant tänkt.
Det jag kan lägga till om just Diddy Kong Racing är att Banjo och Conker som är Rares egna karaktärer finns med i detta spelet. Spelet kom även till Nintendo DS men då var Nintendo tvungna att byta ut dessa karaktärer i spelet eftersom de inte ägde rättigheterna till dem.
Kollade upp på nätet och såg att det var Dixie Kong och Tiny Kong som lades till istället på DS versionen.

Medlem

Ska inte Golden Sun ha lagts till GBA eller var det bara utannonserat att det kommer nångång? Har blivit sugen på att spela om det! Även om jag gärna ser att de remastrar hela trilogin för Switch så är det ändå bättre än inget att spela på NSO!

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Ska inte Golden Sun ha lagts till GBA eller var det bara utannonserat att det kommer nångång? Har blivit sugen på att spela om det! Även om jag gärna ser att de remastrar hela trilogin för Switch så är det ändå bättre än inget att spela på NSO!

Uppdatering:
Blandade ihop med Nintendo 64 först.
Det utannonserades under Nintendo Direct i februari och jag tänkte att det borde komma under 2023.
Så om det inte har kommit än så får vi hoppas att det kommer innan nyår.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Uppdatering:
Blandade ihop med Nintendo 64 först.
Det utannonserades under Nintendo Direct i februari och jag tänkte att det borde komma under 2023.
Så om det inte har kommit än så får vi hoppas att det kommer innan nyår.

https://youtu.be/6m_veM5rVEI?si=MIPBNX5wmAs6z0P3

Aha, har de inte sagt någonting efter den Directen? Tyckte mig se någon visa upp det på Switch i nån Youtube-preview så trodde det var släppt. Nåväl, ett par veckor kvar på året.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Aha, har de inte sagt någonting efter den Directen? Tyckte mig se någon visa upp det på Switch i nån Youtube-preview så trodde det var släppt. Nåväl, ett par veckor kvar på året.

Jag vet inte om det är släppt eller inte eftersom vi inte har haft Switch Online på ett tag här hemma nu. Men om det inte är släppt så har det ju hänt förut att Nintendo släpper när man minst anar det och det kan hända redan sista veckan på en månad ibland.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Aha, har de inte sagt någonting efter den Directen? Tyckte mig se någon visa upp det på Switch i nån Youtube-preview så trodde det var släppt. Nåväl, ett par veckor kvar på året.

Fick ett nytt år med Switch Online Online nu och kollade upp om spelet var släppt eller ej. Tyvärr inte.
Senaste GBA spelet var Kirby Amazing Mirror.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Fick ett nytt år med Switch Online Online nu och kollade upp om spelet var släppt eller ej. Tyvärr inte.
Senaste GBA spelet var Kirby Amazing Mirror.

Tacki Föga intressant! Får hoppas på mellandagarna då!

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Fick ett nytt år med Switch Online Online nu och kollade upp om spelet var släppt eller ej. Tyvärr inte.
Senaste GBA spelet var Kirby Amazing Mirror.

Nästa vecka är det dags!

Medlem

Några önskemål som ännu fattas

-N64-versionen av Resident Evil 2
-N64-versionen av Duke Nukem 3D inkl. co-op och Dukematch-lägena
-Duke Nukem Zero Hour

Inaktiv
Skrivet av ZeldasCastle:

Vad tror ni?
Hur stora tror ni oddsen är att Super Smash Bros kommer till Nintendo 64: Switch Online + Epansion Pack i slutet av januari 2024?

Anledningen att jag frågar är att jag kom på att Super Smash Bros firar 25 år den 21 januari.
(Kollade datumet på Wikipedia när spelet släpptes 1999)

Vad synd att det inte blev så.
Får hoppas att Super Smash Bros kommer senare.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Vad synd att det inte blev så.
Får hoppas att Super Smash Bros kommer senare.

Ja, vilken missed opportunity!

123
Skriv svar